Gå til innhold

Er genrasjonsskifte årsak til synkende dugnadsmoral i befolkningen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir helt matt av alle dugnadsfanatikerne. Er heller villig til å akseptere mindre organisasjoner og velstand. Dere som vil beholde det får bare løpe alt dere orker.

Anonymkode: bc246...ba2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skole og idrett har tatt livet av dugnader med obligatoriske krav og forventinger.  Der en får beskjed om å ofre store deler av eksempelvis 17.mai for at de som benytter seg av et lokalt tilbud skal kunne få det slik de ønsker.
Når en da har flere barn på mange trinn så kan en tenke seg til problemet.

Så har vi også disse idiotiske salgs-dugnader der vi i prinsippet skal samle inn penger til et firma og få beholde in liten del selv. Men å donere 100% av pengene direkte til saken er selvsagt umulig.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg bor her jeg bor et vel etablert område, men som har mange ildsjeler. 

Her er det alltid 4.klasse som arrangerer 17.mai. Hvor hele summen går rett i klassekassa til det trinnet. 

Alle foreldrene stilte vi fikk inn masse spond siden foreldre eier bedrifter og andre har høye stillinger. Vi bakte rundt 30 kaker og grilla en haug med pølser og hamburger. 

Barna fikk inn en sum i klassekassa på over 50000 kr

Samme et det i idretten her. 

Det er ingen som klager åpenlyst. Her er vi engasjerte for å få det beste for barna våre. 

Anonymkode: e5d41...1ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 minutter siden):

Skole og idrett har tatt livet av dugnader med obligatoriske krav og forventinger.  Der en får beskjed om å ofre store deler av eksempelvis 17.mai for at de som benytter seg av et lokalt tilbud skal kunne få det slik de ønsker.
Når en da har flere barn på mange trinn så kan en tenke seg til problemet.

Så har vi også disse idiotiske salgs-dugnader der vi i prinsippet skal samle inn penger til et firma og få beholde in liten del selv. Men å donere 100% av pengene direkte til saken er selvsagt umulig.

Et 17.mai arrangement gjør seg ikke selv. Kanskje det må lages dugnadsroboter.. 

Anonymkode: 4ebfd...739

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og en ting til: Legge opp dugnader på en måte som minimerer dødtid kunne vært fint. Opplegg der arbeidsoppgaver beskrives skriftlig på forhånd, gjerne med en fordeling på hvem som skal gjøre hva. Da unngår man å kaste bort tid på at dette må avklares først, samt det som ofte skjer; at noen blir stående å se på, mens andre gjør arbeidet. 

Anonymkode: 8bd91...0a8

Enig. Men noen må da gjøre mer forarbeid. Det blir dugnad for de :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et 17.mai arrangement gjør seg ikke selv. Kanskje det må lages dugnadsroboter.. 

Nei, en må skalere opplegget til de som faktisk benytter seg av slikt tilbud, det at enkelte ildsjeler ønsker et kjempe opplegg er vel og bra det, men det må være basert på faktisk dugnad for de som ønsker det.
Ikke tvunget "dugnad" som det i praksis er i dag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er iallefall ingen hindring! Barna, særlig de små elsker at alle samles!. Og de føler de bidrar selv om de bare bærer noen små pinner og kaster de oppi containeren :) Så tenker jeg det er foreldrenes ansvar å gi sine barn gode verdier, og det er blant annet å bidra til felleskapet. Her har det vært litt vanskelig å få med ikke-etniske norske - men når de får forklart det særnorske ordet dugnad - så synes de fleste at det er en god ide. Alternativet hadde hvert å leie et firma men det hadde ført til at fellesutgiftene hadde økt betraktelig. 

Anonymkode: 7634d...6c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart dugnad forsvinner, da halvparten av elevene er utlendinger. 

Anonymkode: 2cbce...2af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (1 time siden):

Over en million av disse er jo pensjonister…

Det er nok ikkje heilt riktig,men antall personer som får sin lønn igjennom NAV er urovekkende høyt i Norge samanlignet  med mange andre land. 

Pensjonistene  øker i antall, men dugnaden pensjonister utføre er beregnet til omlag 50 milliarder i året. Pensjonister og personer 55 + er har stor grad av dugnadsmoral i samfunnet  

Anonymkode: 61e03...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (59 minutter siden):

Enig. Men noen må da gjøre mer forarbeid. Det blir dugnad for de :)

Kanskje, men å ta en enkel forhåndsinndeling på hvem som f. eks. skal fordeles på oppgaver som å rake løv, klippe gress, ordne blomsterbed, ta vekk hensatte ting i fellesarealer osv. er jo ikke så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to barn, de er 7 og 9. Jeg er bare glad at jeg ikke har tre barn, for se min dugnadsliste. Barna går på følgene aktiviteter: fotball, korps, turn, dans. Skjønner, ikke begge på alt, men hver på noe av dette. Vi bor i et rekkehus i en sameie. Begge barna går på skolen i år, men i fjor hadde vi også 1 barn i barnehagen.

Og se nå, i løpet av året: 

• Barnehage har 2 dugnadsdager - uansett hvor mange barn du har i barnehagen
  • skolen har 2 dugnads dager, det er nå PR barn. Totalt 5 hvis du har 2 barn, det er slike ting som å rydde bakgård før 17 mai fest, eller bake kake, eller stå på kaffe på 17 mai
  • Vår sameie har dugnad 1 gang i året, det er 1 dag + kakebaking hver 4. år
  • Korps har 1 dugnads UKE (5 kvelder + 6 timer lørdag og 7 timer søndag) i forbindelse med korps, det er uansett hvor mange barn du har i korps. Pluss korpsvakt 4 ganger i året, pluss være med på korpsreise, pluss 1 aktivitetsdag arrangert av korps. Ja, korps er ekstreme, det vet jo alle kanskje.
  • Fotball har 2-4 dugnadsvakter i året, det er igjen, bake kake, stå på kafe, være medtrener/meddommer på kamp. Dette er pr barn som går på fotball. 
  • Dugnad til turn er 2 turnshow pr år, + å kjøpe en overpriset jus. Det er i grunn det enkleste, for dette er bare å betale noe penger, pluss 2 kvelder der jeg må sitte og se på alle ungene i kommunen som driver med turn. 
  • Samme med dugnad til dans, det er å kjøpe noe overprisede produkter + 2 show pr år

Og vi er 2 foreldre med 100% jobb, ikke besteforeldre i nærheten. Hvordan skal vi rekke alt dette, hvordan skal vi ha overskudd til alt dette?! Og vi har bare 2 barn, og barna er enda små. Jeg regner med det blir mer dugnad fremover med flere aktiviteter, og andre aktiviteter. 

Prøver du seriøst å shame meg for at jeg ikke er på nok dugnader?! 🤣 Grunnen at man tålte så mye dugnad som forrige generasjon er fordi - mor var ikke i full jobb. Hun trengte den dugnad som sosialisering. De hadde besteforeldre i nærheten, jeg tilbrakt store deler av mitt barndom hos mine besteforeldre - det gjør ikke mine barn. Det har også med at min mor fikk meg 20 år gammel, mens jeg var 32 da jeg fikk mitt første barn, men uansett. Og barna gikk på færre aktiviteter. Nå i klassen til ungene mine, er det ALLE guttene på fotball, alle jentene på turn osv. Man føler veldig på press å være på aktiviteter, og gjerne flere. 

Anonymkode: bb108...4cc

Du  høres uttil å ha god samvittighet i forhold til dugnadsinnsatser., men reiser  samtidig spørsmål omkring  aktivietstilbudet.  Dersom fritidsaktiviteter går utover lekselesing, og foreldre sin arbeidskapasitet bør ein sette foten ned.

Mange pensjonister har etterhvert undret seg over hvordan de nådde over alt  arbeide når de hadde lange dager på jobb, hjem og familie,og døgnet har bare 24 timer. Mange har igjennom tidene lagd sjæla sin i  dugnader,og ein kan spørre seg hva som har vert drivkraften bak ?  Mange pensjonister tar idag fortsatt  del  i  dugnader ikkje fordi dei føler det som eit press, men  på grunn  avd det sosiale. 

Idag støtter mange   banker, og bedrifter  dugnader   økonomisk som er av allmenn interesser ,og som er ein inspirasjonskilde  til å bygge samhold  i bygdene, og forebygging av folkehelsen. Det handler om å ha en positiv holdning til dugnader som ofte også er sosialt forebyggende, og ikkje så på det noe negativt.

Noen foreldre  er så  privilierte at de  har besteforeldre, familie,  og eit  nettverk rundt seg som kan trå støttende til, og de kan selvagt ikkje identifisere seg med foreldre som ikkje har det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kanskje, men å ta en enkel forhåndsinndeling på hvem som f. eks. skal fordeles på oppgaver som å rake løv, klippe gress, ordne blomsterbed, ta vekk hensatte ting i fellesarealer osv. er jo ikke så vanskelig. 

Jeg sa ikke det var vanskelig. Jeg sa det må gjøres. Det er nok en ting noen må gjøre og sende ut eller informere andre om. Og jeg har gjort sånne jobber tusen ganger før så jeg vet godt hva det går i.

Kort liste til neste dugnad. Døra må males. Har vi maling? Utstyr? Det må sjekkes opp i (håper det er penger i budsjettet). Stolene må vaskes. Sjekk at det er vaskemiddel tilgjengelig. Bedet må lukes. Har vi utstyr? Plassen må kostes. Greiner/hageavfall må kjøres bort. Hvem har tilhenger og bil med krok? Stemmer, Anita er allergisk mot kjemikalier og kan ikke vaske eller male. Torstein, Trude og Fassan sliter med ryggen og kan ikke bøye seg for mye eller bære tungt. Geir kunne bare halve dagen og han er den eneste med tilhengerlappen. Pokker og. Hanne kan ha; må ringe henne. Men da kan ikke Peter settes på den jobben for de går alltid i klinsj. Har vi pustemasker? Det må vi fikse ellers kan vi ikke male….

Og så videre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Jeg sa ikke det var vanskelig. Jeg sa det må gjøres. Det er nok en ting noen må gjøre og sende ut eller informere andre om. Og jeg har gjort sånne jobber tusen ganger før så jeg vet godt hva det går i.

Kort liste til neste dugnad. Døra må males. Har vi maling? Utstyr? Det må sjekkes opp i (håper det er penger i budsjettet). Stolene må vaskes. Sjekk at det er vaskemiddel tilgjengelig. Bedet må lukes. Har vi utstyr? Plassen må kostes. Greiner/hageavfall må kjøres bort. Hvem har tilhenger og bil med krok? Stemmer, Anita er allergisk mot kjemikalier og kan ikke vaske eller male. Torstein, Trude og Fassan sliter med ryggen og kan ikke bøye seg for mye eller bære tungt. Geir kunne bare halve dagen og han er den eneste med tilhengerlappen. Pokker og. Hanne kan ha; må ringe henne. Men da kan ikke Peter settes på den jobben for de går alltid i klinsj. Har vi pustemasker? Det må vi fikse ellers kan vi ikke male….

Og så videre…

Organisering ,og deligering av   dugnadsarbeide  er ofte  krevende og utfordrende. Også dette er del av dugnadsjobbene å  ha  oversikt  over hva som bør gjøres ,og når det skal gjøres,og   hvem som kan gjøre hva., og skaffe tilveie matrialer, maling, deler-og utstyr. Kanskje legger veret en hindring fpr dugnadsjobben, og ein må finne ein annen høveleg dag. 

Mange ønsker rett og slett ikkje å ha administratorjobber  etttersom  det handler om mye tid  som går med til planlegging. Det kalles inntil dugnader,og  ein vet ikkje hvor mange som kanskje  kommer, og når de kommer, og hvem som kan gjøre hva osv. 

Yrkesfaglige kompetanse, og  fleksibilitet   i befolkningen var langt mer utbredt  tilligere, og det handlet om teamarbeide,og rutinearbeide.

Stor takk til alle dem som er moitivert  å ta på seg administator jobber , og mange jobber gratis langt utover det ein kan .  forlange.  Finnes heldigvis framleis mange ildsjeler som gjør ein fantastisk jobb, men som desv. ikkje får ein fortent takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (5 timer siden):

Nei, en må skalere opplegget til de som faktisk benytter seg av slikt tilbud, det at enkelte ildsjeler ønsker et kjempe opplegg er vel og bra det, men det må være basert på faktisk dugnad for de som ønsker det.
Ikke tvunget "dugnad" som det i praksis er i dag.

Hele bygda benytter seg av slike arrangement. Hvorfor skal da bare noen få stille opp og ordne? Mens andre er gratispassasjerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

to aktiviteter hver vel. Er ikke uhørt, akkurat. 

Anonymkode: bb108...4cc

Vel, to aktiviteter er en for mye. De skal ha skole og venner også. Og det gjør at du som forelder ikke kan følge opp skikkelig på noen arena.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er nok ikkje heilt riktig,men antall personer som får sin lønn igjennom NAV er urovekkende høyt i Norge samanlignet  med mange andre land. 

Pensjonistene  øker i antall, men dugnaden pensjonister utføre er beregnet til omlag 50 milliarder i året. Pensjonister og personer 55 + er har stor grad av dugnadsmoral i samfunnet  

Jo, det er over en million pensjonister i Norge. Vi passerte det i 2021. Alle disse pensjonistene som ikke bidrar til verdiskapning kunne brukt tiden sin på dugnadsarbeid, og samtidig holdt helsa ved like.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/pensjon-statistikk/nyheter/na-har-norge-en-million-pensjonister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hele bygda benytter seg av slike arrangement. Hvorfor skal da bare noen få stille opp og ordne? Mens andre er gratispassasjerer

For det første gjelder det svært få plasser der "alle" benytter seg av tilbudet.

Men hele prinsippet her er at de som ønsker å lage et slik opplegg gjør nettopp det. Om det blir for mye for de som ønsker bidra så må en skalere ned prosjektet, en kan ikke tvinge andre til å jobbe for sin ide.

Jeg bruker eksempelvis 17.mai sammen med familie og vi benytter oss ikke av lokale tilstelninger, så hvorfor skal jeg ofre de få dagene vi har sammen for at noen har andre måter de ønsker å feire på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (8 timer siden):

Vel, to aktiviteter er en for mye. De skal ha skole og venner også. Og det gjør at du som forelder ikke kan følge opp skikkelig på noen arena.

Du kan ikke diktere hva som er for mye aktivitet for andre. For noen er en aktivitet for mye, for andre er tre for mye.

Det er ganske diktatorisk praksis du presenterer. Det er tydeligvis en del du mener du bestemmer av disse tingene. Ikke så ulikt enkelte naboer her som tror de eier hele nabolaget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Organisering ,og deligering av   dugnadsarbeide  er ofte  krevende og utfordrende. Også dette er del av dugnadsjobbene å  ha  oversikt  over hva som bør gjøres ,og når det skal gjøres,og   hvem som kan gjøre hva., og skaffe tilveie matrialer, maling, deler-og utstyr. Kanskje legger veret en hindring fpr dugnadsjobben, og ein må finne ein annen høveleg dag. 

Mange ønsker rett og slett ikkje å ha administratorjobber  etttersom  det handler om mye tid  som går med til planlegging. Det kalles inntil dugnader,og  ein vet ikkje hvor mange som kanskje  kommer, og når de kommer, og hvem som kan gjøre hva osv. 

Yrkesfaglige kompetanse, og  fleksibilitet   i befolkningen var langt mer utbredt  tilligere, og det handlet om teamarbeide,og rutinearbeide.

Stor takk til alle dem som er moitivert  å ta på seg administator jobber , og mange jobber gratis langt utover det ein kan .  forlange.  Finnes heldigvis framleis mange ildsjeler som gjør ein fantastisk jobb, men som desv. ikkje får ein fortent takk !

Stemmer.

Og en av utfordringene rundt dette er at de som blir valgt til disse oppgavene ikke nødvendigvis er de som er best til å gjøre de.

Kanskje er den som står igjen og må gjøre dette bare interessert i å pynte i blomsterbedet og er jysla flink til det - men må plutselig ta på se ansvar for å få malt ei dør i tillegg? Eller organisere fore dugnader i året ingen egentlig kan stille på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 12.53):

og om du ikke møter til dugnad så får du gebyr på 700, men over halvparten tok bare gebyret, er det mulig?

Det er jo ikke rart, jeg betaler heller 700kr enn å jobbe og slite hele dagen etter jeg har allerede vært på jobb eller å jobbe en ekstra dag per uke uten betalt. Nei, da betaler jeg heller 700kr og tar et par timer overtid på jobben for å tjene tilbake pengene.

Anonymkode: 96012...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...