Gå til innhold

Skjer turbulens ofte på fly?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjer alvorlige episoder med turbulens ofte? Jeg er ganske redd for å fly og blir enda mer redd når jeg leser om alvorlige turbulenser som skjer på fly nå for tiden 😮‍💨

Anonymkode: d783b...381

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå nylig ble et fly utsatt for kraftig turbulens. Flyet falt 6000 fot på sekunder. Flyet klarte seg greit nok, det klarte å lande.

Men det sier litt om hvilke krefter som er i sving når passasjerer døde ombord i flyet. Disse var trolig ikke fastspent slik at man da vil bli kastet mellom tak og og gulv i en heidundrendes fart. Nakkebrudd er den største risikoen.

Ut fra det. Tenk da hvor mye et fly tåler av juling fra turbulens.. I programserien flyhavarikommisjonen har jeg aldri sett turbulens som isolert årsak til styrt. 

Selv har jeg opplevd turbulens ofte under flyvninger. Ja, det kjennes faktisk ut som om flyet skal rives i fillebiter, helt korrekt. Imens sitter pilotene bak spakene og gliser; "he-he, nå blir det en del flekkete truser baki der.." 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjer alvorlige episoder med turbulens ofte? Jeg er ganske redd for å fly og blir enda mer redd når jeg leser om alvorlige turbulenser som skjer på fly nå for tiden 😮‍💨

Nei. Det skjer ikke ofte.

Du leser om det, fordi det ikke er vanlig.

Turbulens vil det være på fly, men det er sjeldent ulykker så lenge du som passasjer lytter til flypersonalet sine beskjeder. Vær fastspent i sete så lenge du ikke skal opp og stå. Så slipper du problemer.

Anonymkode: b0eba...3f4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig turbulens er ikke uvanlig, alvorlig turbulens som man kan lese om i nyhetene, er veldig uvanlig. Du kan jo tenke deg hvor mange tusentalls flyvninger som skjer hver dag, og hvor sjeldent man leser om turbulens som fører til personskade.  

Anonymkode: 84a1f...b05

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vanlig turbulens er ikke uvanlig, alvorlig turbulens som man kan lese om i nyhetene, er veldig uvanlig. Du kan jo tenke deg hvor mange tusentalls flyvninger som skjer hver dag, og hvor sjeldent man leser om turbulens som fører til personskade.  

Anonymkode: 84a1f...b05

Men hva er det som gjør at det er værre noen ganger under turbulens enn andre ganger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gentleman59

Så og si alle flyvninger flyr gjennom turbulent luft, men det er mengden turbulens som er forskjellig, og dermed merker man oftest nesten ikke noe.
Media elsker "katastrofer" og "sjokkopplevelser" og dermed leser de som leser tabloider om drama av og til.
Noen svært få hendelser er alvorlige. 

Les mer her: https://www.forskning.no/luftfart-meteorologi/hva-er-egentlig-turbulens/2132308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Nå nylig ble et fly utsatt for kraftig turbulens. Flyet falt 6000 fot på sekunder. Flyet klarte seg greit nok, det klarte å lande.

Men det sier litt om hvilke krefter som er i sving når passasjerer døde ombord i flyet. Disse var trolig ikke fastspent slik at man da vil bli kastet mellom tak og og gulv i en heidundrendes fart. Nakkebrudd er den største risikoen.

Ut fra det. Tenk da hvor mye et fly tåler av juling fra turbulens.. I programserien flyhavarikommisjonen har jeg aldri sett turbulens som isolert årsak til styrt. 

Selv har jeg opplevd turbulens ofte under flyvninger. Ja, det kjennes faktisk ut som om flyet skal rives i fillebiter, helt korrekt. Imens sitter pilotene bak spakene og gliser; "he-he, nå blir det en del flekkete truser baki der.." 😂

Personen døde ikke av skader av turbulensen, men av hjerteinfarkt. 

Anonymkode: 16337...204

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Personen døde ikke av skader av turbulensen, men av hjerteinfarkt. 

Anonymkode: 16337...204

Det er mulig at han fikk hjerteinfarkt pga. turbulens jo. At han ble så redd. 

Anonymkode: 08049...639

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til de med flyskrekk --> Hold dere på bakken eller i sjøen så de andre reisende får en fin tur uten alt dette dramaet dere lager. 

Anonymkode: 0dc42...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alvorlig turbulens som det har vært i nyhetene om, skjer et par ganger hvert halvår føler jeg.

Vanlig turbulens skjer hele tiden - alt etter om man flyr gjennom jetstrømmer, møter på clear-air turbulens (disse hvor flyet føles som det faller), gjennom stormer, vind, regn og avgang/landing. 

Jeg har flyskrekk selv, og hater turbulens. Men jeg flyr hele tiden av den grunn, ofte til USA. Da sitter jeg dog fastspent de 8 timene flyet tar nettopp på grunn av faren for turbulens. Er ikke redd for turbulens som de ser på radar (altså dårlig vær/regn/vind), men den de ikke ser på radaren som er clear air turbulence. Den er skummel og den man kan bli skadet av når man ikke har setebeltet på fordi den kommer helt uventet på både oss og pilotene, og vises ikke på radar. Denne type turbulens vil det bare bli mer av pga klimaforandringene.

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt råd til de med flyskrekk --> Hold dere på bakken eller i sjøen så de andre reisende får en fin tur uten alt dette dramaet dere lager. 

Enig, man har ikke massevis av poster på bilforumet. "Hvor farlig er det egentlig å kjøre bil?" "Hva er sannsynligheten for ulykke?" "Skjer det ofte bilulykker?"

Å fly er jo SÅ MYE tryggere. Om du er redd for turbulens, bare ha på beltet under hele flyturen, noe alle bør gjøre uansett med mindre de faktisk skal opp på do eller noe sånt.

Anonymkode: 70a1a...fc8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det havner i nyhetene hver gang det skjer noe alvorlig med turbulens, er i seg selv betryggende. Det ville ikke skjedd om det var noe dagligdags. 

Anonymkode: 76bd1...25d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ca 100 flyturer i året. Har opplevd solid turbulens noen ganger, men det er sjeldent. Aldri av typen som er beskrevet her. Lett turbulens kanskje på hver tredje til fjerde flytur. 

Jeg er ikke redd. Men jeg fjerner aldri beltet, ikke en gang på langdistanse. 

Anonymkode: df970...42b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minst 12 turer på tvers av kontinentene hvert år. Og mange innad i Europa. Noen steder er det litt mer risting enn andre steder. Men har vent meg til det. Jeg har alltid på beltet når jeg sitter i setet mitt. Flyet tåler svært mye juling, så det farligste med kraftig turbulens, er skader man pådrar seg dersom man faller eller får noe i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd turbulens som var så ille at vi ikke kunne lande, og måtte fly til en annen flyplass, én gang. Da kjente jeg at jeg hang i beltet, ellers hadde jeg føket ut av setet. Folk spydde (inkludert meg) og hylte. Men turbulensen var varslet, alle hadde på setebelter. Det er når folk ikke har på det at det virkelig blir et problem…

Anonymkode: 3a034...2ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lager de dramaer? Har flyskrekk, men aldri laget noe drama på flyet, slik at sånne som deg aldri har opplevd at jeg er redd...

Anonymkode: 4bbd7...cf4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lager de dramaer? Har flyskrekk, men aldri laget noe drama på flyet, slik at sånne som deg aldri har opplevd at jeg er redd...

Anonymkode: 4bbd7...cf4

Har flere ganger opplevd par som bruker "hun har flyskrekk" som unnskyldning for å bytte plasser. 

Eneste svaret fra meg er at da burde de ha forhandsbooket plasser. 

Anonymkode: df970...42b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg storkoser meg når det er turbulens. Det er som å kjøre berg-og-dal-bane. Har aldri vært redd på fly. Men noen ganger veldig imponert over pilotene (landing med sidevind osv)

Skal sies at jeg aldri har opplevd turbulens med noe særlig skadepotensiale,da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kjipt med turbulens er de voksne som ikke klarer å ta seg sammen og hylskriker og begynner å rope på Gud. Det er skremmende for barn. Har flere ganger måttet trøste barn som har reist alene som er blitt redde av voksnes oppførsel. Flyvertene har jo ikke tid til å ta seg av barna som reiser alene, når de er opptatt med å roe med krevende voksne. 

Anonymkode: 1c142...b71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...