Gå til innhold

Bidrar man økonomisk når voksne barn flytter vekk for å studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 1.02):

Å alle studier gir ikke mulighet for å jobbe samtidig. Jeg studerte sykepleie, og hadde ikke sjanse til å jobbe utenom sommerferiene. Trengte hver ledig stund til skolearbeid, og dessverre var det ingen betaling for all obligatorisk jobb vi gjorde. Vi jobbet 100 % og måtte levere oppgaver i tillegg. 

Anonymkode: 0be3b...0ff

Jeg studerte sykepleie, jobbet alle 3 årene, var ikke noe problem. Helgejobbing og ferier. 

Anonymkode: 94201...7ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre barn har jobbet litt ved siden av, men har gitt litt penger med jevne mellomrom, men ingenting fast. Har foreldre som også gir litt penger innimellom til barnebarna, og får selv litt penger fra mine foreldre. Ingenting jeg forventet, og barna våre forventer ingenting og blir veldig takknemlig når de får noe fra oss eller besteforeldre. Vet om folk som får betalt hybel, og vet om flere som må kjøre seg selv, så tror alt er vanlig. 
Når barna har vært hjemme, sender vi av og til med den litt pålegg og tørrvarer etc når de reiser igjen. 

Anonymkode: 5718f...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper til så mye jeg kan. Gjennom videregående har foreldre forsørgelsesplikt (i den grad de har evne), men på høyere utdanning er det studenten selv som har ansvaret for egen økonomi. Jeg tipper at de fleste som har muligheten hjelper til om de kan. - Enten det er faste beløp eller bærer preg av gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 0.46):

Jeg vet ikke helt om jeg har rom for det økonomisk. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan «barnet» skal greie å betale 7-10.000 for hybel + livsopphold og samtidig studere.

Anonymkode: 04246...767

Jeg kan tilby deg et litt unikt perspektiv som voksen student. Jeg ser de flotte unge menneskene på universitetet, og det er tydelig en stor forskjell mellom de som får hjelp hjemmefra og de som ikke får det. For det første er det ikke enkelt å få seg deltidsjobb når man kommer til en helt ny by; mange prøver uten å lykkes. Jeg hadde gruppearbeid med en gutt som hadde fått seg vikarjobb på en skole, og han måtte ofte droppe forelesninger til fordel for jobb hvis de ringte. Han var helt avhengig av de pengene. Du ser at de som får hjelp hjemmefra puster litt lettere. De kjøper bøker ved semesterstart, har mulighet til å engasjere seg i studieverv og delta på diverse arrangementer. Så hvis du har økonomisk mulighet til å hjelpe dem, gjør det. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (45 minutter siden):

Når man er student kan man helt fint jobbe en kveld i uka + annenhver eller tredjehver helg i tillegg til i ferier.

Man blir ikke utslitt av det fordi man er ung og sterk.

Da jeg var student jobbet jeg ved siden av studiene, studiene gjennomførte jeg helt fint likevel. Man har i tillegg korte dager som student. 

Skjønner ikke at alle snakker om at det skal være så slitsomt å studere og jobbe ved siden av. Det å studere er ikke så slitsomt som å jobbe fulltid. Forutsetter at man ikke har barn eller andre forpliktelser da. 

korte dager som student?? Hva studerer en student som har korte dager?

Jeg ville sagt at det er omvendt - man har aldri lengre dager enn som student.

Jeg tar som utgangspunkt for debatten at en fulltidsstudent har jobbet med studiet en god del mer enn 8 timer før vedkommende kommer på jobb.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliv skrev (12 minutter siden):

Jeg kan tilby deg et litt unikt perspektiv som voksen student. Jeg ser de flotte unge menneskene på universitetet, og det er tydelig en stor forskjell mellom de som får hjelp hjemmefra og de som ikke får det. For det første er det ikke enkelt å få seg deltidsjobb når man kommer til en helt ny by; mange prøver uten å lykkes. Jeg hadde gruppearbeid med en gutt som hadde fått seg vikarjobb på en skole, og han måtte ofte droppe forelesninger til fordel for jobb hvis de ringte. Han var helt avhengig av de pengene. Du ser at de som får hjelp hjemmefra puster litt lettere. De kjøper bøker ved semesterstart, har mulighet til å engasjere seg i studieverv og delta på diverse arrangementer. Så hvis du har økonomisk mulighet til å hjelpe dem, gjør det. 

helt enig. Man skal ikke undervurdere verdien av verv i studentorganisasjonene, og arrangementer på studiestedet, enten de er faglige eller sosiale. Det er en sentral del av studiet, og man bygger nettverk som er viktige både i studietiden og i det arbeidslivet man skal ut i etterpå.

Et ubetalt verv i en studentorganisasjon er like mye verd på CV'en som en deltidsjobb på Kiwi.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

deg om det.

Jeg skal bruke av pengene jeg sparer på at de ikke bor hjemme lenger, til å støtte dem med et månedlig beløp, slik at de får brukt studietiden til  å studere.

Det er etter mitt syn bedre anvendt tid.

De skal selvfølgelig jobbe og, men ikke så mye at de mister alle verdifulle opplevelser i studietiden, som enkelte av dere oppdragelsesmoralister legger opp til.

Anonymkode: cccc7...47a

Deg om det,men klag ikke den dagen du ser at du har sydd for mye puter under armene på avkomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å at voksne studenter klarer å ta en master på normert tid i tillegg til jobb og familieliv, mens ungdommen ikke klarer en helgestilling uten at det går ut over studiene.

Anonymkode: d5f73...213

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre bidro med det de kunne, selv om de var lavtlønnede. Jeg jobbet alltid ved siden av studiene, men fikk likevel hjelp til husleie, depositum og større, uforutsette utgifter, samt at jeg fikk lommepenger innimellom. Det skal sies at de tidlig ble gjeldsfrie, samt at de var flinke til å spare, og hadde derfor grei økonomi til tross for lave lønninger. Jeg kommer til å hjelpe mine barn økonomisk den dagen de flytter hjemmefra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (15 minutter siden):

Deg om det,men klag ikke den dagen du ser at du har sydd for mye puter under armene på avkomme.

 Jeg syr da ikke puter under armene på et voksent, ferdig oppdratt barn bare fordi hun får et fast månedlig beløp som hun budsjetterer med. Hun lever fremdeles under fattigdomsgrense som man "skal" som student, og hun tar konsekvensen av det ved å bo i kollektiv med litt enkel standard et stykke utenfor bykjernen. Hun er overhodet ikke bortskjemt, og hun jobber i tillegg, men i en jobb som er relevant for studiet, og hun bruker og tid på frivillig arbeid som også er relevant for studiet. 

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Litt morsomt å at voksne studenter klarer å ta en master på normert tid i tillegg til jobb og familieliv, mens ungdommen ikke klarer en helgestilling uten at det går ut over studiene.

Anonymkode: d5f73...213

ja, superrart at det er forskjell på voksne og ungdommer 🙄

Voksenstudentene går glipp av mye.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (12 minutter siden):

Deg om det,men klag ikke den dagen du ser at du har sydd for mye puter under armene på avkomme.

Jeg har et genuint spørsmål. Du som er voksen i dag, opplever du at de menneskene rundt deg som har fått økonomisk hjelp og støtte fra foreldre og vært såkalt bortskjemte, gjør det dårligere i dag?

Det er mye snakk om at unge skal klare seg selv, jobbe, og kjenne verdien av penger, samtidig som fakta viser at både høy utdanning og sosioøkonomisk status går i arv. Jeg begynte selv å jobbe i veldig ung alder og har klart meg selv, men når jeg ser på de "bortskjemte" privilegerte menneskene jeg gikk på videregående med, som hadde merkeklær og alt dekket, så har de klart seg mye bedre enn meg. De fleste har gode jobber, familier, og er avbalanserte og stabile mennesker. Andre, som meg selv, som ikke fikk noe hjelp, klarer seg langt dårligere i dag.

Hva er dine tanker rundt dette?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja, superrart at det er forskjell på voksne og ungdommer 🙄

Voksenstudentene går glipp av mye.

Anonymkode: cccc7...47a

Signerer på denne. 👌🏻

Rart at en som påstår å ha master har så liten selvinnsikt😂 tydelig at vedkommende ikke har fått særlig utbytte av studiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro de foreldrene som har mulighet til å bidra bidrar .  Noen betaler helse/tannlege/mobilregninger/hjemreiser og vippser litt i ny og ne. Noen betaler bolig osv.  Men mange foreldre har ikke mulighet til å bidra, så i utgangspunktet må en student satse på å klare seg selv ved å jobbe ved siden av studiene.  Eventuelle bidrag er en bonus....

Anonymkode: 1ca52...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliv skrev (1 minutt siden):

Signerer på denne. 👌🏻

Rart at en som påstår å ha master har så liten selvinnsikt😂 tydelig at vedkommende ikke har fått særlig utbytte av studiene. 

Brukte vel for lite tid på lesesalen 🤷‍♀️

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg studerte sykepleie, jobbet alle 3 årene, var ikke noe problem. Helgejobbing og ferier. 

Anonymkode: 94201...7ce

Samme her. Masse muligheter til ekstravakter på sykehuset og sykehjem. Sånn er det nå også.

Mange år siden jeg var student, ble ferdig utdannet i 1991, og de fleste av oss tok ekstravakter på sykehus. Da fikk vi også mer erfaring utenom praksisperiodene. Så vi kunne prestere bedre der.

Jeg fikk ingen økonomisk hjelp av foreldre da jeg var student. Tror ikke det var så vanlig da. Men leieprisene var høye da også, for renta for å eie bolig var på omtrent 15% eller mer. Så vi studenter jobbet da også for å klare oss. Vi klarte oss ikke da heller på bare studielån og stipend, så det er ikke noe nytt nå. 

Jeg har voksne døtre nå, og de er begge over 30 år.

Den eldste fikk jeg før jeg startet sykepleiestudiet, så jeg hadde henne, studier og ekstravakter. Hun var 6 mnd da jeg begynte på sykepleierstudiet. Jeg hadde heldigvis en mann som hadde fast jobb, men som ikke hadde utdanning. Vi var 21 år begge to da vi fikk barn. 

Det var ikke barnehage for alle den gangen, så svigermor og naboer passet jenta mi. Det gikk fint!

Jeg gikk ferdig utdanning, og fikk gode jobber, tok videreutdanning, og fikk bedre jobber. Mannen (eksmann nå) tok utdanning mens barna var små, og er i dag i en veldig godt betalt jobb. 

Vi hadde altså begge både jobber og utdanning som sto på mens barna var små. Det var travle tider, men jeg husker de tidene som gode. Det var sånn det var. Vi hadde det godt!

Så tilbake til tema for tråden. Vi fikk ingen hjelp av foreldre den gangen. Og det var da renta var på det absolutt høyeste, så jeg tror foreldre hadde nok med egne utgifter.

Vi bygde hus i 1992, til renter på 14%. Rentene sank heldigvis raskt! Men vi fikk lån til det med enkle jobber uten krav til egenkapital. Vi hadde gode og trygge jobber, så det ble jo sikkert for banken. 

Nå er jo våre døtre voksne. De er 32 og 36 år. Vi foreldre har ikke bidratt mer enn litt sporadisk økonomisk hjelp under studier. Vi hjelper til litt av og til nå også i form av gaver, men de vil egentlig klare seg selv.

 

 

Endret av Majott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

deg om det.

Jeg skal bruke av pengene jeg sparer på at de ikke bor hjemme lenger, til å støtte dem med et månedlig beløp, slik at de får brukt studietiden til  å studere.

Det er etter mitt syn bedre anvendt tid.

De skal selvfølgelig jobbe og, men ikke så mye at de mister alle verdifulle opplevelser i studietiden, som enkelte av dere oppdragelsesmoralister legger opp til.

Anonymkode: cccc7...47a

De blir mer ettertraktet etter studiene hvis de har hatt ekstrajobb ved siden av. 

Anonymkode: 10858...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

helt enig. Man skal ikke undervurdere verdien av verv i studentorganisasjonene, og arrangementer på studiestedet, enten de er faglige eller sosiale. Det er en sentral del av studiet, og man bygger nettverk som er viktige både i studietiden og i det arbeidslivet man skal ut i etterpå.

Et ubetalt verv i en studentorganisasjon er like mye verd på CV'en som en deltidsjobb på Kiwi.

Anonymkode: cccc7...47a

Nei. 

Anonymkode: 10858...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, superrart at det er forskjell på voksne og ungdommer 🙄

Voksenstudentene går glipp av mye.

Anonymkode: cccc7...47a

Mye moro, ja. Men de får med seg kompetansen som studiet tross alt er til for. 

Hilsen en som jobbet 100 % og studerte 100 % gjennom hele bachelor og mastergraden. Bra jobb fikk jeg også, fikk jobbtilbud fra alle jobbene jeg søkte etterpå. 

Anonymkode: 10858...c68

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De blir mer ettertraktet etter studiene hvis de har hatt ekstrajobb ved siden av. 

Anonymkode: 10858...c68

som jeg har sagt flere ganger, så har jeg drevet med ansettelse av akademikere i 20 år, og det er ikke deltidsjobben på kiwi jeg er interessert i når jeg ansetter noen. Som arbeidsgiver er jeg mest interessert i det de har fått med seg av faget. At de kan jobbe og ikke er late, er jo helt selvsagt. De har jo mastergrad. Det får man ikke ved å være lat. Og ellers har de ikke lært noe i en sommerjobb, som de ikke lærer like godt de første tre ukene i sin første faste jobb.

Jeg sier ikke at deltidsjobben er verdiløs på CVen, men den betyr veldig mye mindre enn mange her i tråden later til å tro.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...