Gå til innhold

El-sykler til barn er en uting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå som barn har blitt mindre fysisk aktive en i tidligere generasjoner, så skal vi ta vekk enda et flott virkemiddel for fysisk aktivitet? Altså, den normale sykkelen der man må presse med bena og slite i oppoverbakker. 

Ikke bare er det dumt for barnas fysiske aktivitet, men også et stort økonomisk press for foreldre. El-sykler er dyre som f, men det begynner å bli noe som alle barna plutselig skal ha.

Det er heller ikke gøy for de barna som har foreldre som ikke har råd. Tviler på at det føles veldig kult ut å være den eneste uten el-sykkel, både fordi man ikke har tilgang til et plutselig viktig statusobjekt, og fordi man blir hengende bak fordi de andre sykler forbi dem. Om de ikke sykler forbi dem, så må de vente på dem.

Bra jobba, foreldre!

Anonymkode: 8a69d...e3a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje terskelen for å ta sykkelen blir lavere når man har el-sykkel, slik at det blir mer aktivitet enn hva det hadde blitt hvis man bare har vanlig sykkel. Og alle kan ikke ha alt. Barn må lære seg at selv om vennene har noe, så er det ikke sikkert man kan få det selv. Man kan da ikke la være å kjøpe ting bare fordi ikke alle har råd, ærlig talt..

Anonymkode: 45187...e70

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå som barn har blitt mindre fysisk aktive en i tidligere generasjoner, så skal vi ta vekk enda et flott virkemiddel for fysisk aktivitet? Altså, den normale sykkelen der man må presse med bena og slite i oppoverbakker. 

Ikke bare barn dette gjelder for. Det minst like aktuelt for oss voksne. Så om du skal bruke den argumentasjonen, skal ingen ha el-sykkel.

Anonymkode: ec8df...e77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 3 barn/ungdommer har fått en helt ny frihet med elsykler. Det går ikke busser her  og det er lange avstander og jeg jobber mye. Mye billigere for oss å kjøpe 3 elsykker enn at vi måtte hatt en bil til så mannen kunne kjørt på de..

Anonymkode: bf080...869

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje terskelen for å ta sykkelen blir lavere når man har el-sykkel, slik at det blir mer aktivitet enn hva det hadde blitt hvis man bare har vanlig sykkel. Og alle kan ikke ha alt. Barn må lære seg at selv om vennene har noe, så er det ikke sikkert man kan få det selv. Man kan da ikke la være å kjøpe ting bare fordi ikke alle har råd, ærlig talt..

Men tenk på det faktum at unger syklet med vanlig sykkel overalt hele tiden. Det var ikke så veldig big deal engang. Vet du hvorfor? Fordi de sykler såpass mye at de kom i bedre form av det. De fikk mer muskler på bena og bedre kondis. Det vil også gjøre det enklere å sykle fra A til B. Det er helt greit at barna sliter litt i blant - at de får litt melkesyre og blitt litt andpusten. Dessuten, hvem var det som barn som egentlig tenkte på å sykle som et slit? Det var jo luksus å kunne suse til vennene sine eller fritidsaktivitetene i full fart.

Jeg tenker at el-sykkel er et tilfelle der foreldre faktisk burde tenke på hvordan de bidrar til det sosiale og materialistiske presset hos barn. Nei, man kan ikke bestemme hva folk skal og skal ikke kjøpe, men det foreldre kjøpet til barna deres speiler verdiene deres. Dessuten, se for deg en scenario der en vennegjeng skal ut på sykkeltur der alle andre utenom én har el-sykkel. Som jeg nevnte i originalposten - det er tvilsomt gøy for den ene ungen uten el-sykkel å måtte trø trippelt så hardt og fort for å holde samme tempo som de andre, eller at de må hele tiden vente på den ungen.

Anonymkode: 63329...9b6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt har el sparkesykkel. Men han trener fotball 4-5 dager i uken og spiller 1 kamp. Så han er aktiv nok

Anonymkode: 5181c...f8f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når det i tillegg er bevist at det å sykle på elsykkel gir god helsegevinst, da kan det klart være en fordel om terskelen til å bruke sykkelen er lav. Alternativet kan jo være at barna heller blir hjemme fordi de ikke gidder å sykle.

Også enig i at barn må tåle at ikke alt er likt for alle. Helt hull i hodet om de med lav økonomi skal legge føringer for hva andre har, eller gjør.

Anonymkode: c5b78...c77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke bare barn dette gjelder for. Det minst like aktuelt for oss voksne. Så om du skal bruke den argumentasjonen, skal ingen ha el-sykkel.

Anonymkode: ec8df...e77

Den fysiske aktiviteten du driver med under utviklingsårene dine er utrolig avgjørende for den fysiske helsen din i voksen alder. Ikke bare handler det om å skape vaner, men også beinutvikling, muskelutvikling, kardiovaskulær helse, metabolsk helse, kognitiv helse, balanse og koordinasjon. Det finnes tvilsomt noen her i verden som tror at fysisk aktivitet ikke er viktig for voksne. Selvfølgelig trenger voksne fysisk aktivitet, men det er spesielt viktig for barn. 

Jeg synes personlig at el-sykkel passer bedre til de på 60+ som allerede har en kropp som begynner å bli svakere av naturlige grunner. Da er hvilken som helst fysisk aktivitet supert. Er mann ung, så skal man være sprek, spesielt barn. De som har mer kapasitet til å komme seg i super form burde benytte den evnen mens den enda er der.

Anonymkode: 63329...9b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skulle tatt hensyn til folk som er fattige, kunne vi ikke eid noenting.

Anonymkode: f4eb5...8bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis vi skulle tatt hensyn til folk som er fattige, kunne vi ikke eid noenting.

Anonymkode: f4eb5...8bd

Dette handler ikke engang om fattige. Bare en vanlige folk med vanlig økonomi som ved en ekstra bonus lever i en dyrtid. 

Anonymkode: 8a69d...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så vanlig med elsykkel til barn altså? Jeg vet ikke om noen som har det. De jævlig el-sparkesyklene derimot 🤯

Anonymkode: f0093...991

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars fattige folk, får ikke kjøpt el-sykler...

Anonymkode: 35c37...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler innlegget om ulik økonomi og fattigdom? Da bør du jo heller omtale det å ha sykkel i det hele tatt. Og hvilken modell. 

Anonymkode: a8616...b9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er vel i mot gir på sykkel også.. 

Anonymkode: ad425...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veldig til sønnen min er stor nok til å kunne få en elsykkel skal jeg innrømme. 😂 Nå må vi kjøre han på trening fordi vi bor praktisk talt på byens høyeste punkt, og sykler han til trening (7 minutter) må han gå hjem med sykkelen (35 minutter). Det skjer jo ikke. Han bruker sjelden sykkel når han skal til venner fordi det å gå med sykkel i oppoverbakke er så tungt. 

Jeg husker jo selv da jeg var liten, at da vi kom til den lengste bakken måtte vi gå. Det gikk greit når man skulle gå i 10 minutter , men 30 er for lenge. 

Jeg har selv elsykkel og bruker den mye, mye mer enn jeg noensinne brukte min vanlige sykkel. Jeg foretrekker å sykle til butikken i stedetfor å kjøre, men skulle jeg gått 35 minutter med handlevarer på tilhenger og sykkel i oppoverbakke hadde det aldri skjedd. 

Vi kan heller ikke dra på sykletur med sønnen vår fordi bakkene blir for bratte og lange for han. 

Elsykkel er fantastisk! Jeg er enig i at ikke alle barn trenger elsykkel, og foreløpig er det ganske uvanlig med elsykkel til barn, så jeg er ikke så bekymret. Er mer bekymret for elsparkesyklene som ungdommene suser rundt på. Hadde de hatt elsykkel hadde det vært bedre. 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter hadde ingen interesse av å sykle i alle de årene hun hadde vanlig sykkel. Ikke med venner en gang. 

Etter at hun fikk elsykkel i fjor sommer, har hun vært ute med den nesten hver dag. Hun er ofte svett når hun kommer hjem.

Så elsykkel kan faktisk være en stor motivasjon til å bli mer aktiv. Det er det beste kjøpet vi har gjort ihvertfall. Verdt hver eneste krone.

(Hun har ingen dyre ting ellers, er ikke opptatt av dyre merkeklær, vi har én tv i huset, ingen nettbrett, kjøper mye brukt... Ja, vi bruker generelt ikke så mye penger som jeg har inntrykk av at mange andre gjør. Derfor kunne vi ta oss råd til en elsykkel) 

Anonymkode: dba09...832

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elsykkel og vanlig sykkel gir omtrent samme effekt. På tide folk setter seg inn i dette nå.

Anonymkode: 14dce...c3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Elsykkel og vanlig sykkel gir omtrent samme effekt. På tide folk setter seg inn i dette nå.

Nemlig! Men folk som ikke har prøvd elsykkel tror visst det er en moped som frakter en rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nemlig! Men folk som ikke har prøvd elsykkel tror visst det er en moped som frakter en rundt.

Utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nja. Jeg leide elsykkel og han vanlig sykkel på weekendtur, har er veldig godt trent, jeg ikke. Kan trygt si at den dagen var mye tyngre for han, og jeg var ikke sliten selv i motbakkene. 

Men uansett, mitt alternativ hadde vært taxi fra sted til sted. Så elsykkel var definitivt sunnere enn alternativet. 

Anonymkode: a8616...b9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...