Gå til innhold

Hvor fort kjører DU over fartshumper?

AnonymBruker

Fartshumper  

47 stemmer

1. 1. Hvor fort kjører DU over fartshumper?

• Det som fartsgrensen er
      14
    • OVER fartsgrensen
      2
    • Ca. 5-10 km/t under fartsgrensen
      18
    • Ca. 10-20 km/t under fartsgrensen
      3
    • Bremser ned til gangfart før hver hump
      10

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller fartsdempere eller whatever du kaller dem.

Anonymkode: cea48...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører så fort at det ikke er voldsomt ubehagelig eller skader bilen. Noen dumper bør ikke passeres i mer enn 20, mens andre tas fint i 40. Veldig ofte er ubehageligheten forbundet med hastigheten på veien. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (4 minutter siden):

Jeg kjører så fort at det ikke er voldsomt ubehagelig eller skader bilen. Noen dumper bør ikke passeres i mer enn 20, mens andre tas fint i 40. Veldig ofte er ubehageligheten forbundet med hastigheten på veien. 

Fartshumper eller fartsdempere, men ikke fartsdumper!!! Vi humper opp, enn dump går ned!!!!

Jeg holder meg til fartsgrensen som ikke er høy der det er fartshumper. Kan bremse ned.

Anonymkode: 341f5...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanoAltforstor

.

Endret av LanoAltforstor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Sniker meg over så det ikke sliter på understellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Allså selv om det er 40 så så ligger jeg i 15 ish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utformingen på fartshumper skal vel være tilpasset fartsgrensen på stedet. Jo lavere fartsgrense, jo mer brutale er humpene.

Her jeg bor er det en del sånn litt smale fartshumper. Tror det heter puter. Det er for at rutebussen skal kunne kjøre over dem uten å humpe, de har jo litt bredere hjulavstand enn personbiler. 

Jeg pleier å bremse litt ned, har en ganske bred bil, så hvis jeg sikter godt så humper det nesten ikke. Men jeg må jo slakke ned for å sikte.

Har sett at de som har små og smale biler kjører MELLOM putene, altså midt på veien, for de kommer seg mellom uten å treffe humpene med noen av hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det avhenger av fartsdemperen. Om jeg er på ukjent sted, så kjører jeg litt under fartsgrensa på stedet, for jeg vet at ekstremt mange fartsdempere er laget feil ut i fra fartsgrensa på stedet. Har en relativt høy bil, og har flere ganger smelt bilen nedi når jeg har ligget i 45 over demper i 50-sone. Da er den feilbygd.

På steder jeg kjenner, så ligger jeg så høyt som det går uten at det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (16 timer siden):

Allså selv om det er 40 så så ligger jeg i 15 ish

Åh, du er et av de håpløse tilfellene ja... Kjører du RAV4 og tror det er en Lambo eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
kaarebjarne skrev (1 time siden):

Åh, du er et av de håpløse tilfellene ja... Kjører du RAV4 og tror det er en Lambo eller...?

Jq rav 4 2018 modell.. har ikke dårlig tid gjennom boligfelt, blåser bilen på motorveien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (38 minutter siden):

Jq rav 4 2018 modell.. har ikke dårlig tid gjennom boligfelt, blåser bilen på motorveien 

Om det er skiltet fartsgrense 40, så kan du trygt ligge i 40 gjennom boligfeltet. Når du bremser ned til 15 kmt, så hindrer du trafikken unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, kaarebjarne said:

Om det er skiltet fartsgrense 40, så kan du trygt ligge i 40 gjennom boligfeltet.

du er kanskje for ung til å huske denne da - 

Anonymkode: 39840...d95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette lurer jeg også på, det er en fartsdump utenfor huset mitt, jeg bor i en blindvei.

riiiitsj boom, hører jeg flere ganger utenfor daglig

Anonymkode: 1a5b3...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjører langt under fartsgrensen, spesielt på enkelte av demperne som jeg vet er for høye. Har ganske lav bil.

Anonymkode: a9df3...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (18 minutter siden):

Om det er skiltet fartsgrense 40, så kan du trygt ligge i 40 gjennom boligfeltet. Når du bremser ned til 15 kmt, så hindrer du trafikken unødig.

Tja her jeg bor så hadde du slått i stykker bilen hvis du kjører over i det som står i fartsgrense, fleste må en ned i 30-20km/t for å ikke få ubehagelig hopp eller noe.

Enkelte steder er det og laget så feil at du risikerer å skrape opp bilen under selv om bilen ikke er senket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 km/t eller 40 km/t. Bedre å ha litt høy fart, når man skal kjøre over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blåmonster
kaarebjarne skrev (55 minutter siden):

Tenker på bilen min går sikker fint ,men likevel. Like greit plutselig kommer det løpene ut en eller annen unge også, bor på bygda ingen har dårlig tid her hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nonish91 skrev (56 minutter siden):

30 km/t eller 40 km/t. Bedre å ha litt høy fart, når man skal kjøre over :) 

Hvorfor er det bedre?

Anonymkode: a4149...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

du er kanskje for ung til å huske denne da - 

Anonymkode: 39840...d95

Når jeg sier "trygt", så mener jeg med tanke på trafikksikkerheten som er vurdert på stedet. Jeg tar ikke høyde for (pun intended) at demperen er bygget feil i denne uttalelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (1 time siden):

Tja her jeg bor så hadde du slått i stykker bilen hvis du kjører over i det som står i fartsgrense, fleste må en ned i 30-20km/t for å ikke få ubehagelig hopp eller noe.

Enkelte steder er det og laget så feil at du risikerer å skrape opp bilen under selv om bilen ikke er senket. 

Jeg snakket om at vedkommende ikke har dårlig tid i boligfelt. Om strekningen er vurdert til 40, så er 40 trygt. Ikke noen grunn til å gå ned til 15 over demperen av hensyn til trafikksikkerheten på stedet da. Da er det utelukkende av hensyn til at demperen er feilbygd.

Blåmonster skrev (52 minutter siden):

Tenker på bilen min går sikker fint ,men likevel. Like greit plutselig kommer det løpene ut en eller annen unge også, bor på bygda ingen har dårlig tid her hehe

Om folk har dårlig tid eller ei er vel ikke du noen til å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...