Gå til innhold

Aldri syk!


Gjest Vitaminpilla

Anbefalte innlegg

Gjest Vitaminpilla

Lurer på om det er flere enn meg som rett og slett aldri blir syke? Verken forkjølelse, influensa, hostesyke, ja ikke så mye som litt hodevondt fra tid til annen har jeg. Dette er jeg jo selvsagt kjempeglad for. (Håper bare ikke jeg får kreft en dag sånn ut av det blå da.. :tristbla: ) Selv i barndommen fikk jeg ikke alle de typiske barnesykdommene, jeg hadde vel bare røde hunder. Kusma osv har jeg aldri hatt. Det er jo en risiko for fosteret dersom man pådrar seg denne type sykdom når man går gravid..men som sagt, jeg har ikke hatt mange av de typiske barnesykdommene.

Min mor er også veldig frisk, husker ikke sist gang hun hadde en forkjølelse. Faren min har hatt en fire-fem influensa-kuler opp igjennom årene, men ellers er han frisk han også. Det samme med besteforeldrene mine.

Er denne friskheten et tegn på godt immunforsvar, eller er det mest sannsynlig bare tilfeldigheter at jeg ikke har pådratt meg noe? Jeg har jo venninner som er små-syke nesten hele høsten/vinteren igjennom, men selv blir jeg aldri smittet. Iallefall har jeg ingen symptomer. Lever ganske sunt, men er overhodet ingen helse-fanatiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ego-solo

Er dette et problem for deg, siden du skriver om det? Kanskje du har et psykisk "problem", siden du føler behov for å spørre om hvorfor du aldri er syk? :overrasket:

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et problem for deg, siden du skriver om det? Kanskje du har et psykisk "problem", siden du føler behov for å spørre om hvorfor du aldri er syk?  :overrasket:

Hilsen

Ego-Solo

Kjære Ego-Solo :ler:

Må det være et problem for at man skal skrive om noe her inne? Er du mentalt syk siden du spør om jeg er mentalt syk kun fordi jeg laget denne tråden?

Hilsen Vitaminpilla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ego-solo

Hei på deg! ;)

Jeg sa ikke at du var mentalt syk, men spurgte om du kanskje hadde et mentalt problem. Men kanskje du har et mentalt problem siden du spør om jeg er mentalt syk fordi jeg spør om du har et mentalt problem siden du spør om hvorfor du aldri er syk.

Hilsen

Ego-Solo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitaminpilla
Hei på deg!  ;)

Jeg sa ikke at du var mentalt syk, men spurgte om du kanskje hadde et mentalt problem. Men kanskje du har et mentalt problem siden du spør om jeg er mentalt syk fordi jeg spør om du har et mentalt problem siden du spør om hvorfor du aldri er syk.

Hilsen

Ego-Solo :ler:

Kanskje månen er en ost, ego-solo? :ler:

Det er sikkert mange som kanskje har et mentalt problem, men det er altså ikke sakens kjerne i denne tråden her. Jeg er nysgjerrig på om det er flere enn meg som aldri er syke, og om noe vet om dette trolig bare er tilfeldig eller om det faktisk er et tegn på godt immunforsvar. Så igrunnen kunne du ha spart deg innlegget ditt in the first place! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ego-solo

Kjære nye venn :)

Det har å gjøre med levemåte, bosted, immunforsvar, alder og arv.

Noe er man selv skyld i, og noe kan man ikke gjøre hverken fra eller til med.

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anneliane_*

heisann.

Jeg er heller aldri syk, har venninner som til "stadighet" har influensa, omgangsyke eller de har kroniske sykdommer..

Jeg er frisk som en fisk, har kun hatt sykdomsfri fra jobben i forbindelse med svangerskap..da var jeg skikkelig syk..kan hende jeg tok kvoten min der :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller aldri syk=) Rundt meg kan folk hoste og nyse osv. uten at jeg blir smittet. Selv om samboer har omgangssyke eller er potte tett, blir jeg likevel ikke smittet...Da jeg var barn husker jeg at jeg prøvde å bli smittet ved å drikke av samme glass til venner som var forkjøla hvis jeg ville bli syk til ting :ler: Men hjalp det - nei! =)

Har nok lang i fra perfekt livskvalitet, men trener litt og spiser greit sunt. Tipper

immunforsvaret mitt er bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du er ikke alene. Jeg er med i "klubben", dvs. det hender jeg blir skikkelig forkjølet, men det er også alt. Influensa og omgangssyker later ikke til å bite på meg, heldigvis. Tror det må være immunforsvaret mitt som er ganske oppegående, for jeg lever ikke spesielt sunt (for mye kaffe og for lite trim) så jeg skulle egentlig ha alle forutsetninger for å samle opp virus som svever forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også sjelden syk. Da jeg var barn hadde jeg riktignok omgangssyke noen ganger, og vannkopper. Influensa tror jeg jeg har hatt èn gang i mitt liv. Ellers var jeg en del syk på folkehøgskolen, men da gikk det diverse streptokokkinfeksjoner og vi levde nokså tett på hverandre; spiste ved samme bord, drakk til tider av samme glass/flaske, litt klining osv...

Forkjøla kan jeg bli, men nå er det flere år siden sist. Jeg vil tro det både har å gjøre med arvet immunforsvar, hva man blir eksponert for i barndommen (foreldrene mine var ikke spesielt hysteriske...), hvordan man lever og hva man jobber med. Jeg har stort sett jobbet med "lite sosiale" ting, med lite nærkontakt, store lokaler eller utendørs, og nå jobber jeg hjemmefra. Jeg vil tro jeg hadde vært mer syk om jeg f eks jobbet i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten kan det også ha å gjøre med hvor syk man faktisk BLIR; jeg føler meg ofte ikke veldig syk selv om jeg er forkjøla, mens andre kanskje blir helt satt ut.

Lever heller ikke spesielt sunt; ganske variert og bra kosthold, men festrøyker og drikker myyyye kaffe, har tildels dårlig døgnrytme og trener ikke..

I familien har de fleste alltid vært veldig friske, lever lenge osv, med noen få unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Eple_*

Det er jo gjort mye statistikk på dette. Og det viser seg vel at de med høy utdannelse er midre syke enn de med lav, bosted har noe å si, inntekt, osv. Husker jeg leste at det var mindre krybbedød på oslo vest enn oslo øst, som igjen kom av forskjeller i røyking.

Så dere faller nok inn under en stor statistikk ;)

Er sjeldent syk jeg også... og glad for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hilde K S

Noen mennesker får influensa bare de gangene det kommer et nytt virus. Når de da har hatt influensaen, blir de immune mot alle varianter og mutasjoner av dette viruset. Dette er gjerne mennesker som har et høyt immunforsvar i utgangspunktet. Dette var det en gang en lege som fortalte meg.

Jeg hadde influensa i 1990 og i 1999. Hvordan kan jeg huske sånt?

Jo, fordi at når jeg er syk, er jeg virkelig syyyyk, som i ekstremt høy feber og en uke i sengen. Det er helt for j*vlig.

Ellers kan jeg få lette forkjølelser. Sånn at det klør i gangen på kvelden og jeg er slapp. Neste dag er jeg slapp med rennende nese og så er jeg helt fin igjen. Ikke så syk at jeg ikke går på jobb. (Uten å sutre)

Her i huset kan alle de andre få omgangssyke, mens jeg går klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kroniske sykdommer, men har sjelden de andre. Omgangssyke har jeg ikke hatt på evigheter, og hadde kun kusma og vannkopper som barn.

Pga den ene "faste" sykdommen min får jeg influensavaksinen hvert år.

Selv om jeg sliter med de sykdommene jeg har er jeg veldig glad for at jeg ikke har så mye annet innimellom, hater å være forkjølet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker får influensa bare de gangene det kommer et nytt virus. Når de da har hatt influensaen, blir de immune mot alle varianter og mutasjoner av dette viruset. Dette er gjerne mennesker som har et høyt immunforsvar i utgangspunktet. Dette var det en gang en lege som fortalte meg.

Jeg hadde influensa i 1990 og i 1999. Hvordan kan jeg huske sånt?

Jo, fordi at når jeg er syk, er jeg virkelig syyyyk, som i ekstremt høy feber og en uke i sengen. Det er helt for j*vlig.

Hm. Jeg tror også jeg kan ha hatt influensa i 1990, i hvert fall rundt da (gikk på ungdomsskolen, så det må ha vært i 90-93, men sannsynligvis 90 eller 91). Det er den eneste gangen jeg har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBSOBS! Aldri si aldri! Husker jeg hadde denne diskusjonen med en kollega som heller "aldri" blir syk. Ingen av oss hadde hatt noe fravær fra jobb på minst 2 år. Vel, to uker etterpå fikk først min kollega syk, og noen uker senere fikk jeg for første gang influensa og ble slått fullstendig ut. Nå ble jeg kun lammet av influensaen i 2 dager da, så jeg kom veldig heldig ut av det.

Men har ikke vært syk siden de to dagene for to år siden. Jeg lever sunt ved at jeg trener og prøver å sove 7 timer hver natt. Jeg drikker lite alkohol, er glad i grønnsaker og spiser vitaminbjørner. Og så har jo folk forskj terskel for når de erklærer seg syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...