AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #41 Del Skrevet 25. mai 2024 Nå har det vært mye veps de siste årene, så det har nok gjort litt med bie og humlebestanden (siden vepsen er ond og betur døden for de viltige artene). Ellers så kan det også tenkes at det er for høy blomstring for tidlig i år slik at våren neste år blir skikkelig trist. På områder hvor det for en måned siden var snø er det nå multeblomster, det er ikke normalt. Anonymkode: 57d12...403 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 25. mai 2024 #42 Del Skrevet 25. mai 2024 Anbefaler "forklart" på Spotify (Aftenposten podkast), episoden fra 16 mai, denne ser nærmere på dette. Kort fortalt har det de siste 4 årene vært et enormt fall i insekter, men 4 år er for kort tid til å slå fast om dette er en trend eller naturlig variasjon. Men man frykter at dette er en trend, og årsaken er sannsynligvis at insektene blir fordrevet vekk av menneskelig aktivitet. Norge har i motsetning til enkelte andre land heller ingen juridiske tiltak for å prøve å bedre situasjonen, det stilles ingen krav til for eksempel jordbruk for å gjøre enkle tilpasninger som er mer insektsvennlige. At privatpersoner gjør tiltak er fint det men det utgjør svært lite av årsaken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #43 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veps er ikke pollinatorer. Så noen humler og annet, men huseieren ble kvitt ugresset og tenkt å lage en til monokultur dessverre. Anonymkode: 7808e...cde "Stikkeveps er en av de viktigste pollinatorene vi har. Det vil si at de bidrar til bestøvningen av blomster, og her spiller de en stor rolle" https://uit.no/nyheter/artikkel?p_dim=88205&p_document_id=381820 Anonymkode: 16f28...dac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #44 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nå har det vært mye veps de siste årene, så det har nok gjort litt med bie og humlebestanden (siden vepsen er ond og betur døden for de viltige artene). Ellers så kan det også tenkes at det er for høy blomstring for tidlig i år slik at våren neste år blir skikkelig trist. På områder hvor det for en måned siden var snø er det nå multeblomster, det er ikke normalt. Anonymkode: 57d12...403 Vanlig veps er ikke noe problem for bier og humler. Anonymkode: 241b1...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 25. mai 2024 #45 Del Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vanlig veps er ikke noe problem for bier og humler. Anonymkode: 241b1...36f Geithamsen som har dukket opp derimot! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #46 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 12.47): problemet med dette rådet, er at det kommer 50 eksperter i august og sier det motsatte til de som prøver å bekjempe brunsnegler - ha en ryddig hage, ingen hauger med løv, rydd under trærne...... Anonymkode: 16f28...dac Man kan få tak i brunsnegler uten å klippe eller å fjerne hauger med løv etc. man legger ut brunt bananskall og plukker der hvor det ligger. Samler seg masse brunsnegler på de og rundt. Anonymkode: 882d9...1ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #47 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan få tak i brunsnegler uten å klippe eller å fjerne hauger med løv etc. man legger ut brunt bananskall og plukker der hvor det ligger. Samler seg masse brunsnegler på de og rundt. Anonymkode: 882d9...1ce det var ikke poenget. Jeg vet hvordan jeg skal håndtere snegler i min hage. Poenget var at eksperter råder folk til å holde hagen ryddig, som et - blant flere - virkemiddel for å få bukt med snegleproblemet, og dette går de ut i pressen med hver bidige ettersommer. Så sier den jeg siterte, at vi bør holde hagen litt uryddig for å lage habitat for insektene. Altså diametralt motsatte mål, der det siste helt klart er det viktigste, mens det første er det som får oppmerksomhet i pressen, og dermed hagefolkets bevissthet. Anonymkode: 16f28...dac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #48 Del Skrevet 26. mai 2024 Anononyma skrev (21 timer siden): Geithamsen som har dukket opp derimot! Jepp, derfor jeg skrev "vanlig". Men geithamsen er egentlig ikke et så stort problem den heller. Originalt eksisterte den i Norge den også, og det før det ble manko på andre insekter. Anonymkode: 241b1...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #49 Del Skrevet 22. juni 2024 Drar opp denne siden jeg kom på den i stad, når jeg gikk forbi klatrehortensiaen og treet med så mye insekter at jeg knapt kunne høre meg selv! Sumsumsum over alt, masse insekter av forskjellige slag 🤩 Anonymkode: 42087...83b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #50 Del Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Drar opp denne siden jeg kom på den i stad, når jeg gikk forbi klatrehortensiaen og treet med så mye insekter at jeg knapt kunne høre meg selv! Sumsumsum over alt, masse insekter av forskjellige slag 🤩 Anonymkode: 42087...83b Her regner det i dag, så jeg har ikke hørt/sett etter i dag. Men kryptimian, rødkløver, og en god del mer blomstrer fint om dagen. I går var det masse som summet rundt i hagen. Klatrehortensiaen min er bare en liten avlegger jeg fikk i fjor, så må nok vente ltil neste år eller senere - før den blomstrer. Kaprifolen er full av knupper, så håper den snart lukter godt og lokker til seg rikelig med innsekte 🐝 Anonymkode: d32d4...436 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #51 Del Skrevet 20. august 2024 Jeg vet ikke om de er pollinatorer, men jeg har lagt merke til at det er blitt veldig få stankelbein rundt meg de siste årene. Nå ble jeg glad da jeg hørte en på soverommet i natt, selv om jeg synes lyden er litt ekkel 😂 Anonymkode: d32d4...436 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #52 Del Skrevet 20. august 2024 De har vært i min hage i år! Anonymkode: 5ac31...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #53 Del Skrevet 20. august 2024 Har vært lite av de i sommer hos meg, hver sommer har det vært mye men denne? Nei. Sikkert fordi der har vært og er en dårlig somler. Anonymkode: 6a353...707 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #54 Del Skrevet 20. august 2024 Vindmøller dreper masse innsekter, det er snakk om mange tonn insekter som blir drept over hele Europa grunnet grønn strømproduksjon. Husker barndommen da hele bilvinduet ble dekket av innsekter når vi skulle opp på fjellet. Kan telle på en hånd hvor mange sommerfugler jeg har sett i år. Har ikke hatt noen bier, humler eller veps som har flydd inn vinduet og vanligvis har det pleid å være en del. Trist utvikling. Anonymkode: 095bc...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå