AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #61 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymMisbruker skrev (1 time siden): Altså, med mindre det var adventsdag eller noe relatert til hobbyen deres så burde du jo kunne bestille hva du vil. Jeg spiser kjøtt rundt veganere, og tåler ikke de det så er ikke det mitt problem. Men hadde noen prøvd å overtale meg til å slippe det en gang så er jeg ikke så jævlig vrang at jeg ikke tåler å smake noe annet. Samtidig så vet du at familien hans er adventister. Så spørs om du har lyst å ta denne kampen, for du blir nok fort fryst ut om du ikke respekterer familien hans sine ønsker. Tenker du bør ta deg en prat med han og finne ut hva du/dere vil finne deg/dere i. Om alle skal være bastant så spår jeg mange andre problemer i fremtiden din. Snublefot62 skrev (1 time siden): Både du og svigers høres rigide ut. Jeg kan fint ta hensyn til andre i slike sammenkomster, innen visse grenser. Men der de nektet deg å spise kjøtt med svin i, så nektet du å ikke spise noe med svin i. Like steile på hver deres front. Spørsmålet nå er om deres tro og du er forenelig. Altså ikke at du skal ta til deg deres tro men å respektere at de har troen og de normene de har? For denne ene gangen kunne du kanskje spist pizza uten skinke? hvis du skal bruke DINE penger på restaurant , ønsker ikke du å spise noe du vil ha og liker? Jeg liker ikke andre toppinger enn skinke, pepperoni eller spekeskinke. Jeg var på en restaurant , et offentlig sted. Rundt oss satt mange å spiste svinekjøtt. Verken jeg eller kjæresten er adventister. Han har meldt seg ut for lenge siden Kommer noen fra svigerfamilien på besøk, viser jeg hensyn til den ved å lage mat de ønsker . Flere i familien hans er i tillegg vegetar så det er enda flere hensyn. Jeg viser hensyn til dem, de får mat de ønsker hos meg at gjensidigheten ikke går begge veier gjør meg sint. Jeg ønsket å spise mat jeg likte på en restant men de skulle blande seg Anonymkode: b61f4...0dd 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 25. mai 2024 #62 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): hvis du skal bruke DINE penger på restaurant , ønsker ikke du å spise noe du vil ha og liker? Jeg liker ikke andre toppinger enn skinke, pepperoni eller spekeskinke. Jeg var på en restaurant , et offentlig sted. Rundt oss satt mange å spiste svinekjøtt. Verken jeg eller kjæresten er adventister. Han har meldt seg ut for lenge siden Kommer noen fra svigerfamilien på besøk, viser jeg hensyn til den ved å lage mat de ønsker . Flere i familien hans er i tillegg vegetar så det er enda flere hensyn. Jeg viser hensyn til dem, de får mat de ønsker hos meg at gjensidigheten ikke går begge veier gjør meg sint. Jeg ønsket å spise mat jeg likte på en restant men de skulle blande seg Anonymkode: b61f4...0dd Joda - men skal en kjøre sololøp kan en jo og spise alene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #63 Del Skrevet 25. mai 2024 De var utrolig frekke. Ingen andre enn deg selv skal bestemme hva du skal spise. Anonymkode: 2fa87...ce0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 25. mai 2024 #64 Del Skrevet 25. mai 2024 Bestill hva du vil. Deres problem så lenge dere er på restaurant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #65 Del Skrevet 25. mai 2024 Her skulle du selvsagt bestilt det du selv ville ha! Eneste grunnen jeg finner til å ta hensyn til slikt, er om det er alvorlig allergi inne i bildet hos noen man spiser sammen med. Og selvsagt spiser man det man får servert når man er på besøk. Men på restaurant, og når du bestiller og betaler selv? Aldri. Hvis man vil være vanskelig og snur på det, så var det jo like "uhørt" av dem å ikke spise kjøttet, da, siden de var på restaurant med deg? Anonymkode: 5bd92...1ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #66 Del Skrevet 25. mai 2024 Litt rart og bestemme hva du skal og ikke skal spise, men om det på en måte plager dem så veldig så klarer man fint og ikke ha parmaskinke på pizzaen i ny og ne. Dem inviterte deg. Men kjærsten din da? Er han lik, vil tro dette blir din nye hverdag om han er samma. Men sammtidig en ting er hva man selv spiser en annen ting er jo og bestemme over andre. Anonymkode: cc4de...462 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 25. mai 2024 #67 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kjæresten min sin familie er adventister. Adventister spiser ikke svinekjøtt og skalldyr. Jeg, han og mange fra hans familie møttes på en italiensk pizzarestaurant . Da jeg skulle bestille for meg, en pizza med parmaskinke, stoppet moren og tanten hans meg fordi de mente det var upassende av meg spise skinke siden de fleste der var adventister. jeg ble litt paff og er nå sint og mener dette er ekstremt frekt av dem. Min mat, jeg skulle bestille og betale selv, og ikke var borti deres mat. Hvorfor bry seg ? Det eneste jeg liker på pizza er pepperoni , skinke eller parmaskinke . Alt det inneholder svin. mannen mener jeg burde roe meg ned. ,men jeg mener dette var overtramp av dem. Hva mener dere? Bør ikke voksne fold få bestille seg hva de vil? Anonymkode: b61f4...0dd Så lenge du betalte selv, ville jeg bare bestilt det du selv ønsket. Jeg er litt ferdig med å legge opp livet mitt etter alle andres meninger. Liker folk ikke det jeg gjør, nei vel, deres problem (altså selvfølgelig innenfor loven / og uten at jeg skader noen fysisk eller psykisk) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 25. mai 2024 #68 Del Skrevet 25. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 23.25): Det handler om respect. Jeg bestiller ikke svin når jeg er på restaurant med mine muslimske venner, eller storfe når jeg er på restaurant med mine hinduistiske venner. Hvordan ville du følt det hvis din sønn sin kinesiske kone bestilte hund? Anonymkode: 74db5...75d Tenker det handler om respekt å respektere at folk bestiller det de vil ha. I vennegjengen min har vi meg med anorexia, og en annen med selektiv sf (ARFID). Jeg spiser det jeg klarer, tar med egen mat / bestiller lite mat, kjøper inn magre alternativer. Den med ARFID tar med egne matvarer, spiser noe annet ved behov. Ingen av oss lager det til noe problem. Er det ikke bare å la folk spise det de vil? Man kan ikke kreve at andre skal følge egen "diett" enten det er lavkarbo / veganisme / religion , eller sykdom. Andre må få spise det de vil. Endret 15. juni 2024 av Paneera 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #69 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det handler om respect. Jeg bestiller ikke svin når jeg er på restaurant med mine muslimske venner, eller storfe når jeg er på restaurant med mine hinduistiske venner. Hvordan ville du følt det hvis din sønn sin kinesiske kone bestilte hund? Anonymkode: 74db5...75d Jeg er ikke ts men hvis vi var i Kina så måtte kona bare bestilt hund. De selger ikke dette i Norge. Når vi er i Norge må de tåle at andre spiser den maten som er vanlig her. Jeg er gift med en muslim og familien spiser ikke svin. Jeg lager selvsagt ikke svin til dem når jeg ber dem på middag. Men bestiller glatt pizza med skinke til meg selv på en restaurant. Tenker dette er et rødt flagg og de respekterer ikke ts . De kan ikke forvente at alle tilpasser seg dems relgion og kultur. Dette går jo tydeligvis bare en vei. Får hun barn med denne mannen kommer familien til å bestemme alt fra oppdragelse til klesplagg. Styr unna. Anonymkode: a8011...768 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #70 Del Skrevet 25. mai 2024 Samfunnsengasjert skrev (50 minutter siden): Så lenge du betalte selv, ville jeg bare bestilt det du selv ønsket. Jeg er litt ferdig med å legge opp livet mitt etter alle andres meninger. Liker folk ikke det jeg gjør, nei vel, deres problem (altså selvfølgelig innenfor loven / og uten at jeg skader noen fysisk eller psykisk) Ja enig. Dine behov er jo like viktig som andres ..det er de religiøse i dette tilfellet som ikke respekterer andre. Anonymkode: a8011...768 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 25. mai 2024 #71 Del Skrevet 25. mai 2024 Her kan jo sitere Romerene 14:2 - 4 Den ene har tro til å ete alt, men den som er svak, eter bare grønnsaker. Den som eter, må ikke forakte den som ikke eter. Og den som ikke eter, må ikke dømme den som eter. Gud har jo tatt seg av ham. Hvem er vel du som dømmer en annens tjener? Han står eller faller for sin egen herre. Men han skal bli stående, for Herren er mektig til å holde ham oppe. De fleste kristne i Norge i dag tror at Jesus renset hele skapelsen da han døde på korset, og vi kan dermed spise hva vi vil og menge oss med hvem vi vil uten å bli urene. Tydeligvis er ikke disse adventistene enige da, men Paulus er veldig tydelig på at man må respektere andres mening her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #72 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kjæresten min sin familie er adventister. Adventister spiser ikke svinekjøtt og skalldyr. Jeg, han og mange fra hans familie møttes på en italiensk pizzarestaurant . Da jeg skulle bestille for meg, en pizza med parmaskinke, stoppet moren og tanten hans meg fordi de mente det var upassende av meg spise skinke siden de fleste der var adventister. jeg ble litt paff og er nå sint og mener dette er ekstremt frekt av dem. Min mat, jeg skulle bestille og betale selv, og ikke var borti deres mat. Hvorfor bry seg ? Det eneste jeg liker på pizza er pepperoni , skinke eller parmaskinke . Alt det inneholder svin. mannen mener jeg burde roe meg ned. ,men jeg mener dette var overtramp av dem. Hva mener dere? Bør ikke voksne fold få bestille seg hva de vil? Anonymkode: b61f4...0dd Slike folk forventer alltid at andre skal respektere dem...men kan ikke respektere at andre ikke har samme tro som dem. Mao.:du respekterte deres matsyn, men de evner ikke å respektere ditt... fjollete folk Anonymkode: e50d9...d0c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #73 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kjæresten min sin familie er adventister. Det er problemet. Svinekjøtt er kvalmt, men adventister og muslimer er verre. Anonymkode: 7f9a8...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #74 Del Skrevet 25. mai 2024 Drit i hva de mener. Bestill og spis hva du vil 😋🐷 Anonymkode: fdf40...0b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #75 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenker du godt kunne tatt deg en margherita. Jeg har ikke greie på adventister, men jeg hadde ikke bestilt svin sammen med muslimer eller hummer sammen med jøder. Anonymkode: bd038...d8b Skulle muslimene spist svinekjøtt med deg da ? Siden dere i Norge og en del av mat kulturen. Du gjør dem ingen tjeneste snarere en bjørnetjeneste. Anonymkode: a8011...768 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare innom en tur Skrevet 25. mai 2024 #76 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det eneste jeg liker på pizza er pepperoni , skinke eller parmaskinke. Hva mener dere? Bør ikke voksne fold få bestille seg hva de vil? Anonymkode: b61f4...0dd Voksne folk spiser all slags mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #77 Del Skrevet 25. mai 2024 bare innom en tur skrev (18 minutter siden): Voksne folk spiser all slags mat. Hehe, nei. Men det er heller ikke poenget med denne tråden. Poenget er at voksne mennesker ikke kan bestemme hva andre voksne mennesker spiser når man selv betaler for egen mat ute på restaurant. Anonymkode: 84a98...360 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #78 Del Skrevet 25. mai 2024 Enig med deg. Så lenge maten ikke skal deles så burde de ikke bry seg. Jeg spiser ikke svinekjøtt (ikke av religiøse gunner» men jeg sier jo ikke at noen ikke kan spise svinekjøtt i nærheten av meg. Det hadde vært sykt. Anonymkode: c2853...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 25. mai 2024 #79 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det handler om respect. Jeg bestiller ikke svin når jeg er på restaurant med mine muslimske venner, eller storfe når jeg er på restaurant med mine hinduistiske venner. Hvordan ville du følt det hvis din sønn sin kinesiske kone bestilte hund? Anonymkode: 74db5...75d Mine muslimske venner hadde absolutt ikke brydd seg om jeg spiste svin, og jeg hadde heller ikke brydd meg om noen ved bordet bestilte hund. Så lenge man ikke driver å lemper mat på tallerkenen til hverandre så bør det ikke være et problem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #80 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det handler om respect. Jeg bestiller ikke svin når jeg er på restaurant med mine muslimske venner, eller storfe når jeg er på restaurant med mine hinduistiske venner. Hvordan ville du følt det hvis din sønn sin kinesiske kone bestilte hund? Anonymkode: 74db5...75d Spiser du ikke kjøtt med vegetarianere til stede heller? Dropper du ost og melk med veganere? Dropper du gluten om du er med noen som har cøliaki? Dummeste jeg har hørt. Man står selv ansvarlig for hva man spiser. Det gjelder deg, meg, dem. Det gjelder alle. Pass på deg selv, så gjør jeg det samme. Anonymkode: 322aa...def 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå