Gå til innhold

Dumt å leie ut leiligheten hvis man selv bor utenlands?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal bo i en annen verdensdel de kommende årene. Vurderer å leie ut leiligheten min. Men er det så lurt når man er langt unna? Hva om naboer klager på bråk? Hva om det er helt feil leieboer som raserer leiligheten eller ikke betaler leie. Hva om leietaker ønsker å flytte ut etter et par måneder?

Alt dette er vanskelig å håndtere når man er langt unna. Bør jeg bare la leiligheten stå tom? Eller ta sjansen på å tjene en liten slant ved å leie den ut?

Anonymkode: d8f30...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville i så fall brukt et utleiebyrå for å håndtere det, de tar vel 10 % av leien eller noe... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde brukt et utleiebyrå, slik @Fjugur skriver. Da bør man være relativt trygg. 

Anonymkode: 74224...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la en leilighet stå tom er ikke optimalt. Bygg trenger bruk for sirkulasjon av luft, vannrør og avløpsrør. 

Og det er bortkastet kapital. Om du leier ut for 15'000 i måneden er det jo 180'000 i året du går glipp av i leieinntekter. Noe forsvinner i skatt, felleskostnader, forsikring osv, men det er bedre å tape noen tusenlapper enn altfor mange tusenlapper i måneden. Da kan du like gjerne selge.

Utleiemegler kan være lurt. Koster litt, men da har de ansvaret for det meste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du utleiebyrå så kan du ha visning og deretter selv velge hvem du  vil ha som leietaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sldri i verden leid ut min bolig til fremmede. De kan være urenslige, få nådd maur og veggedyr inn, de kan være slike som lager mat med curry og sennepsolje (da er det bare å rive boligen etterpå) 

De kan sette fyr på huset. Alt kan skje. 

Anonymkode: 70abc...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...