AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Del Skrevet 24. mai Valpen er 4 måneder og et rolig og flink med barna. Men med en gang vi går ut et det full rulle, bjeffer, knurrer og er aggressiv mot alt av folk og dyr. Har vært på en kurskveld, og valpen var hysterisk! Og godbiter, ro og ros hadde liten effekt. Og kursleder mente det kom til å bli MYE jobb å få valpen rolig å trygg. Og jeg forsøker alle de tipsene fra kurset og erfaring fra tidligere hundehold. Men ser svart på det. Å få fokuset er umulig. Oppdretter sa de hadde hatt valpen litt i bånd og det hadde fått greit. Men det tviler jeg på altså. Mannen som har erfaring med valp sier det ikke er vanlig med så aggressiv adferd, men mer nysgjerrighet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg var klar for å gjøre en jobb med valpen. Men her er det ikke vare snakk om å lære valpen, men må også håndtere problematisk adferd. Har egentlig litt lyst å levere valpen tilbake, selv om det ikke er ideelt, men føler litt på katta i sekken. Men er jo ikke angrerett på dyr, så går da ihvertfall ikke pengene tilbake. Vi har hatt valpen i snart en uke, og jeg syns dette er vanskelig. Det er trist for valpen, og barna, men jeg kjenner dette blir mye. Tips? Anonymkode: be0ad...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #2 Del Skrevet 24. mai Chihuahua? Anonymkode: 1082a...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Del Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Chihuahua? Anonymkode: 1082a...36c Nei, aldri i livet! Hat hatt samme rase som denne valpen før og den var ikke sånn. ts Anonymkode: be0ad...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Del Skrevet 24. mai Dere har hatt valpen i en uke? Vil tro at valpen trenger å bli kjent med dere nå, før dere tar han ut av huset.. (korte turer i hage og nabolag er ok). Han må bli trygg på dere, og nye omgivelser før dere kan utvide litt og litt. Valpekurs allerede var nok litt for mye. Anonymkode: e544e...790 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #5 Del Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere har hatt valpen i en uke? Vil tro at valpen trenger å bli kjent med dere nå, før dere tar han ut av huset.. (korte turer i hage og nabolag er ok). Han må bli trygg på dere, og nye omgivelser før dere kan utvide litt og litt. Valpekurs allerede var nok litt for mye. Anonymkode: e544e...790 Han er 4 måneder og trenger litt mosjon, og om vi ikke dro på kurs nå måtte vi ventet til september. Og det hadde heller ikke gått. Kan knapt gå ut i hagen fordi 4 av 5 hus vi har utsikt til har også hund og valpen blir rabiat bare han ser husene der hundene bor. Og det er katter som går forbi, biler som kjører og folk som går. Og valpen er i vinkel! ts Anonymkode: be0ad...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #6 Del Skrevet 24. mai Kan være reaksjon på at valpen er usikker. Anonymkode: 60059...551 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 24. mai #7 Del Skrevet 24. mai Dere har jo bare hat den i 1 uke og allerede nå er det full rulle med kurs etc....han har jo ikke fått roet seg og kommet inn i familien 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 24. mai #8 Del Skrevet 24. mai Gi den tid! Valpen er ung og har ikke landet hos dere enda! 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #9 Del Skrevet 24. mai En 4mnd gammel valp er ekstremt sjeldent aggressiv, så jeg lurer på hva slags adferd dette er snakk om? Uansett virker den som et individ som går høyt opp i stress og kommer til å bli vanskelig å trene siden den responderer dårlig på mat. Ikke et umulig tilfelle, men som de sier på kurs blir det nok ekstremt mye jobb. Fortsett på kurs eller i hundeklubb om dere beholder den, det er nok mye du kan lære der som vil hjelpe dere. Er dere ikke interessert i eller har ikke tid til å gjøre den jobben, eller ikke kompetent nok, bør dere levere den tilbake. Dette kommer ikke til å bli enklere når hunden blir kjønnsmoden. Det er bedre for dere å gi den fra dere nå før det blir et større problem, selv om dere taper penger på det, og med det også gi valpen sjansen til å komme til noen som har tid og kompetanse til den. Kjøp heller en ny valp fra helt andre slektslinjer og informer oppdretter godt om hva slags type valp dere har kapasitet til å ha. Dersom dette er en rase som er kjent for å være svært aktiv, årvåken og energisk, bytt rase og velg noe som er kjent for å være enkel og rolig. At mannen har hatt et individ tidligere, sier lite om ståa på rasen den dag i dag. Anonymkode: 668ff...c0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 24. mai #10 Del Skrevet 24. mai Hvilken rase er det snakk om ? Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med tidligere valpekjøpere og de valpekjøperene som har valp fra samme kull som dere. Er det en useriøs oppdeetter dere har kjøpt av som avler på hva som hels bør han stoppes. Fikk dere møte mor ? Er det rasehund regner jeg med at hunden er registrert i nkk og at dere fikk med stamtavle ? Undersøkte dere rundt oppdretter før dere kjøpte ? Sjekket heltestatus på begge foreldre ol ? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #11 Del Skrevet 24. mai Å allerede dra på kurs etter å hatt valpen i én uke er altfor tidlig virker det som. Valpen kan være overstimulert, og er vanlig at valper blir helt "gale" med biting, hopping og bjeffing ("ser rødt") når det skjer. Trapp ned, ta ting med ro. At du/dere har dårlig tid mtp kursstart er feil holdning. Om valpen ikke er klar til å dra på kurs med dere, så MÅ dere utsette, uansett hvordan kalenderen deres ser ut. Folk må virkelig stoppe med å kalle dyr for aggressive. Det er ikke aggressivitet! Seriøst, lær deg å tolke atferden riktig. Og å skylde på oppdretter når dere tydeligvis ikke har riktig holdning til valpeoppdragelse blir helt feil. Anonymkode: c9cd8...f15 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Del Skrevet 25. mai Valpen er 4 månder og dere har bare hatt den 1 uke.. tilknytning tar tid, så her får dere bare være mer tålmodige. Det er en tøff omveltning for valpen og det er jo ganske urealistisk av dere å tro at alt skal gå problemfritt. Det betyr ikke at oppdretter har lurt dere eller vært uærlige angående valpen, de har jo hatt tilknytningen og valpen har sikkert vært slik de har beskrevet. Det betyr ikke at valpen ikke vil bli usikker og redd i et nytt hjem, at den husker alt den har lært og stoler på dere fra første minutt.. Hvis du ikke vil gjøre jobben, så lever valpen tilbake, men ikke skaff deg ny hund før du faktisk er villig til å gjøre jobben... Og ja, det er helt naturlig at valpen bjeffer og styrer ute, men betyr det at man ikke skal gå ut? 4 måneder gammel valp trenger ikke mosjon, gå i hagen, lek og bygg tillit. Anonymkode: 5a92b...e77 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Del Skrevet 25. mai Å ha en valp krever mye Tolmodighet. Særlig omplasseringshunder. Den må bli trygg på dere og seg selv. Det er ikke gjort på en uke.! Anonymkode: 1a354...92d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Valpen er 4 måneder og et rolig og flink med barna. Men med en gang vi går ut et det full rulle, bjeffer, knurrer og er aggressiv mot alt av folk og dyr. Har vært på en kurskveld, og valpen var hysterisk! Og godbiter, ro og ros hadde liten effekt. Og kursleder mente det kom til å bli MYE jobb å få valpen rolig å trygg. Og jeg forsøker alle de tipsene fra kurset og erfaring fra tidligere hundehold. Men ser svart på det. Å få fokuset er umulig. Oppdretter sa de hadde hatt valpen litt i bånd og det hadde fått greit. Men det tviler jeg på altså. Mannen som har erfaring med valp sier det ikke er vanlig med så aggressiv adferd, men mer nysgjerrighet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg var klar for å gjøre en jobb med valpen. Men her er det ikke vare snakk om å lære valpen, men må også håndtere problematisk adferd. Har egentlig litt lyst å levere valpen tilbake, selv om det ikke er ideelt, men føler litt på katta i sekken. Men er jo ikke angrerett på dyr, så går da ihvertfall ikke pengene tilbake. Vi har hatt valpen i snart en uke, og jeg syns dette er vanskelig. Det er trist for valpen, og barna, men jeg kjenner dette blir mye. Tips? Anonymkode: be0ad...54d Kjære vakre vene.. Du har hatt valpen i under EN uke! Seriøst?!?!?! 1 - valpen er i et helt nytt hjem uten mor 2 - ting tar tid, hunden bruker gjerne flere uker bare på å bli trygg i nye omgivelser og hjem. 3 - dere må alle ha mer tålmodighet. Kan ikke si dere har prøvd og jobbet på UNDER en uke! 4 - har dere ikke mer tålmodighet burde dere ikke ha hund! 5 - valpen trenger ikke tur og mosjon. Den trenger snusing, lek, tålmodighet og kjærlighet. Anonymkode: 331c6...8ce 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #15 Del Skrevet 25. mai Hvorfor tar dere med hunden på tur i bånd? Kan dere kjøre til skogen eller et sted der dere kan sitte ned og la hunden utforske? Enten løs eller i langline? Virker som hunden er veldig overstimulert. Anonymkode: 34e11...fa2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 25. mai #16 Del Skrevet 25. mai Her bommer dere kraftig. Det er ikke hunden som hat problematferd det er faktisk dere. Dere har hatt hunden i knapt ei uke og dere har allerede drevet med mosjon og kurs??? Er dere helt tullete? Dere har skaffet dere en hund. Ikke en robotstøvsuger. Hunden er ikke engang i nærheten av å bli kjent med dere eller hjemmet sitt og dere overstimulerer den med turer, kurs, naboer og unger? Dere er nødt til å roe noen mange hakk. Først må hunden få bli kjent med dere og hjemmet sitt. Og det skal ta tid. Og det skal dere ta dere tid til. Deretter så skal turer ut skje gradvis over tid. Dere skal trygge hunden i møte med andre mennesker og dyr. Vise at det er lov å møte andre, det er lov å være redd og dere passer på og det er lov å være nysgjerrig. Det tar tid. Lang tid. Nå hopper dere jo rett i det og skaper dårlige mønster og utrygge reaksjoner. Dere er i ferd med å skape problematferd. Ærlig talt. Stakkars valp. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #17 Del Skrevet 25. mai La nå valpen få komme seg på plass hos dere før dere skal begynne med masse trening! Det holder i massevis at dere feks er i hagen og leker. La valpen få bli trygg på dere. For dette høres ikke ut som en aggressiv hund, men en utrygg en. Anonymkode: 79264...cd6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Del Skrevet 25. mai Vi hentet valp som var 4,5 mnd, den var skvettredd for alt og sterk (jakthund). Vi jobbet med trygghet hjemme lenge, en mnd. Deretter gikk vi kun tur på steder hvor det ikke var så mye folk å møte på og hvis det kom folk så gikk jeg langt ut til siden og sto i ro og matet med pølsebiter. Det tok over ett år før hunden ble helt trygg. Mye jobb men jaggu har vi ikke fått en snill og veldig tålmodig hund som takk, den tåler alt eller..nå er del gammel og litt senil men fortsatt rolig og tålmodig bare veldig forvirra hvis vi går langs trafikkerte veier. Anonymkode: 35193...293 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #19 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor tar dere med hunden på tur i bånd? Kan dere kjøre til skogen eller et sted der dere kan sitte ned og la hunden utforske? Enten løs eller i langline? Virker som hunden er veldig overstimulert. Anonymkode: 34e11...fa2 Det er båndtvang, uavhengig av størrelse og alder på hund. Anonymkode: c5346...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #20 Del Skrevet 25. mai Jeg syns ikke man skal skylde alt på TS her sånn umiddelbart. At en valp på 4 måneder knurrer og viser aggressiv atferd høres merkelig ut. Den «skal» jo i utgangspunktet fremdeles være innenfor en alder der de skal være relativt uredd og dermed åpen for nye erfaringer. Og den mosjoneres vel strengt tatt ikke ved å tas utenfor husets fire vegger…? Dette er jo kjempeviktig i denne perioden. Du sier dere hentet den for en uke siden. Hvorfor er den hentet så sent? De fleste valper hentes ved 8-10 ukers alder. Spør fordi at de ukene dere har gått glipp av er kjempeviktige. Her ville jeg spurt oppdretter hva valpen ble introdusert til, og hvordan den oppførte seg. Hvor mye sover den? Valper har behov for ekstremt mye søvn, opp mot 18-20 timer. Dette må ofte tilrettelegges for dersom ikke valpen sover på eget initiativ. Dette vet du sikkert siden dere allerede har hatt en hund. Jeg syns egentlig ikke der er spesielt bekymringsverdig at dere tar med dere en valp dere har hatt en uke på kurs heller. Jeg tror min var to uker når jeg tok han med på valpekurs. Det gikk helt fint. Men han var en trygg og selvsikker valp. Hvor i landet bor dere? Jeg ville vurdert å enten oppsøke eller ta en telefon til Siri Linnerud i Siddis hundeskole, for en atferdskonsultajon. Eventuelt en annen sertifisert atferdskonsulent. Å forklare atferden til noen som har veldig mye erfaring og ikke minst trener belønningsbasert tror jeg er verdt prisen for en konsultasjon. Dere er fremdeles i en viktig periode som former mye av hundens fremtidige liv, og det er det verdt å bruke litt lenger på å få til på en god måte. For alt du vet, så har du en helt vanlig valp som bare trenger litt hjelp til å finne ut av ting. Anonymkode: 0da0b...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå