Gå til innhold

Lite søvn pga nabo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har også lyst å spørre om en ting som mange her inne hisser seg opp over, men som er et meget relevant spørsmål; er disse naboene dine fra Afrika eller Midtøsten? De har en annen døgnrytme for barn enn hva vi nordboere har, og lar ungene turne oppe til de selv legger seg. 

Anonymkode: 3ec59...054

De er Russiske. Har bodd i Norge mange år. 

Anonymkode: bc445...779

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det er unormalt mye støy mellom 22-07 så er det jo bare å si i fra. Vet noen borettslag har mellom 23-08, men de fleste stedene jeg har bodd, så har det vært 22-07 i hverdagen og 23-08 på fredager og lørdager. 

Anonymkode: b494e...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det er unormalt mye støy mellom 22-07 så er det jo bare å si i fra. Vet noen borettslag har mellom 23-08, men de fleste stedene jeg har bodd, så har det vært 22-07 i hverdagen og 23-08 på fredager og lørdager. 

Men hva er unormal støy? Det er vanskelig å vite hva som er greit eller ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv problemer med lyder fra naboene. Heldigvis ikke hver dag, men det skal så lite til for å ødelegge når man har søvnforstyrrelser og forsøker sovne inn til rett tid. Enten ramler naboen ved siden av på kjøkkenet lenge etter 22, eller naboen over driver med noe treningsapparat som skraper over gulvet. På den andre siden har en ung fyr høylytt fest til kl. 01 i helg vel og merke… Og ja, jeg skal flytte så fort jeg har råd til det. Kunne ha flytta til en hytte i skogen nå da. Men bor man i leilighet i blokk så man tåle noe. Likevel syns jeg at Ts kan snakke med naboene direkte først, for det er mulig at de vil ta hensyn. Det er veldig tidlig, og sent, for løping og ramling med leker. Det tar man ute og på andre tidspunkt, og man lærer barna å ta hensyn til naboer. Også så små ja. Har selv barn. De som mener noe annet driter i barneoppdragelse og tar ikke ansvar.

Anonymkode: 9e124...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hva er unormal støy? Det er vanskelig å vite hva som er greit eller ikke 

Jeg tenker høy musikk/tv, skriking, tramping, støvsuging osv. Selvsagt greit at naboer går i egen leilighet, men løping over gulv, hopping osv, som en 3-åring lett kan gjøre, syns jeg er urimelig støy etter 22. Da skal små barn uansett sove.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor likedan og unner ikke min verste fiende det marerittet det er å bli fratatt søvn hver natt pga bråkete naboer. Forskjellen er at mine naboer er voksne og fester hver lørdag i tillegg. De stamper, roper og herjer. 

Er det oppegående folk i styret kan du snakke med de. Her nytta det ikke, og jeg er nå sykemeldt pga søvnmangel… 

Anonymkode: db0e0...133

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror ikke du kan klage på barn som løper når du bor så tett oppi folk, nei. Forstår selvsagt at det er irriterende. Tenker du bør gi beskjed til naboen og si at du hører barnet ekstremt godt, men å klage til sameiet e.l. tenker jeg blir for dumt. 

Anonymkode: 73a48...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke du kan klage på barn som løper når du bor så tett oppi folk, nei. Forstår selvsagt at det er irriterende. Tenker du bør gi beskjed til naboen og si at du hører barnet ekstremt godt, men å klage til sameiet e.l. tenker jeg blir for dumt. 

Anonymkode: 73a48...604

Hadde ikke tenkt å klage nei. Men tror jeg må fortelle de at det bråker mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så tråden er laget for å snakke skitt om russere... 

Anonymkode: 5234e...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde ikke tenkt å klage nei. Men tror jeg må fortelle de at det bråker mye 

Det tenker jeg er helt innafor!

Det er nok ikke noe å klage til styret over, men det er jo helt greit å si ifra til naboene. Ikke for at du skal diktere hvordan de lever sine liv, men de fleste folk ønsker å være hyggelige og ta hensyn til de rundt seg. De vet sikkert ikke hvordan dette høres ut nede hos deg, og det er ikke sikkert det er noe problem å begrense hopping og løping litte granne i alle fall. Det skader jo ikke å snakke med dem 😊

Anonymkode: 40792...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så tråden er laget for å snakke skitt om russere... 

Anonymkode: 5234e...982

Nei. Da hadde jeg nevnt det i hovedinnlegget. Noen spurte og jeg svarte 

Dessuten er en av mine venninner halvt russisk. Så har ikke noe i mot de 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville uten tvil gitt beskjed. Sånne intense lyder hører til utelek. Høres uansett ut som dine naboer høres greie ut, siden de tidligere, før barna flyttet inn, ikke har et ønske om å forstyrre sine naboer. 

Anonymkode: bdca1...e84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 16.36):

Hva har dette med nasjonalitet å gjøre?

Anonymkode: 3c85a...2cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De har jo tidligere spurt om du hører noe, så de er jo interessert i å ta hensyn.

Så hvis de spør igjen, eller du snakker med dem, så ville jeg absolutt sagt noe.

Det er klart at barnet ikke skal la være å være barn / leke. Og det er vel ikke sikkert at de skal bo der i lang tid. Men å si at det er mye mer lyd nå som det bor et barn der, er selvsagt lov. Og du kan si noe om tidspunkt og sted (at du på grunn av jobb legger deg tidlig i ukedagene og hvilket rom / deler av boligen du sover på), så har de et utgangspunkt for hvor og når du hadde satt pris på ro.

Anonymkode: 16693...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ThereGoesBob skrev (På 28.5.2024 den 16.35):

Tull. Ingenting som er mer normalt enn at en 3 åring løper og herjer en del. Såpass må man tåle i et borettslag eller hva det nå er.

Nei, det er normalt å oppdra barn til at man går inne og løper ute. Min 5-åring har aldri fått løpe inne, lek på soverom er utelukket før kl 10 (vi leker på stua), og unngår lekene som kan lage lyd for naboene om det er tidlig. Normalt å ta hensyn når man bor i bygård. 

Anonymkode: 431b0...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er normalt å oppdra barn til at man går inne og løper ute. Min 5-åring har aldri fått løpe inne, lek på soverom er utelukket før kl 10 (vi leker på stua), og unngår lekene som kan lage lyd for naboene om det er tidlig. Normalt å ta hensyn når man bor i bygård. 

Anonymkode: 431b0...62f

Det kalles gjerne trassalder og er ikke noe du kan disiplinere bort selv om du ønsker det.

Å kjøpe et stort gulvteppe kan muligens dempe støyen en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...