Gå til innhold

Bidrar man økonomisk når voksne barn flytter vekk for å studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om jeg har rom for det økonomisk. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan «barnet» skal greie å betale 7-10.000 for hybel + livsopphold og samtidig studere.

Anonymkode: 04246...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor man studiesteder hvor hyblene koster såpass, er det normalen å jobbe en god del ved siden av studiene samt å legge seg opp penger ved sommerjobb.

Det er relativt utbredt at foreldre bidrar litt, men ikke vanlig at det er en fast ordning. Mer at man betaler handlekurven når man er på besøk, vippser en slant i ny og ne. 

Anonymkode: 70917...122

  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske forskjellig, kjenner flere som har fått hjelp. Jeg jobbet bittelitt på siden, i tillegg til at jeg fikk bittelitt hjelp.Jeg har også venner som ikke har fått hjelp å derfor har jobbet en del. 

Anonymkode: 96c12...2d1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at foreldre hjelper noe til. Mange betaler mobilregningen, treningssenter og hjemreise, andre vippser litt ekstra penger nå og da.

Anonymkode: fe847...bcb

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ca 12500,- per mnd og ca 25000 i januar og august. Med en liten jobb og sommerjobb så bør de klare seg selv. Men fett er det ikke. Billigst å bo i kollektiv.

Anonymkode: 62d8c...079

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest normale er å jobbe ved siden av studiene, spare opp penger ved sommerjobber osv. Så er det jo også hyggelig som foreldre å kunne hjelpe til av og til. 

Jeg tenker studietiden er en fin periode å lære seg budsjett og økonomi. I min tid husker jeg vi fikk stipendet og lån i to utbetalinger, en høst og en for vår. Da ble læringskurve bratt, for å si det sånn. Levde godt et par måneder og så var moroa over. 

Anonymkode: 9314b...912

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på om man har råd til det eller ei. Så lenge vi har anledning kommer vi til å hjelpe våre barn økonomisk. 

Anonymkode: 0be3b...0ff

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om jeg har rom for det økonomisk. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan «barnet» skal greie å betale 7-10.000 for hybel + livsopphold og samtidig studere.

Anonymkode: 04246...767

Man må søke om fult lån og stipend via lånekassen og ha en deltidsjobb i tillegg. Er sånn for de fleste dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å alle studier gir ikke mulighet for å jobbe samtidig. Jeg studerte sykepleie, og hadde ikke sjanse til å jobbe utenom sommerferiene. Trengte hver ledig stund til skolearbeid, og dessverre var det ingen betaling for all obligatorisk jobb vi gjorde. Vi jobbet 100 % og måtte levere oppgaver i tillegg. 

Anonymkode: 0be3b...0ff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre betalte husleia mi. Den tid, typ 3400,- i mnd for en hybel. 4 år. Evig takknemlig. Jobba 2 mnd hver sommer. Fikk lite tilskudd utenom. Drev dank ellers. Jobba ikke ved siden av studier. Bachelor, ingeniør. 

Anonymkode: 1e3b0...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri spurt foreldrene mine om økonomisk hjelp uten at jeg har vippsa tilbake når jeg har LÅNT penger.

Men av en eller annen grunn kommer det tikkende inn innimellom. fem hundre her, fem hundre der, kjøp deg hodepute, kjøp deg ei vifte, her har du så du kan være med på fadderuka, etc. 

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min datter flyttet til en annen landsdel for å studere, betalte jeg hennes tlf, innbo forsikring, tannlege og hjemreiser. Jeg vippset også penger til henne innimellom, samt at jeg fylte opp med mat og toalettsaker når jeg var på besøk hos henne. Det skal sies at jeg ikke hadde veldig god råd, men jeg prioriterte det. Hun hadde også en liten jobb ved siden av studiene. 

Nå har jeg bare ett barn, men kjenner andre som har flere barn, som har sagt at siden de ikke støttet eldste, så kunne de ikke støtte resten. Å det har jeg forståelse for. Jeg skjønner jo også at de hadde bedre økonomi og kunne støtte yngste, men som sagt så kunne de ikke det siden eldste ikke hadde fått hjelp. 

Jeg tenker at man kan bidra hvis man har mulighet, men må også ta med i beregningen at hvis en får hjelp, aå må alle barna få hjelp.

Anonymkode: fab31...19d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om jeg har rom for det økonomisk. Samtidig skjønner jeg ikke hvordan «barnet» skal greie å betale 7-10.000 for hybel + livsopphold og samtidig studere.

Anonymkode: 04246...767

Det er ikke mulig å klare seg på studielån, så de må jo jobbe ved siden av. Spørsmålet er hvor mye de må jobbe, det avhenger jo bl.a. av hvor mye hjelp de kan få hjemmefra.

Vi har heller ikke romslig økonomi, men vi tenker at vi hadde jo råd til å ha barnet hjemme, så da klarer vi å støtte med et beløp hver måned. Hun har bare studert ett år, og vi har forsøksvis lagt oss på 3000 kroner per måned. Vi tøyser med at det er det det ville kostet å ha henne i barnehage, og det hadde vi jo råd til! Jeg vet jo ikke om det holder gjennom året, men jeg tror det. Selv fikk jeg ekstralån på 20000 per år fra mine foreldre da jeg studerte, og de kom på slutten av året, og det føltes som et nederlag hver gang. Det beløpet, justert for inflasjon, er nok mer enn jeg gir mitt barn nå. Men det at vi gir det per måned, og det er forutsigbart for henne, gir henne mulighet til å budsjettere. 

Ellers tenker jeg at det viktigste man kan gjøre som foreldre, er å hjelpe dem å vurdere hva som er en god eller dårlig leiedeal, og ha en prat om hvor mye penger man kan spare på å senke kravene litt mht standard og beliggenhet.

Det er jo der pengene ligger.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bidrar med det du kan.

Det er dyrt å bo, og det koster med alt annet også, så vi hjelper vår sønn med ganske mye. Han jobber en del, men studiet krever sitt. Er veldig opptatt av at han aldri skal kvie seg for å spørre om noe, og jeg tar ofte initiativ selv til å gi noe ekstra.

Det er helt vanlig blant alle jeg kjenner at de hjelper barna sine. Har aldri hørt om noen som betrakter hjelp fra foreldre som lån.

Anonymkode: aedc1...659

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den tida hvor «alle» kunne studere er over. Det er for dyrt å leve rett og slett, og i dag må man bidra økonomisk for at de skal klare seg. Ergo er det på vei til å bli som i gamle dager: høyere utdanning forbeholdt  de rike. 
 

Anonymkode: 7ee15...8d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mulig å klare seg på studielån, så de må jo jobbe ved siden av. Spørsmålet er hvor mye de må jobbe, det avhenger jo bl.a. av hvor mye hjelp de kan få hjemmefra.

Vi har heller ikke romslig økonomi, men vi tenker at vi hadde jo råd til å ha barnet hjemme, så da klarer vi å støtte med et beløp hver måned. Hun har bare studert ett år, og vi har forsøksvis lagt oss på 3000 kroner per måned. Vi tøyser med at det er det det ville kostet å ha henne i barnehage, og det hadde vi jo råd til! Jeg vet jo ikke om det holder gjennom året, men jeg tror det. Selv fikk jeg ekstralån på 20000 per år fra mine foreldre da jeg studerte, og de kom på slutten av året, og det føltes som et nederlag hver gang. Det beløpet, justert for inflasjon, er nok mer enn jeg gir mitt barn nå. Men det at vi gir det per måned, og det er forutsigbart for henne, gir henne mulighet til å budsjettere. 

Ellers tenker jeg at det viktigste man kan gjøre som foreldre, er å hjelpe dem å vurdere hva som er en god eller dårlig leiedeal, og ha en prat om hvor mye penger man kan spare på å senke kravene litt mht standard og beliggenhet.

Det er jo der pengene ligger.

Anonymkode: cccc7...47a

glemte å si en ting om den hjelpen jeg fikk selv: Det var altså et ekstralån på 20 000 per år, som jeg fikk i slutten av året, når studielånet var oppbrukt. Dette var på 90-tallet, da vi fikk utbetalt studielån 2 ganger i året, og det var eregnet til 10 måneder. Jeg hadde alltid som mål å unngå å låne fra foreldrene mine, men greidde det aldri, og visste aldri på forhånd hvor mye det ble. Jeg visste heller ikke at de ville ettergi hele lånet da studietiden var over, men det gjorde de.

Men alt i alt synes jeg ikke det var en god måte å gjøre det på, så jeg er opptatt av å hjelpe min student på en forutsigbar måte, som hun kan regne med og planlegge ut fra.

I tillegg dekker jeg en handlekurv hvis jeg er på besøk, eller et par nye sko når hun trenger det, eller solkrem eller hva det måtte være av små ekstra ting, litt etter innfallsmetoden og hva jeg har råd til akkurat da Men jeg har en klar forventning om at det ikke kommer spørsmål om et større beløp.

Anonymkode: cccc7...47a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke mulig å klare seg på studielån, så de må jo jobbe ved siden av. Spørsmålet er hvor mye de må jobbe, det avhenger jo bl.a. av hvor mye hjelp de kan få hjemmefra.

Vi har heller ikke romslig økonomi, men vi tenker at vi hadde jo råd til å ha barnet hjemme, så da klarer vi å støtte med et beløp hver måned. Hun har bare studert ett år, og vi har forsøksvis lagt oss på 3000 kroner per måned. Vi tøyser med at det er det det ville kostet å ha henne i barnehage, og det hadde vi jo råd til! Jeg vet jo ikke om det holder gjennom året, men jeg tror det. Selv fikk jeg ekstralån på 20000 per år fra mine foreldre da jeg studerte, og de kom på slutten av året, og det føltes som et nederlag hver gang. Det beløpet, justert for inflasjon, er nok mer enn jeg gir mitt barn nå. Men det at vi gir det per måned, og det er forutsigbart for henne, gir henne mulighet til å budsjettere. 

Ellers tenker jeg at det viktigste man kan gjøre som foreldre, er å hjelpe dem å vurdere hva som er en god eller dårlig leiedeal, og ha en prat om hvor mye penger man kan spare på å senke kravene litt mht standard og beliggenhet.

Det er jo der pengene ligger.

Anonymkode: cccc7...47a

Jeg har to studenter som klarer seg fint. 12500,- i lån. Kollektiv 5500,-. Så da har de igjen 7000,- til mat og div. Ingen store utskeielser og er bevisst på matprisen. 

Anonymkode: 62d8c...079

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte fikk vi 7500 kr per måned, kun 10 mnd - ikke hele året, slik som i dag. Sommerleie måtte man selv finne ut av. Bolig var 4200-5000 kr per måned. De fleste fikk lite hjelp og måtte jobbe for resten, noen fikk 500-1000 kr/mnd. Månedskort vat 660 kr. Telefon betalte min mor - 300 kr/mnd. De fleste brukte ca 1500-2000 kr på mat, ekskludert alkohol. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen får studentene 9400kr utbetalt i måneden. Hvor bor studentene som får 12500?

Anonymkode: 6e95b...594

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I Bergen får studentene 9400kr utbetalt i måneden. Hvor bor studentene som får 12500?

Anonymkode: 6e95b...594

Du får større utbetaling i januar og august. Del på 12 så blir det 12500kr i måneden.

Anonymkode: 58099...3d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...