AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #21 Del Skrevet 28. mai 2024 *Mocca* skrev (10 timer siden): Ikke det personen sier så langt jeg kan se det. Det som sies er at jo, man blir brun med solkrem. Det er ikke det det handler om. Det overrasker meg at det i 2024 fortsatt finnes folk som tror at solkrem hindrer deg i å bli brun. Som den som skrev innlegget du siterte, jeg bruker SPF 50 og 30, smører meg hver andre time, masse solkrem. Jeg blir brun hver sommer av å være ute i solen, bade, gå turer osv, MED massevis av høy faktor. Men man reduserer risikoen for solskader og kreft i veldig stor grad, dersom man smører seg ofte, og bruker ordentlig mengde solkrem. Men kan du forklare meg hvorfor en time med faktor 10 er bedre enn 6 minutter uten faktor? (Tall brukt fordi de er enkle å regne med.) Anonymkode: febe3...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 28. mai 2024 #22 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men kan du forklare meg hvorfor en time med faktor 10 er bedre enn 6 minutter uten faktor? (Tall brukt fordi de er enkle å regne med.) Anonymkode: febe3...834 For det første, tullete sammenligningsgrunnlag... En time i sola med faktor 10 kontra 6 min uten faktor. Hvem tror at man MÅ smøre seg for 6 min i sola, hvem tilbringer 6 min i sola...for å slippe p smøre seg. Man må sammenligne like lang tid i solen, med og uten solkrem. Men for all del, bli brent, få skader i huden, få hudkreft hvis det er så viktig å ikke bruke solkrem. Vi andre kan passe på vår egen hud, så vi slipper å bruke opp plassene i helsetjenesten unødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #23 Del Skrevet 28. mai 2024 *Mocca* skrev (6 timer siden): For det første, tullete sammenligningsgrunnlag... En time i sola med faktor 10 kontra 6 min uten faktor. Hvem tror at man MÅ smøre seg for 6 min i sola, hvem tilbringer 6 min i sola...for å slippe p smøre seg. Man må sammenligne like lang tid i solen, med og uten solkrem. Men for all del, bli brent, få skader i huden, få hudkreft hvis det er så viktig å ikke bruke solkrem. Vi andre kan passe på vår egen hud, så vi slipper å bruke opp plassene i helsetjenesten unødvendig. Jeg liker ikke å sole meg og gjør det egentlig bare for å få farge, så om jeg kan droppe solkremen og tilbringe kortere tid i sola og oppnå det samme resultatet er det et stort pluss for meg. Anonymkode: 3583d...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #24 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 16.34): Jeg synes det er noe av det mest selvmotsigende man kan gjøre. Solkrem beskytter ikke magisk mot kreft. Sola er kreftfremkallende uansett hvor mye man smører seg. Er man opptatt av å bli brun kan man jo bare være ute i kort tid, og droppe kjemikaliene i solkrem på toppen av eksponering fra sol. Anonymkode: 1814f...a77 Å leve livet innendørs? Hva med gå turer? Hva med middager ute? Kroppen vår er ment til å være nær naturen. Men du bestemmer selv ja, bare sier det fordi mange får det trist av å ikke bruke kroppen eller være i frisk luft. Det er terapi for sjelen, i min erfaring. Takk til solkrem for at det finnes. Anonymkode: c2640...49b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #25 Del Skrevet 28. mai 2024 Jeg bruker solkrem å prøver å ikke bry meg om jeg er blek, er ikke glad for å være det men har mer lyst til å unngå ekstra rynker og skader i huden enn fargen jeg ikke ble begavet med. Så lever livet og nyter sommeren, dekket i solkrem. Anonymkode: c2640...49b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 28. mai 2024 #26 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg liker ikke å sole meg og gjør det egentlig bare for å få farge, så om jeg kan droppe solkremen og tilbringe kortere tid i sola og oppnå det samme resultatet er det et stort pluss for meg. Anonymkode: 3583d...d31 Du vet at du ikke trenger å ligge og sole deg? Men huden blir like brent om du går tur i naturen, bader, jobber i hagen, sitter ute i solen en lang dag med venner og spiser og drikker..... Osv .. Det handler ikke om at man må smøre seg hvis man ligger og soler seg, men hvis man ikke soler seg så kan man droppe solkrem..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. mai 2024 #27 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere blir brune fordi solkrem kun filtrerer 98 prosent av strålingen. Dere blir altså brune av de 2 prosent som slipper til. Anonymkode: 0b5dd...d85 Ja og 98 prosent er kjempe bra...du vet jeg er ikke så gira på at mine barn skal bli solbrent og få vondt. Vet ikke om du har barn..men smørte du aldri de når de var i barnehagen/ skolen eller på stranden? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #28 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enten er du veldig uopplyst Trådstarter, eller så troller du........... Anonymkode: 90899...dc0 Det er mange brev i denne tråden som nærmest påstår at solskader og pigmentering ikke henger sammen, og så kaller du meg uopplyst? Jeg vet da i det minste hvorfor huden blir mørk av å være i sola. Det er en reaksjon på DNA-skader i huden fra UV-stråling, skader som også fører til rynker og hudkreft. Har du blitt brun, har huden din blitt skadet. Så enkelt er det. Det er ingen som slipper unna. Det finnes ingen magisk solkrem som gir deg fargen men ikke skadene. Anonymkode: 3583d...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #29 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er mange brev i denne tråden som nærmest påstår at solskader og pigmentering ikke henger sammen, og så kaller du meg uopplyst? Jeg vet da i det minste hvorfor huden blir mørk av å være i sola. Det er en reaksjon på DNA-skader i huden fra UV-stråling, skader som også fører til rynker og hudkreft. Har du blitt brun, har huden din blitt skadet. Så enkelt er det. Det er ingen som slipper unna. Det finnes ingen magisk solkrem som gir deg fargen men ikke skadene. Anonymkode: 3583d...d31 Men når du blir brun så er ikke skaden mer enn huden normalt kan takle. Den blir ikke inflammert, slik den blir når du er solbrent. Det betyr at skadene er mye mindre enn dersom du blir solbrent. Det er viktig å huske på at alle celler i kroppen blir skadet hele tiden. Oksygen (det å puste) skaper celleskader hele tiden. Du slipper ikke unna celleskader uansett hva du gjør. Poenget er jo å unngå de skadene som overbelaster systemet - som for eksempel solbrenthet. Anonymkode: 87654...60a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #30 Del Skrevet 28. mai 2024 *Mocca* skrev (8 timer siden): For det første, tullete sammenligningsgrunnlag... En time i sola med faktor 10 kontra 6 min uten faktor. Hvem tror at man MÅ smøre seg for 6 min i sola, hvem tilbringer 6 min i sola...for å slippe p smøre seg. Man må sammenligne like lang tid i solen, med og uten solkrem. Men for all del, bli brent, få skader i huden, få hudkreft hvis det er så viktig å ikke bruke solkrem. Vi andre kan passe på vår egen hud, så vi slipper å bruke opp plassene i helsetjenesten unødvendig. Du skjønte ikke hva jeg skrev om tallene ser jeg. Gang med 10, blir det lettere å forklare da? Og dropp å tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg bruker solkrem, men dette vil jeg bare gjerne forstå. Anonymkode: febe3...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 28. mai 2024 #31 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du skjønte ikke hva jeg skrev om tallene ser jeg. Gang med 10, blir det lettere å forklare da? Og dropp å tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg bruker solkrem, men dette vil jeg bare gjerne forstå. Anonymkode: febe3...834 Poenget er at det blir som å sammenligne pærer og epler. Ja, vi ganger med 10...så vi sammenligner 10 timer i sola med solkrem, med 60 minutter uten solkrem. Fortsatt prøver man å sammenligne epler og pærer. Høres jo ut som målet er å ikke bruke solkrem, slik du problematiserer det, siden du må få forklart allmennkunnskap for å se hvor viktig solkrem er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #32 Del Skrevet 28. mai 2024 *Mocca* skrev (1 time siden): Poenget er at det blir som å sammenligne pærer og epler. Ja, vi ganger med 10...så vi sammenligner 10 timer i sola med solkrem, med 60 minutter uten solkrem. Fortsatt prøver man å sammenligne epler og pærer. Høres jo ut som målet er å ikke bruke solkrem, slik du problematiserer det, siden du må få forklart allmennkunnskap for å se hvor viktig solkrem er. Hvorfor er det ikke sammenlignbart? (Det er det man vanligvis mener når man sier "som å sammenligne epler og pærer"). Vennligst svar uten å være nedlatende. Anonymkode: 3583d...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 28. mai 2024 #33 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det ikke sammenlignbart? (Det er det man vanligvis mener når man sier "som å sammenligne epler og pærer"). Vennligst svar uten å være nedlatende. Anonymkode: 3583d...d31 Hvordan jeg svarer, er mitt valg, ikke noe andre bestemmer. Det er ikke sammenlignbart av den enkle årsak at en time(eller ti) med ordentlig solfaktor, kontra 6/60 min uten solkrem er to helt forskjellige verdener... Mest av alt pga den store forskjellen i eksponering for sol man får ved det forskjellige. Uavhengig av solfaktor, er det to forskjellige verdener av eksponering for solen. Beklager, det blir som å sammenligne en knaus og en høy fjelltopp, og ikke skjønne at fjellet er tøffere å bestige enn knausen.... Fordi det er en totalt forskjellig belastning pga høyden man må bestige. (Siden epler/pærer ikke fungerte til å forklare, frukt er frukt liksom, men hver type smaker totalt forskjellig, så kan ikke sammenlignes hverken i smak eller form) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #34 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er mange brev i denne tråden som nærmest påstår at solskader og pigmentering ikke henger sammen, og så kaller du meg uopplyst? Jeg vet da i det minste hvorfor huden blir mørk av å være i sola. Det er en reaksjon på DNA-skader i huden fra UV-stråling, skader som også fører til rynker og hudkreft. Har du blitt brun, har huden din blitt skadet. Så enkelt er det. Det er ingen som slipper unna. Det finnes ingen magisk solkrem som gir deg fargen men ikke skadene. Anonymkode: 3583d...d31 Dette! Anonymkode: 0b5dd...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #35 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er mange brev i denne tråden som nærmest påstår at solskader og pigmentering ikke henger sammen, og så kaller du meg uopplyst? Jeg vet da i det minste hvorfor huden blir mørk av å være i sola. Det er en reaksjon på DNA-skader i huden fra UV-stråling, skader som også fører til rynker og hudkreft. Har du blitt brun, har huden din blitt skadet. Så enkelt er det. Det er ingen som slipper unna. Det finnes ingen magisk solkrem som gir deg fargen men ikke skadene. Anonymkode: 3583d...d31 Brev? Brev i en tråd på KG? Den var ny… Anonymkode: b4014...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå