Gå til innhold

Samboer bestemmer at jeg ikke får drikke alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det var ditt barn eller annen person du bryr deg om som hadde en partner som din... ville det vært greit? Hvis du kjenner  at de fortjener noe annet.... da fortjener du og noe  annet. 

Jeg vil anbefale deg at du snakker med noen som kan hjelpe deg å få perspektiv på din livssituasjon. Både alternativ til vold, krisesenter eller familievern kontoret skal kunne gi deg slik  veiledning. Og det kan du få uten å involvere din samboer, men for at du skal få noen som kan hjelpe deg å reflektere over hvordan du har det. Husk at ved kontrollerende adferd og sinne blir det unormale  etterhvert normalt,  og det ksn føles helt umulig å følge sin indre  stemme

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han prøver å kontrollere deg, det er uansett ikke greit. At han i tillegg truer med brudd vitner om dårlige mekanismer. 
Du kan ikke la deg begrense av samboeren din, du må leve ditt liv. Å ta hensyn er selvsagt, men han har ingen vetorett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, kaarebjarne said:

Høres ikke ut som et sunt forhold…

Hva skal han gjøre da, hvis hun er ufyselig i fylla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 1.02):

Vi har vært sammen i 10 år og har 3 barn sammen. Da vi møttes var jeg fri og singel/barnløs og var glad i festlivet og å flørte. Kanskje litt for glad fordi jeg nok hadde behov for å fylle et tomrom, men har aldri hatt direkte alkohol problemer eller utviklet noen form for avhengighet..  Da vi ble sammen drakk jeg fortsatt en del. Tok gjerne en øl og to om vi bare var hjemme og så på film og drakk meg fort veldig beruset om vi var ute sammen. Kunne likevel fint droppe det om jeg ville. Og det ble mindre og mindre fordi samboer forståelig nok likte ikke at jeg drakk så mye. Så da vi fikk barn ble det helt stopp. Kan telle på 6 fingre situasjoner hvor jeg har vært ute på noe med alkohol i løpet av de siste 9 årene. Nå når barna er i skolealder så jeg for meg det ville bli enklere og så ihvertfall for meg 2-3 ganger hvor vi kunne bytte på å dra ut på no, enten det var bursdagsfeiring eller konsert. Men nei, det blir en stor konflikt hver gang bare jeg spør. Og han er ikke særlig sosial og glad i alkohol selv heller.

Om noen uker skal jeg i en bursdagsfeiring med venner på restaurant ute. Da jeg nevnte det for samboer fikk jeg umiddelbart svar ‘greit, men du kjører vel? Siden dette er i en hverdag svarte jeg ærlig at jeg så for meg to glass vin, men at jeg skulle være hjemme til kl 22, så det ville ikke påvirke dagen etterpå nevneverdig. Skal opp med ungene kl 07 som før. Da fikk jeg blankt nei. Det var uaktuelt.

Vi har de veldig bra i forholdet ellers så synes dette er litt vanskelig. Syns jo ikke det er greit. Samtidig er det ikke verdt kranglingen og den sure stemningen det blir om jeg vil drikke litt alkohol. Han klarer å vinkle det til at alkohol i sosiale lag er viktigere for meg enn familien min. Og det stemmer jo ikke. Så blir forvirret. Kan jo ikke forlate ham når alt er fint ellers bare for to glass vin?! Samtidig truer han med brudd om jeg drar ut og drikker alkohol.

Hva ville dere sagt og gjort her når jeg har bestemt meg for å bli i forholdet?

Familievernkontoret eller annen form for parterapi er dessverre uaktuelt fordi han nekter å bli med på det.

Anonymkode: 000df...983

Hvilket land er han fra…

Anonymkode: db1ad...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adnill skrev (5 timer siden):

Hvis det var ditt barn eller annen person du bryr deg om som hadde en partner som din... ville det vært greit? Hvis du kjenner  at de fortjener noe annet.... da fortjener du og noe  annet. 

Jeg vil anbefale deg at du snakker med noen som kan hjelpe deg å få perspektiv på din livssituasjon. Både alternativ til vold, krisesenter eller familievern kontoret skal kunne gi deg slik  veiledning. Og det kan du få uten å involvere din samboer, men for at du skal få noen som kan hjelpe deg å reflektere over hvordan du har det. Husk at ved kontrollerende adferd og sinne blir det unormale  etterhvert normalt,  og det ksn føles helt umulig å følge sin indre  stemme

Jeg har kontaktet familievernkontoret fordi krisesenter og ATV føles feil når dette handler om å få drikke litt alkohol en gang i blant. Jeg får jo gå ut litt nå, bare jeg er hjemme til kl 24 og holder meg unna alkohol. Familievernkontoret er derimot ikke interessert i å hjelpe med mindre jeg får med samboer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilket land er han fra…

Anonymkode: db1ad...e82

Hordaland😇

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hordaland😇

Han er født og oppvokst i Norge med etnisk norske foreldre.

Skjønner godt hvis noen her mistenkte han var muslim. For det er sånn jeg har følt meg til tider. Som en muslimsk kvinne i et muslimsk hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er født og oppvokst i Norge med etnisk norske foreldre.

Skjønner godt hvis noen her mistenkte han var muslim. For det er sånn jeg har følt meg til tider. Som en muslimsk kvinne i et muslimsk hjem.

Ts, det er DU som tar valget med å la deg bli kuet. Det er DU som velger å gjøre som ektemannen din befaler. Det er DU som lar barna dine vokse opp og tro at dette er normal adferd i norske hjem.

Voks opp, jeg synes virkelig at du spiller offerrollen. DU har et valg, og når DU tar det valget så får DU stå i det. Men jeg håper DU tar innover deg at ungene dine vokser opp i et giftig hjem, det er kun DU som kan redde de.

Anonymkode: 609e5...0d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (8 timer siden):

Hva skal han gjøre da, hvis hun er ufyselig i fylla?

Snakke om det på FVK eller hos parterapeut, men det ønsker han jo ikke…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kaarebjarne said:

Snakke om det på FVK eller hos parterapeut, men det ønsker han jo ikke…

Men tror du seriøst at folk som oppfører seg dritt i fylla plutselig slutter å oppføre seg dritt i fylla hvis de får snakke med en parterapaut en time?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har kontaktet familievernkontoret fordi krisesenter og ATV føles feil når dette handler om å få drikke litt alkohol en gang i blant. Jeg får jo gå ut litt nå, bare jeg er hjemme til kl 24 og holder meg unna alkohol. Familievernkontoret er derimot ikke interessert i å hjelpe med mindre jeg får med samboer..

Ser du ikke selv hvor galt dette er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (15 minutter siden):

Men tror du seriøst at folk som oppfører seg dritt i fylla plutselig slutter å oppføre seg dritt i fylla hvis de får snakke med en parterapaut en time?

Leser du litt mer på ts sine svar i tråden, så er det ikke lenger drikke/ikke drikke som er grunnproblemet her. Det er måten samboeren truer gjennom sine regler som er det mest ødeleggende. Om ts skulle drikke mer enn hun har godt av vet ingen, men å true en 3 barns mor med skilsmisse om hun ikke følger reglene han har satt i forhold til innetider bl.a. er et større/dypere problem. Å si at man ikke takler at mor til sine barn kommer full hjem og eventuelt ta konsekvensene av et brudd er noe annet. Et kompromiss er ikke det ts beskriver.

Anonymkode: 556f2...8ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om min samboer. 
Jeg, i likhet med deg, var mye på fest og drakk både ofte og mye før jeg møtte han. Hadde ingen barn og ingen forpliktelser (bortsett fra jobb), så helgene kunne fint brukes på fest og ute på byen. Flørtet masse og levde livet som singel. 
Så møtte jeg samboer, og festing roet seg noe ned, men jeg kunne fint drikke et par ganger i måneden da også. Etterhvert fikk vi barn, og har nå to stykker sammen, begge under 6. 

Samboer liker ikke at jeg går ut med venner, spesielt ikke hvis alkohol er innblandet. Han kunne fint si ting som «ikke mer enn maks to cider» og «du trenger ikke å bli senere enn tolv i kveld». Han ble sur hvis jeg og vennene mine bestemte oss for en tur på byen i løpet av kvelden, for det betydde at det ble senere enn han hadde bestemt og mest sannsynlig også mer drikke enn han hadde godkjent. Jeg har aldri oppført meg dårlig, aldri vært voldelig, vært ufin eller brutt hans tillit.
For han, handlet det utelukkende om kontroll. Han hadde ikke kontroll på eventuelle situasjoner som kunne oppstå ute og han hadde ikke kontroll på andre rundt. Sa stadig vekk at han stolte på meg, men ikke de rundt. Jeg gjorde som jeg selv ville, nektet å la han bestemme. Men det førte alltid til dårlig stemning og krangling hjemme. 
Tilslutt fikk jeg nok. Fortalte han at jeg kom til å gå fra han hvis han ikke slapp opp kontrollen litt. Jeg trenger å få gå ut, være med venner og kose meg - det er viktig for meg. Jeg vil gå ut uten å få regler fra samboeren min. Han skjønte alvoret, så nå gjør han ikke slikt lenger. 

Du må snakke med han. Det er ikke greit å holde på slik, at han er avholds betyr ikke at alle andre rundt han også må være det. 

Anonymkode: 07ffa...a28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

kjære TS - dette handler IKKE om at du vil drikke litt alkohol en gang i blant..... Det handler om det jeg har uthevet - din samboer bestemmer hva du får lov til og ikke. 

Forstår ikke hvorfor FKV skal blandes inn her - de vil uansett være "nøytrale" dvs du får ingen støtte der. Du MÅ faktisk forstå at din samboers adferd er svært kontrollerende. Dette går utover deg, og det går utover barna dine. For du lærer nemlig barna dine at det manne sier gjelder, som kvinne har man færre rettigheter. 

Kontakt krisesenter og gjerne ATV. Fortell at din samboer nekter deg å være ute, han nekter deg å bestemme i eget liv. Og nei, dette dreier seg ikke om at du vil drikke alkohol og det "vet jo alle er unødvendig så han har egentlig rett". Han har ikke det - fordi det handler ikke om hvorvidt du drikker eller ikke - det handler om hvorvidt han eller du skal bestemme over og kontrollere din tid og din omgangskrets. 

Jeg blir skremt når jeg leser hvor kuet du er TS, du MÅ virkelig ta tak i situasjonen din selv om det er vanskelig. Du lever ikke i et godt og trygt forhold, du er ikke sammen med en snill man. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har drukket meg full på jobbfest mandag kveld, for så å stå opp i tide til å gå på jobb tirsdag. Samboer har bare sagt "kos deg!", og vi har avtalt at han tar barna på morgenen dagen etterpå så jeg kunne sove ut en time ekstra.

Og da snakker jeg ikke om to glass vin for så å komme hjem klokken 22. Men mange enheter for så å komme "sjanglende" inn døren rundt klokka 03.

Samboeren min er nærmest avholds, men stemningen har alltid vært god når jeg har kommet hjem. Han synes gjerne det er festlig når jeg er i festmodus, og kan godt sitte en time oppe med meg og snakke etter jeg har kommet hjem.

Såklart er ikke dette en del av hverdagen med småbarn i hus. Men 3-4 ganger i året har jeg tatt meg en fest uten at det har blitt gjort til noe problem uavhengig av om det har vært helg eller ukedag.

Hadde ikke syntes det var ok hvis samboer sa nei til 2 glass vin og hjemkomst klokka 22. I motsetning til mine festligheter går det jo faktisk ikke ut over han i det heletatt. Så dette er en sånn situasjon han ikke skal bestemme i. Hadde han begynt å skulle bestemme sånt over meg, hadde det nok vært jeg som hadde begynt å tenke på om dette er ett forhold jeg vil være i. Ikke fordi det glasset er så viktig, men fordi min egen selvråderett er så viktig.

Vil legge til at dette er min mening med mindre det ligger mer bak her. Har du faktisk ett alkoholproblem og gjør ordentlig dumme ting i fylla blir det noe annet. Da tenker jeg på ting som omhandler vold eller utroskap.

Endret av Nonstop1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde pakket sammen å reist 😆 ikke fordi vin er så viktig, men fordi en mann ikke skal få bestemme over meg og mitt liv !!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nonstop1 skrev (9 timer siden):

Altså, jeg har drukket meg full på jobbfest mandag kveld, for så å stå opp i tide til å gå på jobb tirsdag. Samboer har bare sagt "kos deg!", og vi har avtalt at han tar barna på morgenen dagen etterpå så jeg kunne sove ut en time ekstra.

Og da snakker jeg ikke om to glass vin for så å komme hjem klokken 22. Men mange enheter for så å komme "sjanglende" inn døren rundt klokka 03.

Samboeren min er nærmest avholds, men stemningen har alltid vært god når jeg har kommet hjem. Han synes gjerne det er festlig når jeg er i festmodus, og kan godt sitte en time oppe med meg og snakke etter jeg har kommet hjem.

Såklart er ikke dette en del av hverdagen med småbarn i hus. Men 3-4 ganger i året har jeg tatt meg en fest uten at det har blitt gjort til noe problem uavhengig av om det har vært helg eller ukedag.

Hadde ikke syntes det var ok hvis samboer sa nei til 2 glass vin og hjemkomst klokka 22. I motsetning til mine festligheter går det jo faktisk ikke ut over han i det heletatt. Så dette er en sånn situasjon han ikke skal bestemme i. Hadde han begynt å skulle bestemme sånt over meg, hadde det nok vært jeg som hadde begynt å tenke på om dette er ett forhold jeg vil være i. Ikke fordi det glasset er så viktig, men fordi min egen selvråderett er så viktig.

Vil legge til at dette er min mening med mindre det ligger mer bak her. Har du faktisk ett alkoholproblem og gjør ordentlig dumme ting i fylla blir det noe annet. Da tenker jeg på ting som omhandler vold eller utroskap.

Nå er det ikke alle som blir i «festhumør» av å drikke for mye. Min erfaring er at de som har en hang til å drikke for mye for ofte, ofte blir ufyselige i den tilstanden. Selvsagt helt uten selvinnsikt. Påpeker samboer/ektefelle dette er han/hun kontrollerende. Det skaper stort stress for nærmeste familie. Min erfaring er også at ingen blir bedt om å la være å drikke, uten at det ligger mye og gode grunner bak. Ofte har den som ber den andre la være å drikke, tålt mye og strukket egne grenser langt før den beskjeden kommer.

Anonymkode: ee077...c05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nå er det ikke alle som blir i «festhumør» av å drikke for mye. Min erfaring er at de som har en hang til å drikke for mye for ofte, ofte blir ufyselige i den tilstanden. Selvsagt helt uten selvinnsikt. Påpeker samboer/ektefelle dette er han/hun kontrollerende. Det skaper stort stress for nærmeste familie. Min erfaring er også at ingen blir bedt om å la være å drikke, uten at det ligger mye og gode grunner bak. Ofte har den som ber den andre la være å drikke, tålt mye og strukket egne grenser langt før den beskjeden kommer.

Anonymkode: ee077...c05

Det er din erfaring. Min er ikke den samme.

Jeg har derimot erfaring med å se forhold hvor den ene er veldig kontrollerende. Min far var slik ovenfor min mor (og det gjaldt flere ting enn alkohol, det gjaldt også besøk hos venner og familie, og hvordan hun kledde seg). Har sett det i flere relasjoner, men mine foreldre under oppveksten er det som har vært nærmest meg. Jeg er veldig glad for at min mor etter mange år endelig satte foten ned og fant seg en bedre mann.

Er glad i pappa, men det han utsatte min mor for var stygt og kontrollerende. Og jeg tror ikke et sekund på at min far er den eneste i verden som er sånn, mens alle de som bestemmer over og gir samboerene sine forbud og innetider er helgener.

At det er familier som har det vondt pga andres alkoholbruk forstår jeg. Men det betyr ikke at den som vil ut med vennene sine er den som er problemet i alle forhold hvor slike konflikter oppstår.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts, det er DU som tar valget med å la deg bli kuet. Det er DU som velger å gjøre som ektemannen din befaler. Det er DU som lar barna dine vokse opp og tro at dette er normal adferd i norske hjem.

Voks opp, jeg synes virkelig at du spiller offerrollen. DU har et valg, og når DU tar det valget så får DU stå i det. Men jeg håper DU tar innover deg at ungene dine vokser opp i et giftig hjem, det er kun DU som kan redde de.

Anonymkode: 609e5...0d6

Du fåt det til å høres så enkelt ut, men tror man må være i situasjonen med akkurat denne type mann for å skjønne det. Jeg elsker ham jo og jeg vil være med ham. Det er bare denne kontrollerende egenskapen jeg ikke liker. Så jeg velger på en måte bort denne friheten for å få alt det andre fine.

Dypt inni meg et sted er jeg til og med litt glad for at han er så redd for å miste meg at han føler han må passe på meg. At han rett og slett er eiesyk ift meg. Får meg til å føle meg verdt noe stort for noen. Han gjør ting som viser at han elsker meg hver dag. Vi har et fantastisk godt samarbeid om alt ellers. Så tenker da at de ‘2 gangene i året jeg får lyst å drikke alkohol ikke er verdt å gi avkall på alt det andre fine ellers. Heller ikke verdt å ødelegge en fin hverdag sammen på som jeg jo gjør bare ved å ta opp tema og prøve å sette foten ned. Da går han fra å være verdens beste til å bli ganske pyton på et knips. Jeg er ikke direkte redd ham, men jeg blir urolig av sinnet og truslene hans. Og er redd for at barna skal se og høre det. Redd for hva hva det kan gjøre med dem som noen her nevner. Uten tema alkohol har de en trygg, omsorgsfull og forutsigbar hverdag. Dermed føler jeg meg jo skyldig i uro i heimen om jeg tar opp dette vanskelige tema. Og landet da altså på at det virkelig ikke er verdt det.

Skrev likevel dette innlegget for å minne meg selv litt på at det egentlig ikke er ok. Innser at det ikke kan være sånn livet ut. Men vil prøve å holde ut og holde meg hjemme et par år til til barna er litt større i det minste. Ikke minst mtp det økonomiske. Skjønner ikke hvordan par med vanlig til lav lønn har råd til å gå fra hverandre i dag. Jeg ville feks gått fra å ha en grei økonomi til å bli en fattig ‘alenemor’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2024 at 2:46 PM, CarinaG said:

Og takk til deg! Finn deg heller et forum for avholdsmennesker, og la oss andre gjøre som vi vil.

Hadde du sagt det samme om de som skyter heroin eller tar seg en joint? Hvorfor ikke? Alkohol er langt mer skadelig for helsa og samfunnet sammenlignet med disse stoffene 😉

Nordmenn er dobbeltmoralister. Verdens værste rusmiddel er lovlig og skal konsumeres i stor kvantum, men nevn et annet rusmiddel og du blir omtalt som fanden selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...