Gå til innhold

Hjerte formet livmor. Krise? Solskinnshistorier?

Sinnsity

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver med IVF på riksen og etter 3 negative innsett (en av dem var kjemisk) fra første forsøket tenkte jeg å ta en prat med legen før andre forsøket. Vi fikk 3 "gode" embryo men ingen av dem satt..lurte på om det e noe gærnt med livmor da. Der forsikra legen meg at det er bare litt tilfeldig om det klaffer, så vi få bare fortsette. Hun tok ultralyd av saker, alt så bra ut men til slutt sa hun - "livmoren har et lite hjerteform. Men det er helt normalt asså"

Jeg gjorde det "smarteste" man kunne gjøre - googlet meg i hjel. Leste at det kan være mellomveeg at det er derfor det e vanskelig å bli gravid og at kan oppleve flere SA (jeg har en MA før vi begynte med IVF). Jeg har hatt utaalige ultralydundersøkelser (3 insett og utredning) og dette er forste gang jeg får beskjed om LITT hjerteform i livmor. Jeg har også hatt HSG (sjekke eggledere som begge var åpnet), jeg vet ikke om man kunne sett noe der hvis det var skikkelig hjerteformet? Har også hatt utskrapning i narkose, der hadde de vel også gitt beskjed hvis det var noe hjerteform av bekymring?

Så jeg lurer på om jeg skal gjøre noe med dette. Riksen er veldig knappe med legetimer, så jeg får vel ikke noe mer enn "helt normalt, vi bare fortsetter" men jeg er i full panikk. Tenker å kanskje kontakte privat klinikk og få en "second opinion"? Kanskje bestille time til hysteroscopy privat? (der dem sjekker med lite kamera om det e noe spennede i livmoren). For hva om det e grunnen til at vi ikke blir gravide? Hva om det e noe "vegg" som opereres bort? 

Noe erfaringer med LITT  hjerteformet livmor?Og dere som har hjerteform - hvordan ble det oppdaget?

Endret av Sinnsity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinnsity skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg driver med IVF på riksen og etter 3 negative innsett (en av dem var kjemisk) fra første forsøket tenkte jeg å ta en prat med legen før andre forsøket. Vi fikk 3 "gode" embryo men ingen av dem satt..lurte på om det e noe gærnt med livmor da. Der forsikra legen meg at det er bare litt tilfeldig om det klaffer, så vi få bare fortsette. Hun tok ultralyd av saker, alt så bra ut men til slutt sa hun - "livmoren har et lite hjerteform. Men det er helt normalt asså"

Jeg gjorde det "smarteste" man kunne gjøre - googlet meg i hjel. Leste at det kan være mellomveeg at det er derfor det e vanskelig å bli gravid og at kan oppleve flere SA (jeg har en MA før vi begynte med IVF). Jeg har hatt utaalige ultralydundersøkelser (3 insett og utredning) og dette er forste gang jeg får beskjed om LITT hjerteform i livmor. Jeg har også hatt HSG (sjekke eggledere som begge var åpnet), jeg vet ikke om man kunne sett noe der hvis det var skikkelig hjerteformet? Har også hatt utskrapning i narkose, der hadde de vel også gitt beskjed hvis det var noe hjerteform av bekymring?

Så jeg lurer på om jeg skal gjøre noe med dette. Riksen er veldig knappe med legetimer, så jeg får vel ikke noe mer enn "helt normalt, vi bare fortsetter" men jeg er i full panikk. Tenker å kanskje kontakte privat klinikk og få en "second opinion"? Kanskje bestille time til hysteroscopy privat? (der dem sjekker med lite kamera om det e noe spennede i livmoren). For hva om det e grunnen til at vi ikke blir gravide? Hva om det e noe "vegg" som opereres bort? 

Noe erfaringer med LITT  hjerteformet livmor? Og dere som har hjerteform - hvordan ble det oppdaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjerteformet livmor. Har fått tre barn med keisersnitt. Kan jo ikke føde vanlig fordi de ligger på tvers de siste månedene av graviditeten men har ikke hatt noen problemer med det. Min er veldig hjerteformet.

Anonymkode: 8e609...966

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteformet livmor her. Fått 4 friske barn. Ingen problemer under svangerskap. 2 vaginale fødsler, 1 Haste KS og ett planlagt KS. 

Anonymkode: c419d...a63

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hjerteformet livmor. Fått 2 friske barn, svangerskapene forløp normalt og normale fødsler. 

Antar det er hjerteformet livmor som er årsaken til 5 SA/MA.

Anonymkode: 235fb...ba1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstår panisk og hysterisk skriftlig.  

Tenker det alene kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Du er i fullstendig beredskap og kroppen din tenker nok at du ikke har overskudd til et svangerskap.

Hadde begynt der. Med deg selv. I stedet for å finne årsaker som kan opereres bort eller medisineres.

Du liker sikkert ikke å høre dette. Men har erfart flere enn én gang at venner blir gravid når de slutter å prøve så voldsomt.

Anonymkode: 0203e...c08

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tenker det alene kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Du er i fullstendig beredskap og kroppen din tenker nok at du ikke har overskudd til et svangerskap.

Hadde begynt der. Med deg selv. I stedet for å finne årsaker som kan opereres bort eller medisineres.

Du liker sikkert ikke å høre dette. Men har erfart flere enn én gang at venner blir gravid når de slutter å prøve så voldsomt.

Tror du bør ta deg en pære.. Hjerteformet eller generelt misformet livmor kan ikke korrigeres med opereres eller medisiner og er absolutt en tilstand som kan gjøre det vanskelig å bli gravid eller holde på graviditet selv om det for mange ( inkludert meg selv) er problemfritt. 

Helt naturlig å lete etter potensielle feil og problemer etter flere mislykkede ivf forsøk - da har man som regler vært prøver ganske lenge også før man fikk hjelp. 

Så ingenting i svaret er til noe nytte verken for TS eller andre prøvere. 

Anonymkode: c419d...a63

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såkalt lett hjerteformet livmor. Aldri hatt noe problem ifht fertilitet (ingen SA/MA). Fått to friske barn, men har måttet ha KS på begge pga at begge lå på tvers når de skulle fødes. Utover det ingen problemer / komplikasjoner. 

Anonymkode: aa1c0...464

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du fremstår som en ikke veldig hyggelig person. Det med at stress kan ødelegge og at når en slutter å prøve så hardt så blir en gravid er bare tull. Du fremstår nedlatende og til ingen hjelp.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ingenting som tilsier at stress påvirker fertiliteten. Sjekk forskning i stedet for å tro at noe er sant bare pga venninnene dine.

Anonymkode: 14874...9d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helt todelt livmor, altså med fullstendig skillevegg mellom to separate livmødre, som har hver sin skjedeåpning. Ble gravid på første forsøk og hadde et ukomplisert svangerskap, men hadde planlagt keisersnitt på grunn av kombinasjonen av todelt livmor og seteleie.
Jeg opererte blindtarmen for noen år siden, og da kommenterte kirurgen at det kunne se ut til at jeg hadde hjerteformet livmor. Før jeg begynte å prøve på å bli gravid, fikk jeg det undersøkt med innvendig ultralyd hos gynekolog. Du kan jo gjøre det samme hvis du føler at du ikke får så gode svar på riksen - ta en time hos en god og erfaren gynekolog og få en vurdering. Det kan kanskje hjelpe til med å berolige litt.

Det er veldig mange varianter av hjerteformet livmor, fra så vidt en liten bue til fullstendig todelt. Det "verste" mtp graviditet slik jeg har forstått det, er hvis man har en helt eller delvis skillevegg som egget fester seg i. Det kan gi for lite blodgjennomstrømning til at morkaka får nok næring. Det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, og øke sjansen for spontanabort. Når de ikke gjorde noe stort poeng ut av det på rikshospitalet er vel det kanskje nettopp fordi du har en lett variant som de sikkert tenker at ikke har så mye å si for hvorvidt du blir gravid eller ikke. Det er veldig mange kvinner som har hjerteformet eller todelt livmor som blir gravide og føder uten problemer, og som ikke er klar over at de har den tilstanden.

Anonymkode: f6a07...2b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hjerteformet her, ble oppdaget ifbm elektivt sectio. 

Har 4 friske barn. De lå gjerne feil vei (stjernekikker). Ikke farlig. 

Har mistet veldig mange, men vet ikke årsak. Tviler på livmorfasong var avgjørende siden jeg også klarte å bære fram 4 til termin med samme livmor. 

Ønsker deg lykke til. Ikke gi opp.

Anonymkode: c11c1...a1e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hjerteformet, men veldig mye da. Sjekket både privat og på riksen. Fikk beskjed om at så lenge man ikke har en tynn skillevegg så går det bra. Septum eller en tynn skillevegg har for dårlig blodgjennomstrømning. Hos meg er ikke riksen bekymret fordi de to kamrene er så delt at alle flater egget kan feste seg i har nok blod.

Anonymkode: 3b701...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/diverse/stress-og-graviditet

https://pfc.no/artikler/stress-pavirker-egglosning/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10815004/

"Findings showed that an elevated systolic blood pressure (SBP) and heart rate (HR) were present at the egg retrieval point. Moreover, patients with a successful outcome had a lower percent increase in both SBP and HR than those in the unsuccessful group. These findings may suggest that cardiovascular stress is congruent with a poor treatment outcome [33]."

Jeg skjønner at svaret mitt ikke var med de silkehanskene ts ønsket seg. Men av og til har man tatt helt fullstendig på vei og trenger ikke enda et ekkokammer som stryker med hårene. 

Infertilitet er stressende nok i seg selv. Det krever ekstra innsikt i seg selv og evne til selvregulering for å stå i noe slikt over tid. 

Stress og panikk gjør ikke kroppen noen tjenester akkurat. Mye mer skade enn en lett hjerteformet livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/diverse/stress-og-graviditet

https://pfc.no/artikler/stress-pavirker-egglosning/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10815004/

"Findings showed that an elevated systolic blood pressure (SBP) and heart rate (HR) were present at the egg retrieval point. Moreover, patients with a successful outcome had a lower percent increase in both SBP and HR than those in the unsuccessful group. These findings may suggest that cardiovascular stress is congruent with a poor treatment outcome [33]."

Jeg skjønner at svaret mitt ikke var med de silkehanskene ts ønsket seg. Men av og til har man tatt helt fullstendig på vei og trenger ikke enda et ekkokammer som stryker med hårene. 

Infertilitet er stressende nok i seg selv. Det krever ekstra innsikt i seg selv og evne til selvregulering for å stå i noe slikt over tid. 

Stress og panikk gjør ikke kroppen noen tjenester akkurat. Mye mer skade enn en lett hjerteformet livmor.

Takk for meningene dine, men det va altså ikke dette jeg spurte om i innlegget mitt. Du kjenner heller ikke hele situasjonen og vet ikke hvor panisk/histerisk jeg er/ikke er i hverdagen, for igjen, det er ikke det innlegget handler om. Jeg stilte ganske konkrete spørsmål. Om man ikke kan svare på de, så er det greit å finne et annet innlegg der man kan bidra med noe TS faktisk spør om. Du går vel ikke til fremmede på gata som ser litt sure og fortelle dem hva DU syns de burde gjøre men livet sitt, etter din mening. Blir litt samme her.Men skjønner at sånn kg funker. La oss legge dette avsporet dø og fokusere på det TS faktisk spør om hvis man vil kommentere noe mer på dette innlegget. Ja, stress kan påvirke ting i livet. Men igjen, dette innlegget ba ikke om kommentarer på dette tema

Endret av Sinnsity
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 17.38):

Du mangler også totalt kunnskap om hva du snakker om. Det finnes kke vitenskapelig belegg for at man ikke blir gravid fordi man "stresser". Grunnen til at mange sier de ble gravide da de "sluttet å stresse med det", er at de aller fleste blir gravide til innen et år eller to, fordi normalen er at man er fertil. Man har ikke problemer med infertilitet fordi man prøver så hardt.

Anonymkode: 2fa63...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...