Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

I dag har jeg lurt på hvordan været blir i dag, og det endte med å gjøre ingenting. Nå er det for sent, og det har begynt å regne.

Ute gror det i potter og baljer. Jeg klarer ikke å spise opp busktomater og agurker, så jeg fryser bare tomatene ned hele. De kan brukes i mat etterhvert. Agurkene er rare og korte, men smaker akkurat som slangeagurk. Jeg har gitt bort et par stk, og laget og spist agurksalat, men jeg får finne på noe mer. Tzatziki kanskje..

Sender en hageklem til alle :gruppeklem:

og her gror det 9 potetplanter:

IMG_2536.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kverka to brunsnegler og spist et markjordbær og noen sukkererter mens jeg har rusla rundt og fundert på hvor mitt ferskeste spontanstaudekjøp skal plasseres. 

Erteblomstene mine er så trege. Er jeg utålmodig? Oslo, midtveis i juli, og de er sånn 15 cm lange. Jeg sådde de direkte ute for flere måneder siden nå. Min plan var at de skulle dekke et espalier gjennom sommeren, men det gjør de jo slettes ikke.

Anonymkode: 8fed0...821

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kverka to brunsnegler og spist et markjordbær og noen sukkererter mens jeg har rusla rundt og fundert på hvor mitt ferskeste spontanstaudekjøp skal plasseres. 

Erteblomstene mine er så trege. Er jeg utålmodig? Oslo, midtveis i juli, og de er sånn 15 cm lange. Jeg sådde de direkte ute for flere måneder siden nå. Min plan var at de skulle dekke et espalier gjennom sommeren, men det gjør de jo slettes ikke.

Det høres ut som en veldig fin hagedag (med passe tempo)!

Jeg bor også i Oslo, og har samme problem med mine erteblomster. Naboen min har fine erteblomster som blomstrer nå, og lukter nydelig. Men det kan hende at hun har kjøpt ferdige planter, jeg sådde mine fra frø. 

Her har jeg luket, kvittet meg med en brunsnegle og sådd reddik. 

I tillegg har jeg endelig fått plantet noen stauder som jeg impuls-kjøpte på salg, så jeg er veldig fornøyd med at du akkurat lærte meg ordet «spontanstaudekjøp». 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (På 13.7.2024 den 23.08):

Det høres ut som en veldig fin hagedag (med passe tempo)!

Jeg bor også i Oslo, og har samme problem med mine erteblomster. Naboen min har fine erteblomster som blomstrer nå, og lukter nydelig. Men det kan hende at hun har kjøpt ferdige planter, jeg sådde mine fra frø. 

Her har jeg luket, kvittet meg med en brunsnegle og sådd reddik. 

I tillegg har jeg endelig fått plantet noen stauder som jeg impuls-kjøpte på salg, så jeg er veldig fornøyd med at du akkurat lærte meg ordet «spontanstaudekjøp». 

Hva slags stauder spotankjøpte du? Jeg skal egentlig ikke kjøpe flere nå, foruten om de står på lista over planlagte ting og/eller er på godt tilbud;-) Problemet er at jeg er skikkelig lettlurt og elsker salg 😅 Og jeg trenger fortsatt en alunrot til det ene beddet mitt, f.eks. Der mangler det en kontrast til alt det ellers grønne bladverket. 

I dag har det pøsa ned hele dagen, mer eller mindre, så jeg har ikke gjort annet enn å spise tre sukkererter og 2 små, men innmari gode tomater 😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg klipt enda noen flere snegler (🤮), erklært jordbæråret 2024 for over, spist en morell og tre sukkererter, og *nesten* klart å konkludere på hvor spontanstauden skal stå. Hullet er gravd, men muligens blir det litt mer skygge der enn den egentlig vil ha, så nå ble jeg usikker. Jeg vil plassere den sånn at jeg ser den godt selv 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva slags stauder spotankjøpte du? Jeg skal egentlig ikke kjøpe flere nå, foruten om de står på lista over planlagte ting og/eller er på godt tilbud;-) Problemet er at jeg er skikkelig lettlurt og elsker salg 😅 Og jeg trenger fortsatt en alunrot til det ene beddet mitt, f.eks. Der mangler det en kontrast til alt det ellers grønne bladverket. 

I dag har det pøsa ned hele dagen, mer eller mindre, så jeg har ikke gjort annet enn å spise tre sukkererter og 2 små, men innmari gode tomater 😍

Vi har nok samme problem! ;)  Jeg har også en liste før høstsalget, men det har blitt noen spontankjøp likevel.

Jeg spontankjøpte en hvit anemone. Er usikker på om den kommer til å overleve vinteren i den potta jeg har satt den i, men den er uansett høstblomstrende. Så da får jeg glede av den i år, og så er det en hyggelig overraskelse dersom den kommer tilbake.

De planlagte staudekjøpene i på høstsalget var forglemmegeisøster og noen klematis. Håper at de blir fine etter en sesong eller to.

Alunrot er vakkert, er enig i at den er en fin kontrast i grønne bed. Så flott å ha tomater allerede, mine er fremdeles grønne. Men det er så stas å ha noe å vente på, jeg inspiserer tomatplantene hver dag og følger med på utviklingen. 

Anonymkode: 89083...504

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I dag har jeg klipt enda noen flere snegler (🤮), erklært jordbæråret 2024 for over, spist en morell og tre sukkererter, og *nesten* klart å konkludere på hvor spontanstauden skal stå. Hullet er gravd, men muligens blir det litt mer skygge der enn den egentlig vil ha, så nå ble jeg usikker. Jeg vil plassere den sånn at jeg ser den godt selv 🥰

Hva er denne mystiske spontanstauden din, tro? Nå ble jeg veldig nysgjerrig! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 21.33):

Samme problem i Bergen. Erteblomstene er små og ingen antydning til blomster enda.

Anonymkode: fba7a...fdb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva er denne mystiske spontanstauden din, tro? Nå ble jeg veldig nysgjerrig! ☺️

Solhatt 😊 Jeg elsker solhatt! 🤩 Foreløpig elsker ikke solhatt meg, men jeg gir ikke opp ennå. De forrige forsøkene har vært i opphøyde bed, men da så jeg aldri snurten av dem sommeren etter. Nå prøver jeg rett i bakken i stedet og ser om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Samme problem i Bergen. Erteblomstene er små og ingen antydning til blomster enda.

Anonymkode: fba7a...fdb

Så kjedelig. Håper de snart skyter fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg et akutt anfall av hageglede. Først oppdaget jeg en stor, vakker, stor georgineplante på et salgsstativ på vei hjem fra jobb. Den hadde masse knopper, men ingen blomster. Gikk derfra 50 kroner fattigere, men ganske mye gladere.

Da jeg kom hjem tenkte jeg at jeg skulle sjekke klematisstiklingene jeg satte i jord tidligere i sommer. Har forsøkt meg på dette flere år på rad, ettersom morplanten er vanskelig å få tak i på gartnerier her hjemme. Jeg gjør alt etter boka, men stiklingene har aldri fått røtter og dødd en langsom død.

Men i dag oppdaget jeg at en av stiklingene hadde fått små tynne røtter. Håper at den utvikler seg fint fremover! 

Endret av Miss-Grey
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Solhatt 😊 Jeg elsker solhatt! 🤩 Foreløpig elsker ikke solhatt meg, men jeg gir ikke opp ennå. De forrige forsøkene har vært i opphøyde bed, men da så jeg aldri snurten av dem sommeren etter. Nå prøver jeg rett i bakken i stedet og ser om det hjelper. 

Solhatt er så vakre! Jeg ville definitivt hatt en dersom jeg hadde plass.

Krysser fingrene for at du lykkes denne gangen! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (57 minutter siden):

I dag fikk jeg et akutt anfall av hageglede. Først oppdaget jeg en stor, vakker, stor georgineplante på et salgsstativ på vei hjem fra jobb. Den hadde masse knopper, men ingen blomster. Gikk derfra 50 kroner fattigere, men ganske mye gladere.

Da jeg kom hjem tenkte jeg at jeg skulle sjekke klematisstiklingene jeg satte i jord tidligere i sommer. Har forsøkt meg på dette flere år på rad, ettersom morplanten er vanskelig å få tak i på gartnerier her hjemme. Jeg gjør alt etter boka, men stiklingene har aldri fått røtter og dødd en langsom død.

Men i dag oppdaget jeg at en av stiklingene hadde fått små tynne røtter. Håper at den utvikler seg fint fremover! 

Skjønner godt at dette gir hageglede!! 🤩

Jeg har også på blokka å forsøke og ta stiklinger av klematisen min. Må lese meg opp på det, skjønner jeg, samt være tålmodig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tips til solhatt. Jeg syns ofte er de store vakre blomstrene man får på hagesentrene nå, er vanskeligere til å få til å overvintre de "små".
Viktig at solhattene får mye sol. Den liker virkelig ikke å stå nærme planter som skygger på våren. Jeg elsker frodighet i hagen min, men akkurat solhattene får god plass rundt seg. Ellers bare forsvinner de. 

Anonymkode: 8aa86...b01

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i nord, så det går 45 min til vanning i hagen hver kveld 🙃. Like varmt og tørt som i fjor sommer. Dessuten så er det skikkelig ugressår her, så det blir mye luking.

Mens jeg vanner og luker, så nyter jeg synet av fargerike krukker og bed 🙂

Ønsker meg egentlig somre med en jevnlig regnskur for hagens skyld 🙃. Varmt her på innlandet i Troms.

Anonymkode: 8ac66...c49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tips til solhatt. Jeg syns ofte er de store vakre blomstrene man får på hagesentrene nå, er vanskeligere til å få til å overvintre de "små".
Viktig at solhattene får mye sol. Den liker virkelig ikke å stå nærme planter som skygger på våren. Jeg elsker frodighet i hagen min, men akkurat solhattene får god plass rundt seg. Ellers bare forsvinner de. 

Anonymkode: 8aa86...b01

Takk for tips! Jeg skal vurdere flytting 😅

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg bor i nord, så det går 45 min til vanning i hagen hver kveld 🙃. Like varmt og tørt som i fjor sommer. Dessuten så er det skikkelig ugressår her, så det blir mye luking.

Mens jeg vanner og luker, så nyter jeg synet av fargerike krukker og bed 🙂

Ønsker meg egentlig somre med en jevnlig regnskur for hagens skyld 🙃. Varmt her på innlandet i Troms.

Anonymkode: 8ac66...c49

Jeg skal *definitivt* vurdere flytting 😆 Høres deilig ut med varme. Det har det vært lite av her jeg bor den siste måneden. Har en lang rekke grønne tomater på gang, og tenker at noen dager med sol og varme hadde gjort susen nå. Men neida. I følge yr får jeg bare begynne å spare til drivhus. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skjønner godt at dette gir hageglede!! 🤩

Jeg har også på blokka å forsøke og ta stiklinger av klematisen min. Må lese meg opp på det, skjønner jeg, samt være tålmodig 😅

Jeg tror at det lønner seg å ta veldig mange stiklinger hvis man skal få resultat. Men det gir jo både mestringsfølelser og penger spart dersom man først får det til 😊

Ser også at folk sverger til «rooting powder», som visstnok skal ha stor effekt. Men jeg har ikke klart å få tak i det her i Norge.

Dersom noen i denne tråden tilfeldigvis skulle vite hvor man kan få tak i rothormon (Oslo eller på nett), hadde jeg blitt kjempeglad for tips! 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror at det lønner seg å ta veldig mange stiklinger hvis man skal få resultat. Men det gir jo både mestringsfølelser og penger spart dersom man først får det til 😊

Ser også at folk sverger til «rooting powder», som visstnok skal ha stor effekt. Men jeg har ikke klart å få tak i det her i Norge.

Dersom noen i denne tråden tilfeldigvis skulle vite hvor man kan få tak i rothormon (Oslo eller på nett), hadde jeg blitt kjempeglad for tips! 🙏

Jeg kjøpte noe rotningspulver på nett for noen år siden, og det kommer mange treff om du googler det.  Men kom over et tips om kanel, rett og slett bare kanel, se her http://sommerhagen.blogspot.com/2013/02/kanel-ma-hagen-ha.html

Det hadde vært gøy å høre om noen prøver med kanel 😊. Og lykke til!  Noe er lett å få røtter på, og andre er umulige. Jeg har en fin, rød caprifol som noen har ønsket stiklinger av. Mange har prøvd, men ikke fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så kom 🌞 frem og dro med seg både plenklipp, rose-rensk og litt mer.  Noe jeg er veldig glad i, er gressløk. Min har vært skikkelig kraftig i år. Jeg tok opp det jeg hadde av gressløktuer som var helt nedgrodd i ugress, rensket for ugress og plantet 5 små tuer i en murerbalje utenfor her i vår.  Jeg har tatt inn og kuttet gressløk flere ganger allerede, og nå har jeg sikkert nok i fryseboksen for både vinter og vår 😊  jeg fikk også klippet mer timian og lagt til tørk.

Mine 3 jordbærplanter hadde ikke likt hverken regn eller sneglebesøk, så de kuttet jeg ned og kastet. Kanskje det som står igjen i krukka vil begynne å gro igjen?  De var ikke så kjempegode heller, men de hadde fine, røde blomster. Sikkert ment mest som dekorasjon i ampler.

(Jeg skal spare dere for bilder av armene mine etter omgangen i rosebedet, huff, kløne)

IMG_2547.jpeg

IMG_2548.jpeg

IMG_2549.jpeg

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...