AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Del Skrevet 25. mai 2024 Min kjære pappa har gått bort, og som enebarn må jeg holde tale i kirken. Jeg er ikke glad i å snakke foran andre, så jeg vil gjerne holde en kort, men fin tale. Jeg vil at det skal komme fra hjertet, men alt jeg skriver føles feil og det står litt stille for meg. Jeg vil gjerne ha inspirasjon til talen, så hvis du har hørt noe fint i en begravelse eller ved dødsfall, setter jeg veldig pris på innspill, enten det er en formulering du syntes var vakker eller sannferdig, et sitat eller noe annet. Hvis det skjærer seg helt og jeg ikke klarer å skrive en grei tale, sier jeg kanskje bare et par ord og leser et dikt, så om noen vil dele dikt de synes er spesielt vakre, setter jeg også veldig pris på det. På forhånd tusen takk for svar. Anonymkode: 765ba...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Del Skrevet 25. mai 2024 Så trist å høre om din pappa ❤️ Jeg valgte å ikke holde en tale i bisettelsen til kjæresten min, men fant et fint dikt og leste i stedet. I ettertid har jeg tenkt at jeg burde holdt en tale istedenfor, men siden jeg ikke visste helt hva jeg skulle si og hvordan jeg skulle formulere meg, ble det dikt. Jeg valgte et dikt som handlet om at kjæresten min er rundt meg i naturen, og passer på meg. Anonymkode: 74915...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Del Skrevet 25. mai 2024 Du må ha misforstått, du trenger absolutt ikke å holde tale. Det er presten sin jobb. Presten har samtale med deg for å få innspill til minnetalen. Du kan si noen ord hvis du har lyst, men det skal du ikke føle på at du må. Anonymkode: 6e5d1...00f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #4 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så trist å høre om din pappa ❤️ Jeg valgte å ikke holde en tale i bisettelsen til kjæresten min, men fant et fint dikt og leste i stedet. I ettertid har jeg tenkt at jeg burde holdt en tale istedenfor, men siden jeg ikke visste helt hva jeg skulle si og hvordan jeg skulle formulere meg, ble det dikt. Jeg valgte et dikt som handlet om at kjæresten min er rundt meg i naturen, og passer på meg. Anonymkode: 74915...a9e Jeg valgte å lese diktet "Du skal ikkje stå ved grava mi å gråte" på nynorsk, siden kjæresten min var veldig glad i det nynorske språket. Anonymkode: 74915...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #5 Del Skrevet 25. mai 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så trist å høre om din pappa ❤️ Jeg valgte å ikke holde en tale i bisettelsen til kjæresten min, men fant et fint dikt og leste i stedet. I ettertid har jeg tenkt at jeg burde holdt en tale istedenfor, men siden jeg ikke visste helt hva jeg skulle si og hvordan jeg skulle formulere meg, ble det dikt. Jeg valgte et dikt som handlet om at kjæresten min er rundt meg i naturen, og passer på meg. Anonymkode: 74915...a9e Akkurat som meg da min mann døde. Der ble rett og slett for tøft å holde tale, så jeg leste ett av mine yndlingsdikt som handlet om å være to og om hvor kort tid vi har sammen på jorden. Som deg angrer jeg senere, men sånn ble det nå bare. Tror jeg bare hadde brutt sammen i hjelpeløs hulking uansett, og med barna våre til stede hadde det vært ganske forferdelig. Anonymkode: 70e12...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Del Skrevet 25. mai 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ha misforstått, du trenger absolutt ikke å holde tale. Det er presten sin jobb. Presten har samtale med deg for å få innspill til minnetalen. Du kan si noen ord hvis du har lyst, men det skal du ikke føle på at du må. Anonymkode: 6e5d1...00f Jeg vet at jeg ikke må, men jeg føler virkelig at jeg burde eller "må" det...jeg er jo enebarn og ingen andre vil eller føler seg i stand til å holde tale. Jeg vil gjerne hedre faren min med å si noen ord, uansett om det bare blir en kort tale på et par minutter eller mest diktopplesning. Anonymkode: 765ba...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #7 Del Skrevet 25. mai 2024 Kondolerer. Da vi i søskenflokken mistet vår pappa holdt eldstemann en fin tale. Vi søskene hadde snakket om gode minner med pappa og det var i grunn det talen var om. Om våre minner rett og slett. Kan du skrive ned dine beste minner om faren din og fortelle kort om de? Talen ble avsluttet med en stor takk til pappa fra søskenflokken. Det trenger ikke være mer, det er vanskelig nok å bare si noe Anonymkode: 7a2a5...04a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at jeg ikke må, men jeg føler virkelig at jeg burde eller "må" det...jeg er jo enebarn og ingen andre vil eller føler seg i stand til å holde tale. Jeg vil gjerne hedre faren min med å si noen ord, uansett om det bare blir en kort tale på et par minutter eller mest diktopplesning. Anonymkode: 765ba...f67 Men det fikser presten! Presten kan sibdet du ville ha sagt i din tale. Anonymkode: 4e503...610 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HaterTesla Skrevet 25. mai 2024 #9 Del Skrevet 25. mai 2024 Så leit å høre om faren din! Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Er ikke komfortabel med å snakke foran andre, men noen ganger føles det som at det likevel er nødvendig å "steppe up". Ingen forventer at du skal fremstå som en proff, og hvis du holder en tale kommer du til å være glad for det i etterkant, selv om fremførelsen skulle vakle litt. Det er uansett ikke mulig å oppsummere et helt liv i en tale, og alle som kommer i begravelsen vil ha sine egne minner og sitt eget bilde av faren din. Presten kommer også til å gjennomgå de nødvendige fakta. Tenker derfor du bør ta utgangspunkt i hvem han var for deg, og deres relasjon. For eksempel enkelthendelser du har festet deg ved, og som kanskje er beskrivende for hvem han var. Eller et bestemt sted han var nært knyttet til og opplevelser dere hadde sammen her. Du kan også snakke om ting han har lært deg, eller måter han har påvirket deg på. For eksempel at han inspirerte deg til å ta bestemte valg, eller at du har videreført visse aspekter fra din egen oppdragelse til dine egne barn osv. Talen bør ikke være for lang (noen få minutter holder). Det er en fordel å øve på forhånd, og det er lurt å ha med lapp for sikkerhets skyld. Du bør også forberede deg mentalt på følelsene som selvsagt vil komme. Jeg holdt min første tale i en begravelse nylig, og det gikk sånn passe. Men jeg er glad for at jeg gjorde det. Lykke til ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Del Skrevet 25. mai 2024 Masse varmetanker til deg ❤️håper du har gode støttespillere rundt deg ❤️ Sender varm klem fra Trondheim 🥰 Anonymkode: 559a9...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #11 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet at jeg ikke må, men jeg føler virkelig at jeg burde eller "må" det...jeg er jo enebarn og ingen andre vil eller føler seg i stand til å holde tale. Jeg vil gjerne hedre faren min med å si noen ord, uansett om det bare blir en kort tale på et par minutter eller mest diktopplesning. Anonymkode: 765ba...f67 Vel, du verken må eller «må». Virkelig. Hvis du derimot har et sterkt ønske om det, så gjør du det. Men ta da utgangspunkt i noe personlig, slik vedkommende over her skrev. Et minne, hvordan han var som far, hva han har betydd for deg. Jeg ville helt ærlig hold meg unna «visdomsord» og dikt. Hulkende diktfremførelser er ikke spesielt verken rørende eller fint å høre på (beklager til de som blir støtt, men sånn er det). Anonymkode: 6e5d1...00f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #12 Del Skrevet 25. mai 2024 lag talen selv, fortell hva han betydde for deg, hva som interesserte han, alle gode minner du har. Trenger ikke oppsummere hans liv men bare fortell om hvordan DU kjente han. Ikke kopier andre, gjør din tale unik og personlig. Anonymkode: e942f...2d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #13 Del Skrevet 25. mai 2024 Jeg ville ha avsluttet en tale med:"Så lenge vi finnes,finnes du."(Det er egentlig et minneord) Anonymkode: 35da5...931 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #14 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville ha avsluttet en tale med:"Så lenge vi finnes,finnes du."(Det er egentlig et minneord) Anonymkode: 35da5...931 Jeg hadde noe sånt, her døde eksen min, og jeg skrev en tale, mest basert ift barna våre, tiden som var og fremover. Presten leste opp talen for meg siden jeg ikke taklet det selv. Lykke til ts. Anonymkode: 649d8...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 25. mai 2024 #15 Del Skrevet 25. mai 2024 Leit å høre om ditt tap. Varme tanker til deg♥️ Send meg en PM så kan jeg hjelpe deg. Jeg har masse dikt og gode vendinger som kan brukes i en tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #16 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min kjære pappa har gått bort, og som enebarn må jeg holde tale i kirken. Jeg er ikke glad i å snakke foran andre, så jeg vil gjerne holde en kort, men fin tale. Jeg vil at det skal komme fra hjertet, men alt jeg skriver føles feil og det står litt stille for meg. Jeg vil gjerne ha inspirasjon til talen, så hvis du har hørt noe fint i en begravelse eller ved dødsfall, setter jeg veldig pris på innspill, enten det er en formulering du syntes var vakker eller sannferdig, et sitat eller noe annet. Hvis det skjærer seg helt og jeg ikke klarer å skrive en grei tale, sier jeg kanskje bare et par ord og leser et dikt, så om noen vil dele dikt de synes er spesielt vakre, setter jeg også veldig pris på det. På forhånd tusen takk for svar. Anonymkode: 765ba...f67 Kondolerer ❤️ Du trenger ikke å holde tale. Men om du vil holde en tale så kan jo forteller om noen fine minner dere har ilag Anonymkode: d5659...048 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #17 Del Skrevet 25. mai 2024 Det er kanskje lettere å si noen ord i minnestunden, om dere skal ha det. Uansett, velg deg noen stikkord. Hvordan var faren din? Raus, humoristisk, arbeidsom, en god venn, glad i fjellet…. Plukk ut to-tre nøkkelegenskaper du vil huske og ta med deg videre. Kanskje noe som har inspirert deg eller noe dere hadde felles - mekking av bil, hundeinteresse, gamle filmer? Hva som helst. Men finn to tre knagger, og så forteller du en liten historie. Og så sier du takk. Anonymkode: 68c5f...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry88 Skrevet 25. mai 2024 #18 Del Skrevet 25. mai 2024 Kondolerer ❤️💔. Synes minnetaler er fine når de kommer med noen fine og gode minner. Noe som var bare "den som holder talen og avdødes ting". Og om hvordan man vil hedre den avdøde i livet videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #19 Del Skrevet 25. mai 2024 Du må ikke holde tale om det blir for tungt, presten kan ta seg av den om du ønsker å si noe. Husker ene søskenbarnet mitt sa noen korte ord til vår bestemor. Bestefar hadde dødd bare kort tid før. Det som henger igjen som vakkert var «nå danser du endelig med bestefar igjen i dine fineste kjoler» ❤️ Anonymkode: d08f1...b54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #20 Del Skrevet 25. mai 2024 Seremonilederen som ikke nødvendigvis er en prest, gå igjennom avdødes "CV", minne ord fra pårørende og venner er personlige. Seremonileder snakker OM avdøde, minneord er TIL avdøde. Om du ikke klarer å holde minneord selv kan seremonileder eller andre lese på dine vegne. Anonymkode: 7f941...b42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå