Gå til innhold

Sole seg med solkrem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er poenget med det, om man soler seg for å få farge? Solkremen blokker/filtrerer jo ut de strålene som gjør at huden får farge. Skal man være timevis ute i sola må man bruke solkrem eller dekke seg til på andre måter for å ikke bli brent, men om man bare ønsker å få farge burde man bytte ut solkremen med en fuktighetskrem og heller sole seg kortere.

Anonymkode: 3583d...d31

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det er noe av det mest selvmotsigende man kan gjøre. 

Solkrem beskytter ikke magisk mot kreft. Sola er kreftfremkallende uansett hvor mye man smører seg. 

Er man opptatt av å bli brun kan man jo bare være ute i kort tid, og droppe kjemikaliene i solkrem på toppen av eksponering fra sol. 

Anonymkode: 1814f...a77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg antar at det er fordi de synes det er deilig å ligge i solen og kjenne på varmen, men ikke nødvendigvis er opptatt av å få farge. Men vet ikke. Jeg velger selv konsekvent å sitte i skyggen og bruker spf 50 hele sommeren og ser like hvit ut i august som i februar, så jeg kan ikke egentlig relatere til solere sånn generelt.

Anonymkode: 42480...5d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir man.

Men om man er redd for kreft, hvorfor sole seg? 

Anonymkode: 1814f...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har veldig lys hud og dersom jeg setter meg rett i sola uten solkrem blir jeg solbrent på 5 minutter dersom jeg ikke har noe grunnlag fra før. Når jeg bruker solkrem blir jeg ikke solbrent like fort, men jeg får fortsatt litt farge. Blir ikke sykt brun liksom, men litt mer gyllen. Synes det er finere en tomat-rød. Ikke alle hudtyper kan bli brune uten solkrem.

Anonymkode: 87654...60a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er fordi at solkremen ikke virker 100% og slipper igjennom noen få prosent av strålene, og etter hvert som den slites ut slipper den igjennom mer og mer UV, men da må du jo også sole deg lengre for å få farge. Virker logisk da å droppe solkremen og ikke sole seg så lenge om man har mulighet til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg smører meg annenhver time i utlandet(tredjehver i Norge), med spf 30 og 50, blir knallbrun. Og jeg bruker MYE solkrem. Folk blir oppgitt over all smøringa mi og hvor mye solkrem jeg bruker på et år. Fortsatt brunere enn alle🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 05858...cab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg smører meg annenhver time i utlandet(tredjehver i Norge), med spf 30 og 50, blir knallbrun. Og jeg bruker MYE solkrem. Folk blir oppgitt over all smøringa mi og hvor mye solkrem jeg bruker på et år. Fortsatt brunere enn alle🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 05858...cab

Sier du at solkrem ikke virker? Hvilken solkrem bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker solkrem og blir god og brun til og med i fjor når jeg attpåtil kun satt i skyggen.

Anonymkode: 0422e...f72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker solkrem og unngår sola midt på dagen, også i Norge. Blir likevel veldig brun, og fargen varer lenge. Slipper å bli brent, slipper hudkreft forhåpentligvis.

Anonymkode: beec0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Sier du at solkrem ikke virker? Hvilken solkrem bruker du?

Ikke det personen sier så langt jeg kan se det.

Det som sies er at jo, man blir brun med solkrem. Det er ikke det det handler om.

Det overrasker meg at det i 2024 fortsatt finnes folk som tror at solkrem hindrer deg i å bli brun.

Som den som skrev innlegget du siterte, jeg bruker SPF 50 og 30, smører meg hver andre time, masse solkrem. Jeg blir brun hver sommer av å være ute i solen, bade, gå turer osv, MED massevis av høy faktor.

Men man reduserer risikoen for solskader og kreft i veldig stor grad, dersom man smører seg ofte, og bruker ordentlig mengde solkrem.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere solfaktor, jo lengre kan man være i sola uten å bli brent. 

"På alle solkremer står det en solbeskyttelsesgrad eller et solfaktor-tall som for eksempel 20, 30 eller 50. Solfaktor-tallet sier kun noe om hvor mye UVB-strålingen reduseres. Tallet angir hvor mange ganger lenger man kan være ute i solen uten å bli brent i forhold til det man kan uten solkrem." Sitat Solfatorguide Boots apotek.

Dette vil si at en solkrem med SPF 10, beskytter like godt som en med SPF 50, bare at du må smøre deg 5 ganger oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Brunfarge fra solen indikerer at man har fått hudskade, når jeg smører meg nok og riktig blir jeg ikke brun. 

Anonymkode: 0b5dd...d85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Brunfarge fra solen indikerer at man har fått hudskade, når jeg smører meg nok og riktig blir jeg ikke brun. 

Og dere som sier dere blir brune, det er fordi solkrem ikke filteret ut alle uve stråling, kun 98 prosent, såd er som du er ute lenge og mye nok, så vil du selvfølgelig få farge. 

Det er ikke det samme som at man blir brun med solkrem, man blir brun fordi solkremen ikke filteret ut all stråling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og barna bruker 50 når vi er ute i sola...har ikke lyst ar noen av oss skal bli solbrent..og passe på huden vår i forhold til uv skader,kreft, føflekk og rynker. 

Og jo vi blir brune med 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bruker jo ikke solkrem fordi jeg vil bevare hvitfargen.. Men unngå solskader, rynker og kreft.

Jeg bruker 30 og blir brun

Anonymkode: 075b0...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten er du veldig uopplyst Trådstarter, eller så troller du...........

Anonymkode: 90899...dc0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Jeg og barna bruker 50 når vi er ute i sola...har ikke lyst ar noen av oss skal bli solbrent..og passe på huden vår i forhold til uv skader,kreft, føflekk og rynker. 

Og jo vi blir brune med 50

Dere blir brune fordi solkrem kun filtrerer 98 prosent av strålingen. Dere blir altså brune av de 2 prosent som slipper til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere blir brune fordi solkrem kun filtrerer 98 prosent av strålingen. Dere blir altså brune av de 2 prosent som slipper til. 

Men hallo. Solkrem beskytter jo mot å bli brent. Om jeg er 2 timer i sola uten solkrem blir jeg rød. Med solkrem blir jeg brun. Er uansett en viss risiko for hudkreft, men jeg velger å leve.

Anonymkode: 44ff1...7b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...