MariaIsabel Skrevet 25. mai #41 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes du mangler takt og tone. Du har jo frivillig valgt å omgås noen som har sterke meninger om hva man skal spise eller ikke, og da blir det litt det samme som insistere på å spise grillribber på grillings med veganerforeningen. Anonymkode: 6ad9c...455 Det kan ikke helt sammenlignes, da hun var ute med svigers, ikke som deltakende i en forening ... Sammenligningen ville vært om svigers var veganere - og jeg ville da med god samvittighet bestilt kjøtt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 25. mai #42 Del Skrevet 25. mai MariaIsabel skrev (2 minutter siden): Det kan ikke helt sammenlignes, da hun var ute med svigers, ikke som deltakende i en forening ... Sammenligningen ville vært om svigers var veganere - og jeg ville da med god samvittighet bestilt kjøtt. Sannheten er kanskje at det er kronisk foreningsstemning i en slik familie. De har en felles visjon si. Jeg hadde tenkt meg om både to og tre ganger før jeg forpliktet meg til en slik svigerfamilie. De er nok en del av pakka de. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #43 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er selv adventist, godt voksen kvinne. Kunne ALDRI falt neg inn å diktere hva andre bestiller fra en meny!! Inviterer jeg, så bestemmer jeg selvfølgelig og er det en skjelden gang felles grilling, med medbragt mat. Ja da deles grillflaten inn i soner. Anbefaler deg å ta hensyn hvis du inviterer, men helt innenfor om du sniker litt svin inn på din tallerken. Jeg forventer at folk skal respektere min tro, men da må jeg også respektere at andre mener noe annet enn meg!! Anonymkode: 9cdc3...c78 Sånn for opplysningens skyld, hva er det som er galt med svinekjøtt? Anonymkode: 3a5ea...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 25. mai #44 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, nå får du gi deg! Det er trangsynte mennesker som er idioter. Er ikke religiøs selv, men har stor forståelse for at mennesker finner trygghet i religion. Religioner i seg selv er helt ufarlig, men enkeltmennesker kan få for seg ekstreme ideer. Men man trenger overhodet ikke å være religiøs for å få ekstreme ideer, sånne mennesker finner vi over alt! Mange bruker derimot religion som unnskylding for sine ekstreme ideer og handlinger, men hadde vi ikke hatt religioner ville de funnet på en annen unnskylding. Ts: det er snakk om en pizza! Så bare glem det. Nå vet du at dere ikke kan gå på pizzarestauranter sammen, og kan dermed unngå det i fremtiden. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du er sint for dette, så jeg er enig med mannen din; ro deg ned! Om noe kan du jo heller være sint på deg selv, som lot andre mennesker bestemme slike ting over deg. Anonymkode: dd30e...520 Religion er en virkelighetsflukt og et krykke for å takle virkeligheten. Det finnes forskning på at religiøse mennesker er mer påvirkelige for konspirasjonsteorier og generelt å skille fakta fra usannheter. Se hva som foregår i USA nå med Trump kulten, en blanding av religion og idol dyrking, krydret med antisemittisme, ideer om pedofile ringer og what not. Jeg mistenker at mange religiøse mennesker mener hva de sier når de tror på de mest tåpelige ting, grunnen til at jeg tror det er selvfølgelig komplisert, men ta kristendom, det er vanskelig å være kristen uten å tro at Jesus faktisk stod opp fra de døde, så allerede der, så snakker vi om å tro på noe som er helt naturstridig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #45 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå var ts med dem og det kan da ikke være så vanskelig å vise litt respekt? Hadde ts bedt de hjem burde det vært andre veien rundt. Anonymkode: ce4a0...aae Hvorfor skal respekten bare gå den ene vegen? Det er egoisme det. Anonymkode: 4e860...a7b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 25. mai #46 Del Skrevet 25. mai Det er forskjell på trosretninger som mener at alle andre bør tilpasse seg deres skikker og de som respekterer at andre har en annen tro enn dem selv. Om svigers skulle betale, eller det var en middag hjemme der alle spiste det samme, ville jeg nok ikke servert svin, men på restaurant, om jeg selv skulle betale, ville jeg valgt det jeg ville spise selv, og latt andre gjøre det samme. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #47 Del Skrevet 25. mai Anonymbruker*** skrev (4 timer siden): Det er facinerende å se hvor inngrodd i KG-kulturen det er å ikke støtte ts. Om noen hadde lager en tråd om at de er vegetarianer og synes det er dårlig gjort av andre å bestille kjøtt når de er ute å spiser sammen hadde det nok vært lite støtte i tråden. Enda mindre om det var en muslim som ble støtt av å se andre spise svin... Etter min opplevelse i den virkelige verden er for mange rett og slett litt trangsynte og klønete rundt tema "uvanlige" spisevaner. Typ demonstrativt kritisk til veganere ("de spiser jo bare kaninfór" ) eller de som unngår gluten ("ingenting er jo sunnere enn grovbrød" ). Litt morsomt å se stemningen i tråden her til sammenligning. Ja, det var voldsomt så forståelsesfulle folk var her overfor denne svigerfamilien. Jeg tror virkelig ikke alle disse menneskene ville droppet å ha visse matvarer i matpakken på jobben dersom det fantes kollegaer med andre religiøse overbevisninger eller som var veganere. Anonymkode: be252...f9e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 25. mai #48 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det handler om respect. Jeg bestiller ikke svin når jeg er på restaurant med mine muslimske venner, eller storfe når jeg er på restaurant med mine hinduistiske venner. Hvordan ville du følt det hvis din sønn sin kinesiske kone bestilte hund? Anonymkode: 74db5...75d Vel, om man var i Kina, så kunne man ikke sagt så mye. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #49 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det handler om respect. Jeg bestiller ikke svin når jeg er på restaurant med mine muslimske venner, eller storfe når jeg er på restaurant med mine hinduistiske venner. Hvordan ville du følt det hvis din sønn sin kinesiske kone bestilte hund? Anonymkode: 74db5...75d Hvorfor det? Det er ikke ditt liv! spiste vegansk med veganere? må alltid vi som er….. normale🤪 ta hensyn? slutt med dette krenkehysteriet Anonymkode: 64a00...488 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #50 Del Skrevet 25. mai Her synes jeg det er svigermor som er respektløs. Pizza med parmaskinke, det er ikke akkurat så du bestilte grisehode heller. Synes det er ekstremt ufint å skulle bestemme hva andre kan spise. Da kan du nesten ikke gå ut på restaurant. Selv er jeg allergisk for skalldyr. Blir dårlig dersom jeg får det på meg eller inntar det, nekter likevel ikke de rundt meg å bestille det på restaurant, vi alle bare passer på jeg ikke sitter rett over eller ved siden av den som spiser det dersom det er fare for at det spruter. Anonymkode: be45b...6f8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #51 Del Skrevet 25. mai Respekt og religionsfrihet går begge veier. Mener kjæresten din virkelig at du skulle valgt mat ut fra hans familie sine preferanser? Respekterer han deg ellers eller han han meninger om deg og hvordan du skal leve? Anonymkode: d894c...713 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 25. mai #52 Del Skrevet 25. mai Jeg er mest vant til muslimer, men de har aldri brydd seg med at jeg har spist svin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 25. mai #53 Del Skrevet 25. mai (endret) Tenker at det er sært å ikke la deg spise svin. Samtidig sært av deg å reagere så kraftig på det. Hadde bare innfunnet meg med at jeg har en sær svigerfamilie og droppet svin i akkurat de sammenhengende for å ikke skape unødvendig drama. Endret 25. mai av Wilma89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 25. mai #54 Del Skrevet 25. mai Tenker dere er tåpelig alle sammen. Like greit å bare innfinne seg, eller få seg ny kjæreste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymMisbruker Skrevet 25. mai #55 Del Skrevet 25. mai 10 hours ago, AnonymBruker said: Kjæresten min sin familie er adventister. Adventister spiser ikke svinekjøtt og skalldyr. Jeg, han og mange fra hans familie møttes på en italiensk pizzarestaurant . Da jeg skulle bestille for meg, en pizza med parmaskinke, stoppet moren og tanten hans meg fordi de mente det var upassende av meg spise skinke siden de fleste der var adventister. jeg ble litt paff og er nå sint og mener dette er ekstremt frekt av dem. Min mat, jeg skulle bestille og betale selv, og ikke var borti deres mat. Hvorfor bry seg ? Det eneste jeg liker på pizza er pepperoni , skinke eller parmaskinke . Alt det inneholder svin. mannen mener jeg burde roe meg ned. ,men jeg mener dette var overtramp av dem. Hva mener dere? Bør ikke voksne fold få bestille seg hva de vil? Anonymkode: b61f4...0dd Altså, med mindre det var adventsdag eller noe relatert til hobbyen deres så burde du jo kunne bestille hva du vil. Jeg spiser kjøtt rundt veganere, og tåler ikke de det så er ikke det mitt problem. Men hadde noen prøvd å overtale meg til å slippe det en gang så er jeg ikke så jævlig vrang at jeg ikke tåler å smake noe annet. Samtidig så vet du at familien hans er adventister. Så spørs om du har lyst å ta denne kampen, for du blir nok fort fryst ut om du ikke respekterer familien hans sine ønsker. Tenker du bør ta deg en prat med han og finne ut hva du/dere vil finne deg/dere i. Om alle skal være bastant så spår jeg mange andre problemer i fremtiden din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. mai #56 Del Skrevet 25. mai Jeg synes det er fryktelig sært av svigermor, men samtidig hadde det ikke kostet meg noe å bestille noe annet for å ikke ødelegge kvelden. Det er ikke alle kamper man trenger å ta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 25. mai #57 Del Skrevet 25. mai Jeg tenker at jeg hadde bøyd meg akkurat denne gangen siden det hadde vært en hyggelig ting å gjøre. Nå vet jeg ikke hvor ofte dere spiser sammen, men hadde det kostet deg veldig mye? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #58 Del Skrevet 25. mai Om de skulle spandere (kanskje de tenkte det, men du viste ikke), så er det høflig å bestille det de spiser. Om ikke så tenker jeg det er fritt. Man må ikke spise vegansk feks bare fordi en veganer er med. Dessuten har mange pizza svinekjøtt. Jeg liker ofte grønnsakene beste og da velger jeg utifra hvilke grønnsaker som er på. Og svært ofte er det da skinke/spekeskinke/pepperoni på. Anonymkode: 096ad...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 25. mai #59 Del Skrevet 25. mai Både du og svigers høres rigide ut. Jeg kan fint ta hensyn til andre i slike sammenkomster, innen visse grenser. Men der de nektet deg å spise kjøtt med svin i, så nektet du å ikke spise noe med svin i. Like steile på hver deres front. Spørsmålet nå er om deres tro og du er forenelig. Altså ikke at du skal ta til deg deres tro men å respektere at de har troen og de normene de har? For denne ene gangen kunne du kanskje spist pizza uten skinke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 25. mai #60 Del Skrevet 25. mai Her synes jeg begge parter opptrer klandreverdi. Jeg synes ts ikke bør bestille svin når hun er ute med med adventister. Jeg ville f.eks aldri bestilt svin om je gvar ute på en restaurant med en muslim. Når du først opptrådte klønete sosialt, synes jeg familien til din kjæreste ikke skal legge seg bort i hva du spiser. Respekt går begge veier, og her synes jeg dere var like ille. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå