Gå til innhold

Kopierer hun meg eller går jeg for langt???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 9.07):

jeg syns det er veldig sært av henne å ville begynne å bruke din personlige kombinasjon, men er du sikker på at det ikke er du som sliter med de sosiale kodene?

Er det en ting jeg har lært opp igjennom årene så er det at ikke-autister når de får høre informasjon om noe så tar de seg til rette og tenker det at du gir dem denne informasjonen betyr at du vil de skal benytte seg av den.

Oppførselen til venninnen din er typisk ikke-autist, som tror du viste henne denne komboen for at hun skal kunne bruke den. Jeg brukte å tro ikke-autister var veldig innbilsk, som alltid trodde de er grunnen til at man gjør ting og måten de heletiden tar seg tilrette på.

Men problemet er kommunikasjons forskjellene, denne typen ting er vist ikke noe problem dem innimellom.

Fordi dem vet automatisk at de må vokte informasjonen sin fordi hvis ikke blir det brukt som en invitasjon.

For autister som deler informasjon, fordi vi tenker det er fint å la folk vi bryr oss om vite ting. Og bruker det som en slags måte å vise man setter pris på noen ofte, så virker det ofte som ikke-autister bare turer fram, trur de selv er senter i universet å driter i alle andre. 
noe dem til en viss grad gjør også. 

Når du ser på alle kommentarene her så ser du nok fort at ikke-autister sliter en del med empati. de fleste kommentarene her viser jo så ekstremt tydelig, at dette er mennesker som har veldig lav emapti, som driter lang vei i at dette er noe som er viktig for deg, fordi de selv ikke bryr seg om dette. Det er typisk ikke-autist oppførsel.

Det er ironisk hvordan det er autister som har blitt beskyldt for å ha lav empati, også viser mer og mer nyere forskning at det heller er stikk motsatt. Ja autister kan slite med å forstå ikke-autisters oppførsel, men ikke hverandres. Samtidig har sutister ofte høyere emosjonell empati. Og det autister har eksepsjonelt høyere empati enn ikke-autister er compassionate empati. Om du føler veldig mye med andre, i den forstand at du blir opprørt og vil hjelpe andre som har det vanskelig. Fordet om du ikke kjenner dem, så bør du prøve å lese deg opp på hvordan autisme ofte kommer til uttrykk hos kvinner. 
ikke-autister bryr seg som oftest fin lite om urett som rammer andre mennesker, som feks krigen i ukraina, palestina, urett mot samer, klimaendringer osv, fordi de har lav compassionate empati. Som etter min mening er den viktigste empatien, for hva er vitsen med å kunne kjenne igjen at noen lider, om man ikke har empati til å ville gjøre noe med situasjonen. 

så om du bryr deg mye om rettferdighet for andre, har veldig høy empati, er hypo eller hyper sensitiv på forskjellig stimuli så bør du prøve å finne ut mer om autisme. Autisme er veldig underdiagnotisert i Norge. Minst 3% av befolkninga går rundt udiagnotisert, fordi det er så lite og utdatert kunnskap om autisme hos helsepersonell.

autister sliter ofte med å stå opp for seg selv, fordi de har blitt overkjørt og behandlet jævlig av ikke-autister hele livet. Men jeg syns så absolutt du burde prøve å forklare for venninnen din at dette er noe som betyr veldig mye for deg.

man må være bra empatiløs om man ikke klarer å forstå at dette er en sak som er veldig viktig for deg(fordet om man selv ikke bryr seg om parfyme etc)

om din venninne er en god person, og en god venn så vil hun så klart bry seg om hvordan det får deg til å føle deg at hun bruker den kombinasjonen. Er hun en dårlig person, så driter hun i det og da er hun ikke en god venn. Så enkelt er det. 

jeg ville sakt noe sånt som: hei, jeg er veldig glad for at du likte parfyme kombinasjonen jeg viste deg. Den betyr veldig mye for meg, og jeg har testet ut forskjellige kombinasjoner i åresvis for å finne denne, så jeg kunne ha en personlig signatur lukt som passer meg perfekt.
Jeg delte denne kombinasjonen med deg fordi jeg setter pris på deg og ville dele min hemmelighet med deg.Det var ikke for at jeg tenkte du også skulle bruke denne kombinasjonen. 

jeg beklager hvis det skuffer deg, men det blir som om noen skal vise fram en ny personlig tattovering de har tatt også velger vennen å ta akkurat samme tattovering. Håper du klarer å forstå hvor viktig det ikke føles greit ut.

jeg hadde egentlig ikke lyst å si noe, siden jeg synes det er veldig ubehagelig å måtte si i fra på denne måten, men dette er noe som er veldig viktig for meg.

Anonymkode: ce096...7e7

Tror du blander psykopater og "ikke-autister" (som du kaller det) i denne beskrivelsen din! Om ikke så må du virkelig lese deg opp en gang til altså, jeg har hverken autisme, sliter ikke med empati, har veldig medfølelse for det som skjer i Ukraina osv, og har aldri behandlet mennesker som er annerledes enn meg jævlig! Syntes du drar alle under en kam her, å det er for meg veldig urettferdig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 16.12):

Hei, 

Jeg og en venninne var ute å shoppet her om dagen, og jeg tok hun med til min favorittbutikk som selger nisje parfymer. Det var første gangen hun hadde vært der, så jeg viser henne litt rundt og viser henne noen produkter jeg selv liker. Viser henne forskjellige dufter jeg selv liker, og en kombinasjon av to parfymer som jeg bruker om sommeren, MIN sommerduft! Jeg merker fort at hun ble interessert i kombinasjonen når hun testet den på seg selv og spurte om prisen. Der og da var jeg bare oppmuntrende, men innerst inne er dette noe som plager meg ekstremt mye! Hun sa til meg at hun skulle kjøpe den ene parfymen selv og ønske seg den andre av kjæresten til bursdag som er nå snart.
Selv tenker jeg at dette er helt på kanten av hva som er greit å kopiere av en venninne, særlig når parfyme er «min ting» og hun tidligere har pleid å bruke parfyme hun har valgt ut tilfeldig fra taxfree… Føler jeg har «banet» veien på en måte, har brukt mange år og penger før jeg har funnet den perfekte komboen, som og er veldig personlig for meg. Jeg forstår virkelig ikke hvordan hun selv ikke forstår dette.
 Venninnen min er ikke tilbakestående eller utfordret med å forstå sosiale koder, så begynner å lure på om det er min reaksjon som er problemet. Blir fylt av irritasjon og dårlig samvittighet her og kunne virkelig trengt å høre deres meninger om dette. Føler liksom ikke jeg kan si at det er min duft, men sliter med å akseptere det..

Anonymkode: 9ffbc...c02

Hun må jo få lov til å like de samme duftene som deg. Det er jo mange som liker det samme, kan jo ikke bli sur for noen går med det samme som du har🤦‍♀️

Anonymkode: f8aef...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt å vise noen en god parfyme for så nekte dem å kjøpe den? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor gamle dere er- 15 år eller 35? Hvis dere er voksne damer, så synes jeg venninnen din er veldig spesiell som ønsker å gå rundt og lukte det samme som deg. Kunne ikke falt meg inn å kopiere venninne på denne måten. Ikke er det snakk om en duft heller, men en spesiell kombinasjon av to dufter. Det er småkleint. 

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette var utrolig morsomt å lese. Er ikke dette det beste komplimentet du kan få?? Hva ønsket du? At hun skulle bare si "åhhh du er sååå flink til å kombinere lukter! Sikkert brukt masse penger også tid for å finne frem! Men jeg skal bare gå rundt med min tax free Britney Spears-parfyme, fordi jeg er ikke like flink som deg" 

Anser du henne som ei venninne? For venninner vil hverandre det beste. Jeg deler gjerne tips og triks til mine beste venninner og blir så glad og stolt når de følger, for det bekrefter jo bare at jeg har god smak. Vi har ofte like klær, sko, smykkerosv. Deler linker og til og med låner bort. Vi pleier til og med noenganger matche! 

For en rar venninne du er 😂😂😂

Endret av Mona123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er du barnslig. Ta det som et komplement! 

Anonymkode: 7e3ae...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2024 at 4:12 PM, AnonymBruker said:

Hei, 

Jeg og en venninne var ute å shoppet her om dagen, og jeg tok hun med til min favorittbutikk som selger nisje parfymer. Det var første gangen hun hadde vært der, så jeg viser henne litt rundt og viser henne noen produkter jeg selv liker. Viser henne forskjellige dufter jeg selv liker, og en kombinasjon av to parfymer som jeg bruker om sommeren, MIN sommerduft! Jeg merker fort at hun ble interessert i kombinasjonen når hun testet den på seg selv og spurte om prisen. Der og da var jeg bare oppmuntrende, men innerst inne er dette noe som plager meg ekstremt mye! Hun sa til meg at hun skulle kjøpe den ene parfymen selv og ønske seg den andre av kjæresten til bursdag som er nå snart.
Selv tenker jeg at dette er helt på kanten av hva som er greit å kopiere av en venninne, særlig når parfyme er «min ting» og hun tidligere har pleid å bruke parfyme hun har valgt ut tilfeldig fra taxfree… Føler jeg har «banet» veien på en måte, har brukt mange år og penger før jeg har funnet den perfekte komboen, som og er veldig personlig for meg. Jeg forstår virkelig ikke hvordan hun selv ikke forstår dette.
 Venninnen min er ikke tilbakestående eller utfordret med å forstå sosiale koder, så begynner å lure på om det er min reaksjon som er problemet. Blir fylt av irritasjon og dårlig samvittighet her og kunne virkelig trengt å høre deres meninger om dette. Føler liksom ikke jeg kan si at det er min duft, men sliter med å akseptere det..

Jeg tenker at veninna di synes du er ei super besteveninne som har gitt henne bra duft-tips, og hjulpet henne fram i en jungel av vanskelige valg. Men det høres ut som om hun er av typen som liker å bytte ofte. Eller kanskje hun til og med ikke kommer til å ønske seg den andre parfymen, men bare sier det, for å vise at hun liker lukten du har valgt deg, og forstår at du har jobbet med å finne den?
Hun høres uansett ut som en person som liker å bytte og teste litt. Det er ikke sikkert hun beholder "din" duft særlig lenge. Og det er også greit å ha i bakhodet at samme duft kan få helt forskjellig karakter på to forskjellige mennesker. Så på deg vil du alltid ha din personlige variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, 

Er du tolv år? 

Anonymkode: c1252...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er du som er problemet. Du viser henne din favoritt. Men den er off limit.

Så ikke vis den da.

Og en annen ting jeg finner det så vittig, er når folk bruker vanlige ting som «min greie» eller bruker ord som «hermer».

hvis du ikke vil at noen skal ha det samme, så må du finne noe unikt.

Anonymkode: 557d2...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow! Hahaha. Jeg må bare le. Øynene mine åpnet seg mer og mer opp, jo mer jeg leste. 😂

Herregud!

Anonymkode: 0272a...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg faktisk litt, TS. Forstår  det er irriterende at hun kopierer din kombinasjon, når du har brukt lang tid på å finne osv. Men hvis du vim bevare vennskapet, er det ikke så mye å gjøre her, annet enn å svelge denne kamelen. Jeg hadde ikke laget en sak utav det iallfall. 

Anonymkode: d05a2...ebf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 9.07):

Hvem er det som bruker to parfymer? Høres ut som det fort kan bli for mye. På den måten at hvis noen faktisk legger merke til hvordan du lukter så er det ikke med positivt fortegn. 

Anonymkode: 6acab...a68

Det er veldig i tiden nå. Personlig synes jeg 1 parfyme er 1 for mye. 

TS her har du lagt opp til dette selv. Du kunne hjulpet henne finne sin egen kombinasjon istedenfor å vise henne din, når det er så viktig for deg. 

Anonymkode: a8f69...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei, 

Føler jeg har «banet» veien på en måte, har brukt mange år og penger før jeg har funnet den perfekte komboen, som og er veldig personlig for meg. Jeg forstår virkelig ikke hvordan hun selv ikke forstår dette.

Jeg tenker dette utdraget i hovedinnlegget egentlig sier det meste. Jeg flirer ikke av TS, jeg skjønner at vi bare er fundamentalt ulike, men for svært mange av oss høres dette som en helt fullstendig absurd svulstig formulering av en dagligdags ting. For deg er det sikkert frustrerende at det omtales i såpass platte og teite ordelag som det mange av oss gjør (meg inkludert), og det betyr sikkert mye mer for deg.

Men for det store flertallet handler dette om "god lukt" og "mindre god lukt" og ikke så mye mer. Da blir det å "bane veien" til den "perfekte kombinasjonen, som også er veldig personlig for meg" gjennom "mange år og penger" rett og slett helt absurd. Begge deler er helt greit og vanligvis harmløst, men her er det nok du som utgjør et ytterpunkt og ikke venninnen din. Både den onde viljen du ser ut til å mistenke, eller hennes totale mangel på takt og tone, forutsetter at dette med parfymer betyr noe i nærheten av så mye for henne som det gjør for deg. Og det gjør det helt, helt sikkert ikke, siden du beskriver det i vendinger som for meg ville vært forbeholdt et enormt gjennombrudd i medisinsk forskning e.l.

Anonymkode: 2400d...490

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil. Autister innehar ikke reelle empatiske evner. Kun tillærte. 

Anonymkode: 79c0a...188

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...