Gå til innhold

Hva er vitsen med å ale frem katteraser med superkorte bein?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er som å fjerne det beste sportsutstyret på en bil.

Er det fordi det er søtt og klumsete å se på?

Det blir ikke spesielt bedre at de har en hel garderobe med outfits😧

Anonymkode: e6166...1ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjøres det samme med hunder og det avles også frem kortere kropper på f.eks Pomeranians.  At dyr lider under dette spiller ingen rolle bare det er søtt.  

Jeg er av motsatt oppfating,  syns lange bein på dyr er vakkert.  Fatter ikke hvordan folk tenker!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun for å tilfredsille det mennesklige egoet og deres behov, ikke dyrenes helse eller velferd.

Anonymkode: e188f...090

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga. gale kattekvinner med IQ på langt under 85 ser på katter som kosedyr eller "søte" pyntegjenstander, og ikke som levende vesener, skaper et marked for dette. Som videre blir utnyttet av avlere, som heller ikke ser på katter som levende vesener, men en inntektskilde. Husk at disse avlerne hiver usolgte katter i elven eller selger dem som slangemat.

Samme opplegg som med enkelte hunderaser. Funksjonshemninger blir avlet frem fordi åndsinger synes det er "søtt".

Anonymkode: 63d66...c0a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter dyremishandling.

Anonymkode: 8a0c9...c81

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et problem at husdyr avles fordi de blir søte, så lenge dyrene ikke samtidig blir syke av egenskapene som avles frem. Rasekatter trenger uansett ikke fange sin egen mat.

Hunder som ikke får puste er dårlig avl. Jeg synes ikke spesialiserte jakthunder er et problem.

Anonymkode: ef590...f1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke et problem at husdyr avles fordi de blir søte, så lenge dyrene ikke samtidig blir syke av egenskapene som avles frem. Rasekatter trenger uansett ikke fange sin egen mat.

Hunder som ikke får puste er dårlig avl. Jeg synes ikke spesialiserte jakthunder er et problem.

Katter er byttedyr OG rovdyr, så at katten ikke har bein å verken flykte eller jakte med er et problem. Kattens iboende instinkter bør respekteres.

Håper ikke det går med kattene som det har godt med hundene. Arten har blitt en av de jævligste på kloden.

Anonymkode: 8ca6b...217

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når naturlige mutasjoner oppstår i kull hos feil eier. En eier som synes dette er kult og bestemmer seg for å avle videre på det. For eksempel hårløshet hos katter, sphinx katterasen. Eller de som du nevner, Munchkin rasen, med svært korte ben. Katten er ikke lenger i stand til å gjøre de hoppene en vanlig katt gjør, og klarer ikke komme seg opp på en stol eller sofa selv lenger med så korte bein.

Jeg synes det er enda verre med hunderasene som avles på, så de får forvridde ryggrader (pga mopsens krøllete hale, enn egenskap som forplanter seg videre innover ryggraden) og deres ekstremt flate snute som gir alvorlige pustebesvær i mange, mange tilfeller.

Det er fint at norske myndigheter har tatt tak i saken og forbudt avl på Cavalier King Charles spaniel, som ofte led av den sinnsykt smertefulle deformiteten i øverst i ryggmargen mot hjernen, Syringomyelia, pga dårlig avl og mye innavl for å få brukt de mest premierte hundene. Men ihuga rase-entusiaster (særlig i rasens hjemland England) blånektet på tv at rasen hadde noe slikt problem. Skammelig. Rett og slett skammelig, jævla løgnere.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Katter er byttedyr OG rovdyr, så at katten ikke har bein å verken flykte eller jakte med er et problem. Kattens iboende instinkter bør respekteres.

Håper ikke det går med kattene som det har godt med hundene. Arten har blitt en av de jævligste på kloden.

Anonymkode: 8ca6b...217

Kattens iboende instinkter er allerede glemt for inne-katter, som rasekatter stort sett er.

Man kan også argumentere for at kattehold burde vært forbudt i Norge, enten på grunn av at katten ikke tåler klimaet, eller på grunn av antallet fugler (som faktisk hører til i naturen) katten dreper.

At avl fører til litt sære egenskaper er ikke grunn til å kritisere. Avl som medfører helseplager burde vært forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At avl fører til litt sære egenskaper er ikke grunn til å kritisere. Avl som medfører helseplager burde vært forbudt.

Jo, avl som fører til sære egenskaper er det HELT KLART grunn til å kritisere. Avl bør fremme helse og velferd for dyrene, ikke favorisere hva mennesker synes er søtt, kult eller unikt. Korte bein har INGEN fordeler for en katt, kun ulemper. Dermed bør det selvsagt ikke avles på, om man setter kattens beste som førsteprioritet er det jo ingen tvil om det.

Det samme gjelder alle ekstreme kroppsformer hos alle dyr. Korte bein, flate neser, korte rygger, foldete ører osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er utrolig søtt. Samme som med Scottish fold. Lett de søteste katterasene.

Anonymkode: 70e0c...383

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (22 minutter siden):

Jo, avl som fører til sære egenskaper er det HELT KLART grunn til å kritisere. Avl bør fremme helse og velferd for dyrene, ikke favorisere hva mennesker synes er søtt, kult eller unikt. Korte bein har INGEN fordeler for en katt, kun ulemper. Dermed bør det selvsagt ikke avles på, om man setter kattens beste som førsteprioritet er det jo ingen tvil om det.

Det samme gjelder alle ekstreme kroppsformer hos alle dyr. Korte bein, flate neser, korte rygger, foldete ører osv.

Der får vi bare være uenige. Jeg mener at så lenge dyret ikke har økt sjans for helseproblemer er det greit nok. Så kan vi heller diskurete om det er etisk å ha dyr i det tatt, siden svært mange kjæledyr lever under ugunstige  forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Million said:

Sånn går det når naturlige mutasjoner oppstår i kull hos feil eier. En eier som synes dette er kult og bestemmer seg for å avle videre på det. For eksempel hårløshet hos katter, sphinx katterasen. Eller de som du nevner, Munchkin rasen, med svært korte ben. Katten er ikke lenger i stand til å gjøre de hoppene en vanlig katt gjør, og klarer ikke komme seg opp på en stol eller sofa selv lenger med så korte bein.

Jeg synes det er enda verre med hunderasene som avles på, så de får forvridde ryggrader (pga mopsens krøllete hale, enn egenskap som forplanter seg videre innover ryggraden) og deres ekstremt flate snute som gir alvorlige pustebesvær i mange, mange tilfeller.

Det er fint at norske myndigheter har tatt tak i saken og forbudt avl på Cavalier King Charles spaniel, som ofte led av den sinnsykt smertefulle deformiteten i øverst i ryggmargen mot hjernen, Syringomyelia, pga dårlig avl og mye innavl for å få brukt de mest premierte hundene. Men ihuga rase-entusiaster (særlig i rasens hjemland England) blånektet på tv at rasen hadde noe slikt problem. Skammelig. Rett og slett skammelig, jævla løgnere.

En liten avsporing men jeg må neste rette litt. Det er dessverre ikke norske myndigheter som har grepet inn mot den uetiske avlen på denne hunderasen. Forbudet kom etter at Dyrebeskyttelsen kjørte rettssak i mot oppdrettere av rasen og NKK. Helt opp til høyesterett måtte det for at de skulle finne ut at det ikke er lov å avle på disse hundene. 

jeg skulle virkelig ønske at norske myndigheter var mer aktive på dette. Dyrebeskyttelsen hadde forgjeves forsøkt å få Mattilsynet til å ta grep før de brukte mange millioner på denne rettssaken. De har jo ikke ressurser til å føre sak på alle rasene som lider så det er forferdelig at ikke myndighetene tar mer tak.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (14 timer siden):

En liten avsporing men jeg må neste rette litt. Det er dessverre ikke norske myndigheter som har grepet inn mot den uetiske avlen på denne hunderasen. Forbudet kom etter at Dyrebeskyttelsen kjørte rettssak i mot oppdrettere av rasen og NKK. Helt opp til høyesterett måtte det for at de skulle finne ut at det ikke er lov å avle på disse hundene. 

jeg skulle virkelig ønske at norske myndigheter var mer aktive på dette. Dyrebeskyttelsen hadde forgjeves forsøkt å få Mattilsynet til å ta grep før de brukte mange millioner på denne rettssaken. De har jo ikke ressurser til å føre sak på alle rasene som lider så det er forferdelig at ikke myndighetene tar mer tak.

Ja, takk for infoen :)  Det glemte jeg jo, men det stemmer at det var dyrebeskyttelsen som tok tak i saken, men det er norske myndigheter som har utstedt avlsforbudet.

Noen anelse om hvorfor ikke engelsk bulldog fikk forbudet...? Den er jo ille ute å kjøre, stakkars. Gjennomsnittlig levetid så jeg i går i en video er kun 6 år for hunder av den rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Million said:

Ja, takk for infoen :)  Det glemte jeg jo, men det stemmer at det var dyrebeskyttelsen som tok tak i saken, men det er norske myndigheter som har utstedt avlsforbudet.

Noen anelse om hvorfor ikke engelsk bulldog fikk forbudet...? Den er jo ille ute å kjøre, stakkars. Gjennomsnittlig levetid så jeg i går i en video er kun 6 år for hunder av den rasen...

Fordi NKK kom opp med et avlsprogram der alle i rasen skal sjekkes for en del ting og ekskluderes fra avl dersom de er syke. Som de jo gjerne kunne gjort FØR de ble stevnet til høyesterett for uetisk avl.. Men de tar jo heller ikke grep før de får kniven på strupen. 
Avl på engelsk bulldog kan, etter hva jeg har forstått, kun fortsette innenfor reglene i det nye avlsprogrammet. Så det ble ikke forbudt, men det har kommet en del restriksjoner og de har ikke lov til å avle på hunder utenfor det programmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2024 at 6:46 PM, AnonymBruker said:

Fordi det er utrolig søtt. Samme som med Scottish fold. Lett de søteste katterasene.

Anonymkode: 70e0c...383

Finnes ingenting søtt med dyr som er avlet fram for å fremheve feil.

Anonymkode: 399ca...0fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Finnes ingenting søtt med dyr som er avlet fram for å fremheve feil.

Anonymkode: 399ca...0fe

Nei.     Jeg pleide å syntes at chihuhua-hunder var så fine.....nå er det rett før øynene popper ut av skallen på de og de er langt fra pene lengre.  Er det pent at hunder har bulende øyne?    Jeg fatter ikke at noen syns det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes flere hunderaser med korte bein og lang kropp sånn som dachs. De lider vell ikke eller?

Anonymkode: 603c6...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 16.47):

Det er som å fjerne det beste sportsutstyret på en bil.

Er det fordi det er søtt og klumsete å se på?

Det blir ikke spesielt bedre at de har en hel garderobe med outfits😧

Anonymkode: e6166...1ce

Munchkin-katt er egentlig en defekt akkurat som skipskatt, de kan ikke avles videre på og hvis noen kaller det egen rase er det egentlig svindel, men det ser egentlig ikke ut til at folk bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Men det finnes flere hunderaser med korte bein og lang kropp sånn som dachs. De lider vell ikke eller?

Anonymkode: 603c6...52b

Jo. De får ryggproblemer og andre skjelettproblem. De skal ikke se sånn ut som de gjør, bare Google så finner du bilder av hvordan de så ut orginalt. Litt korte bein går fint, men den ekstremavlen som har vært de siste årene har gjort at slike trekk blir overdrevet til det usunne.

image.jpeg.484c7dc2b1fa8ccddc356d8acf4f2579.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...