Kålrota Skrevet 27. mai 2024 #21 Del Skrevet 27. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det håper jeg ikke er vanlig med mennesker i alle fall. Synes det er respektløst ovenfor den avdøde. Anonymkode: 9c422...dc8 Hvorfor det? Døden er en naturlig ting. Jeg har flere bilder av sønnen min etter at han døde, både i kista og utenfor. De bildene var en viktig del av bearbeidelsesprosessen. Det er selvfølgelig hyggeligere å se på bildene fra da han levde, men alle minnene er en del av ham. Endret 27. mai 2024 av Kålrota 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #22 Del Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det håper jeg ikke er vanlig med mennesker i alle fall. Synes det er respektløst ovenfor den avdøde. Anonymkode: 9c422...dc8 Hvorfor er det respektløst? Vi har mange bilder av søsteren min som døde som barn. Ser overhodet ikke hva som er galt og respektløst ved det, så utdyp gjerne! Anonymkode: 076a9...29c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #23 Del Skrevet 27. mai 2024 Døden er da like naturlig som fødsel og livet i mellom. Mange tar bilde av barnet like etter fødselen. Man kan på samme måte argumentere for at det for enkelte kan virke respektløst, "ekkelt" og at de ikke ser ut som seg selv. Folk er forskjellige og det tenker jeg er greit så lenge bildene er for privat bruk. Anonymkode: 7eea2...eba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #24 Del Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vanlig på syning. Fikk også med bilder i den boken vi fikk av begravelsesagenten. Anonymkode: 2172c...619 Det tror jeg ikke er vanlig. I såfall tør ikke jeg se i mappa fra begravelsesbyrået. Det er noe som bør unngås. Anonymkode: 81f7c...b02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #25 Del Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Døden er da like naturlig som fødsel og livet i mellom. Mange tar bilde av barnet like etter fødselen. Man kan på samme måte argumentere for at det for enkelte kan virke respektløst, "ekkelt" og at de ikke ser ut som seg selv. Folk er forskjellige og det tenker jeg er greit så lenge bildene er for privat bruk. Anonymkode: 7eea2...eba Selvsagt er det respektløst når det ikke er samtykke. Likskjending! Anonymkode: 81f7c...b02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #26 Del Skrevet 29. mai 2024 Jeg har bilde av min far like etter døden, og etter syning i kisten. Min far fikk dø fredelig og rolig med oss i familien rundt seg, han følte seg trygg med oss og var ikke redd, og det synes så veldig godt på bildet etter at han døde. De dagene jeg plutselig får for meg «tenk om han var redd», så er det veldig fint for meg å kunne se på det bildet og se ham så fredelig som om han bare sov trygt. Jeg har sett døde mennesker som tydelig var redde og fortvilet når de måtte gi slipp, og det er så godt å se at det ikke gjaldt pappa. Bildet fra syningen der han ligger med yndlingsklærne sine på, med tingene fra barnebarna, som han forgudet, liggende rundt seg er veldig fint å ha også, spesielt to av barna mine vil stadig se det bildet fordi bestefar ser ut som han sover trygt og det hjelper de og kjenne på en ro rundt at bestefar har det bra selv om han er død. Anonymkode: 81ca6...bde 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 24. juni 2024 #27 Del Skrevet 24. juni 2024 Jeg har bilder av både foreldre, besteforeldre og barn i min krets som har dødd, som er tatt på syningen. Det er for meg helt naturlig, og en måte å minnes de på. For meg er døden helt naturlig, og det har det vært siden jeg var liten. For mine foreldre var det helt selvsagt at vi var med på syning, stell, begravelse osv. (Men vi fikk spørsmål om vi ønsket å være med på syning, så min bror ønsket ikke) Jeg har også overført den samme tankegangen til mine barn, at døden er en selvfølgelig ting som kommer før eller senere, de får ta del i alt rundt dødsfallet, se den døde og ta på hun/han dersom de ønsker, de får legge i gave i kista og være så delaktig de ønsker. Så lenge det foregår på barnets premisser, tenker jeg det er en ting som vil styrke de senere. Får alltid litt vondt i meg med tanken på at det er så mange i Norge som synes døden er unaturlig og ekkel, og at døde folk ikke er noe man skal forholde seg til.. 😔 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #28 Del Skrevet 24. juni 2024 Jeg har ikke bildet av mamma’n min etter hun døde. Siste bilde av henne var 3 uker før og vi visste ikke at døden var så nær. Heldigvis. De timene vi satt på sykehuset før hun døde var det ingen som tok bilde såvidt meg bekjent. Isåfall vil jeg ikke se de. Hun så ikke syk ut, men hjelpes meg så mye hun forandret seg på få timer. Vi fikk ingen bilder fra begravelsesbyrået heller, heldigvis. Jeg har bilder av mamma i live som gir meg glede og som jeg ser på rett som det er. Min mormor ble helt uventet enke og sammen med regningen for hele begravelsen sendte begravelsesbyrået med bilder av morfar i kista samt fra inne i kirken. Dette skjedde jo rimelig raskt etter dødsfallet og mormor var hjemme alene da hun åpnet brevet. Hun gikk jo rett i dørken av de bildene, for de var absolutt ikke blitt opplyst om. Husker onkelen min tok en tlf til dette byrået og sa at sånt bør de spørre om pårørende vil ha. Flere år senere dør mormor også og samme byrå ble brukt. Da fikk de pårørende spørsmål om de ønsket bilder, så kanskje de lærte av tlf med min onkel. Da min svigermor lå for døden, bare få timer unna så ble hun dandert med ett nyfødt barn i armene - hennes oldebarn på knapt en uke. Groteskt synes jeg. Hun lå med masse slanger og apparater og var definitivt ikke lik seg selv, men skal love deg at folk knipset i vilden sky. Video av hvordan hun slet med pusten og viste hva apparatene viste. Groteskt det også. Vet også om ei som ble enke for få år siden. Hun tok video av mannen sin på syning. Fikk andre til å ta bilder av henne sammen med han. Jeg har dessverre sett beviset på at hun la seg ved siden av han og nusset han på munnen i kapellet. Da syningen var over tok hun med seg alle blomstene hjem for de var visstnok hennes. Gæern kjærring, spør dere meg 😳 Anonymkode: 5bd42...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #29 Del Skrevet 24. juni 2024 Å ta bilde av døde personer er perverst og respektløst. Kjenner en som gjorde det med både sin far og mor og ikke bare det,han la det ut på fb også. Anonymkode: 1d69c...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #30 Del Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å ta bilde av døde personer er perverst og respektløst. Kjenner en som gjorde det med både sin far og mor og ikke bare det,han la det ut på fb også. Anonymkode: 1d69c...ced Jeg er nok enig der. Det er slike ting som faktisk burde være med i en dødsdisposisjon eller noe, at man får tillatelse av den som skal dø til å ta bilder. Jeg kommer til å etterlate meg et skriv der det står at jeg absolut ikke skal fotograferes etter min død. Anonymkode: 81f7c...b02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 24. juni 2024 #31 Del Skrevet 24. juni 2024 Jeg tok bilder av mormor på dødsleiet, og jeg ville sikkert tatt bilde av henne etter døden også, men jeg så henne ikke som død, da hun døde etter at jeg dro. Glad for å ha bildene fra dødsleiet. Det er godt å se på fra tid til annen, når jeg er lei meg og savner henne. Det var så spesielt å sitte ved hennes side de dagene. Vondt, men også godt, dramatisk og intenst, men ikke skummelt. Det er bilder som trøster meg, selv om hun gaper og tydelig ser døende ut. De får meg til å minnes hvordan det var å være der, å stryke henne over kinnet og pannen der hun lå. Og at jeg fikk sagt til henne at jeg alltid vil savne henne og at jeg er takknemlig for at jeg fikk ha henne i nesten 43 år. Mormor bryr seg vel filla om det er verdig eller ikke. Hun er jo død. Hadde hun vært i live ville hun antagelig syns det var grusomme bilder og så ville hun ledd og sagt at det var mange bilder av henne der hun var mye penere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 24. juni 2024 #32 Del Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har ikke bildet av mamma’n min etter hun døde. Siste bilde av henne var 3 uker før og vi visste ikke at døden var så nær. Heldigvis. De timene vi satt på sykehuset før hun døde var det ingen som tok bilde såvidt meg bekjent. Isåfall vil jeg ikke se de. Hun så ikke syk ut, men hjelpes meg så mye hun forandret seg på få timer. Vi fikk ingen bilder fra begravelsesbyrået heller, heldigvis. Jeg har bilder av mamma i live som gir meg glede og som jeg ser på rett som det er. Min mormor ble helt uventet enke og sammen med regningen for hele begravelsen sendte begravelsesbyrået med bilder av morfar i kista samt fra inne i kirken. Dette skjedde jo rimelig raskt etter dødsfallet og mormor var hjemme alene da hun åpnet brevet. Hun gikk jo rett i dørken av de bildene, for de var absolutt ikke blitt opplyst om. Husker onkelen min tok en tlf til dette byrået og sa at sånt bør de spørre om pårørende vil ha. Flere år senere dør mormor også og samme byrå ble brukt. Da fikk de pårørende spørsmål om de ønsket bilder, så kanskje de lærte av tlf med min onkel. Da min svigermor lå for døden, bare få timer unna så ble hun dandert med ett nyfødt barn i armene - hennes oldebarn på knapt en uke. Groteskt synes jeg. Hun lå med masse slanger og apparater og var definitivt ikke lik seg selv, men skal love deg at folk knipset i vilden sky. Video av hvordan hun slet med pusten og viste hva apparatene viste. Groteskt det også. Vet også om ei som ble enke for få år siden. Hun tok video av mannen sin på syning. Fikk andre til å ta bilder av henne sammen med han. Jeg har dessverre sett beviset på at hun la seg ved siden av han og nusset han på munnen i kapellet. Da syningen var over tok hun med seg alle blomstene hjem for de var visstnok hennes. Gæern kjærring, spør dere meg 😳 Anonymkode: 5bd42...203 Jeg syns det er spesielt og ondskapsfullt å dømme andres sorgreaksjoner og handlinger rundt døden. I mange kulturer er det dagevis med både sorg og fest rundt den avdøde i hjemmet. Den døde pyntes, det tas bilder og det både synges og gråtes mens landsbybeboerne kommer og går. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #33 Del Skrevet 24. juni 2024 Veldig vanlig i gamle dager. Uvanlig å ikke gjøre det. Anonymkode: 0dfcc...eeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #34 Del Skrevet 24. juni 2024 Ebbeliten skrev (22 minutter siden): Jeg syns det er spesielt og ondskapsfullt å dømme andres sorgreaksjoner og handlinger rundt døden. I mange kulturer er det dagevis med både sorg og fest rundt den avdøde i hjemmet. Den døde pyntes, det tas bilder og det både synges og gråtes mens landsbybeboerne kommer og går. Alle her er etnisk norske helt tilbake til da vikingene herjet landet. Har aldri hørt at etnisk norske legger seg i kista sammen med avdøde eller legger nyfødte i armen til en døende oldemor. Jeg synes det er helt forferdelig ting å gjøre mot den døende og døde. Anonymkode: 5bd42...203 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #35 Del Skrevet 24. juni 2024 Det verste er vel de som legger ut bilde av sitt døde barn på våre minnesider. Jeg så nå nylig en minneside av et lite barn som var død. Utrolig mye rart man kan gjøre i sorg. Får man ikke advarsler fra begravelsesbyrået rundt slik? Anonymkode: 79583...42c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 24. juni 2024 #36 Del Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det verste er vel de som legger ut bilde av sitt døde barn på våre minnesider. Jeg så nå nylig en minneside av et lite barn som var død. Utrolig mye rart man kan gjøre i sorg. Får man ikke advarsler fra begravelsesbyrået rundt slik? Anonymkode: 79583...42c Hvorfor er det ille og det verste? De som mister i dødfødsel har jo bare bilder etter døden, men er like stolte av barnet sitt likevel. Vi er heldige og har bilder av sønnen vår i live, og deler av og til dem. Alle er ikke så heldige. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #37 Del Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 23.59): Det håper jeg ikke er vanlig med mennesker i alle fall. Synes det er respektløst ovenfor den avdøde. Anonymkode: 9c422...dc8 Det er slett ikkje uvanleg, og heller ikkje respektløst å ta bilder av avdøde personer. Avbilde av døde personer er m.a. eit viktig ledd i etterforskingen hos politiet i drapsaker. Har selv tatt bilde av min avdøde far, svigermor som var vakkert pynta, og eit vakkert minne. Forøvri bilder som ein ikkje publiserer på FB, og soiale medier, men er selvsagt kun i privat eie. På 50-60 var det vanleg hos oss at begravelsen begynte med minnestund i heimen hos den avdøde m/ åpen kiste, etterfulgt av minneord, og kransepålegging etter at kisteokket var skrudd fast. Har bilder tatt fra den tiden m/ åpenkiste, og da det slett ikkje var alle som engang eide en fotocamera. Anonymkode: ef236...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #38 Del Skrevet 25. juni 2024 Men hva tenker dere som synes at dette er så ille med bilder etter døden i tilfeller hvor barnet er dødfødt? Skal man ikke «ha lov» til å skape de få minnene man kan? Barnet er jo det samme selv om livet mangler. Anonymkode: 5cc6f...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #39 Del Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er slett ikkje uvanleg, og heller ikkje respektløst å ta bilder av avdøde personer. Avbilde av døde personer er m.a. eit viktig ledd i etterforskingen hos politiet i drapsaker. DET blir noe helt annet! Da er det ikke bilder som blir delt i hytt og pine. Tenk om et slik bilde blir misbrukt på nett! AnonymBruker skrev (1 time siden): Har selv tatt bilde av min avdøde far, svigermor som var vakkert pynta, og eit vakkert minne. Forøvri bilder som ein ikkje publiserer på FB, og soiale medier, men er selvsagt kun i privat eie. På 50-60 var det vanleg hos oss at begravelsen begynte med minnestund i heimen hos den avdøde m/ åpen kiste, etterfulgt av minneord, og kransepålegging etter at kisteokket var skrudd fast. Har bilder tatt fra den tiden m/ åpenkiste, og da det slett ikkje var alle som engang eide en fotocamera. Anonymkode: ef236...8ab Anonymkode: 81f7c...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #40 Del Skrevet 25. juni 2024 For ikke lenge siden var det en som la ut bilder av sin avdøde far på facebook, så ingenting forundrer meg lenger... Anonymkode: 02301...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå