Gå til innhold

Hvor er alle pollinatorene? :(

katties

Anbefalte innlegg

For 5 år siden var det en svermer av sikkert et par hundre neslesommerfugler i hagen, mye veps som etter hvert spiste fallen frukt (plaget ikke oss, men var mye reder på loftet da), masse bier og humler. 

I år tror jeg jeg til nå har sett totalt under 20 humler, veps og bier til sammen 😢 Bare 3 år siden var det humlesvermer her. Bor i boligområde med eneboliger med hager, super-blomsterglad nabo, har selv mye blomster og frukttrær,men hvor er alle de nyttige innsektene blitt av??? Hvordan er det hos dere?

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig mye veps og humler, foreløpig lite sommerfugler.

Anonymkode: f6339...e21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en del veps, og har også sett en del humler. Sommerfugler har også vært på besøk. Og masse stikkeinsekter i gresset... 

Men insektene sliter, ingen tvil om det!

Anonymkode: 42087...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fremdeles tidlig, det er bare 4-5 uker siden vinteren slapp taket for alvor her, men i hagen min har jeg sett både humler, veps, bier og sommerfugler.
Om noen uker blomstrer lavendelen, og da kommer det enda flere.

Anonymkode: 90a75...c74

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver ikke hvor i landet du bor, TS?

Anonymkode: 1ef52...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her og. Samme problem. Har blitt færre og færre og i år har jeg sådd og planta BARE pollinator blomster og stauder. 
Det kommer jeg til å fortsette med i årene fremover. Så mange blomster som mulig. 
Skal fylle opp 1 mål med bare pollinator blomster. 

Anonymkode: 882d9...1ce

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her og. Samme problem. Har blitt færre og færre og i år har jeg sådd og planta BARE pollinator blomster og stauder. 
Det kommer jeg til å fortsette med i årene fremover. Så mange blomster som mulig. 

Jeg og. Skal bestille frøblanding som er tilpasset regionen, og prøve å få til mest mulig kulturlandskapsplanter for å stimulere til mangfold og de lokale insektsartene!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste at til og med honningblomstene er sprøytet full av insektsmiddel :( 

Anonymkode: 7f8ef...224

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (11 timer siden):

For 5 år siden var det en svermer av sikkert et par hundre neslesommerfugler i hagen, mye veps som etter hvert spiste fallen frukt (plaget ikke oss, men var mye reder på loftet da), masse bier og humler. 

I år tror jeg jeg til nå har sett totalt under 20 humler, veps og bier til sammen 😢 Bare 3 år siden var det humlesvermer her. Bor i boligområde med eneboliger med hager, super-blomsterglad nabo, har selv mye blomster og frukttrær,men hvor er alle de nyttige innsektene blitt av??? Hvordan er det hos dere?

Omtrent borte alt av humler og andre insekter. Studier fra EU viser at dieseleksos dreper insektene.

Anonymkode: 435e2...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og husk å lage habitat til insektene! Gamle tørre stokker, hauger med løv, ikke rydd innunder trær og la ting visne ned av seg selv. Vannspeil på skyggefulle steder, la noe gro villt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen har et plommetre på andre siden av hekken. De siste årene har jeg hørt biene gjennom soveromsvinduet, men i år har det vært stille.

Jeg har ganske mange humler rundt meg, og det ha vært en del hvite sommerfugler her. Har også sett sitronsommerfugler? tidligere i vår.

Jeg vet ikke om den kalde vinteren og våren har påvirket bestanden?

Her er artikkel om plantevernmidler i bievennlige planter https://www.nrk.no/ytring/hagebloffen-1.16867927

Selv begynte jeg å anlegge blomstereng i fjor, og jeg har bestemt meg for å kjøpe kun økologiske frø fremover. 

Anonymkode: d32d4...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skriver ikke hvor i landet du bor, TS?

Anonymkode: 1ef52...e86

Østlandet, så det er godt og varmt her - både kirsebærene, plommetrærne og epletreærne har allerede blomstret og mistet nesten alle kronbladene 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor på Sørlandet og har faktisk ikke sett en eneste sommerfugl i år. Humler og bier har det også vært markant mindre av, har bare sett et par stykker. Det er veldig stor forskjell på hvordan det var før. 

Anonymkode: 84858...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har en del veps, og har også sett en del humler. Sommerfugler har også vært på besøk. Og masse stikkeinsekter i gresset... 

Men insektene sliter, ingen tvil om det!

Er bare så rart - har hørt at insekter dør der det blir sprayet insektmidler, men trodde det var nok av grøntarealer og hager med masse blomster til at det skulle være masse innsekter her. Foreløpig er det mest brunsnegler, og de spiser  visst humleyngel :( Enda en grunn til å mislike de ekle sneglene der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles tidlig, det er bare 4-5 uker siden vinteren slapp taket for alvor her, men i hagen min har jeg sett både humler, veps, bier og sommerfugler.
Om noen uker blomstrer lavendelen, og da kommer det enda flere.

Anonymkode: 90a75...c74

Jeg håper dét, men på lavendel her borte har det vært mindre humler de siste par årene 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er pollinatorene? De er døde fordi vi ikke tar klima og miljøkrisen på alvor.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en del ulike blomster på plenen, men lurer også på å kjøpe frøpakker med ulike frø og se om det kan hjelpe på. Tror barna her også hadde blitt veldig fornøyd med å ha masse ulike blomster, for vi pleide alltid å stoppe opp, se på slikt og se om vi kunne finne insekter som jobbet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og. Skal bestille frøblanding som er tilpasset regionen, og prøve å få til mest mulig kulturlandskapsplanter for å stimulere til mangfold og de lokale insektsartene!

Tenker å gjøre det samme :) Ser ut som det er litt utsolgt av den økologiske varianten her borte nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste at til og med honningblomstene er sprøytet full av insektsmiddel :( 

Anonymkode: 7f8ef...224

Frøene selv, liksom???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utviklingen ligger 1-2 uker på etterskudd her på Østlandet pga den kalde våren. Det er lett å se for oss som har bier. 

Anonymkode: 241b1...36f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...