Gå til innhold

Bidrar man økonomisk når voksne barn flytter vekk for å studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært leder i mange år og gjort mange, mange ansettelser. Jeg kan si at en deltidsjobb på kiwi er verdiløs når du ansettet folk med mastergrad. Helt fullstendig uinteressant for arbeidsgiver.

Anonymkode: cccc7...47a

Da tror jeg ikke du har vært leder i mange år. En nystudert røver uten arbeidserfaring fra ferier o.l., er lite aktuell. Slappfisker vil vi ikke ha i bedriften. 

Anonymkode: 43e8a...d92

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deltidsjobb og sommerjobb må alle studenter ha, samtidig som kollektiv eller studentbolig er nødvendig for de fleste. Her i gården har mamma stått for telefonregning, og som andre nevner, en vipps i ny og ned:-)

Anonymkode: ef240...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å alle studier gir ikke mulighet for å jobbe samtidig. Jeg studerte sykepleie, og hadde ikke sjanse til å jobbe utenom sommerferiene. Trengte hver ledig stund til skolearbeid, og dessverre var det ingen betaling for all obligatorisk jobb vi gjorde. Vi jobbet 100 % og måtte levere oppgaver i tillegg. 

Anonymkode: 0be3b...0ff

Det var praksis, ikke jobb! Selvsagt fikk dere ikke lønn for det! 
Men ellers er jeg enig, det er ikke alle studier hvor man kan jobbe ved siden av. Hvis man studerer i utlandet tror jeg ikke man kan jobbe ved siden av uten å miste medlemskapet i folketrygden, så da er det jo uaktuelt. 

Anonymkode: 350a0...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over hvor mange som mener at det er SÅ normalt å få hjelp av foreldre. Verken jeg eller venner av meg/medstudenter fikk hjelp (med unntak av ei), vi måtte jobbe ved siden av for å få ting til å gå. Det er livet mener nå jeg da.. Jeg jobba fra jeg var 14 og hadde spart litt også til studietiden, noe som selvfølgelig hjalp. Leide hybel/billigste mulige, og levde ekstremt sparsomt.

Anonymkode: e0d00...2c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dinfarsrevolver skrev (20 timer siden):

Har aldri spurt foreldrene mine om økonomisk hjelp uten at jeg har vippsa tilbake når jeg har LÅNT penger.

Men av en eller annen grunn kommer det tikkende inn innimellom. fem hundre her, fem hundre der, kjøp deg hodepute, kjøp deg ei vifte, her har du så du kan være med på fadderuka, etc. 

 

 

Så fint du er prinsippfast og betaler tilbake, og jeg skjønner dine foreldre da synes det er hyggelig å kunne gi litt utenom 🙂

Anonymkode: 9314b...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Dette er noe av det som gjør at vi får større og større forskjeller i Norge. De som har råd, gir masse til barna. Både mens de studerer og senere i livet. Eksempelvis egenkapital til bolig. 
 

Vi har tre barn, og regner med å støtte de mens de er i etableringsfasen. Har ikke noe å gjøre med at vi ikke tror de vil klare seg bra, men det er mye bedre å støtte de under vegs i livet enn at de skal arve oss når vi dør og de forhåpentlig vis er nær pensjonsalder selv.

veldig enig i det siste du sier der. Jeg ser på det som en pay-it-forward mellom generasjonen - dvs at mine foreldre hjalp meg, og så vil jeg hjelpe mine barn osv. 

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da tror jeg ikke du har vært leder i mange år. En nystudert røver uten arbeidserfaring fra ferier o.l., er lite aktuell. Slappfisker vil vi ikke ha i bedriften. 

Anonymkode: 43e8a...d92

Hvor er du leder? Når vi ansetter,  er det utdannelse og relevant arbeidserfaring som teller. Om noen jobbet på Kiwi fra de var seks år har bull betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man må ta stilling til det ut fra sin egen økonomi. Mange studenter får hjelp av foreldre, og mange gjør ikke det. Jeg var heldig og studerte i Tromsø før hybelprisene eksploderte(2007-2010). Jeg betalte 3000kr for 14 kvadrat, inkludert strøm og internett. Det var 20 min å gå til universitetet, og 20 til sentrum. Delte stue, kjøkken og bad med 3 andre, inkludert alle hvitevarer, også fryseboks og tørketrommel. Det de betaler i dag er jo galskap.

Anonymkode: 614b6...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (2 timer siden):

Hvilken verdi det har for en nyutdannet jurist på 25 år å noensinne før ha jobbet mer enn tre uker den sommeren hun var 18? Hvilken verdi det har for denne juristen å ha erfaring med å bli stilt krav til, å ha erfaring med viktigheten av punktlighet, å ha erfaring med å ta til seg personlig kritikk, å ha erfaring med å møte utfordringer på arbeidsplassen (enten det er med kolleger eller tjenestemottakere), med å gi og ta imot tilbakemeldinger på arbeidet som gjøres, med å bli tilkalt på kort varsel og kanskje ha måttet trå til på lange vakter fordi det er krise på jobb? Hvilken verdi har det å ha etablert et nettverk ikke bare fullt av jurister? Hvilken verdi har det for denne juristen å ha NOE annet arbeid enn juss å sammenligne arbeidslivet sitt mot? 

Nei ja jøss, hvilken verdi kan det ha??? 

Kødder du med meg eller? 😆

Det er en stor logisk brist i resonnementet ditt, og det er at det er ingenting de kan lære på en tre ukers sommerjobb, som de ikke lærer like godt de første tre ukene i sin første relevante jobb.

I et langt - eller kort - arbeidsliv, så er sommerjobben en bagatell. 

 

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da tror jeg ikke du har vært leder i mange år. En nystudert røver uten arbeidserfaring fra ferier o.l., er lite aktuell. Slappfisker vil vi ikke ha i bedriften. 

Anonymkode: 43e8a...d92

nei, bare 20 år 🙄 er vel knapt som en sommerjobb å regne.

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mine foreldre betalte husleia mi. Den tid, typ 3400,- i mnd for en hybel. 4 år. Evig takknemlig. Jobba 2 mnd hver sommer. Fikk lite tilskudd utenom. Drev dank ellers. Jobba ikke ved siden av studier. Bachelor, ingeniør. 

Anonymkode: 1e3b0...226

Jeg gjør det samme for mine barn. Betaler husleien (og mobilregningen) så lenge de studerer. Men ikke ekstra pengegaver i tillegg. Resten må de klare selv.

Anonymkode: 73934...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da tror jeg ikke du har vært leder i mange år. En nystudert røver uten arbeidserfaring fra ferier o.l., er lite aktuell. Slappfisker vil vi ikke ha i bedriften. 

Anonymkode: 43e8a...d92

en ekstra kommentar: Det heter ikke "nystudert røver" - det heter halvstudert røver. Og den halvstuderte røveren er røver, fordi han ikke har gjort ferdig utdannelsen sin.

En nyutdannet kandidat  derimot, som er det jeg antar du mente?, er en person som nettopp har vist at h'n ikke er en latsabb. Hvem som helst kan sitte og kope i kassa på Kiwi - at du greier det noen uker sier ingenting om verken latskap eller arbeidsmoral.

Det krever derimot stor innsatsvilje, mye arbeid, høy disiplin og indre motivasjon å gjennomføre en mastergrad. Det er en stor prestasjon, og det er det som betyr noe ved en ansettelse.

Dere som tror at tre ukers sommerjobb på noen måte kan sammenlignes med fem års studier i en ansettelsessituasjon, lever i lalaland.

At du i det hele tatt kan finne på å kalle en person med høyere utdanning for lat, er jo så skivebom at det er puteflaut. Jeg rødmer på dine vegne.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som flere over her, litt overrasket over at så mange gir sine voksne barn så mye penger. 
Nå er det endel år siden jeg var student da, men verken jeg eller mine venner fikk noen fast pengestøtte fra foreldre. Vi studerte i Oslo, det var dyrt å bo der da og. Alle hadde deltidsjobber ved siden av studiene og jobbet om sommeren. Levde på det lille vi hadde, men det gikk jo. Det hendte jeg fikk 500 kr til bussbilletten hjem til jul liksom. Ellers så klarte jeg meg helt fint selv. Foreldrene mine hadde ikke råd til å gi meg eller mine søsken penger. 

Anonymkode: 2e101...538

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

det fremgår vel ganske tydelig av overskrift + HI at vi ikke snakker om videregående, men borteboende studenter

Anonymkode: cccc7...47a

Videregående kan også være borteboende studenter. Flyttet fra hjembyen min 1.VGS - ikke flyttet tilbake siden. Alle mine studier har skjedd i annen by. 

Om de er borteboende eller ei spiller nå vel ingen rolle på om man velger å hjelpe dem eller ikke..  

Er også forskjell på å hjelpe voksne barn - og det å sy puter under armene på dem.. 

Anonymkode: c2ade...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Videregående kan også være borteboende studenter. Flyttet fra hjembyen min 1.VGS - ikke flyttet tilbake siden. Alle mine studier har skjedd i annen by. 

Om de er borteboende eller ei spiller nå vel ingen rolle på om man velger å hjelpe dem eller ikke..  

Er også forskjell på å hjelpe voksne barn - og det å sy puter under armene på dem.. 

Anonymkode: c2ade...266

Barn i vgs har man forsørgelsesplikt for, så det er ikke noe å diskutere. 

Det står "barn som flytter vekk for å studere" i overskriften, så da er det det som er tema.

 

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, arbeidskrevende studie (i undersøkelser av de aller mest arbeidskrevende). Alle jobber ved siden av, men det er relevante jobber for det meste, vet ikke noen bortsett fra et par med helseutfordringer som ikke jobber. Mange får i tillegg hjelp hjemmefra studielånet (ca 9000 i mnd) holder IKKE til å leve av. Dette studiet er kun på steder med høye priser. Jeg bor i kollektiv og betaler 7500 i mnd for det, og det er der jeg hører det ligger for de fleste. I tillegg er det et langt studie, det spiller nok også inn. Det er forskjell på å leve av sparepenger og på et minimum i tre år, kontra fem-seks år. Det tærer mer på på de lengere studiene

Anonymkode: 9d5e6...985

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet masse vedsiden av studiene, det var helt normalt for meg. Ser ikke noen grunn til at ikke barna skal jobbe. 
 

Det er dessuten meget viktig for cven

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (53 minutter siden):

Jeg jobbet masse vedsiden av studiene, det var helt normalt for meg. Ser ikke noen grunn til at ikke barna skal jobbe. 
 

Det er dessuten meget viktig for cven

det er vel ingen som sier at de ikke skal jobbe. Spørsmålet er hvor mye de skal jobbe, og så er det jo litt overdrevent da, hvor viktig mye jobb er for cv'en.

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte i Bergen og jobbet ved siden av studiene. Måtte jobbe så mye jeg kunne, fikk ingen hjelp av foreldre. Så tenker foreldre hjelper om de har muligheten og ønsker, ellers er det ikke noe gitt at en får hjelp. 

Anonymkode: ef17e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

det er vel ingen som sier at de ikke skal jobbe. Spørsmålet er hvor mye de skal jobbe, og så er det jo litt overdrevent da, hvor viktig mye jobb er for cv'en.

Anonymkode: cccc7...47a

Det er ikke overdrevent

jeg jobber i HR og har rekruttering som yrke. Før det jobbet jeg som hodejeger. 
Hva folk har gjort under studiene er faktisk av betyding. Har man ikke arbeidserfaring er det negativt. Har du ikke jobbet blr du ha sinnsykt gode karakterer.

Har du middels karakterer og ingen jobberfaring så er det et rødt flagg

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...