Gå til innhold

Journalist


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvilken utdannelse må man ha dersom man vil bli journalist?

Finnes det utdanningsmuligheter her i Oslo?

Er det noen journalister her inne som vil fortelle meg litt om yrket? :wink:

(Jeg vingler masse i valg av yrke om dagen altså...) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Man må ikke ha utdannelse for å bli journalist, men det er klart de fleste arbeidsgivere vil foretrekke en med utdannelse hvis to søkere ellers stiller likt.

Journaliststudiene her i Norge er noen av de vanskeligste studiene å komme inn på. Tror man må ha ca 65 poeng for å komme inn på den mest anerkjente (i Volda). Jeg vet kravene er litt lempeligere i bl a England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Jeg skal bli journalist, og fikk beskjed om å ta allmenn. Deretter kan jeg studere videre på høyskolen (hvis jeg kommer inn) eller henge meg på en avis.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Journalist kan du bli på MI, men det koster selvfølgelig penger.

Min beste venn skal bli journalist, og han holder på med cand.mag i statsvitenskap, psykologi og medievitenskap. I tillegg jobber han i studentavisa ved NTNU. Han hadde tenkt å studere på MI etter endt cand.mag, men det kan se ut som om han slipper dette siden han har den jobben i studentavisa, det veier visstnok ganske tungt ettersom jeg har forstått.... :D

Har lagt merke til at du Vinga er flink å skrive, tror du egner deg som journalist :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at du Vinga er flink å skrive, tror du egner deg som journalist  :wink:

Det tror jeg også. Det hjelper jo ikke akkurat lite på motivasjonen at veldig mange bemerker det... :wink: Og enda er jeg ung og fersk.

Kanskje det er der karrieren min ligger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Journalistlinjen ved Høyskolen i Oslo.

Dette er en solid utdanning og i motsetning til privatskoler, gratis.

Det er svært vanskelig å komme inn, hvis man bare skal satse på karakterer fra videregående, tror jeg man bør ha 6 i alle fag.

Distriktshøyskolen i Volda har også en bra utdanning innen media.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta et av de anerkjente studiene fremfor "Journalist Light" på MI.

MI regnes så vidt jeg vet ikke akkurat som en "tung" utdannningsinstitusjon på noen felter.

For din egen faglig utviklig og kompetanse, samt markedsverdi etter endte studier bør du velge en annen skole.

Som andre nevner her har journaliststudiet tøffe opptakskrav, så du får bare legge deg i selen og skaffe deg en artium med topp-karakterer.

I tillegg trenger du ekstrapoeng.

Lykke til!

Det høres morsomt ut. Det var noe jeg også vurderte en gang i min ungdom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalistutdanning - og da snakker jeg om på høgskole - finnes på fire steder i Norge: Oslo, Stavanger, Bodø og Volda. Da det er et begrenset antall plasser, men stor søkermasse, er det vanskelig å komme inn der. Oslo er den skolen med desidert høyest poengkrav. Men det er et morsomt og givende studie som gir en morsom og utfordrende jobb i etterkant.

Finnes imidlertid mange andre måter på bli journalist på da dette ikke er en beskyttet tittel. Mange får seg jobb som frilanser og får en fot innenfor på den måten. Andre tar cand.mag. med blant annet mediefag. Og så er det MI og andre institusjoner som har journalistutdanninger (med mindre "anseelse" enn høgskolene vel å merke). Og og og. Ingen fasit her.

Det man bør være oppmerksom på dersom man ønsker å være journalist er at det ikke er nok å kunne skrive. Man må takle et høyt arbeidstempo med deadline deadline deadline. Og man må absolutt ikke vært sjenert, for her er det snakk om å komme i kontakt med mennesker. Gjerne mennesker som egentlig ikke har spesielt lyst til å snakke med deg...Stå-på-vilje er et must!

Ønsker deg lykke til, Vinga, dersom du slår inn på denne linja!

Klem,

Nala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler!!

De færreste journalister har glitrende penner. Det er mye viktigere å ha stå-på-vilje, kunne vinkle saker, se hva som er det journalistiske poenget, hva som er nyheten osv... Noen hevder det kan læres, andre hevder at det kun er medfødt, og bare kan utvikles. Jeg tror det er en blanding...

Jeg studerer på Journalisthøgskolen i Oslo selv - og har jobbet som journalist siden jeg var femten år; i lokalavis, i et magasin og i en hovedstadsavis. Jobbet både med feature og nyheter - så jeg har litt erfaring selv om jeg bare er 23 år!!

Det er vanskelig å komme inn på journalisthøyskole i Norge, men langt i fra umulig å bli journalist uten. Faktisk er det like mange journalister i avisene som ikke har slik utdannelse som de som har.

Tror det er viktig å komme seg inn i en liten lokalavis - akseptere at du må jobbe nederst på rangstigen og bare dekke loppemarkeder, basarer og julefester en stund. Du kan ikke akkurat forvente at VG eller Dagbladet ringer med en gang!! Hvis du klarer å komme deg inn i en avis på frilans-basis, finner du ut om dette egentlig passer for deg, samtidig som du får verdifull erfaring. Mange aviser ser heller etter erfaring enn utdannelse...

Vinga, du virker nysgjerrig, åpen, interessert i andre, flink til å ordlegge deg skriftlig, kreativ og oppegående. (jeg vet det, for jeg følger med i dagboken din...;)) Jeg tror du hadde blitt en god journalist, jeg!!

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, jeg er journalist, og jeg vil som flere andre her anbefale deg å starte i lokalavis.

Selv startet jeg i lokalavis. Jobbet der i helger og om kvelder mens jeg studerte andre fag på universitetet. Startet med å skrive om enkle ting som korpskonserter og lokale arrangementer. Siden ble det mer spennende oppgaver.

Som andre påpeker lønner det seg å starte i det små. Da får man lære fra begynnelsen, og man får mye større muligheter til å prøve og feile.

Jeg har tatt journalistutdannelsen ved Høgskolen i Oslo. (Ja, jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn der). Det var to veldig lærerike år. Mange av dem jeg studerte med hadde mye praksis, mens andre ikke hadde skrevet et ord på trykk før. I dag jobber de fleste i aviser, tv og radio.

Det er en ting du må være oppmerksom på hvis du vil bli journalist: Det er slett ikke noe glamourøst yrke, selv om mange ser ut til å tro det. Det er slett ikke noen åtte til fire-jobb. Når man er ung og uerfaren må man regne med å jobbe til alle døgnets tider. Jeg har ofte jobbet seks-sju-åtte helger på rad. I tillegg er arbeidsmarkedet nå svært usikkert. Det er nesten umulig å få fast jobb. De aller fleste jeg kjenner jobber frilans eller har forskjellige former for vikariater. Det er ikke alltid like lett å kombinere det med småbarn.

Jeg tror dessuten mange unge i dag ønsker å bli journalister fordi de vil bli kjendiser. Det er det svært få som blir!

Det ble mye dette her, men jeg må få med en ting til. For å bli journalist holder det ikke bare å kunne skrive godt. Det er en stooooor fordel å kunne mye om de temaene man skriver om. Derfor er det blant annet mange som har studert statsvitenskap eller andre fag ved universitetet.

Som du sikkert skjønner er det ikke så enkelt å ende opp som journalist, men hvis du først er innenfor yrket kan jeg love deg at du ikke kommer til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Jeg går for tiden på næringslivsjournalistikk utdannelsen på BI. Det er et treårig studium som kombinerer journalistikk og økonomi, så fordelen i forhold til "vanlig" journalistutdanning er at man får spesialkompetanse innen ett felt.

Det er en fordel å være litt interessert i økonomi også, men ingen nødvendighet, økonomi er jo litt "potet", kan brukes til det meste...

På BI får man et mer solid studie enn MI, man får ingen vekttall godkjent for journalistikken på MI, så jeg synes at det er å kaste penger ut av vinduet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

veldig mange tror det holder med en god penn for å bli en god journalist.har vokst opp i en journalist familie, der bl.a min mor har en ledende stilling i en av landets største aviser og har gått "gradene" fra lokalavis til dit hun er i dag. hun hare sett mange nyutdannede fra diverse skoler, og sier at de fleste er dyktige skribenter, men dessverre stopper det for mange der...gode skriveegenskaper er viktige, men mange andre ting er enda viktigere. evne til å se helheten rundt en sak, medmenneskelighet - det å være journalist, er blitt mote - og med motesaker følger også ofte hensynsløs egoisme. man må være flink å skape et nettverk, skaffe kontakter, og ikke minst - være ydmyk!mange journalister skriver for å få navnet sitt på trykk, og glemmer intervjuobjektene i saken.på den andre side - litt spisse albuer må man ha; energi og pågangsmot.så, oppsummering: en god penn, ydmyket og pågangsmot er like viktig som vitnemål fra høyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand også er en høgskole med journalistutdanning på lik linje med de fire som ble nevnt over her. Det er ikke alle som er klar over dette, men det gir samme kompetanse og har etterhvert også fått samme tyngde.

Gimlekollen er privat, og har derfor muligheten til å være talentspeidere, gå litt på siden av bare karakterer når det gjelder opptak.

Ellers vil jeg bare henge meg på de mange gode råd som er gitt over, det lønner seg med flere fag, med kunnskap, gjerne på et spesialområde. Start i en lokalavis, ta alt du får, men ikke aksepter alt du hører.

Har bare lyst til å understreke en ting - selv om det ikke er skriveferdighetene som kanskje er viktigst, for den kommer med treningen, så blir det virkelig satt pris på en god penn.

Jeg har bare slått meg til ro med at jeg er en gjennomsnitts gråblyant, men at det er mye gøy å finne på likevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Før du bestemmer deg for om du vil satse på journalist-tilværelsen, bør du prøvde deg litt som frilanser et eller annet sted. Det er bare etter at du har sett og opplevd hverdagen i ei lokalavis at du bør tørre å satse på dette yrket.

En skal huske på at det er de færreste som får jobb i Akersgata. De fleste ender i ei lokal-/regionavis, der de store mediekonsernene henger over deg med sparekniven hver eneste dag, og turnusene i alle fall ikke blir mer og mer familievennlig.

Det er også hårda bud på jobbmarkedet om dagen, og mange frustrerte journalister som prøver å overleve som frilansere eller tar strøjobber, vikariater eller går inn i læreryrket.

Etter at du har smakt på journalistrollen, funnet ut om du tror du kan lære deg å finne vinklinger, raskt sette deg inn i stadig skiftende sammenhenger og større kontakster, takle tidspress, være ærlig mot kilder og deg selv, - og ikke minst holde humøret oppe, først da ville jeg begynt å tenke på hvilken utdanning som passer best - hvis jeg hadde visst den gang hva jeg vet i dag...

Men kunnskap er uansett verdifullt, så start gjerne med noe samfunnsrettet/politikk. Som ung er det viktig å raske med seg en del samfunnshistorisk ballast før en går inn i en slik jobb. Deretter ville jeg enten jobbet i noen år for å komme inn på praksiskvote på journalisthøgskolen, eller søkt meg rett dit. Erfaringen i de medier jeg har jobbet hos tilsier imidlertid at de ser på de andre fagene og CV'n din før spørsmålet om du har journalisthøgskolen.

Linja i Oslo er et fint springbrett for mange, men som en venn av meg ble fortalt på et jobbintervju: Du lærer ikke å bli journalist på skolebenken...

Lykke til!

(Vi har akkurat fått tilbud om frivillig nedbemanning, så jeg er litt sjokkert og veldig frustrert akkurat nå. A-pressen suger! :evil: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp- Mediehøyskolen i Kristiansand er et veldig bra alternativ! Går der selv nå. Veldig lærerikt og veldig gøy!

Mediehøyskolen er en av de fem utdannngsinstitusjonene. MI ville jeg ALDRI gått på. Det er bare møl. På Mediehøyskolen er det flinke lærerkrefter, et lite miljø der du blir godt kjent med folk. Dessuten blir du tildelt studieplass ut fra kvalifikasjoner, motivasjon og kompetanse, ikke studiepoeng. Dette gjenspeiles i miljøet, motiverte og utadvente folk, ikke 6-er nerder som kun kan skrive kronikker. Jeg valgte Mediehøgskolen bevisst i forhold til de andre institusjonene. Dessuten er det er fokus på Nord/Sør- konflikter. Det er spennende!

MEN.. det er ikke særlig å stå slik som jeg gjør og ikke ha jobb når studiet er slutt. For ALLE mediebedrifter nedbemanner for tiden. Og lærer vil jeg ikke bli! Så ikke velg journalistikk uten du ikke vil NOE annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...