Gå til innhold

Er så lei av kritikk mot oppdrettere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg la bare ut et innlegg om at annonsen min ble avvist av finn.no inntil de hadde fått et bilde av dyrene med dagens avis. Da fikk jeg høre at jeg var en dårlig oppdretter fordi jeg skulle reise på ferie etter at kattungene var solgt, at det var et nytt kull med hjemløse dyr, at jeg skulle hatt venteliste dersom det var populære katter mm. Jeg ser i et annet innlegg at det er rovdrift dersom en hund får mer enn et kull, at en må vente med kull til de er mentaltrent (?) og så videre. Med en gang noen skal selge et dyr, blir en bombadert med alt som burde gjøres. Ifølge mange skal alle hunder ha stamtavle, være premiert og vært testet i hue og ræva. Men hvis en deltar på en konkurranse og vinner premie, blir en bombardert med stygge meldinger. Det er mye konkurranse blant deltakerne og ikke alltid like hyggelig. Det er klart det ikke skal avles på syke dyr, men det virker som om folk tror de er så flinke og snille mot dyrene jo mer kritiserende de er mot oppdrettere, uten at de egentlig har satt seg inn i hva de uttaler seg om. Men hunder og katter skal de ha, de skal bare ikke fødes.

Anonymkode: 2551a...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner frustrasjonen, men samtidig er ikke slikt noe nytt. I tillegg har du tydeligvis ikke lest ordentlig på hva andre skriver, og lager heller dine egne forvridde tolkninger.  Du virker useriøs og kritikkverdig når du tar helt normal info og snur det såpass på hodet🤷‍♀️

Ingen sa at hunder MÅ mentaltestes (ikke trenes), men at mange kan bomme der da det er ulike tolkinger når det kommer til f.eks. reserverte og engstelige hunder. Slike ting kan komme tydeligere frem på avkommet, så det kan være greit å vente med nytt kull fram til det første har fått vokst litt. Noen hunderaser og oppdrettere mentaltester sine hunder, andre ikke. Enkelte mentaltester sine familiehunder ut fra ren nysgjerrighet. Hvorfor du syns at det er så ille og negativt skjønner jeg ikke.

Det er heller ikke rovdrift å la hunder få mer enn 1 kull. 4 er vel grensa, og er når det nærmer seg 3-4 kull at de fleste "pensjoneres". Det er noe registrerte, erfarne oppdrettere gjør. De beholder heller en lovende tispe og fortsetter avlen derifra istedenfor å bruke samme tispe for maks antall kull.

Avl på katt blir generelt sett ned på pga mengden av katter som er hjemløse og i omplasseringssentre rundt omkring. Det er enkelt å skaffe seg katt og kalle seg for oppdretter. Spesielt populære raser slenger mange seg på. Det bør være mye større fokus på å ivareta de dyrene som lever enn å oversvømme markedet helt med valper og kattunger.

Anonymkode: fd8c1...47e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis kritikken ikke gjelder deg og måten du er oppdretter på, hvorfor blir du så irritert og frustrert?

Anonymkode: 83127...697

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 18.50):

Jeg la bare ut et innlegg om at annonsen min ble avvist av finn.no inntil de hadde fått et bilde av dyrene med dagens avis. Da fikk jeg høre at jeg var en dårlig oppdretter fordi jeg skulle reise på ferie etter at kattungene var solgt, at det var et nytt kull med hjemløse dyr, at jeg skulle hatt venteliste dersom det var populære katter mm. Jeg ser i et annet innlegg at det er rovdrift dersom en hund får mer enn et kull, at en må vente med kull til de er mentaltrent (?) og så videre. Med en gang noen skal selge et dyr, blir en bombadert med alt som burde gjøres. Ifølge mange skal alle hunder ha stamtavle, være premiert og vært testet i hue og ræva. Men hvis en deltar på en konkurranse og vinner premie, blir en bombardert med stygge meldinger. Det er mye konkurranse blant deltakerne og ikke alltid like hyggelig. Det er klart det ikke skal avles på syke dyr, men det virker som om folk tror de er så flinke og snille mot dyrene jo mer kritiserende de er mot oppdrettere, uten at de egentlig har satt seg inn i hva de uttaler seg om. Men hunder og katter skal de ha, de skal bare ikke fødes.

Anonymkode: 2551a...59b

Det er såpass mange dyr der ute som ikke har et hjem og trenger å bli adoptert.Jeg ville aldri ha kjøpt et dyr som er avlet frem for profitt. Og ja jeg synes det er veldig givende å ha en katt i hus, men om det eneste alternativet hadde vært å kjøpe fra en oppdretter så det er heller levd uten. Å nei jeg hadde heller ikke tatt til meg en gratis kattunge som blir  annonsert på Finn

Anonymkode: 41a21...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...