Gå til innhold

Bidrar man økonomisk når voksne barn flytter vekk for å studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rucula skrev (1 time siden):

Det er ikke overdrevent

jeg jobber i HR og har rekruttering som yrke. Før det jobbet jeg som hodejeger. 
Hva folk har gjort under studiene er faktisk av betyding. Har man ikke arbeidserfaring er det negativt. Har du ikke jobbet blr du ha sinnsykt gode karakterer.

Har du middels karakterer og ingen jobberfaring så er det et rødt flagg

Jeg peker bare på den første setningen i det du siterte. Les den en gang til. Og så leser du den andre setningen om igjen, fram til kommaet.

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 9.27):

Det er jo dannelse ved utdanning, så om de ikke har feks vært innom folkehøgskole eller militæret, så får de en brå og bratt læringskurve på å organisere sin egen økonomi. 
Hvis de stadig blir «redda» av foreldre med pengeputer her og der, så vil de ikke lære noen ting. 
Det er fint som en annen sier å betale handlekurven, og vippse noe i ny og ned. Og har du anledning går det an å enten betale tlf eller forsikring. 

Anonymkode: 821ee...1bc

Lære om økonomi og penger gjør de da lenge før de flytter ut!? Jeg ble ikke mindre selvstendig eller dårligere på økonomisk planleggning ved at jeg fokk hjelp hjemmefra. Oppdragelsen skjer lenge før 18 års alder. Jeg er ikke bekymret for at mine barn skal få dårlige økonomiske vaner ved at vi hjelper dem i økonomisk trange tider. 

Anonymkode: 7b90e...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 13.20):

De får ikke 12500 hver måned, de får ca 9400. Og så får de storstipend i januar og august. Dette fordeles ofte, da har de mer i måneden. Men kan også være at en del av de pengene skal gå til f.eks pensum bøker

Anonymkode: 71ac6...eeb

Ja, pensum og depositum er store utgifter. 

Anonymkode: 7b90e...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg peker bare på den første setningen i det du siterte. Les den en gang til. Og så leser du den andre setningen om igjen, fram til kommaet.

Anonymkode: cccc7...47a

Hehe ja, jeg så det i etterkant. 
Men var for lat til å rette opp 😅. Jeg tenkte "ingen kommer til å gidde å kommentere det " 🥸

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har student til høsten og kommer til å bidra litt,med det vi kan. Studielån dekker vel det meste,men vi kommer til å betale litt hjemreiser, og ellers hvis hun trenger noe. Hun er flink med penger,og er ikke så mye ute på byen og sånne ting. Vi kommer jo til å bruke litt mindre penger her hjemme,når hun ikke er her,så litt kan vi bidra med. 

Anonymkode: 32556...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bidrar litt her og der + at vi betaler forsikring, lege/tannlege og mobilregning.

Han var hjemme forrige helg, og da sendte jeg han til frisøren på min regning, kjøpte nye joggesko og 2 shortser til han. Han fikk også penger til å gå ut å spise med noen barndomsvenner. 

Hab spør aldri etter noe. 

Anonymkode: 3627e...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Barn i vgs har man forsørgelsesplikt for, så det er ikke noe å diskutere. 

Det står "barn som flytter vekk for å studere" i overskriften, så da er det det som er tema.

 

Anonymkode: cccc7...47a

Det står ikke hvor gamle barna er så det kan i all teori og praksis være snakk om videregående.. De over 18 år går også på videregående.. 

 

Anonymkode: c2ade...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det står ikke hvor gamle barna er så det kan i all teori og praksis være snakk om videregående.. De over 18 år går også på videregående.. 

 

Anonymkode: c2ade...266

VI bruker ikke ordet student eller studere om elever i vgs i norsk almenntale, så allerede der forstår vi at det ikke er dem vi snakker om.

Og som jeg allerede har sagt, som du selv siterte: Man har forsørgelsesplikt for barn som går i vgs, også etter at de har fylt 18, så det har jo ingen hensikt å spørre om man  bidrar økonomisk til barn i vgs. Det har man plikt til. Ferdig snakka.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2024 at 1:17 AM, AnonymBruker said:

Tror den tida hvor «alle» kunne studere er over. Det er for dyrt å leve rett og slett, og i dag må man bidra økonomisk for at de skal klare seg. Ergo er det på vei til å bli som i gamle dager: høyere utdanning forbeholdt  de rike. 
 

Anonymkode: 7ee15...8d7

Det er mange steder i Norge man studere der det fortsatt er overkommelig å bo. Mange ser ut til å ikke vite det.

Anonymkode: c073f...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår student bor i Oslo og betaler ca 8500 kr i husleie. Jobber en kveld i uken + sommerjobb. Klarer seg fint, bruker ikke penger på alkohol eller uteliv. Det hjelper jo på 😅 Vi betaler mobil, forsikringer, av og til busskort + at vi vippser en 1000 lapp i ny og ne. Besteforeldre sponser også, og det hjelper på. 

Anonymkode: e2516...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 1.02):

Å alle studier gir ikke mulighet for å jobbe samtidig. Jeg studerte sykepleie, og hadde ikke sjanse til å jobbe utenom sommerferiene. Trengte hver ledig stund til skolearbeid, og dessverre var det ingen betaling for all obligatorisk jobb vi gjorde. Vi jobbet 100 % og måtte levere oppgaver i tillegg. 

Anonymkode: 0be3b...0ff

Når man er ung, klarer man mye mer enn man tror. Du sover 8 timer og er på skole/jobb 8 timer. Hva i all verden gjorde du de siste 8 timene i døgnet? Og i helger?

Anonymkode: 10858...c68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man er ung, klarer man mye mer enn man tror. Du sover 8 timer og er på skole/jobb 8 timer. Hva i all verden gjorde du de siste 8 timene i døgnet? Og i helger?

Anonymkode: 10858...c68

Aldri hørt om studenter som bare bruker 8 timer dagen på studiet.

Når jeg ser tilbake, har jeg beregnet at jeg hadde 50 timers uke på studiet alene, og så brukte jeg sikkert 10 timer i uken på frivillig arbeid for en studentorganisasjon i tillegg til at jeg jobbet en en vakt eller to i uken.

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har noen år igjen til de skal studere. Vi kommer nok til å hjelpe økonomisk, men kanskje litt sporadisk, at vi spanderer mat når vi kan, kjøper noe de trenger, spanderer en hjemreise og slikt. Jeg tror de fleste studenter har godt av å jobbe litt ved siden av, i alle fall ha sommerjobb. 

Jeg studerte i 2002-2008 og hadde sommerjobb pluss 1-2 dager i uka ved siden av studiet. Har vel aldri hatt så «god råd» som da😅 Selv om inntekta mi er høyere nå, så er det jo mye mer den skal dekke når man har hus og barn og bil.

Anonymkode: ea563...6cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er mange steder i Norge man studere der det fortsatt er overkommelig å bo. Mange ser ut til å ikke vite det.

Anonymkode: c073f...59f

Jeg ønsker at mine barn skal kunne velge studium etter interesser og muligheter på arbeidsmarkedet, ikke etter hvor det er billig å bo, eller hvilke studier som er minst krevende slik at de kan jobbe mest mulig ved siden av. Dessverre er studiefinansieringen såpass dårlig nå at det nok betyr at vi må sponse.

Det er greit for oss, men jeg syns det er trist at enkelte studier blir kun for de priviligerte.

Anonymkode: 6bc05...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 0.46):

Jeg vet ikke helt om jeg har rom for det økonomisk. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan «barnet» skal greie å betale 7-10.000 for hybel + livsopphold og samtidig studere.

Anonymkode: 04246...767

Det er for at du har skjemt bort barnet tidligere. Nå er det sommer og barnet kan skaffe seg sommerjobb,søke på ekstrajobb når høsten begynner. Her har barna måtte tjene penger fra den dagen de kunne gjøre det.  Å de har klart seg utmerket. Vi har bidratt litt til hjemreise,sendt med de middager av og til.  Barna må lære seg og prioritere .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det står ikke hvor gamle barna er så det kan i all teori og praksis være snakk om videregående.. De over 18 år går også på videregående.. 

 

Anonymkode: c2ade...266

På vgs er man elev, mens på høyere utdannelse er man student. Det er vesentlige forskjeller.

Anonymkode: 41073...8b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smeltemann skrev (31 minutter siden):

Det er for at du har skjemt bort barnet tidligere. Nå er det sommer og barnet kan skaffe seg sommerjobb,søke på ekstrajobb når høsten begynner. Her har barna måtte tjene penger fra den dagen de kunne gjøre det.  Å de har klart seg utmerket. Vi har bidratt litt til hjemreise,sendt med de middager av og til.  Barna må lære seg og prioritere .

og voksne må lære seg at studentenes forhold har forverret seg kraftig bare de siste 3-4 årene.

De trenger å tjene over 70 000 kroner i året i tillegg til studielånet, med kombinasjonen historiens laveste studiefinansering/høy inflasjon/eksplosjon i leieprisene,

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

og voksne må lære seg at studentenes forhold har forverret seg kraftig bare de siste 3-4 årene.

De trenger å tjene over 70 000 kroner i året i tillegg til studielånet, med kombinasjonen historiens laveste studiefinansering/høy inflasjon/eksplosjon i leieprisene,

Anonymkode: cccc7...47a

Damå barna lære seg å jobbe å tjene penger ,kvelds,helg og ferie vakter. Værre er det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er student kan man helt fint jobbe en kveld i uka + annenhver eller tredjehver helg i tillegg til i ferier.

Man blir ikke utslitt av det fordi man er ung og sterk.

Da jeg var student jobbet jeg ved siden av studiene, studiene gjennomførte jeg helt fint likevel. Man har i tillegg korte dager som student. 

Skjønner ikke at alle snakker om at det skal være så slitsomt å studere og jobbe ved siden av. Det å studere er ikke så slitsomt som å jobbe fulltid. Forutsetter at man ikke har barn eller andre forpliktelser da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (5 minutter siden):

Damå barna lære seg å jobbe å tjene penger ,kvelds,helg og ferie vakter. Værre er det ikke.

deg om det.

Jeg skal bruke av pengene jeg sparer på at de ikke bor hjemme lenger, til å støtte dem med et månedlig beløp, slik at de får brukt studietiden til  å studere.

Det er etter mitt syn bedre anvendt tid.

De skal selvfølgelig jobbe og, men ikke så mye at de mister alle verdifulle opplevelser i studietiden, som enkelte av dere oppdragelsesmoralister legger opp til.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...