Gå til innhold

Er det sant at man kan stryke på oppkjøringen hvis man kjører 20km/t i 30-sone?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange i klassen min forteller historier om slikt.

Anonymkode: c1625...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både å...der beste er å kjøre i fartsgrensen. Men om du er usikker og kjører litt saktere noe sted pga svingen eller at du ikke følte deg komfortabel...si det til den du kjører opp med når dere er ferdig.  Det reddet meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er godt mulig ja. Du hindrer jo at trafikken går som den skal. 

Anonymkode: 0bcc5...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det tror jeg ikke. Jeg lå godt under fartsgrensa på oppkjøring, jeg besto (men tror ikke sensor var spesielt imponert 😅)

Anonymkode: 1ca1a...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er fordi du kjører etter forholdene, så stryker du ikke. Om det ikke er etter forholdene, så er det nok fremdeles ikke en 3-er feil (direkte stryk) men det, kombinert med andre feil kan kanskje gjøre at du stryker. Er jo unødvendig å kjøre i 20 km/t i en 30-sone dersom det er perfekte kjøreforhold. 

Anonymkode: 3c393...950

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både å. Spørs på sitvasjon og det andre en evnt gjør under kjøringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja hvis det ikke er noe grunn til å ikke følge fartsgrensen. Lite aktpågivende og hensynsfullt hvis man ikke følger fartsgrensen og dermed hindrer annen trafikk.

Ellers kan det tyde på at man er utrygg.

Gjerne endel av en helhetsvurdering, så ikke sikkert det er nok alene å kjøre for sakte. 

Anonymkode: 511aa...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov å kjøre i 20 i en 30 sone. 30 soner er somregel skolevei, boligfelt og generelt plasser hvor det kan være mange myke trafikanter. De har satt grensen på 30, fordi det er den høyeste farten et menneske kan overleve.

Du skaper ingen farlige situasjoner av å kjøre i 20 i en 30 sone. Kjører du sakte på en motorvei, skaper du farlige situasjoner.

Anonymkode: 93923...e24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 0.12):

Om det er fordi du kjører etter forholdene, så stryker du ikke. Om det ikke er etter forholdene, så er det nok fremdeles ikke en 3-er feil (direkte stryk) men det, kombinert med andre feil kan kanskje gjøre at du stryker. Er jo unødvendig å kjøre i 20 km/t i en 30-sone dersom det er perfekte kjøreforhold. 

De bruker ikke denne vurderingsmåten der de teller feil lengre.

De registrerer feil på samme måte på nettbrettet men de vurderer helheten. 

Du kan kjøre i 12 kilometer i timen på feil side av veien og likevel bestå. Det kommer an på kontekts og helthetsinntrykk.

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 15.21):

Det er lov å kjøre i 20 i en 30 sone. 30 soner er somregel skolevei, boligfelt og generelt plasser hvor det kan være mange myke trafikanter. De har satt grensen på 30, fordi det er den høyeste farten et menneske kan overleve.

Du skaper ingen farlige situasjoner av å kjøre i 20 i en 30 sone. Kjører du sakte på en motorvei, skaper du farlige situasjoner.

Anonymkode: 93923...e24

Førerprøven måler deg etter de fem hovedmålene med trafikkopplæring. Å følge gjeldende regelverk er bare en av disse. 

Å birdra til god trafikkavvikling er en annen. Hindrer du unødig annen trafikk vil det telle negativt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke bestemt at du stryker uansett om du ligger under fartsgrensen. Jeg fikk kommentar om at jeg kjørte litt sakte på landevei, sto likevel, men om du kjører så ekstremt sakte over tid at du er et hinder for trafikken rundt deg helt uten god grunn, kan det godt være du stryker, men da er det ofte en del av et større bilde, som det at du ikke klarer å lese trafikksituasjonen.

Anonymkode: 4cb0f...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 23.50):

Mange i klassen min forteller historier om slikt.

Anonymkode: c1625...06c

Elever forteller masse rart. Du skal kjøre etter forholdene og tilpasse fart uten å hindre trafikkflyten. Dette er noe trafikklæreren din burde ha forklart. Bytt skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ajarRun skrev (3 minutter siden):

De bruker ikke denne vurderingsmåten der de teller feil lengre.

De registrerer feil på samme måte på nettbrettet men de vurderer helheten. 

Du kan kjøre i 12 kilometer i timen på feil side av veien og likevel bestå. Det kommer an på kontekts og helthetsinntrykk.

Førerprøven måler deg etter de fem hovedmålene med trafikkopplæring. Å følge gjeldende regelverk er bare en av disse. 

Å birdra til god trafikkavvikling er en annen. Hindrer du unødig annen trafikk vil det telle negativt.

3-er feil betyr ikke at de har telt antall feil, men alvorlighetsgraden av feilen som er begått. En 3-er feil betyr umiddelbart stryk. Med mindre de har endret på dette de siste 10 årene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare tull. 30 kvm er jo bykjerne, småveier eller barn.. Så der kan det fort være grunn til å kjøre saktere. Maksfart er ikke alltid anbefalt fart

Er noe helt annet på landevei eller motorvei 

Anonymkode: bff28...f4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

3-er feil betyr ikke at de har telt antall feil, men alvorlighetsgraden av feilen som er begått. En 3-er feil betyr umiddelbart stryk. Med mindre de har endret på dette de siste 10 årene. 

Før brukte de systemet med 1er, 2er og 3erfeil. Nå gjør de ikke det.

Jeg er trafikklærer.

De registrerer feilene likt som før, men vurderingen er ikke bare å telle opp feil. De ser på helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

De har endret på det i Norge. Jeg tok nylig lappen i et land der de fortsatt har det systemet, selv om feilene heter noe annet. Jeg fikk to 1-er-feil og sto.

Men de ser også på helheten her jeg bor, de ser seg ikke blinde på dette systemet.

Anonymkode: 4cb0f...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...