Gå til innhold

Kopierer hun meg eller går jeg for langt???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dele er ikke helt deg eller? Glede deg over at noen andre har glede av noe du har introdusert for dem. Du vil gjerne vise det frem, men ikke dele kanskje? Ja jeg synes du er den som tar feil her. Det er attpåtil en venninne. Du får ta det som en lekse og ikke vise andre ting du vil ha for deg selv i fremtiden. Ting du ikke vil dele. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så når jeg går for å kjøpe ny parfyme så vil andre også kunne kjøpe tilsvarende?? Og lukte nesten likt meg?

Dette er krise!! Tenk hvilke konsekvenser dette får!

Anonymkode: c039f...911

Ja uff, tenk om kjæresten din sniffer på en annen dame og tror det er deg!  🐽😱

Anonymkode: 8b950...0e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ei venninne som alltid spør hvilken parfyme jeg har på meg, og hun kjøper ofte dersom jeg sier hva den heter. Jeg må lyve om navn for å få ha min absolutte favoritt i fred.

Derfor aldri del dine favoritter.

Anonymkode: 84ffd...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ting du generelt ikke bør røpe: hva du lukter og navn du ønsker på barn er eksempler. Du må lære deg å ikke skryte av ting du ikke vil at andre også skal få lyst på, om det så er parfyme eller kjæreste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tolket det nok naturligvis som at du tipset henne om noen gode dufter. Som flere andre sier: vil du ikke at noen skal gjøre/bruke det samme som deg, så ikke gi dem oppskriften 😅 i verste fall kan du si at du synes det er litt kult å være «alene» om å bruke det, og at det betyr mye for deg. Da skjønner folk det kanskje, og respekterer det. Så slipper du å gå rundt og være bitter mens venninna di ikke skjønner hva hun har gjort galt. Blir som å invitere noen på middag, de synes maten er kjempegod og du gir dem oppskriften helt velvillig, men du blir sur om de lager maten hjemme selv. For det er jo tross alt «din sommer-rett» som du brukte så lang tid på å komme på 😅 blir for dumt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En fin regel er hvis du ikke vil noen skal kopiere, ikke vis de det eller vis hvor du har kjøpt det. Du kan dessverre ikke gjøre beslag på en duft.

Anonymkode: d4d88...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvem er det som bruker to parfymer? Høres ut som det fort kan bli for mye. På den måten at hvis noen faktisk legger merke til hvordan du lukter så er det ikke med positivt fortegn. 

Anonymkode: 6acab...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 16.12):

Hei, 

Jeg og en venninne var ute å shoppet her om dagen, og jeg tok hun med til min favorittbutikk som selger nisje parfymer. Det var første gangen hun hadde vært der, så jeg viser henne litt rundt og viser henne noen produkter jeg selv liker. Viser henne forskjellige dufter jeg selv liker, og en kombinasjon av to parfymer som jeg bruker om sommeren, MIN sommerduft! Jeg merker fort at hun ble interessert i kombinasjonen når hun testet den på seg selv og spurte om prisen. Der og da var jeg bare oppmuntrende, men innerst inne er dette noe som plager meg ekstremt mye! Hun sa til meg at hun skulle kjøpe den ene parfymen selv og ønske seg den andre av kjæresten til bursdag som er nå snart.
Selv tenker jeg at dette er helt på kanten av hva som er greit å kopiere av en venninne, særlig når parfyme er «min ting» og hun tidligere har pleid å bruke parfyme hun har valgt ut tilfeldig fra taxfree… Føler jeg har «banet» veien på en måte, har brukt mange år og penger før jeg har funnet den perfekte komboen, som og er veldig personlig for meg. Jeg forstår virkelig ikke hvordan hun selv ikke forstår dette.
 Venninnen min er ikke tilbakestående eller utfordret med å forstå sosiale koder, så begynner å lure på om det er min reaksjon som er problemet. Blir fylt av irritasjon og dårlig samvittighet her og kunne virkelig trengt å høre deres meninger om dette. Føler liksom ikke jeg kan si at det er min duft, men sliter med å akseptere det..

Anonymkode: 9ffbc...c02

jeg syns det er veldig sært av henne å ville begynne å bruke din personlige kombinasjon, men er du sikker på at det ikke er du som sliter med de sosiale kodene?

Er det en ting jeg har lært opp igjennom årene så er det at ikke-autister når de får høre informasjon om noe så tar de seg til rette og tenker det at du gir dem denne informasjonen betyr at du vil de skal benytte seg av den.

Oppførselen til venninnen din er typisk ikke-autist, som tror du viste henne denne komboen for at hun skal kunne bruke den. Jeg brukte å tro ikke-autister var veldig innbilsk, som alltid trodde de er grunnen til at man gjør ting og måten de heletiden tar seg tilrette på.

Men problemet er kommunikasjons forskjellene, denne typen ting er vist ikke noe problem dem innimellom.

Fordi dem vet automatisk at de må vokte informasjonen sin fordi hvis ikke blir det brukt som en invitasjon.

For autister som deler informasjon, fordi vi tenker det er fint å la folk vi bryr oss om vite ting. Og bruker det som en slags måte å vise man setter pris på noen ofte, så virker det ofte som ikke-autister bare turer fram, trur de selv er senter i universet å driter i alle andre. 
noe dem til en viss grad gjør også. 

Når du ser på alle kommentarene her så ser du nok fort at ikke-autister sliter en del med empati. de fleste kommentarene her viser jo så ekstremt tydelig, at dette er mennesker som har veldig lav emapti, som driter lang vei i at dette er noe som er viktig for deg, fordi de selv ikke bryr seg om dette. Det er typisk ikke-autist oppførsel.

Det er ironisk hvordan det er autister som har blitt beskyldt for å ha lav empati, også viser mer og mer nyere forskning at det heller er stikk motsatt. Ja autister kan slite med å forstå ikke-autisters oppførsel, men ikke hverandres. Samtidig har sutister ofte høyere emosjonell empati. Og det autister har eksepsjonelt høyere empati enn ikke-autister er compassionate empati. Om du føler veldig mye med andre, i den forstand at du blir opprørt og vil hjelpe andre som har det vanskelig. Fordet om du ikke kjenner dem, så bør du prøve å lese deg opp på hvordan autisme ofte kommer til uttrykk hos kvinner. 
ikke-autister bryr seg som oftest fin lite om urett som rammer andre mennesker, som feks krigen i ukraina, palestina, urett mot samer, klimaendringer osv, fordi de har lav compassionate empati. Som etter min mening er den viktigste empatien, for hva er vitsen med å kunne kjenne igjen at noen lider, om man ikke har empati til å ville gjøre noe med situasjonen. 

så om du bryr deg mye om rettferdighet for andre, har veldig høy empati, er hypo eller hyper sensitiv på forskjellig stimuli så bør du prøve å finne ut mer om autisme. Autisme er veldig underdiagnotisert i Norge. Minst 3% av befolkninga går rundt udiagnotisert, fordi det er så lite og utdatert kunnskap om autisme hos helsepersonell.

autister sliter ofte med å stå opp for seg selv, fordi de har blitt overkjørt og behandlet jævlig av ikke-autister hele livet. Men jeg syns så absolutt du burde prøve å forklare for venninnen din at dette er noe som betyr veldig mye for deg.

man må være bra empatiløs om man ikke klarer å forstå at dette er en sak som er veldig viktig for deg(fordet om man selv ikke bryr seg om parfyme etc)

om din venninne er en god person, og en god venn så vil hun så klart bry seg om hvordan det får deg til å føle deg at hun bruker den kombinasjonen. Er hun en dårlig person, så driter hun i det og da er hun ikke en god venn. Så enkelt er det. 

jeg ville sakt noe sånt som: hei, jeg er veldig glad for at du likte parfyme kombinasjonen jeg viste deg. Den betyr veldig mye for meg, og jeg har testet ut forskjellige kombinasjoner i åresvis for å finne denne, så jeg kunne ha en personlig signatur lukt som passer meg perfekt.
Jeg delte denne kombinasjonen med deg fordi jeg setter pris på deg og ville dele min hemmelighet med deg.Det var ikke for at jeg tenkte du også skulle bruke denne kombinasjonen. 

jeg beklager hvis det skuffer deg, men det blir som om noen skal vise fram en ny personlig tattovering de har tatt også velger vennen å ta akkurat samme tattovering. Håper du klarer å forstå hvor viktig det ikke føles greit ut.

jeg hadde egentlig ikke lyst å si noe, siden jeg synes det er veldig ubehagelig å måtte si i fra på denne måten, men dette er noe som er veldig viktig for meg.

Anonymkode: ce096...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvem er det som bruker to parfymer? Høres ut som det fort kan bli for mye. På den måten at hvis noen faktisk legger merke til hvordan du lukter så er det ikke med positivt fortegn. 

Anonymkode: 6acab...a68

Det er ikke så veldig uvanlig det.:) Ville kanskje ikke blandet to sterke parfymer, eller parfymer med mange noter, det kan jo selvfølgelig bli for mye, men de fleste som blander er ofte veldig opptatt av parfyme og har mye erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er barnslig.

Du kan ikke både skryte av din fantastiske "hemmelige" oppskrift og avsløre ingrediensene og fortsatt ha hemmeligheten skjønner du vel...

Anonymkode: e3dda...d74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

jeg syns det er veldig sært av henne å ville begynne å bruke din personlige kombinasjon, men er du sikker på at det ikke er du som sliter med de sosiale kodene?

Er det en ting jeg har lært opp igjennom årene så er det at ikke-autister når de får høre informasjon om noe så tar de seg til rette og tenker det at du gir dem denne informasjonen betyr at du vil de skal benytte seg av den.

Oppførselen til venninnen din er typisk ikke-autist, som tror du viste henne denne komboen for at hun skal kunne bruke den. Jeg brukte å tro ikke-autister var veldig innbilsk, som alltid trodde de er grunnen til at man gjør ting og måten de heletiden tar seg tilrette på.

Men problemet er kommunikasjons forskjellene, denne typen ting er vist ikke noe problem dem innimellom.

Fordi dem vet automatisk at de må vokte informasjonen sin fordi hvis ikke blir det brukt som en invitasjon.

For autister som deler informasjon, fordi vi tenker det er fint å la folk vi bryr oss om vite ting. Og bruker det som en slags måte å vise man setter pris på noen ofte, så virker det ofte som ikke-autister bare turer fram, trur de selv er senter i universet å driter i alle andre. 
noe dem til en viss grad gjør også. 

Når du ser på alle kommentarene her så ser du nok fort at ikke-autister sliter en del med empati. de fleste kommentarene her viser jo så ekstremt tydelig, at dette er mennesker som har veldig lav emapti, som driter lang vei i at dette er noe som er viktig for deg, fordi de selv ikke bryr seg om dette. Det er typisk ikke-autist oppførsel.

Det er ironisk hvordan det er autister som har blitt beskyldt for å ha lav empati, også viser mer og mer nyere forskning at det heller er stikk motsatt. Ja autister kan slite med å forstå ikke-autisters oppførsel, men ikke hverandres. Samtidig har sutister ofte høyere emosjonell empati. Og det autister har eksepsjonelt høyere empati enn ikke-autister er compassionate empati. Om du føler veldig mye med andre, i den forstand at du blir opprørt og vil hjelpe andre som har det vanskelig. Fordet om du ikke kjenner dem, så bør du prøve å lese deg opp på hvordan autisme ofte kommer til uttrykk hos kvinner. 
ikke-autister bryr seg som oftest fin lite om urett som rammer andre mennesker, som feks krigen i ukraina, palestina, urett mot samer, klimaendringer osv, fordi de har lav compassionate empati. Som etter min mening er den viktigste empatien, for hva er vitsen med å kunne kjenne igjen at noen lider, om man ikke har empati til å ville gjøre noe med situasjonen. 

så om du bryr deg mye om rettferdighet for andre, har veldig høy empati, er hypo eller hyper sensitiv på forskjellig stimuli så bør du prøve å finne ut mer om autisme. Autisme er veldig underdiagnotisert i Norge. Minst 3% av befolkninga går rundt udiagnotisert, fordi det er så lite og utdatert kunnskap om autisme hos helsepersonell.

autister sliter ofte med å stå opp for seg selv, fordi de har blitt overkjørt og behandlet jævlig av ikke-autister hele livet. Men jeg syns så absolutt du burde prøve å forklare for venninnen din at dette er noe som betyr veldig mye for deg.

man må være bra empatiløs om man ikke klarer å forstå at dette er en sak som er veldig viktig for deg(fordet om man selv ikke bryr seg om parfyme etc)

om din venninne er en god person, og en god venn så vil hun så klart bry seg om hvordan det får deg til å føle deg at hun bruker den kombinasjonen. Er hun en dårlig person, så driter hun i det og da er hun ikke en god venn. Så enkelt er det. 

jeg ville sakt noe sånt som: hei, jeg er veldig glad for at du likte parfyme kombinasjonen jeg viste deg. Den betyr veldig mye for meg, og jeg har testet ut forskjellige kombinasjoner i åresvis for å finne denne, så jeg kunne ha en personlig signatur lukt som passer meg perfekt.
Jeg delte denne kombinasjonen med deg fordi jeg setter pris på deg og ville dele min hemmelighet med deg.Det var ikke for at jeg tenkte du også skulle bruke denne kombinasjonen. 

jeg beklager hvis det skuffer deg, men det blir som om noen skal vise fram en ny personlig tattovering de har tatt også velger vennen å ta akkurat samme tattovering. Håper du klarer å forstå hvor viktig det ikke føles greit ut.

jeg hadde egentlig ikke lyst å si noe, siden jeg synes det er veldig ubehagelig å måtte si i fra på denne måten, men dette er noe som er veldig viktig for meg.

Anonymkode: ce096...7e7

Wow. Veldig emosjonelt å lese, skal virkelig lese mer om dette. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg og en venninne var ute å shoppet her om dagen, og jeg tok hun med til min favorittbutikk som selger nisje parfymer. Det var første gangen hun hadde vært der, så jeg viser henne litt rundt og viser henne noen produkter jeg selv liker. Viser henne forskjellige dufter jeg selv liker, og en kombinasjon av to parfymer som jeg bruker om sommeren, MIN sommerduft! Jeg merker fort at hun ble interessert i kombinasjonen når hun testet den på seg selv og spurte om prisen. Der og da var jeg bare oppmuntrende, men innerst inne er dette noe som plager meg ekstremt mye! Hun sa til meg at hun skulle kjøpe den ene parfymen selv og ønske seg den andre av kjæresten til bursdag som er nå snart.
Selv tenker jeg at dette er helt på kanten av hva som er greit å kopiere av en venninne, særlig når parfyme er «min ting» og hun tidligere har pleid å bruke parfyme hun har valgt ut tilfeldig fra taxfree… Føler jeg har «banet» veien på en måte, har brukt mange år og penger før jeg har funnet den perfekte komboen, som og er veldig personlig for meg. Jeg forstår virkelig ikke hvordan hun selv ikke forstår dette.
 Venninnen min er ikke tilbakestående eller utfordret med å forstå sosiale koder, så begynner å lure på om det er min reaksjon som er problemet. Blir fylt av irritasjon og dårlig samvittighet her og kunne virkelig trengt å høre deres meninger om dette. Føler liksom ikke jeg kan si at det er min duft, men sliter med å akseptere det..

Jeg liker ikke lukter, men ønsker en parfyme jeg tåler lukten av til spesielle dager. Hadde en venninne vist meg en god lukt og jeg hadde likt den, hadde jeg absolutt trodde at hun tipset meg for å hjelpe meg. 

Jeg kjenner igjen følelsen av å ville være unik og kan få litt samme følelsen hvis jeg har kjøpt noe annet jeg synes er spesielt "meg" og som jeg ikke ønsker at alle andre skal ha. 

Samtidig holder jeg en knapp på at hun faktisk tenkte at du viste det til henne for å dele det og at det derfor er innafor å kjøpe samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er problemet her, og kun du.

Anonymkode: 82506...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg begynne litt på nytt her. Det finnes folk som elsker parfyme, slik som meg, og det finnes helt andre typer folk, som ikke er opptatt av å lære om noter, legger ikke noe spesielt i parfymer, og gjerne låner litt av vennene sine.

Den siste typen folk skjønner ofte ikke at det er noe spesielt med parfymer - der er bare noe som lukter godt. De selv bryr seg ikke om noe signatur-duft - de vil bare lukte godt, og forteller man de hva man bruker så ser de ikke noe galt i å kjøpe det - du har liksom bare gitt dem et fint tips.

Det handler ikke om at de liksom er en "ikke autist som er dårlig på følelser". De bare ser ikke nødvendigvis på parfymer som noe spesielt, spesielt når du selv ønsker å dele det med dem - et er liksom et signal om at du synes det er GREIT at de bruker det samme. Det er faktisk ganske rart å si: "se for en flott ting jeg har funnet!.... men du får ikke lov til å også ha slik". Svaret her er: ikke del slik info, fordi det kan tolkes som at du synes det er greit at andre benytter seg av den. Det er egentlig bare spesielt parfymeinteresserte folk som kanskje automatisk villet tenkt at de skal holde seg unna "din" parfyme.... men selv ikke de ville nødvendigvis gjort det hvis de likte lukten veldig godt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (1 time siden):

La meg begynne litt på nytt her. Det finnes folk som elsker parfyme, slik som meg, og det finnes helt andre typer folk, som ikke er opptatt av å lære om noter, legger ikke noe spesielt i parfymer, og gjerne låner litt av vennene sine.

Den siste typen folk skjønner ofte ikke at det er noe spesielt med parfymer - der er bare noe som lukter godt. De selv bryr seg ikke om noe signatur-duft - de vil bare lukte godt, og forteller man de hva man bruker så ser de ikke noe galt i å kjøpe det - du har liksom bare gitt dem et fint tips.

Det handler ikke om at de liksom er en "ikke autist som er dårlig på følelser". De bare ser ikke nødvendigvis på parfymer som noe spesielt, spesielt når du selv ønsker å dele det med dem - et er liksom et signal om at du synes det er GREIT at de bruker det samme. Det er faktisk ganske rart å si: "se for en flott ting jeg har funnet!.... men du får ikke lov til å også ha slik". Svaret her er: ikke del slik info, fordi det kan tolkes som at du synes det er greit at andre benytter seg av den. Det er egentlig bare spesielt parfymeinteresserte folk som kanskje automatisk villet tenkt at de skal holde seg unna "din" parfyme.... men selv ikke de ville nødvendigvis gjort det hvis de likte lukten veldig godt.

Jeg tror du er inne på noe her. Jeg tror personer som er svært interessert i parfyme ofte opplever det som en langt mer personlig ting enn en person som bare ønsker en god duft. For den som er veldig interessert er dette noe man kanskje har brukt mye energi på, prøvd ulike kombinasjoner og funnet noe man er stolt av og føler passer seg selv ekstra bra. For den som bare ønsker en god duft - så er det fortsatt bare det - en god duft. 

Da forstår man neppe hvor mye «jobb» eller tankevirksomhet som ligger bak valget. Og man tolker det som et tips. Det er ganske vanlig at folk kopierer ting man har sett hos den andre. Et sminkeprodukt eller en pyntegjenstand eller et klesplagg man har sett hos andre, og som de er fornøyde med. Så lenge man ikke kopierer hele livet til noen andre, så har folk sjelden problem med det. Likte du den nye vasen min eller den nye leppestiften min, så ville jeg jo ikke bli lei meg om du kjøpte lik. Folk flest har det på samme måte med parfyme. 

Hvis det er din store lidenskap, så forstår jeg at det kan føles det kanskje som ufint å «ta» din spesielle kombinasjon. Men jeg mener fortsatt at dette er en bagatell i den store sammenhengen, og ikke noe å bli sint for. Det er tross alt bare en parfyme - eller to i dette tilfellet - og den vil ikke lukte likt på henne uansett. Og sannsynligheten for at noen andre enn dere to vil vite at dere bruker samme parfyme er nærmest lik null. For folk bryr seg generelt ikke så mye om hvilken parfyme andre bruker. 

Anonymkode: 94f73...add

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det du ikke ønsker at andre skal «ta» skal du ikke dele. Aldri del oppskriften på suksess med mindre du oppriktig ønsker å hjelpe noen opp og videre. Dette ble kanskje litt dumt for deg men når du nå har gitt henne oppskriften på den «perfekte duften», så kunne hun godt spurt deg om d var ok hvis dere henger mye og skulle ende med å bruke lukten samme kveld. Siden hun ikke spurte så får du si på en spøkefull måte at ikveld skal jeg bruke parfyme comboen min så du får ta på deg noe annet. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at du aldri burde ha vist henne din kombinasjon av parfymer hvis du ikke ville at hun skulle prøve det. Det er helt ok at hun kjøper parfymer der og at hun kanskje kjøper samme som deg, det må være lov. Men… jeg syntes det er litt spesielt da, å kjøpe de to parfymene venninna di bruker og kombinere de akkurat slik som venninna di gjør. Litt spesielt, hadde syntes det var rart jeg og.  Du får bare overse det og føle deg smigrer for at noen virkelig liker sommerlukten din, eller virkelig har lyst å være akkurat som deg 🙂 Du har nok en fan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en venninne spør meg hvilken parfyme jeg bruker, så svarer jeg alltid "Det forteller jeg ikke, for den vil jeg ha for meg sjøl"😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Kanskje du er utfordret med sosiale koder osv? Om du ikke ønsket at hun "kopierte" deg, så skulle du ikke vist henne "din" kombinasjon heller, å kanskje til og med droppet å ta henne med til denne butikken! Altså.. hallo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viser henne kombinasjonen du bruker og hun blir interessert, og du mener at dette er kopiering?

Om du ikke ville at hun skulle vite, hvorfor viste du kombinasjonen da? Skulle hun hate den og si at det lukta støgt, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...