Gå til innhold

Bidrar man økonomisk når voksne barn flytter vekk for å studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har to studenter som klarer seg fint. 12500,- i lån. Kollektiv 5500,-. Så da har de igjen 7000,- til mat og div. Ingen store utskeielser og er bevisst på matprisen. 

Anonymkode: 62d8c...079

jadajadajada, det er alltid noen superflinkiser.

Men de er ikke så interessante, for de kalde fakta er at studielånsfinansieringen er lavere enn noensinne, samtidig med at inflasjonen er voldsom og husleieprisene øker mer enn inflasjonen. Så jeg fastholder min påstand om at det ikke er mulig å leve på studielånet idag. For de aller fleste.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (14 minutter siden):

Da jeg studerte fikk vi 7500 kr per måned, kun 10 mnd - ikke hele året, slik som i dag. Sommerleie måtte man selv finne ut av. Bolig var 4200-5000 kr per måned. De fleste fikk lite hjelp og måtte jobbe for resten, noen fikk 500-1000 kr/mnd.

hva i all verden bygger du det på? Kjente du "de fleste" personlig? jeg kjente mange som fikk mye mer hjelp enn det. Men de jeg kjente, og de du kjente, gir jo bare en ørliten flik av bildet. Vi vet jo ikke hvor mange som fikk hjelp, og hvor mye hjelp de fikk.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I Bergen får studentene 9400kr utbetalt i måneden. Hvor bor studentene som får 12500?

Anonymkode: 6e95b...594

det er det som er basislånet. Tror du har feil tall.

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I Bergen får studentene 9400kr utbetalt i måneden. Hvor bor studentene som får 12500?

Anonymkode: 6e95b...594

Du har rett. Porsgrunn her (telemark), jeg logget inn på lånekassa nå (er student i år), og basislånet er på 9400 i måneden. Jeg får 12600, men det er fordi jeg har en skade, så får utbetalt noe ekstra pga manglende arbeidsevne ved siden av studier. 

Anonymkode: 1444d...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

hva i all verden bygger du det på? Kjente du "de fleste" personlig? jeg kjente mange som fikk mye mer hjelp enn det. Men de jeg kjente, og de du kjente, gir jo bare en ørliten flik av bildet. Vi vet jo ikke hvor mange som fikk hjelp, og hvor mye hjelp de fikk.

Anonymkode: cccc7...47a

Ja, de fleste JEG kjente. Må jeg virkelig presisere det, eller tror du du egentlig skjønner det ut ifra det jeg skriver? Det er basert på ca 30 ulike personer jeg har bodd med og spurt.

De fleste fikk ikke noe jevnlig hjelp. De som fikk var oftest gutter. Det meste jeg var borti var ei som bodde i foreldrenes leilighet, så hun betalte kun 3500 i leie. Kjente ingen kjemperike studenter - de fleste jobbet, noen hadde nesten 100% stilling. Keg selv jobbet i 3 ulike stillinger.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar ungdommene våre bo gratis her hjemme mens de studerer. Skal de flytte på hybel, må de forvente å jobbe ved siden av studiene for å få det til å gå rundt. Noe hjelp gir vi av og til, men vi dekker ikke deres faste utgifter. 

Anonymkode: 17983...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma og pappa sendte meg 20 000 kr/mnd da jeg var student, og jeg er evig takknemlig. Det var så deilig å slippe å bekymre meg for slikt, og slippe å jobbe meg i hjel ved siden av studier, som mange må. Jeg leide et lite hus for 8000 kr/mnd, og levde godt ellers. Fikk spart litt ved siden av, som kom godt med da jeg kunne kjøpe min første bolig i en alder av 21 år.

Det er selvsagt ikke alle som har mulighet til å bidra så mye, men jeg synes alle bør bidra med det de kan. Om det er 1000 kr mnd, eller litt innimellom, eller 20 000 kr/mnd, eller en større engangssum som de selv må posjonere ut - alt hjelper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte i 2010-2013, fikk jeg ingen støtte hjemmefra. Jeg bodde i en annen landsdel og måtte ta fly for å komme hjem.

Jeg jobba hele sommerferien, juleferie og påskeferie da jeg var hjemme. Hadde ingen jobb på studiestedet. Jeg greide meg bra økonomisk med å fordele disse pengene utover året. Var jo snakk om kanskje 30 000 ekstra bare fra sommerjobben. 

Jeg forstod aldri de studentene som var helt blakke og åpenbart hadde valgt dette selv da de prioriterte festing i studietida samt at de ikke jobbet i ferier…… 

Anonymkode: 49507...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dannelse ved utdanning, så om de ikke har feks vært innom folkehøgskole eller militæret, så får de en brå og bratt læringskurve på å organisere sin egen økonomi. 
Hvis de stadig blir «redda» av foreldre med pengeputer her og der, så vil de ikke lære noen ting. 
Det er fint som en annen sier å betale handlekurven, og vippse noe i ny og ned. Og har du anledning går det an å enten betale tlf eller forsikring. 

Anonymkode: 821ee...1bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ha noe mål om å støtte mine barn med faste bidrag når de er studenter. Det er utrolig nyttig lærdom å leve nøkternt som student, og å jobbe ved siden av studiene mener jeg også er viktig erfaring. Jobber man fullt på sommeren er det ikke så veldig mye man trenger å jobbe resten av året. 

Kommer selvfølgelig til å bidra med noe sporadisk støtte til hjemreise osv, kanskje støtte treningssenter eller noe men ikke faste summer utover det. 

Ser ikke poenget i å skjerme ungdommene fra å måtte spise havregrøt i en uke og droppe ukas studentfest liksom. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo dannelse ved utdanning, så om de ikke har feks vært innom folkehøgskole eller militæret, så får de en brå og bratt læringskurve på å organisere sin egen økonomi. 
Hvis de stadig blir «redda» av foreldre med pengeputer her og der, så vil de ikke lære noen ting. 
Det er fint som en annen sier å betale handlekurven, og vippse noe i ny og ned. Og har du anledning går det an å enten betale tlf eller forsikring. 

Anonymkode: 821ee...1bc

 

issoras skrev (2 timer siden):

Jeg kommer ikke til å ha noe mål om å støtte mine barn med faste bidrag når de er studenter. Det er utrolig nyttig lærdom å leve nøkternt som student, og å jobbe ved siden av studiene mener jeg også er viktig erfaring. Jobber man fullt på sommeren er det ikke så veldig mye man trenger å jobbe resten av året. 

Kommer selvfølgelig til å bidra med noe sporadisk støtte til hjemreise osv, kanskje støtte treningssenter eller noe men ikke faste summer utover det. 

Ser ikke poenget i å skjerme ungdommene fra å måtte spise havregrøt i en uke og droppe ukas studentfest liksom. 

jeg synes det blir litt moralistisk å ikke hjelpe nærmest av prinsipp. Slik studiefinansieringen er idag, skal du tilføre veldig store beløp før de ikke lenger trenger å leve nøkternt eller å budsjettere. 

Som jeg sa i et annet innlegg, fikk jeg låne et større beløp ved slutten av hvert studieår av mine foreldre, og det var det svært lite læring i, så det anbefaler jeg ikke.

Jeg tror heller ikke det er noe god læring i å studere på hjemstedet mens man fortsetter å bo hjemme.

Men å støtte en borteboende student med et mindre, fast beløp per måned, vil etter mitt syn ikke ta vekk noe av livslæren i å leve nøkternt, eller budsjettering.

Det skal ganske mye til før de vipper over fattigdomsgrensen, så jeg tenker at foreldrebidragene kun handler om hvor langt under fattigdomsgrensen de skal leve, og hvor mye god studietid de skal kaste vekk på en jobb som ikke tilfører noe relevant til CVen.

Jeg tror det er mange foreldre som ser tilbake på egen studietid i et nostalgisk lys, men fakta er at det har blitt mye vanskeligere de siste årene. For det første har studiestøtten blitt mindre i forhold til folketrygdens grunnbeløp, for det andre har vi uvanlig høy inflasjon og for det tredje har leieprisene økt voldsomt, de øker mer enn inflasjonen.

Her er en artikkel, et par år gammel så nå er det vel verre, som viser at de trenger 5-6000 mer per måned utover studiestøtten, for å nå SIFOs referansebudsjett.

Her er noen utregninger som NSO har gjort, bl.a. om forholdet til G:

For studieåret 2023/2024 får studenter utbetalt 137 907 kr i basisstøtte fra Lånekassen. Basert på tall fra SIFOs referansebudsjett, SSBs levekårsundersøkelse for studenter og leiemarkedsundersøkelse har NSO satt opp et studentbudsjett for 2023. Dette viser at dagens nivå på studiestøtte ikke strekker til. Med dagens nivå på studiestøtten går en student i minus med 6 407 kr i måneden. Det betyr et årlig underskudd på 70 477 kr i året, som må hentes inn ved å jobbe ved siden av studiene, eller gjennom hjelp fra familien eller andre. Dette gir ulike muligheter til å fokusere på studiene mellom de som får hjelp hjemmefra, og de som må bruke studietid på deltidsjobben. 

Studiestøtten har ikke fulgt den generelle velferdsutviklingen i Norge. Dette blir spesielt tydelig når en sammenligner studiestøtten mot utviklingen av grunnbeløpet i folketrygden (G). 

De har laget en interessant graf, som viser hvordan studiestøtten forholder seg til folketrygdens grunnbeløp, og det var da jeg så den, jeg bestemte meg for å støtte min student med et månedlig beløp. Selv studerte jeg på 90-tallet, omtrent på toppunktet i denne grafen, og det forteller meg at jeg skal være forsiktig med å moralisere utfra egen studetid:

studiestotte graf 2425

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte fra 02-06 og fikk 1000 kr/mnd av foreldrene mine. Da var studiestøtta på 10 måneder med 8000/mnd (14.000 første måned, 6000/mnd de neste månedene) den tusenlappen fra foreldrene mine kom veldig godt med!

eldste studerer nå og hen får ikke fast bidrag, men studerer på et billig sted et annet sted i landet. Vi dekker dog flyttekostnadene, hjemreiser, møbler og noe «fyll opp kjøleskapet ditt» vippsing.

Så får vi se hvordan det blir for de tre yngste. Ting blir ikke likt uansett, de kommer ikke til å trenge det samme. 

en vil gjerne på utveksling på videregående og det koster jo en god slump. En av de andre vet jeg at kommer til å studere i mange år og sannsynligvis i Trondheim som koster noe mer å studere enn bygda som eldste har valgt, og ta mer krevende studier så hen får nok ikke jobbet så mye ved siden av, og trenger derfor noe mer hjelp. 

Den yngste er mer praktisk anlagt og jeg tror ikke mange år på skolebenken passer hen så godt. Men de første årene i arbeidslivet uten ansiennitet er jo ikke godt betalt, så det er ikke utenkelig å bidra litt der også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp av foreldrene mine og setter veldig veldig pris på det, selv om jeg selvfølgelig ikke forlangte det. Vet ikke hvor mye jeg fikk, ingen fast sum men det kom noen tusenlapper her og der. Var nok til å dekke mat og «daglige utgifter», studielånet dekket husleia. Pengene dems gjorde at jeg kunne fokusere mer på skole på fritiden (jeg måtte nå lese endel på ettermiddagene for å henge med og få gode karakterer), og bare hadde en liten vaskejobb ved siden av studiene. Jobbet masse i butikk sommer&jul og noen få helger da, for å tjene opp litt buffer selv.

Kommer til å hjelpe egne barn også hvis de trenger det (regner det som sannsynlig at det trengs). Men kommer også til å kreve en egeninnsats i form av å finne seg en deltidsjobb, både på videregående og under høyere studier. Får ikke BARE leve på meg og studielån 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De får ca 12500,- per mnd og ca 25000 i januar og august. Med en liten jobb og sommerjobb så bør de klare seg selv. Men fett er det ikke. Billigst å bo i kollektiv.

Anonymkode: 62d8c...079

De får ikke 12500 hver måned, de får ca 9400. Og så får de storstipend i januar og august. Dette fordeles ofte, da har de mer i måneden. Men kan også være at en del av de pengene skal gå til f.eks pensum bøker

Anonymkode: 71ac6...eeb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemreise, fylle opp kjøleskapet og en tannlegetime ja. Men ikke med noe fast bidrag. De har en hel sommerferie på å jobbe og spare seg opp penger.

Anonymkode: d5f73...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De får ikke 12500 hver måned, de får ca 9400. Og så får de storstipend i januar og august. Dette fordeles ofte, da har de mer i måneden. Men kan også være at en del av de pengene skal gå til f.eks pensum bøker

Anonymkode: 71ac6...eeb

Det var det som var begrunnelsen da dette ble innført, ja. Da jeg studerte på 90-tallet brukte jeg 5000 kroner året på lærebøker. Det tilsvarer 10 000 kroner i 2024, så det er jo ikke en liten utgift.

Anonymkode: cccc7...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjemreise, fylle opp kjøleskapet og en tannlegetime ja. Men ikke med noe fast bidrag. De har en hel sommerferie på å jobbe og spare seg opp penger.

Anonymkode: d5f73...213

beregningene som SIFO og NSO har gjort, viser at studentene trenger å skaffe over 70 000 kroner i tillegg til studielånet. Det er et nettobeløp. Brutto tilsvarer det vel ca 90 000, siden de må over frikortsgrensen.

Greier de det på en sommer?

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke helt om jeg har rom for det økonomisk. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan «barnet» skal greie å betale 7-10.000 for hybel + livsopphold og samtidig studere.

Anonymkode: 04246...767

Spørs jo litt på det voksne barnets alder. Barna kan jo også søke videre bidrag f.eks så lenge de holde på med videregående. 

Så opp til 20 år ville jeg bidratt. Det gjorde mine foreldre for oss.

Anonymkode: c2ade...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 barn som er studenter i Oslo, vi kjøpte to leiligheter for noen år siden med tanke på barna den gang de ble studenter. Så de bor billig i hver sin leilighet, den får de overført til seg når de er ferdig med studier som videre bolig eller bruke til EK for neste bolig kjøp.

Betaler elles telefon, treningsavgift og månedskort. Fordi vi har råd og kan så ser jeg ikke problemet

Anonymkode: 71ac6...eeb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min studerer i en annen landsdel og sliter med å få ting til å gå rundt.

Dette året har han ikke sjans til å jobbe. Han bor på skolen omtrent.

Han har sagt opp hybelen og skal inn i bokollektiv fra høsten. Har funnet ut at han bor veldig dyrt nå.

Sender over fast 500 hver mandag. Det skal gå til å fylle opp kjøleskapet for resten av uka.

Ellers får han noe/endel... innimellom. 

Han har kjæreste og det er veldig bra og han/de må gjøre noe ekstra innimellom. 

Det er tøft å være student.

Håper han får litt bedre tid fra neste skoleår så han har mulighet til å jobbe litt der.

Han er heldig ellers og har jobb hver gang han kommer hjem , sommerferie,  høstferie og romjul.

Anonymkode: be1d7...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...