AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Hei, Opplever at leders gode venninne er ansatt uten at korrekt prosess er fulgt. Jobben har ikke blitt utlyst, denne personen får et 6 mnd vikariat når den hun tar over pensjonerer seg. I mitt syn skal dette utlyses og de vil få bedre kvalifiserte søkere, men ved å tilsette i et vikariat før de utlyser om 6 mnd så vil vedkommende ha en fortrinnsrett fordi de kjenner til prosedyrer og vil vinne gjennom via "personlig egnethet" over kompetanse. Kjenner jeg er så inderlig uenig i dette på flere plan. Føler det er mye "jeg klør din rygg min venn, så klør du min" og vennskap går forann kompetanse. Hvem henvender jeg meg til for å varsle om mulig brudd på prosedyre her? Anonymkode: 09455...c79 2
Mousj Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 (endret) Fylkesmannen. Nei, heter statsforvalter nå, kjønnsnøytralt er viktig;) Endret 28. mai 2024 av Mousj 1
NordNord Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 I mange kommuner trenger ikke vikariater opp til 6mnd utlyses. Du kan mer eller mindre bare hente noen fra gata, om du ønsker, som leder. Reglementet bør ligge åpent for alle ansatte. Som du sier kan det oppfattes urettferdig, men det er lite du får gjort med det. Anbefaler å sjekke, før du rapporterer. Er det ikke slik er det vel lurt å gå til gjeldene kommunalsjef, eller kommunedirektør, før det evt tas til statsforvalter. 7 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei, Opplever at leders gode venninne er ansatt uten at korrekt prosess er fulgt. Jobben har ikke blitt utlyst, denne personen får et 6 mnd vikariat når den hun tar over pensjonerer seg. I mitt syn skal dette utlyses og de vil få bedre kvalifiserte søkere, men ved å tilsette i et vikariat før de utlyser om 6 mnd så vil vedkommende ha en fortrinnsrett fordi de kjenner til prosedyrer og vil vinne gjennom via "personlig egnethet" over kompetanse. Kjenner jeg er så inderlig uenig i dette på flere plan. Føler det er mye "jeg klør din rygg min venn, så klør du min" og vennskap går forann kompetanse. Hvem henvender jeg meg til for å varsle om mulig brudd på prosedyre her? Anonymkode: 09455...c79 Enn så lenge så er det jo ingen brudd å varsle om? Du vet jo ikke hva som vil bli resultatet etter 6 mnd, og først da kan du reagere. Anonymkode: a375f...d51 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 Kan ikke leder selv velge hvem hun vil ha ved sin side? Dette fikk vi vite. Anonymkode: 9442d...a8f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #6 Skrevet 28. mai 2024 Ts her Jeg tolker det slik at det ikke kan lages en midlertidig stilling når vikariatet erstatter en fast stilling? Arbeidstaker går av med pensjon, hen har ikke permisjon, ergo kan det ikke opprettes en midlertidig stilling? Anonymkode: 09455...c79 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan ikke leder selv velge hvem hun vil ha ved sin side? Dette fikk vi vite. Anonymkode: 9442d...a8f Nei, prinsippet om best kvalifiserte kandidat bør gjelde. Anonymkode: 09455...c79
NordNord Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 Ofte opprettes det vikariater for å kunne få inn noen kjapt f.eks ved sykemeldinger, korte oppsigelser etc. I dette tilfellet virker det rart med et vikariat, da ledelsen burde hatt tid til en god ansettelsesprosess. Kan det tenkes at de vurderer om stillingen skal fjernes eller endres? Jeg ville spurt leder hvorfor den faste stillingen ble erstattet med et vikariat, og ikke minst sjekket reglementet for aktuelle kommune. Det styrer det meste, og ofte er det noen ulikheter mellom kommunene. Mye mulig at du har rett i det du sier om at de ikke kan bruke vikariat, men vanskelig å vite før man ser reglementet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 NordNord skrev (1 minutt siden): Ofte opprettes det vikariater for å kunne få inn noen kjapt f.eks ved sykemeldinger, korte oppsigelser etc. I dette tilfellet virker det rart med et vikariat, da ledelsen burde hatt tid til en god ansettelsesprosess. Kan det tenkes at de vurderer om stillingen skal fjernes eller endres? Jeg ville spurt leder hvorfor den faste stillingen ble erstattet med et vikariat, og ikke minst sjekket reglementet for aktuelle kommune. Det styrer det meste, og ofte er det noen ulikheter mellom kommunene. Mye mulig at du har rett i det du sier om at de ikke kan bruke vikariat, men vanskelig å vite før man ser reglementet. Hei, takk for svar. Skal sjekke håndboken i morgen. Og høre med leder igjen før jeg eventuelt varsler. Hadde en samtale om det i går, men ble litt tatt på senga. Leder begrunnet det med vanskeligheter for å rekruttere, men det kjøper jeg ikke - de har ikke utlyst engang! Anonymkode: 09455...c79 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 Vikariat på inntil 6 mnd må ikke utlyses, så her har du ingen sak. Anonymkode: fde88...e25
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vikariat på inntil 6 mnd må ikke utlyses, så her har du ingen sak. Anonymkode: fde88...e25 Poenget er at man kan (generelt) ikke erstatte fast stilling med vikariat. Anonymkode: 09455...c79 2
NordNord Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 Høres ut som at du har rett i at det er noe muffens her ja! Sjekk ut reglementet, snakk med sjefen, og gå tjenestevei ved en eventuell varsling. Still relevante spørsmål, og bruk heller "jeg forstår ikke" vinklingen i stedet for å være på offensiven. Det er i allefall det jeg ville gjort 😊 Dessverre er det lett å bli oppfattet som en klager eller negativ, selv om man stiller grunngitte spørsmål til rutiner og praksis - så værn om deg selv først og fremst. Uansett tøft av deg å være undrende, og ikke minst ta samtalen med sjefen. 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her Jeg tolker det slik at det ikke kan lages en midlertidig stilling når vikariatet erstatter en fast stilling? Arbeidstaker går av med pensjon, hen har ikke permisjon, ergo kan det ikke opprettes en midlertidig stilling? Anonymkode: 09455...c79 Dersom en pensjon går av med pensjon, er det ikke et vikariat. Et vikariat er en tidsbestemt erstatning for en navngitt person som er midlertidig fraværende, og kommer tilbake. Dersom personen som pensjoneres har gitt så kort varsel at man ikke rekker å få på plass en erstatter, kan man bruke midlertidig ansettelse parallelt med ny ansettelsesprosessen. Fagorganisasjon skal være involvert i definisjon og utlysning av ny stilling. Hva sier den? Anonymkode: 31245...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her Jeg tolker det slik at det ikke kan lages en midlertidig stilling når vikariatet erstatter en fast stilling? Arbeidstaker går av med pensjon, hen har ikke permisjon, ergo kan det ikke opprettes en midlertidig stilling? Anonymkode: 09455...c79 Nå er ikke jeg eksperter på kommunale regelverk men antok at det lå ca i samme gate som det statlige regelverket. Og joda du kan jo uansett forhøre deg rundt og evt lage sak av at dere mister en fast stilling. Men det kan jo trolig ha sammenheng med behov for å bemanne stillingen asap, planer om nedskjæringer eller lignende. Er det først nevnt så er det jo og "positiv" med tanke på at arbeidsgiver setter inn noen midlertidig, altså med en sluttdato, og med en tanke om at stillingen i sin helhet må utlyses innen da. Slik jeg tolker situasjon er det ingenting å henge fingrene i enn så lenge, først etter 6 mnd kan man si noe om hvordan ansettelsesprosessen har vært. Anonymkode: a375f...d51 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget er at man kan (generelt) ikke erstatte fast stilling med vikariat. Anonymkode: 09455...c79 Det kan man helt fint gjøre i en periode med ørten ulike begrunnelser, f.eks at man vil se på personalsammensetningen, vurdere antall ansatte, se på behovet for omganisering ect. Du har ingen sak her, og om du tror du kan krangle deg til en stilling så tar du helt feil. det gjør at du ryker ut på personlig egnethet når du en gang søker. Anonymkode: fde88...e25 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 Kanskje det er en stillingsendring som vil skje , og dermed kjøper de seg 5 mnd med lengre tid før den blir klar og da utlyses. Anonymkode: 97b0a...b27 2
Fighter83 Skrevet 28. mai 2024 #17 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hei, Opplever at leders gode venninne er ansatt uten at korrekt prosess er fulgt. Jobben har ikke blitt utlyst, denne personen får et 6 mnd vikariat når den hun tar over pensjonerer seg. I mitt syn skal dette utlyses og de vil få bedre kvalifiserte søkere, men ved å tilsette i et vikariat før de utlyser om 6 mnd så vil vedkommende ha en fortrinnsrett fordi de kjenner til prosedyrer og vil vinne gjennom via "personlig egnethet" over kompetanse. Kjenner jeg er så inderlig uenig i dette på flere plan. Føler det er mye "jeg klør din rygg min venn, så klør du min" og vennskap går forann kompetanse. Hvem henvender jeg meg til for å varsle om mulig brudd på prosedyre her? Anonymkode: 09455...c79 Varlslingsrådet i kommunen?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #18 Skrevet 28. mai 2024 Det er lov å ansette uten å lyse ut for midlertidig stilling opp til 6 mnd i det offentlige. Jeg har blitt ansatt i en sånn stilling selv. Derimot er 6 mnd maks uten å ha vært igjennom en søknadsprosess, så da er hun nødt til å søke på lik linje med alle andre og da vil kvalifikasjonsprinsippet gjelde. Jeg har blitt forbigått i en slik prosess, dvs. jeg den som var i et midlertidig vikariat, det ble lyst ut nytt vikariat, og jeg ble innstilt som nr. 2 på bakgrunn av en ekstern som var mer kvalifisert enn meg (utdanning og bakgrunn). Så det at at hun får erfaring med arbeidsoppgaver er ikke nødvendigvis vektleggende og et fortrinn når hun bare har vært der i 6 måneder om det er andre mer kvalifiserte søkere. Forstår at det er lett å mistenke nepotisme, men at man ansetter noen man har kjennskap til i en midlertidig stilling kan også være en god løsning når det handler om å få inn folk raskt. Jeg har også vært ansatt midlertidig i en stilling for en som gikk av med pensjon, og grunnen til at det ble lyst ut midlertidig først var at det ikke var på plass stillingshjemmel for å lyse ut fast stilling. Stillinger for folk som går av med pensjon vil ofte være det første man kutter når man skal spare i offentlig sektor. Så det er slettes ikke sikkert den stillingen egentlig skal erstattes. Så for å konkludere, så synest jeg alt egentlig er innafor her, og hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brukt energi på dette for det er stor fare for at du driter deg litt ut. La det gå, det er en midlertidig stilling. Anonymkode: fecc3...9e1 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #19 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom en pensjon går av med pensjon, er det ikke et vikariat. Et vikariat er en tidsbestemt erstatning for en navngitt person som er midlertidig fraværende, og kommer tilbake. Dersom personen som pensjoneres har gitt så kort varsel at man ikke rekker å få på plass en erstatter, kan man bruke midlertidig ansettelse parallelt med ny ansettelsesprosessen. Fagorganisasjon skal være involvert i definisjon og utlysning av ny stilling. Hva sier den? Anonymkode: 31245...ed8 Jeg vil tippe ordlyden er midlertidig stilling, ikke vikariat. Anonymkode: fecc3...9e1
Tears in heaven Skrevet 28. mai 2024 #20 Skrevet 28. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei, Opplever at leders gode venninne er ansatt uten at korrekt prosess er fulgt. Jobben har ikke blitt utlyst, denne personen får et 6 mnd vikariat når den hun tar over pensjonerer seg. I mitt syn skal dette utlyses og de vil få bedre kvalifiserte søkere, men ved å tilsette i et vikariat før de utlyser om 6 mnd så vil vedkommende ha en fortrinnsrett fordi de kjenner til prosedyrer og vil vinne gjennom via "personlig egnethet" over kompetanse. Kjenner jeg er så inderlig uenig i dette på flere plan. Føler det er mye "jeg klør din rygg min venn, så klør du min" og vennskap går forann kompetanse. Hvem henvender jeg meg til for å varsle om mulig brudd på prosedyre her? Anonymkode: 09455...c79 Kontakt fagforbundet /hovedtilitsvalgt Endret 28. mai 2024 av Tears in heaven
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå