Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å lære å ri bra nok i alle gangarter og hoppe hinder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor lang tid en kan regne med at det vil ta fra jeg melder meg på ridekurs og til jeg sannsynligvis er en bra nok rytter til å kunne ha hest på for? Og hvor lang tid tar det å lære å ri bra nok i alle gangarter og hoppe hinder?

Jeg tenker da på når man er helt nybegynner voksen og aldri har sittet på en hest før. Jeg skjønner naturligvis at hvor lang tid det vil ta kommer an på faktorer hvor ofte man rir, hvor fort man lærer, hesten(e) man rir og hvor flink ridelæreren er til å lære bort.

Jeg er en voksen dame på 35 år som veldig lyst til å lære å ri og tenker å melde meg på nybegynnerkurs. I begynnelsen har jeg nok ikke mulighet til å ri noe mer enn 1 dag i uka. Men jeg håper at på sikt, når jeg har blitt flink nok til å ri at jeg kanskje også kan ha en hest på for 1-2 dager i uka og kanskje også ta meg råd til å ta en privattime en gang i blant. 

Og hvor lang tid vil det sannsynligvis ta å lære seg å ri bra nok i alle gangarter og også etter hvert også lære å hoppe hinder kanskje type 50 cm høyde eller noe sånt? Jeg tenker da ikke på å delta i konkurranser og slik, men bare at man rir hesten på en bra måte og det ser ut som man kan å ri liksom?

Anonymkode: 989f2...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kun rir på kurs en gang i uken, så kommer vanligvis gallop og eventuelt hinder på tredje eller fjerde kurset. Så halvannet til to år.

Jeg lærte eksen min å mestre hesten i skritt og trav på 3-4 uker, da red han annenhver dag, og han fulgte med på andre sine ridetimer også.

Men for å ha hest på for så er stallarbeid og det å meste hesten fra bakken minst like viktig... Jeg avsluttet flere forryttere på mine hester fordi de ikke klarte følge opp stallarbeid... Forrytteren som ikke hadde lært gallopere derimot er en av de bedre jeg har hatt.

Anonymkode: 30e5d...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis du kun rir på kurs en gang i uken, så kommer vanligvis gallop og eventuelt hinder på tredje eller fjerde kurset. Så halvannet til to år.

Jeg lærte eksen min å mestre hesten i skritt og trav på 3-4 uker, da red han annenhver dag, og han fulgte med på andre sine ridetimer også.

Men for å ha hest på for så er stallarbeid og det å meste hesten fra bakken minst like viktig... Jeg avsluttet flere forryttere på mine hester fordi de ikke klarte følge opp stallarbeid... Forrytteren som ikke hadde lært gallopere derimot er en av de bedre jeg har hatt.

Ett ridekurs regnes som ett halvt år? Dvs. så er det ett kurs før og ett etter sommeren? 

Så kjekt å høre at din eks lærte å ri så fort. Jeg skulle jo egentlig ønske at jeg hadde samme muligheten og kunne ri flere ganger i uka. Men rideskolen har jo bare en ridetime per uke og jeg hadde nok uansett ikke hatt råd til å betale for 2 timer i uka eller mer uansett siden det er så dyrt. 

På hvilken måte fulgte ikke forrytter opp stall arbeidet? Med å ikke gjøre det hun skulle gjøre som å møkke og lage for og slikt da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt store individuelle forskjeller på hvor fort man er på det nivået du beskriver. Noen tar ting kjempelett og er klare for galopp på bare et kurs (hos oss er et kurs 10 ganger), men for andre kan det ta både 3 og 4 kurs før de er i nærheten av å ha nok kontroll og rytterfølelse. Jeg har mye voksne elever og de som har et grunnlag fra annen idrett/trening tar ofte ting lettere. 

Med andre ord så finnes det ikke noe fasitsvar :)

Hilsen Ridelærer på 20 året.

Anonymkode: 0c7a2...6ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ekstremt store individuelle forskjeller på hvor fort man er på det nivået du beskriver. Noen tar ting kjempelett og er klare for galopp på bare et kurs (hos oss er et kurs 10 ganger), men for andre kan det ta både 3 og 4 kurs før de er i nærheten av å ha nok kontroll og rytterfølelse. Jeg har mye voksne elever og de som har et grunnlag fra annen idrett/trening tar ofte ting lettere. 

Med andre ord så finnes det ikke noe fasitsvar :)

Hilsen Ridelærer på 20 året.

Anonymkode: 0c7a2...6ef

Jeg forstår. Hva legger du forresten i begrepet rytterfølelse? Hva innebærer det å ha en god rytterfølelse f.eks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at der ikke bare er rideferdighetene som avgjør når du er klar for å ha ansvar for en hest. Kunnskap om foring, stallarbeid, sykdom osv er enda viktigere.

Anonymkode: b31f3...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har undervist voksne nybegynnere tidligere, og det her varierer veldig. Har hatt voksne elever som aldri har tatt på en hest før når de starter, og som har galoppert alene etter noen få måneder. Men jeg har også hatt voksne elever som har ridd i flere år uten å ha god nok balanse og/eller kontroll til at jeg har villet la dem galoppere alene enda. "Normalen" blant mine elever har vært at de rir greit nok til at de kan galoppere alene på sporet, eventuelt på storvolte, etter et år. Med alene mener jeg både uten leier/longe og uten andre hester på sporet. Hopping har vi begynt med ganske tidlig, men da i trav og med leier. De aller fleste har hoppet 30-40 cm i trav uten leier etter et halvår. En del av elevene mine har hatt en mental sperre for galopp, og jeg tror at en del av dem hadde klart det tidligere om de hadde våget å bare rive av plasteret. :) 

Anonymkode: d0f21...eb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 18.29):

Ett ridekurs regnes som ett halvt år? Dvs. så er det ett kurs før og ett etter sommeren? 

Så kjekt å høre at din eks lærte å ri så fort. Jeg skulle jo egentlig ønske at jeg hadde samme muligheten og kunne ri flere ganger i uka. Men rideskolen har jo bare en ridetime per uke og jeg hadde nok uansett ikke hatt råd til å betale for 2 timer i uka eller mer uansett siden det er så dyrt. 

På hvilken måte fulgte ikke forrytter opp stall arbeidet? Med å ikke gjøre det hun skulle gjøre som å møkke og lage for og slikt da eller?

Kurs er ofte sesong/semester ja, høst og vår.

Ett kurs med flere elever tilpasses middelsnivået i gruppen, derav vil de fleste kunne få mye større utbytte av timer alene eller i mindre grupper.

Ikke følge opp stallarbeid som i å ikke møkke boks/luftegård tilstrekkelig, henge vått utstyr til tørk, henge frem riktig dekken til dagen etter, vurdere hvilke beinbeskytter til aktivitet, legge på utstyret korrekt, rengjøring av utstyr, vurdering av behov for reflekser, si i fra om løse sko, legge merke til sår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...