Gå til innhold

Hvor er alle pollinatorene? :(

katties

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
katties skrev (13 timer siden):

For 5 år siden var det en svermer av sikkert et par hundre neslesommerfugler i hagen, mye veps som etter hvert spiste fallen frukt (plaget ikke oss, men var mye reder på loftet da), masse bier og humler. 

I år tror jeg jeg til nå har sett totalt under 20 humler, veps og bier til sammen 😢 Bare 3 år siden var det humlesvermer her. Bor i boligområde med eneboliger med hager, super-blomsterglad nabo, har selv mye blomster og frukttrær,men hvor er alle de nyttige innsektene blitt av??? Hvordan er det hos dere?

for et par uker siden var det en del bier, men de har jeg ikke sett på en stund. Noen få humler, en sommerfugl.

Det er ingen tvil om at det er ekstremt lite insekter i forhold til før. Jeg kan ikke huske sist jeg fikk et myggstikk. Mine barn vet ikke hva det er, de har aldri ligget på soverommet en sommernatt og hørt lyden av en mygg i rommet og ventet på at den setter seg. De har aldri sett en frontrute dekket av døde insekter når man har kjørt om natta på sommeren.

Det er skremmende.

Anonymkode: 16f28...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Omtrent borte alt av humler og andre insekter. Studier fra EU viser at dieseleksos dreper insektene.

Anonymkode: 435e2...947

Trodde det var blitt mye mindre eksos enn før, jeg 🤔 Er jo så mye elbiler nå. Men husker at det var helt vanlig før, når vi kjørte noe sted, at det var massevis av insekter som kræsjet i bilrutq, så det måtte ofte vask til. Nå husker jeg ikke når et insekt sist kræsjet i glasset.... tror det kan ha vært en gang for 2 år siden 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utviklingen ligger 1-2 uker på etterskudd her på Østlandet pga den kalde våren. Det er lett å se for oss som har bier. 

Anonymkode: 241b1...36f

virkelig? jeg bor på sørvestlandet, og vi har hatt en kald vår, frem til midten av mai, da temperaturen eksploderte. Trodde det var nokså likt i hele sør-norge.

Men jeg noterer meg at alt er tidlig i år likevel. Irisen blomstrer nå, det er tre uker før normalt, samme med blåregn, rhododendron, peoner - jeg har det jeg kaller "junihagen" nå i mai.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å lage habitat til insektene! Gamle tørre stokker, hauger med løv, ikke rydd innunder trær og la ting visne ned av seg selv. Vannspeil på skyggefulle steder, la noe gro villt.

Anonymkode: 42087...83b

Har ikke tørre stokker, men tror min mann sikkert kan finne noe slikt. Vannspeil har naboen, men vi må nok la det være - er så mye mygg her (dé er det liksom aldri mangel på...), så er redd for at det kan gjøre ting enda værre . Lar ting gro vil, har en del blomster, men tenker blomstereng hadde vært fint :) Ellers tror jeg det skal være fint med løv, gjemmesteder o.l. her borte da, pluss massevis av fine hager - folk planter t.o.m blomster oppover fjellsidene her, så trodde det skulle være mye fint for insekter, men virker som det skjer noe rart 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og husk å lage habitat til insektene! Gamle tørre stokker, hauger med løv, ikke rydd innunder trær og la ting visne ned av seg selv. Vannspeil på skyggefulle steder, la noe gro villt.

Anonymkode: 42087...83b

problemet med dette rådet, er at det kommer 50 eksperter i august og sier det motsatte til de som prøver å bekjempe brunsnegler - ha en ryddig hage, ingen hauger med løv, rydd under trærne......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det MASSE insekter. Fluer, biller, veps (dessverre), mye humler og flere typer sommerfugler som fyker rundt. Typer jeg ikke har sett så mye tidligere også. Men nå er det veldig mye busker, trær og div blomsterplanter på tomten her.

Anonymkode: aa4d2...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kryr av humler og veps her jeg bor i Nordland i hvertfall. Aldri kasta ut så mange som jeg har gjort i år og  ene treet mitt er fullt av humler. Bier har vi ikke så mye av vilt. 

Anonymkode: 726c7...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har et plommetre på andre siden av hekken. De siste årene har jeg hørt biene gjennom soveromsvinduet, men i år har det vært stille.

Jeg har ganske mange humler rundt meg, og det ha vært en del hvite sommerfugler her. Har også sett sitronsommerfugler? tidligere i vår.

Jeg vet ikke om den kalde vinteren og våren har påvirket bestanden?

Her er artikkel om plantevernmidler i bievennlige planter https://www.nrk.no/ytring/hagebloffen-1.16867927

Selv begynte jeg å anlegge blomstereng i fjor, og jeg har bestemt meg for å kjøpe kun økologiske frø fremover. 

Anonymkode: d32d4...436

Her vet jeg ikke engang om det blir plommer i år - var så fint tre her borte, med sassevis av blomster, men så aldri et eneste insekt på det 🥺

Husker at jeg så masse hvite sommerfugler,  sitronsommerfugler, neslesommerfuglwr, pluss massevis av de mindre typene rundt omkring. Har ikke sett annet enn hvite her siden for 2 år siden. 

Synes det mes økologisk jordbruk har tatt godt av de siste 4 årene, så ville trodd ting kanskje skulle bli bedre med dét, men det har likevel gått nedover :( Skal også kjøpe øko-frø når de kommer inn på lager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette varierer fra år til år, vi hadde masse for 3 år siden, og det ser ut til at det skal bli mye i år igjen. Humler og veps fyker inn med en gang vi prøver å lufte 😩

Vi har stor hage, og synes de kan holde seg litt unna huset. Litt usikker på om jeg vil ha blomster på terrassen i år. Får kanskje sette pottene litt lenger unna.

Bor i Oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (3 timer siden):

Her vet jeg ikke engang om det blir plommer i år - var så fint tre her borte, med sassevis av blomster, men så aldri et eneste insekt på det 🥺

Husker at jeg så masse hvite sommerfugler,  sitronsommerfugler, neslesommerfuglwr, pluss massevis av de mindre typene rundt omkring. Har ikke sett annet enn hvite her siden for 2 år siden. 

Synes det mes økologisk jordbruk har tatt godt av de siste 4 årene, så ville trodd ting kanskje skulle bli bedre med dét, men det har likevel gått nedover :( Skal også kjøpe øko-frø når de kommer inn på lager igjen.

Jeg har kjøpt en del frø fra solhatt.no de siste årene, men jeg også tatt med frøpakker andre steder om jeg har sett noe jeg har lyst på. Til neste vår skal jeg bl.a. så lavendel fra dem, i følge artikkelen på nrk var lavendel en av de sortene som var mest forgiftet.

Ellers synes jeg faktisk at jeg har fått mer innsekter på bilruta i år, så det er jo på en måte positivt. 

Anonymkode: d32d4...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Humlebrumle summer jevnt her i år, som årene før.

Anonymkode: b1c04...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sett flere forskjellige typer humler her og også masse sommerfugler, særlig de mindre artene har det vært mange av i år. Har også sett noe veps. Men bier har det ikke vært så mye av enda. Håper det kommer seg, har noen frukttrær, men mange av urtene og de andre staudene biene elsker er ikke i blomst enda.

Til dere som lurer på gode innsekts-blomster så elsker innsektene her i alle fall bergmynte, anisisop (disse er begge stauder, men enkle å så fra frø), agurkurt og særlig honningurt. Honningurt er virkelig helt fantastisk for biene og veldig enkel å så fra frø. Man får kjøpt økologiske, norskproduserte frø av solhatt.no og kjøper man fra dem vet man at det ikke er noen giftige sprøytemidler involvert. 

Anonymkode: 6a466...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flust av bier, veps og sommerfugler her i hagen min i trondheim.

Anonymkode: 59c4d...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Husker hvordan det var da jeg tok førerkort i 1998. Vasket og gnudde på den første bilen min hele sommeren. Den var full av knuste insekter, sånn at man merket det var ruglete når man kjørte viskerne. Ruta var full av små knudrete tørka ihjelkjørte kryp som ikke gikk å spyle av, men måtte stå å gnu med ei fille. Samme med skiltet foran. Masse insekter og små blodflekker. Eneste man får på ruta i dag er pollenstøv. Et spyl med vindusspyleren og den er ren og glatt. Skiltet er det ikke en prikk på. 

Lurer på hvor lang tid det tar før vi har kjørt verden i grøfta. 

Anonymkode: dde43...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråling fra basestasjoner og kjemikalier fra landbruk. Alle kjører rundt med radar på bilen og lurer på hvorfor det ikke lengre er insekter på ruta. Smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Veps er ikke pollinatorer.

Så noen humler og annet, men huseieren ble kvitt ugresset og tenkt å lage en til  monokultur dessverre. 

Anonymkode: 7808e...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har summet godt i frukttrærne hos oss. Så har vi heller ikke klipt alt gresset, og der er det også god aktivitet la jeg merke til når jeg satt midt i løvetannen. 

Anonymkode: a9ec7...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg bor på Sørlandet og har faktisk ikke sett en eneste sommerfugl i år. Humler og bier har det også vært markant mindre av, har bare sett et par stykker. Det er veldig stor forskjell på hvordan det var før. 

Anonymkode: 84858...251

Samme her, også sørlandet 

Anonymkode: bb3a3...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lite pollinatorer på eple og kirsebærtrærne. Jeg er redd det er en konsekvens av jordet vi har ved siden av oss. Da vi flyttet inn ble det dyrket gress her, men for to år siden tok en annen bonde over og han dyrker korn. Og sprayer med noe insektsmidler av noe slag. Vi har en rotete hage på nesten to mål med mange fine plasser for insektene, men i år er det veldig lite. Jeg håper det er fordi det er «tidlig», men frykter det verste. 

Anonymkode: 4613e...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...