Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

Perine skrev (2 timer siden):

Så fine disse var ennå.  Trist at kulden og frosten plutselig kommer.

Jeg har flere femtunger i verandakassene.  Kanskje disse også kan klare å overvintre i kjelleren...  prøvde å lage stiklinger, men ser ikke ut til at det skjer noe.

Ja, jeg har prøvd å sikre meg noen store frøbelger fra blodbegeren. Vil nok så litt selv om den kanskje overlever vinteren. Femtunge er så fint, men jeg har ikke prøvd det ennå. Til våren står "Susanne med det sorte øye" på planen (tror jeg får frø av en venninne), men nå har jeg lyst på femtunge også 😂 

Takk for tips lenger oppe om facebookgruppe for pelargonia, nå er jeg med der. Har lyst til å få flere av de og overvintre de jeg har, de er så fine.

Det ble en liten uplanlagt frøsankingstur i dag. Blomkarsen ga seg med frosten ser det ut som, men  jeg tok med litt fler frø for neste år. Fikk også med meg litt fler frø fra krypslør, og så tok jeg med noen frøkapsler av løvemunn, men jeg er usikker på hvilke farger jeg fikk med meg. Det blir spennende til våren, om jeg får de til, hvilke farger som kommer.

Anonymkode: 8983c...19b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kom det litt sludd i dag morges, så da var det ut for å sette blomsterløk og plante de siste staudene jeg impuls-kjøpte! Mangler fremdeles en del løk, og skal så litt frø i bedene i håp om nye stauder til våren:)

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hei igjen folkens, for en glad tråd. Jeg har vært på KG i 20 år, og de siste åra har det gått i unger, så tiden her har blitt prioritert bort. Denne tråden, den er verd å svare i 😍. Takk TS @Perine)

Jeg har brukt løvetann-fjerneren til å løfte opp gressmatta, puttet krokus oppi, og lagt gresset oppå igjen. Håper på en nydelig vår. Om ikke rådyra går på buffe-restaurant i mellomtiden da. Plantet ca 70 små blomster. Rett ned i plenen. 

IMG_6589.jpeg

IMG_6595.jpeg

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonders skrev (2 minutter siden):

(Hei igjen folkens, for en glad tråd. Jeg har vært på KG i 20 år, og de siste åra har det gått i unger, så tiden her har blitt prioritert bort. Denne tråden, den er verd å svare i 😍. Takk TS @Perine)

Jeg har brukt løvetann-fjerneren til å løfte opp gressmatta, puttet krokus oppi, og lagt gresset oppå igjen. Håper på en nydelig vår. Om ikke rådyra går på buffe-restaurant i mellomtiden da. Plantet ca 70 små blomster. Rett ned i plenen. 

IMG_6589.jpeg

IMG_6595.jpeg

Ååå..tusen takk for så fine ord  ❤️ 

Jeg har tenkt på krokus i plenen i mange år, for de er jo så nydelige når de dukker tidlig opp i spreke farger om våren.  Hittil har det bare blitt med tanken, men kanskje nå? Lurt å bruke løvetannfjerneren, takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (3 minutter siden):

Ååå..tusen takk for så fine ord  ❤️ 

Jeg har tenkt på krokus i plenen i mange år, for de er jo så nydelige når de dukker tidlig opp i spreke farger om våren.  Hittil har det bare blitt med tanken, men kanskje nå? Lurt å bruke løvetannfjerneren, takk for tipset.

Bare hyggelig. Vi har sikkert hatt en tråd som dette, men det blir borte etterhvert. Godt du tråkker opp nye stier. 

Ja denne tråkker jeg bare på og det går som en lek, egentlig. På våren kan man jo ikke klippe gresset uansett på en god stund, så hvorfor ikke kaste litt farge på den? 

IMG_6596.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonders skrev (54 minutter siden):

IMG_6589.jpeg

IMG_6595.jpeg

Jeg håper du deler hvordan det går. Jeg flyttet noen krokusløk ut i plenen for 2 år siden som et eksperiment, men jeg brukte bare en liten spade og fylte på med jord, så det ble jo et lite "sår". I vår kom det blad opp, så jeg håper på noen krokus til våren her også.  Hvis det fungerer så vil jeg kjøpe flere løk og få et teppe jeg også. Jeg flyttet også litt scilla iut i plenen i sommer i håp om at den skal trives og spre seg litt. Slike tepper med krokus, snøklokker, villtulipaner, scilla,...   på våren er nydelig. 

Anonymkode: 8983c...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (På 10.9.2024 den 13.53):

Krokus og perleblomster i krukker skal jeg også prøve meg på.  Hvor setter du pottene om vinteren?  Jeg har en pallekarm som jeg tenkte å sette pottene oppi.  Har planteduk med strikk til å ha over.  Lurer på om det blir for lyst?  Bor i Lofoten og her har vi mørketid midtvinters og fram til februar.  

Jeg bor i sone 1, så jeg tror egentlig ikke jeg trenger å gjøre noe spesielt med dem.

Men det er nok bedre for dem om de blir dekket over. Så planen er å sette alle krukkene (både løk og stauder)  inntil en vegg under et halvtak, oppå et liggeunderlag, eller noe annen isopor hvis jeg får tak i, og så skal jeg pakke dem inn i bobleplast, jute og et par billige fleecepledd som jeg har spart til vinterdekking av krukker. Håper de kommer litt tidligere i gang til våren hvis jeg dekker dem ordentlig i vinter.

Men jeg lurer veldig på det med lys. Kan jeg dekke dem til slik at det blir helt mørkt for dem, eller bør de ha lys? kan jeg ta krukker med stiklinger inn i kjelleren og "glemme" dem der, eller skal de ha vann og lys gjennom vinteren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det 14 grader og sol her, så planen er å klippe plenen. Trodde jeg hadde tatt siste plenklipp for sesongen i forrige uke, men den har faktisk vokst siden det.

Jeg har sprayet rosene for siste gang (det står mars til oktober på flasken), men fortsetter nok noen uker til med sommerblomstnæring i krukkene, for det er mye som blomstrer fremdeles.

I helgen beskar vi plommetreet, og så forsøkte jeg meg på å fjerne blomsterstandene på sommerfuglbusken, men svigermor sa jeg hadde gjort det feil, så det må jeg huske til neste år!! Jeg forsøkte meg og på beskjæring av blåregnen, men det var sykt vanskelig!!! Fikk det ikke så veldig godt til er jeg redd.

Ellers har jeg brukt mye tidi det siste på å lage meg en skikkelig årsplan for de forskjellige tingene som må gjøres i hagen, i håp om å få litt kontroll på arbeidsmengden og maks uttelling for den jobben jeg gjør der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (23 minutter siden):

Jeg bor i sone 1, så jeg tror egentlig ikke jeg trenger å gjøre noe spesielt med dem.

Men det er nok bedre for dem om de blir dekket over. Så planen er å sette alle krukkene (både løk og stauder)  inntil en vegg under et halvtak, oppå et liggeunderlag, eller noe annen isopor hvis jeg får tak i, og så skal jeg pakke dem inn i bobleplast, jute og et par billige fleecepledd som jeg har spart til vinterdekking av krukker. Håper de kommer litt tidligere i gang til våren hvis jeg dekker dem ordentlig i vinter.

Men jeg lurer veldig på det med lys. Kan jeg dekke dem til slik at det blir helt mørkt for dem, eller bør de ha lys? kan jeg ta krukker med stiklinger inn i kjelleren og "glemme" dem der, eller skal de ha vann og lys gjennom vinteren?

Jeg har masse stauder og urter i potter ute hele året (også i sone 1), og dekker dem ikke til i det hele tatt, bortsett fra det dekket deres egne visne bladverk utgjør gjennom vinteren (det fjerner jeg først når de begynner å våkne til liv igjen om våren). Det har gått fint i mange år.

Løkblomster har jeg litt mer varierende erfaring med, men det tror jeg dreier seg mest om at noen av dem er veldig næringskrevende og dermed får det for kjipt i potte over tid, særlig tulipaner. Kulden er nok ikke hovedproblemet for dem i hvert fall - de tåler jo frost godt.

Anonymkode: b5f11...bbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rolig pusling her i dag. Planter litt løk (bestilte det jeg trodde skulle være nok, men blir nok for lite), ta inn noen dahlia, og dra planter som skal overvintres inne i hagestua inn under tak slik at de får rent av seg litt vann før jeg tar dem inn. 

Skal prøve å vinterså litt frø ute i bedene, blir spennende! Når løvet faller er det tid for å rake litt over bedene og resten i komposten, og så blir det planlegging av nytt hageår og venting på hva som kommer opp :)

Anonymkode: 48a80...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har masse stauder og urter i potter ute hele året (også i sone 1), og dekker dem ikke til i det hele tatt, bortsett fra det dekket deres egne visne bladverk utgjør gjennom vinteren (det fjerner jeg først når de begynner å våkne til liv igjen om våren). Det har gått fint i mange år.

Løkblomster har jeg litt mer varierende erfaring med, men det tror jeg dreier seg mest om at noen av dem er veldig næringskrevende og dermed får det for kjipt i potte over tid, særlig tulipaner. Kulden er nok ikke hovedproblemet for dem i hvert fall - de tåler jo frost godt.

Nei, jeg har aldri dekket dem før, og de overlever jo, men jeg leste et sted at de kunne komme tidligere i gang om våren hvis man hjalp dem litt, så tenkte jeg skulle forsøke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (2 timer siden):

Jeg ville vært veldig forsiktig med plastikk, da det fort kan bli for tett og røttene kan begynne å råtne. Det er bedre å dekke med planteavfall eller strie. Det viktigste du gjør er å beskytte dem for vann, som det virker som du gjør når du setter dem under tak.

Anonymkode: 2c6f3...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville vært veldig forsiktig med plastikk, da det fort kan bli for tett og røttene kan begynne å råtne. Det er bedre å dekke med planteavfall eller strie. Det viktigste du gjør er å beskytte dem for vann, som det virker som du gjør når du setter dem under tak.

Jeg tenkte ikke at bobleplasten skulle dekke toppen av krukkene  altså!! Jeg har jute og sånn hvit duk som jeg tenkte jeg kunne ha over, men at bobleplasten kunne være rundt krukkeveggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå legger jeg bort hekksaksa for i år.  Var ute og tok det siste i dag.  jeg gjorde også noe jeg antakelig ikke burde, men kuttet noen lange grener på rosene. De hadde tatt helt av,  pytt pytt.  De var så irriterende, for jeg river meg opp når jeg går forbi.

Jeg fikk også tømt noen flere potter, men satte 3 av dem inntil veggen slik at jeg kanskje kan få satt ned noen løk i dem etter hvert.  Det er jo så fint å kunne sette dem opp på trappa til våren. Det er nesten tomt på trappa nå, bare en potte med solknapp igjen, men den er fortsatt nydelig 🌻

Nå har jeg ikke lyst til å gå ut igjen, men jeg burde ut og spyle litt..

Det man ikke får gjort i dag, løper ikke av. Kanskje jeg tar en tur til Biltema og kjøper en dritdyr 6-pakning eller to med nye, oransje brøytestikker.  (da må jeg kjøre forbi hagesenteret på veien, hehe....)  

Endret av Perine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plantet diverse vårløker rundt om på plenen, i øyesyn fra kjøkkenvindu og spisestuevindu. Mistenker at det er noe fra før (kjøpte huset nå i sommer), men det blir aldri for mange vårblomster 😊

Anonymkode: 49dba...3b3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg satt hvitløk og rødløk, samt blandet litt kompost i grønnsakshagen. Og så har jeg plantet tulipanløk i krukker. Kan ikke ha tulipaner i hagen da rådyrene spiser dem tvert. Jeg har også kjøpt Allium på tilbud i dag, og gravd ned halvparten (ca 50 stk) i en stor kasse foran inngangsdøra. Det er Allium og narsisser der fra før også, så dette er bare et tilskudd for å få det enda frodigere. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I dag har jeg satt hvitløk og rødløk, samt blandet litt kompost i grønnsakshagen. Og så har jeg plantet tulipanløk i krukker. Kan ikke ha tulipaner i hagen da rådyrene spiser dem tvert. Jeg har også kjøpt Allium på tilbud i dag, og gravd ned halvparten (ca 50 stk) i en stor kasse foran inngangsdøra. Det er Allium og narsisser der fra før også, så dette er bare et tilskudd for å få det enda frodigere. 

Det høres veldig fint ut 😀 blir sikkert et nydelig blomsterflor der til våren.

Idag kom jeg meg bort til Biltema og fikk kjøpt brøytestikker og batterilader til snøfreseren. Noe hagesentertur ble det ikke i dag heller, men tok enda et par høstlyng med meg fra matbutikken.

Det er høst, og veivesenet har allerede satt ned brøytestikker langs E-18, men jeg vil drøye til neste uke med det her hjemme tror jeg.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (9 minutter siden):

En av blomsterpottene fikk seg en høstlyng i dag 😂

IMG_2711.jpeg

Så fin! :) Kjekt å supplere litt med lyng slik at de blomstene som fremdeles er fine får selskap av noe nytt som står en stund.

Jeg skulle også ha byttet ut en vissen snittebønneplante med en høstlyng, men jeg har lett forgjeves etter den typen der det er tre farger i én, altså vanlig mørkrosa, hvit og lime på samme plante. Hverken Plantasjen eller Hageland hadde noen jeg likte (de var liksom ikke like fine som de pleier?), Mestergrønn hadde ikke.

I fjor fant jeg en fin og kjempebillig trefarget lyng på min lokale Rema 1000, men heller ikke de hadde noe i år. Noen som har gode forslag til andre steder jeg kan lete?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så fin! :) Kjekt å supplere litt med lyng slik at de blomstene som fremdeles er fine får selskap av noe nytt som står en stund.

Jeg skulle også ha byttet ut en vissen snittebønneplante med en høstlyng, men jeg har lett forgjeves etter den typen der det er tre farger i én, altså vanlig mørkrosa, hvit og lime på samme plante. Hverken Plantasjen eller Hageland hadde noen jeg likte (de var liksom ikke like fine som de pleier?), Mestergrønn hadde ikke.

I fjor fant jeg en fin og kjempebillig trefarget lyng på min lokale Rema 1000, men heller ikke de hadde noe i år. Noen som har gode forslag til andre steder jeg kan lete?

Jeg så trefarget på Kiwi, sjekk der også.  Jeg kjøpte bare slike røde til 24 kr. De flerfargede kostet 59 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...