Kikki80 Skrevet tirsdag kl 00:06 #21 Del Skrevet tirsdag kl 00:06 Dagens ungdomsgenerasjon er vokst opp med apper og sosiale medier, og det gjør ofte at de samler seg i store grupper når de møtes. Jeg har selv oppdratt to ungdommer med ulike opplevelser av den digitale verden. Den eldste hadde en mer tradisjonell ungdomstid med et par venner i kjellerstua, mens den yngste hadde en enorm Snap-liste og møtte ofte mange ute. Begge klarte seg fint , ingen alkohol før det var naturlig, og begge er nå unge voksne som har det bra. Som ungdom ble også jeg eksponert for alkohol og rus , det handler vel mer om å tørre å si nei, for slike fristelser finnes overalt. Jeg vet ikke hva som egentlig er best: å sitte inne og spille hver dag, eller være ute og lære sosiale koder og «henge»? Når jeg ser på Snap-listen til min yngste, som nå er myndig, ser jeg over 2000 «venner». De legger til alle, og hele trinnet kan være i samme gruppe. Når én spør om noen vil bli med ut for å bade, er det ikke så rart at 100 stykker svarer ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:00 #22 Del Skrevet tirsdag kl 07:00 Her ville jeg ikke sendt ungdommen dit hvor det beviselig foregikk rus og alkohol. Her er det ikke aktuelt siden hun har verdens beste sted å være sammen med venner hvor det er alkohol og rusfritt. Anonymkode: f06e6...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:09 #23 Del Skrevet tirsdag kl 07:09 issoras skrev (På 26.5.2024 den 9.42): Når det er fint vær som nå er det helt naturlig at ungdommene trekker ut til fine grøntområder, hvorfor i all verden skal de ville henge i en knøttliten hage (for de som bor i rekkehus) eller slitne fellesområder blant rekkehus? Hva gjør voksne når det er kveld og fint vær? Jo de trekker til byen og koser seg utenfor pubene. Det er helt naturlig for oss mennesker og SELVFØLGELIG gjør ungdommen det samme. Vi kan ikke forvente at ungdommene som er i sin mest sosiale fase skal gidde å kokkelure i en mørk kjellerstue når det er 30 grader ute. Det er da ikke alle som drar til byen og kaster vekk pengene på en pub. Her er det hagen eller verandaen som gjelder når det er fint vær. Anonymkode: f06e6...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:09 #24 Del Skrevet tirsdag kl 07:09 AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 22.16): En pågående debatt i en av Norges største byer er at ungdommer har begynt å oppholde seg i hundretallsvis ett bestemt sted hvor de koser seg i sola. Det innebærer også en del element av alkohol/rus, festing, bråk og uro. Politiet er bekjent at dette har blitt ett sted hvor barn og ungdom trekkes mot, og oppfordrer foreldre til å følge med barna sine. Alderen på barna/ungdommen er fra 14-18 år i følge de fleste artikler som har dekket saken. Flere mener dette er bare supert og så klart må ungdommen få ha en plass å møtes. De omtaler det som «folkefest» og koselig. Andre mener det er forstyrrende for nabolaget, og bekymrer seg for spesielt alkohol/rus blant de yngre barna. Jeg har barn selv i samme aldersgruppe og jeg ser ikke helt behovet/hensikten med at flere hundretalls barn/ungdom skal møtes «uten mål og mening». Jeg skjønner at de koser seg i sola osv, men det kan de vel også gjøre i sine egne hager, i mindre format? Mine ungdommer har en egen gjeng som ikke søker seg til slike greier (enda) Er jeg den som er sær og gammeldags her? Bør barn/ungdom kunne møtes i store (hundretalls) grupper, for å «henge» utover kveldstimene? Hvis du er foreldre til en ungdom: ville du sendt ungdommen din dit? Og ville du hatt dette i ditt nabolag? Anonymkode: e0a0f...db7 I egen hage? De færreste i byer har eget hus, men ok 😂 Hvilken tenåring vil ikke helst sitte i bakgården med gamle naboen og mamma i vinduet? Høres ut som en drøm😂 Anonymkode: f6c2b...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå