AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Del Skrevet 25. mai 2024 Forståelsen av ånd, sjel og legeme. Kristen livet handler om å leve utifra vår ånd. Han sier at ånden er vårt virkelige jeg. Hva synes dere om denne? Anonymkode: 5ad86...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Del Skrevet 25. mai 2024 Sjelen er bare et nevralt nettverk, og alle aspekter av bevissthet, følelser og identitet kan forklares gjennom hjernens aktivitet. Moderne nevrovitenskap har vist at bevissthet oppstår fra komplekse nevrale nettverk som integrerer informasjon fra forskjellige deler av hjernen. Følelser og personlighet er knyttet til spesifikke områder som amygdala og prefrontal cortex, mens hukommelse, som er essensielt for vår identitet, avhenger av hippocampus og synaptisk plastisitet. At alt som eksisterer, inkludert bevissthet, kan forklares gjennom fysiske prosesser. Nevrologiske skader kan endre personlighet og kognitive evner, noe som viser at disse egenskapene er direkte knyttet til hjernens nevrale nettverk. Dette perspektivet er støttet av vitenskapelig forskning og har store implikasjoner for medisin og kunstig intelligens. Kort sagt, det vi kaller sjelen, er resultatet av hjernens biologiske prosesser og nevrale nettver Anonymkode: 189ad...275 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymMisbruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Del Skrevet 25. mai 2024 Det er ingen vitenskapelig bevis på at 'sjelen' finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 25. mai 2024 #4 Del Skrevet 25. mai 2024 Jeg syntes at det er helt sinnsykt for å si det mildt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #5 Del Skrevet 26. mai 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Sjelen er bare et nevralt nettverk, og alle aspekter av bevissthet, følelser og identitet kan forklares gjennom hjernens aktivitet. Moderne nevrovitenskap har vist at bevissthet oppstår fra komplekse nevrale nettverk som integrerer informasjon fra forskjellige deler av hjernen. Følelser og personlighet er knyttet til spesifikke områder som amygdala og prefrontal cortex, mens hukommelse, som er essensielt for vår identitet, avhenger av hippocampus og synaptisk plastisitet. At alt som eksisterer, inkludert bevissthet, kan forklares gjennom fysiske prosesser. Nevrologiske skader kan endre personlighet og kognitive evner, noe som viser at disse egenskapene er direkte knyttet til hjernens nevrale nettverk. Dette perspektivet er støttet av vitenskapelig forskning og har store implikasjoner for medisin og kunstig intelligens. Kort sagt, det vi kaller sjelen, er resultatet av hjernens biologiske prosesser og nevrale nettver Anonymkode: 189ad...275 Så det betyr at du mener at når vi dør så blir vi helt borte og slutter å eksistere? Han i podkasten sier også at "når vi dør er vi borte", men det går ikke opp for meg når han igjen etter det sier at vi har en ånd og en sjel som bor i en kropp. Mener han ånden er denne kroppen? Hvordan kan vi være åndelige vesener om når vi dør blir vi borte? Hva er poenget med livet og ha en ånd og sjel, om når vi dør blir vi borte? Hva har det å si hva vi gjør i livet og hvorfor jobber vi og hjelper familie og gjør våre plikter hvis når vi dør så slutter vi å eksistere og finnes ikke mer? Han sier at kristen livet handler om å leve utifra vår ånd, men det gir igjen ikke mening om når vi dør så finnes vi ikke mer. Hvordan kan "GUD" finnes om det ikke er noe livet etter døden, dersom ånden og sjelen er kroppens organer og tanker/følelser? Hvorfor er sjelen på ville veier? Er det ikke heller egoet vårt som er på ville veier, altså den vi er i dette livet som er midlertidig? Det er ikke sjelen som trenger å korrigeres, men egoet vårt. Sjelen er sannhet, den vi virkelig er. Men egoet er det som former en ny ånd som påvirkes av miljøet vokser opp i og mer. Anonymkode: 5ad86...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #6 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så det betyr at du mener at når vi dør så blir vi helt borte og slutter å eksistere? Han i podkasten sier også at "når vi dør er vi borte", men det går ikke opp for meg når han igjen etter det sier at vi har en ånd og en sjel som bor i en kropp. Mener han ånden er denne kroppen? Hvordan kan vi være åndelige vesener om når vi dør blir vi borte? Hva er poenget med livet og ha en ånd og sjel, om når vi dør blir vi borte? Hva har det å si hva vi gjør i livet og hvorfor jobber vi og hjelper familie og gjør våre plikter hvis når vi dør så slutter vi å eksistere og finnes ikke mer? Han sier at kristen livet handler om å leve utifra vår ånd, men det gir igjen ikke mening om når vi dør så finnes vi ikke mer. Hvordan kan "GUD" finnes om det ikke er noe livet etter døden, dersom ånden og sjelen er kroppens organer og tanker/følelser? Hvorfor er sjelen på ville veier? Er det ikke heller egoet vårt som er på ville veier, altså den vi er i dette livet som er midlertidig? Det er ikke sjelen som trenger å korrigeres, men egoet vårt. Sjelen er sannhet, den vi virkelig er. Men egoet er det som former en ny ånd som påvirkes av miljøet vokser opp i og mer. Anonymkode: 5ad86...61d Når du dør, så blir du det samme du var før du ble født. Ingen ting. Anonymkode: 62409...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #7 Del Skrevet 26. mai 2024 13 hours ago, AnonymMisbruker said: Det er ingen vitenskapelig bevis på at 'sjelen' finnes. Jo faktisk https://www.psychologytoday.com/us/blog/biocentrism/201112/does-the-soul-exist-evidence-says-yes Anonymkode: 5ad86...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #8 Del Skrevet 26. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Når du dør, så blir du det samme du var før du ble født. Ingen ting. Anonymkode: 62409...192 Hvorfor er det poeng i å leve da når vi ikke kan utvikle oss ? Anonymkode: 5ad86...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. mai 2024 #9 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det poeng i å leve da når vi ikke kan utvikle oss ? Anonymkode: 5ad86...61d Er det noen som har sagt at det er noe poeng? Livet er meningsløst. Om hele jorden bare forsvant så hadde det ikke hatt noen konsekvenser for universet. Det er ganske deprimerende. Det man må gjøre er å finne sin egen mening i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 26. mai 2024 #10 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er poenget med livet og ha en ånd og sjel, om når vi dør blir vi borte? Hva har det å si hva vi gjør i livet og hvorfor jobber vi og hjelper familie og gjør våre plikter hvis når vi dør så slutter vi å eksistere og finnes ikke mer? Personlig finner jeg mening i mitt eget liv her og nå, og til livene til de rundt meg som jeg er glad i. At du ønsker at det er noe mer, er på ingen måte bevis for at det er noe mer. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo faktisk https://www.psychologytoday.com/us/blog/biocentrism/201112/does-the-soul-exist-evidence-says-yes Anonymkode: 5ad86...61d Hvis du faktisk leser innholdet, så vil, du se at teksten ikke inneholder ett eneste bevis for sjel, bare vage synsinger om at vi ikke bør avvise det. Er du uenig må du gjerne vise til hva i teksten som er bevis for sjel. Så nei, faktisk ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #11 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo faktisk https://www.psychologytoday.com/us/blog/biocentrism/201112/does-the-soul-exist-evidence-says-yes Anonymkode: 5ad86...61d Hva i all verden? Det påpekes at det selvfølgelig ikke finnes et fnugg av vitenskapelig bevis for sjel, så poster du det greiene der… Nei. Det finnes ikke en «sjel» eller «ånd». Hvorfor er det så viktig for noen at vi skal ha en sjel? Anonymkode: 62409...192 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #12 Del Skrevet 26. mai 2024 2 hours ago, Rosa Gnom said: Er det noen som har sagt at det er noe poeng? Livet er meningsløst. Om hele jorden bare forsvant så hadde det ikke hatt noen konsekvenser for universet. Det er ganske deprimerende. Det man må gjøre er å finne sin egen mening i livet. Hva er vitsen å finne sin mening om vi ikke heller bare kan dø nå i dag av selvmord fordi ting spiller ingen rolle uansett om vi finner en mening med livet eller ei. 1 hour ago, Capitan Fracassa said: Personlig finner jeg mening i mitt eget liv her og nå, og til livene til de rundt meg som jeg er glad i. At du ønsker at det er noe mer, er på ingen måte bevis for at det er noe mer. Hvis du faktisk leser innholdet, så vil, du se at teksten ikke inneholder ett eneste bevis for sjel, bare vage synsinger om at vi ikke bør avvise det. Er du uenig må du gjerne vise til hva i teksten som er bevis for sjel. Så nei, faktisk ikke. 43 minutter siden, AnonymBruker said: Hva i all verden? Det påpekes at det selvfølgelig ikke finnes et fnugg av vitenskapelig bevis for sjel, så poster du det greiene der… Nei. Det finnes ikke en «sjel» eller «ånd». Hvorfor er det så viktig for noen at vi skal ha en sjel? Anonymkode: 62409...192 Det er likevel antydninger til at sjel finnes. Hva er vi da? Hvorfor har menneskeheten snakket om sjel i over 2000 år? Hvorfor føler noen mennesker seg trukket mot det åndelige ? Er det bullshit og bortkastet tid bare? Hvorfor er det så viktig med livet da? Kunne vi ikke valgt å dø i dag med selvmord om ikke? Anonymkode: 5ad86...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. mai 2024 #13 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er vitsen å finne sin mening om vi ikke heller bare kan dø nå i dag av selvmord fordi ting spiller ingen rolle uansett om vi finner en mening med livet eller ei. Det er likevel antydninger til at sjel finnes. Hva er vi da? Hvorfor har menneskeheten snakket om sjel i over 2000 år? Hvorfor føler noen mennesker seg trukket mot det åndelige ? Er det bullshit og bortkastet tid bare? Hvorfor er det så viktig med livet da? Kunne vi ikke valgt å dø i dag med selvmord om ikke? Anonymkode: 5ad86...61d Jeg kan ikke si hva vitsen og meningen med livet ditt er,men for min del så er det å ta vare på de jeg er glad i. Være sammen med de og sånne ting som det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #14 Del Skrevet 26. mai 2024 10 minutter siden, Rosa Gnom said: Jeg kan ikke si hva vitsen og meningen med livet ditt er,men for min del så er det å ta vare på de jeg er glad i. Være sammen med de og sånne ting som det. Er det noe å være glad i når vi ikke har en sjel ? Tenk på hvor mye tid som kunne spart om bare døde fordi det er ingen etter døden for er borte vekk for godt. Anonymkode: 5ad86...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 26. mai 2024 #15 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er vitsen å finne sin mening om vi ikke heller bare kan dø nå i dag av selvmord fordi ting spiller ingen rolle uansett om vi finner en mening med livet eller ei. Jeg håper du forstår at hva du personlig finner mening med, ikke på noen måte er bevis for om sjel finnes eller ikke. Sitat Det er likevel antydninger til at sjel finnes. Hva er vi da? Et levende vesen, med bevissthet, en bevissthet som alle bevis tyder på at er en egenskap ved vår fysiske hjerne, og opphører med døden. Sitat Hvorfor har menneskeheten snakket om sjel i over 2000 år? Hvorfor føler noen mennesker seg trukket mot det åndelige ? Er det bullshit og bortkastet tid bare? Tja, mange mennesker har som deg behov for å finne en større mening, men det beviser da på ingen måte at det er noen sjel for det. Sitat Hvorfor er det så viktig med livet da? Kunne vi ikke valgt å dø i dag med selvmord om ikke? Anonymkode: 5ad86...61d Levende vesener som ikke fant grunn til å leve, døde jo fortere enn andre, og spredte dermed ikke sine gener til nye generasjoner, så vi er naturligvis født med gener som stort sett gir oss ønske om å leve. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noe å være glad i når vi ikke har en sjel ? Selvsagt, jeg er glad i min familie selv om de ikke har noen sjel som lever videre etter deres død. Hvorfor skulle jeg ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. mai 2024 #16 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noe å være glad i når vi ikke har en sjel ? Tenk på hvor mye tid som kunne spart om bare døde fordi det er ingen etter døden for er borte vekk for godt. Anonymkode: 5ad86...61d Jeg prøver å si at du må finne en mening med livet selv. Det er det ingen andre som kan gjøre for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #17 Del Skrevet 26. mai 2024 Ja jeg finner en mening og det er at lever flere liv. Døden er ingen endestasjon og blir ikke borte da. Jeg finner mening i at vi har en sjel og at dette livet her og nå er midlertidig. Anonymkode: 5ad86...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #18 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva i all verden? Det påpekes at det selvfølgelig ikke finnes et fnugg av vitenskapelig bevis for sjel, så poster du det greiene der… Nei. Det finnes ikke en «sjel» eller «ånd». Hvorfor er det så viktig for noen at vi skal ha en sjel? Anonymkode: 62409...192 Kvifor er det så viktig for nokon at vi ikkje skal ha ei sjel? Anonymkode: 10950...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 26. mai 2024 #19 Del Skrevet 26. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kvifor er det så viktig for nokon at vi ikkje skal ha ei sjel? Anonymkode: 10950...ab5 Du har feil premiss. Det er ingen i tråden her som har antydet at det er viktig at vi ikke skal ha sjel, det er en stråmann fra deg. Jeg svarer bare for meg selv: Jeg bryr meg om hva som er sant. Det er ikke på noen måte viktig for meg at vi ikke skal ha sjel, men siden alle bevis tyder på at sjel ikke finnes, tror jeg ikke på det. Sagt på en annen måte: det er viktigere for meg å tro på noe fordi det er sant, enn fordi det føles fint. Endret 26. mai 2024 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #20 Del Skrevet 26. mai 2024 Jeg spurte en prest hvor de døde drar hen, og da sa hun at vi drar dit vi kommer fra når vi blir født. Kristne velger å kalle det hjemme hos Gud Anonymkode: 514f9...d26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå