Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?


Perine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også klippet hekk. Bonden slo kornet tidligere i uken, og i går pløyde han. Da føler jeg at jeg er litt friere til å gå på den siden av hekken og det er litt enklere å rydde opp etter seg. Jeg har tøyd strikken litt langt, så nå planlegger jeg et bad slik at jeg forhåpentligvis kan samle avklippet i morgen uten å ødelegge søndagsroen for naboene.

Anonymkode: 8983c...19b

Godt jobba!  Det er mye arbeid hvis hekken får gro for lenge, min poppelhekk er veldig hurtigvoksende og veksten bare øker helt eksplosivt på om jeg venter en uke for lenge. I år har jeg tatt den hver 3. - 4. uke, og da er det overkommelig og jeg klarer å stappe alt avklippet i to søppelsekker. Litt av den er mot naboens plen, og jeg prøver å få gjort det når de ikke er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda en hekke- og snegleklipper her 🙋‍♀️😄

Som vanlig har jeg langt fra rukket ambisjonene, men jeg har kost meg. Forhåpentligvis får jeg håndklippet hekk nr 2 i morgen (den er ikke veldig stor), rydda i de delene av grønnsakshagen som er ferdig for i år, flytta en busk som trenger mere plass, og tatt meg en liten tur på nærmeste hageland. Bare for å se.... (om de har noe jeg ikke klarer å motstå;-))

En deilig dag i dag, i alle fall! 

Anonymkode: 8fed0...821

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 time siden):

Slappet av og plukket epler.

Så herlig med frukttrær. Hva er det første du skal lage av dem? 🍎🍏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (19 minutter siden):

Så herlig med frukttrær. Hva er det første du skal lage av dem? 🍎🍏

Jeg kommer nok bare til å spise de. Det var søster mi sitt tre, så fikk med meg noen hjem. Men hadde blitt eplekake først her 😸

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (5 timer siden):

Godt jobba!  Det er mye arbeid hvis hekken får gro for lenge, min poppelhekk er veldig hurtigvoksende og veksten bare øker helt eksplosivt på om jeg venter en uke for lenge. I år har jeg tatt den hver 3. - 4. uke, og da er det overkommelig og jeg klarer å stappe alt avklippet i to søppelsekker. Litt av den er mot naboens plen, og jeg prøver å få gjort det når de ikke er ute.

Poppel høres fint ut 🥰

Her var det plantet thuja da vi kjøpte huset. Rundt hele hagen, og tomta er litt over 1000m2. Det er den hurtigvoksende typen, og det er MYE hekk synes jeg. Absolutt ikke min favoritt, men slikt er jo smak og behag. Jeg har ikke råd til å fjerne den, så da må jeg bare stelle så fint som mulig med den. 

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg sett fugler (gjess?) fly mot syd over hodet, jeg har fylt 3 trillebårlass med hekkeavklipp, fylt på fuglemat og vannet tomatene i håp om at et par til skal modne. 

Har også tatt et par bilder i går og i dag, humlene og sommerfuglene tar seg en sving innom solsikkene.  Sommerfuglene er litt mer sky i øyeblikket.

image.jpeg.3409ab3ce9eb1a29c85cfb961195f9d2.jpeg

image.jpeg.cbc2daebeb9ce029c6b2c56e44ba1a56.jpeg

 

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke skrevet tydelig nok på frøposene i fjor, så klatreløvemunnen som skulle vært sådd tidlig har ikke fått den beste sesongen sin. Noen blomstrer allikevel mellom blodbegere, og jeg har lovet de en bedre sommer neste år 😊

image.jpeg.097192a7515e1d8d394985cf25474e71.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har jeg tuslet rundt i hagen med kaffekoppen, og sprayet rosebladene med noe greier de har mixet sammen på det lokale hagesenteret her, mot sykdom. Så har jeg begynt å klippe ned irisbladene, men innser at den lille hagesaksa jeg ikke var helt egnet, så tror jeg skal ta en tur innom plantasjen og se om de har noe større.

Ellers sitter jeg og lurer på en ting, som jeg håper noen av dere kan svare på. Jeg har, for første gang i mitt liv, tatt noen stiklinger. Det er salvie og en rose, og de er klar til å pottes om til større potter og bedre jord nå. Men hva gjør jeg så? det er jo september, så jeg lurer på om de må stå inne i potter i vinter, eller om jeg kan plante dem ut i bed før vinteren?? bor i sone H1

Jeg har også oppdaget en haug med små selvsådde lavendel i en krukke. Samme spørsmål - planter jeg dem ut i bed nå, eller bør de få stå i fred i den krukken så sent i sesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (10 minutter siden):

idag har jeg tuslet rundt i hagen med kaffekoppen, og sprayet rosebladene med noe greier de har mixet sammen på det lokale hagesenteret her, mot sykdom. Så har jeg begynt å klippe ned irisbladene, men innser at den lille hagesaksa jeg ikke var helt egnet, så tror jeg skal ta en tur innom plantasjen og se om de har noe større.

Ellers sitter jeg og lurer på en ting, som jeg håper noen av dere kan svare på. Jeg har, for første gang i mitt liv, tatt noen stiklinger. Det er salvie og en rose, og de er klar til å pottes om til større potter og bedre jord nå. Men hva gjør jeg så? det er jo september, så jeg lurer på om de må stå inne i potter i vinter, eller om jeg kan plante dem ut i bed før vinteren?? bor i sone H1

Jeg har også oppdaget en haug med små selvsådde lavendel i en krukke. Samme spørsmål - planter jeg dem ut i bed nå, eller bør de få stå i fred i den krukken så sent i sesongen?

Min erfaring er at stiklinger er lettere å overvintre i bakken, enn i krukke. Men jeg har jo kun erfaring fra H5, det blir min første vinter i H1. Det virker som om krukker blir enten for våte, eller for tørre. I min gamle hage hadde jeg et bed kun til overvintring av stiklinger. Noen ganger gravde jeg ned hele krukka.

Anonymkode: 2c6f3...9be

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at stiklinger er lettere å overvintre i bakken, enn i krukke. Men jeg har jo kun erfaring fra H5, det blir min første vinter i H1. Det virker som om krukker blir enten for våte, eller for tørre. I min gamle hage hadde jeg et bed kun til overvintring av stiklinger. Noen ganger gravde jeg ned hele krukka.

Anonymkode: 2c6f3...9be

interessant. Da prøver jeg det. Det verste som kan skje er at det ikke går, og da kan jeg jo ta nye stiklinger til våren. Det var kanskje litt sent å gjøre det i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 17.02):

Kan jeg spørre om noe? Hvis du bor i sone H1, så antar jeg at du bor på Sørlandet, langs kysten? Jeg har akkurat flyttet dit fra sone H5 og drømmer om rosehagen. Men så hørte jeg at roser ikke er så glade i saltet fra havet, derfor burde jeg heller satse på andre ting. Er dette noe du har problemer med? Eller har ikke det noe å si?

Anonymkode: 2c6f3...9be

Det går helt fint med roser på sørlandet. Har hytte der, nokså nærme sjøen, og rosene blomstrer overdådig. Men vintrene kan være harde ,så det er viktig  å dekke dem til. Jeg vet til og med om roser som overlever på brygger som blir flommet over av sjøvann på høsten, og det går fint det og. Men det er solide, gammeldagse rosetyper da. F.eks Dømmesmoenrose, som er en gammel sort som kommer fra en planteskole i Grimstad. Den er overalt. Vet ikke om den er så lett å få kjøpt idag, men den er lett å ta stiklinger av.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 12.43):

Jeg har skyggestauder kun i krukker (fordi jeg bor midt i byen uten hage, og med nesten bare skygge på fasadesiden av huset ut mot gaten der det er plass til store krukker). Noen av dem har overlevd fint slik i over 20 år nå. Hosta (blir enorme tuer i store potter), ulike storkenebb, astilbe, fjellflokk og mange flere. Enkelte går ut etter noen år, men disse er de som holder lengst etter min erfaring. Fioler eller stemor som selvsår seg fungerer også fint i potte år etter år, og de blomstrer samtidig hele sommeren (noe som jo gjelder de færreste stauder).

Når det er stauder i potte er det viktig å dele dem i blant, slik man ellers også gjør med stauder som vokser på friland. Jeg har ikke vært flink nok til det, men måtte til pers i år da noen ti år gamle stauder sluttet å blomstre. Håper på effekt til neste år igjen.

Det andre som er viktig med krukkehage er å gjødsle. Normalt trenger jo ikke tøffe stauder slikt, men i potte blir det mye viktigere fordi røttene er innestengt og ikke kan hente næring selv der den er å finne i jordsmonnet. Pelletert hønsegjødsel er nok best, men det lukter litt for heftig for meg med krukkene helt inntil husveggen, så jeg går heller for helgjødsel, som er hønsegjødsel + kunstgjødsel. Hvis man ikke gjødsler minst et par ganger i løpet av voksesesongen blir krukkestaudene fort gule og stusslige.

Anonymkode: b5f11...bbd

takk for fine tips og erfaringer! jeg har aldri kommet på å gjødsle med ordentlig hagegjødsel i krukkene, så det skal jeg prøve neste år.  Pleier å gjødsle regelmessig gjennom sesongen med sommerblomstnæring som er laget på et stort gartneri her i dsitriktet, men kanskje staudene trenger noe mer. Rhododendron og roser i krukker har fått skikkelig rhododendron- og rosegjødsel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går klippet jeg siste toppene av hekken. Veldig fornøyd og veldig sliten. På kvelden satt jeg ute og så på solnedgangen og etterhvert på stjernene med lukten fra erteblomstene som bonus. Jeg har begynt å sanke avklippet i dag, og jeg har klippet halve plenen. Håper å gå gjort litt mer fordelt utover dagen. Det er tydeligvis et jordvepsbol på utsiden, så jeg beveger meg litt forsiktig rundt de. Ikke veldig glad i veps, og litt ekstra redd jordveps 😂

Hadde ikke tenkt å legge ut bilder som viser hvor jeg bor, men er så fornøyd/stolt at jeg gjør det allikevel.image.thumb.jpeg.35c6dccc364bd3fef590aa3a75fb9bd6.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekken er ikke så brun som det ser ut på bildet, men det er litt tid siden jeg tok innsiden så noe vissent henger igjen der.

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet gressklipperen og fikk begynt, men varmen slo meg helt ut i dag 🌞🌞🌞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Perine skrev (16 timer siden):

Jeg startet gressklipperen og fikk begynt, men varmen slo meg helt ut i dag 🌞🌞🌞

Jeg sitter her svett og varm og med grønne ben etter å ha klippet resten av plenen min i dag. Skjønner godt at varmen tok/tar på.

Ellers står blomkarsen finere nå enn den gjorde før i sommer. Antar det ikke er fler sommerfugllarver som spiser de opp i år 😂 aå i morgen planlegger jeg å lage blomkarsepesto av blad og frø. Synes de smaker veldig godt. 

image.thumb.jpeg.0b17cf1d8a254a57b835b2db8f03d4a7.jpeg

Jeg leste et tips om bikarbonat og eddik her inne for å fjerne grønske. Skal prøve å finne igjen fremgangsmåten - for jeg har litt som burde vært tatt.

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg sitter her svett og varm og med grønne ben etter å ha klippet resten av plenen min i dag. Skjønner godt at varmen tok/tar på.

Ellers står blomkarsen finere nå enn den gjorde før i sommer. Antar det ikke er fler sommerfugllarver som spiser de opp i år 😂 aå i morgen planlegger jeg å lage blomkarsepesto av blad og frø. Synes de smaker veldig godt. 

image.thumb.jpeg.0b17cf1d8a254a57b835b2db8f03d4a7.jpeg

Jeg leste et tips om bikarbonat og eddik her inne for å fjerne grønske. Skal prøve å finne igjen fremgangsmåten - for jeg har litt som burde vært tatt.

Anonymkode: 8983c...19b

Så nydelig blomkarsen din er, den lyser veldig opp 😊 den har jeg gitt opp her pga «noe» som alltid spiser dem opp. Små, grønne larver av en slag.  
I dag fikk jeg klippet resten av plenen min også, og rensket ut meter på meter med bjørnebærstengler fra der jeg har rhododendron.  De vokser virkelig som om de hadde fått betalt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk luket en del, klippet hekk og rydda unna diverse. Fant til og med et vepsebol med en død larve i husveggen, så den ble fjernet. Planen er å plante noen høstløv i morgen. Skikkelig digg vær i dag 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 400 høstløk som jeg driver og planlegger hvor jeg skal ha. Det store spørmålet er om jeg skal plante dem i morgen i 20 grader og lettskyet vær, eller vente til en hustrig og regnfylt oktoberdag? det blir nok det siste kjenner jeg meg selv rett 😂

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...