AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Del Skrevet 24. mai Hei! Jeg har nettopp fått en 20% VTAO jobb og er 100% ufør i tillegg. Jeg har da altså varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift, jobben er i kommunen. Så vidt jeg har forstått så får arbeidsgiver tilskudd fra NAV for å ha meg der og det er helt valgfritt for jobben om de ønsker å gi meg lønn eller ikke? I alle fall får de 6000 kr av NAV i måneden og har valgt å gi meg 3000 kr av disse, noe jeg jo setter veldig pris på. Jeg er altså psykisk syk og mitt største problem ift jobb er at jeg ikke jobber like fort som det man ser på som normalt å skulle klare dersom en er ordinært ansatt og har ett vanlig arbeidsforhold. Jeg kan også bli så syk i perioder på ofte flere uker på det verste. Også opptil måneder. Så det vil si at jeg enten ikke kommer på jobb i det hele tatt eller at jeg ikke blir helt ferdig med alle mine arbeidsoppgaver i løpet av den tiden jeg er på jobb som gjør at en kollega av meg må gjøre ferdig mine oppgaver etter at jeg går for dagen. Nå har jeg vært stabil og frisk lenge (ca. 1 år) så jeg har møtt på jobb hver dag og gjør alltid ferdig det som er mine arbeidsoppgaver. Jeg trenger lite hjelp når jeg er på jobb, så det er bare det at noen må ta over for meg hvis det blir for mange oppgaver på meg den dagen når jeg er ferdig med mine 4 timer på jobb hvis jeg ikke har overskudd til å jobbe lenger. Arbeidsoppgavene mine kan variere i mengde så vi har en avtale på at jeg kan gå tidligere og jobbe lenger alt etter hvor mye jeg har å gjøre, men i utgangspunktet jobber jeg 2 dager i uka og 4 timer per dag. Hvis jeg blir sykere og ikke klarer å jobbe på f.eks 3 måneder vil jeg da fortsatt få lov å beholde lønnen min eller kan arbeidsgiver bestemme å trekke den tilbake og ikke gi meg noe lønn siden jeg da ikke jobber pga jeg er for syk til det og de kanskje heller da må bruke de pengene til å lønne noen andre for å gjøre min jobb eller hvordan fungerer det? Jeg har i alle fall fått beskjed fra NAV at jeg ikke trenger levere sykemelding men bare gir beskjed om ca hvor lenge jeg blir vekke? Anonymkode: 1ef0b...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Del Skrevet 25. mai Ingen som vet? Anonymkode: 1ef0b...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #3 Del Skrevet 16. september Pusher opp denne, for dette lurer jeg også på.🤔 Men, jeg fikk nå beskjed om at en VTAO er en 50% jobb, altså det er meningen at en skal møte opp på jobben 17 timer eller mer! Som ufør med lite restarbeidsevne greier jeg ikke å gå fra ingen jobb til 50% sånn uten videre. De (NAV) sa det kunne gå gradvis, men det er meningen at en SKAL jobbe 50% for å i det hele tatt få VTAO. Er dette noe NAV her er strengere på enn andre plasser, eller er det slik over alt? Vil tro at dette blir uoverkommelig for de fleste uføre. 😟 Anonymkode: 03996...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #4 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 13.29): Pusher opp denne, for dette lurer jeg også på.🤔 Men, jeg fikk nå beskjed om at en VTAO er en 50% jobb, altså det er meningen at en skal møte opp på jobben 17 timer eller mer! Som ufør med lite restarbeidsevne greier jeg ikke å gå fra ingen jobb til 50% sånn uten videre. De (NAV) sa det kunne gå gradvis, men det er meningen at en SKAL jobbe 50% for å i det hele tatt få VTAO. Er dette noe NAV her er strengere på enn andre plasser, eller er det slik over alt? Vil tro at dette blir uoverkommelig for de fleste uføre. 😟 Anonymkode: 03996...985 Håper noen har svar. Jeg jobber som sagt bare 20% rart om de skal sette en så høy prosent som 50 som krav da? Anonymkode: 1ef0b...69e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #5 Del Skrevet 4. oktober Man har et samarbeidsmøte med Nav og arbeidsgiver om arbeidsdager og arbeidstider, der man da kommer frem til en løsning. Jeg personlig har søkt om 70% uføretrygd med tvang (selv om nav påstår at d ikke er tvang, siden jeg søkte selv) og er i VTAO selv, men jeg må jobbe 80% eller være tilstede på jobb 80% for å utføre en 30% stilling, så stillingsprosenten på VTAO varierer veldig.. Jeg har 50% VTAO, 30% lønn. Men jeg er ikke motivert, fordi at den lønna jeg får er akkurat det som arbeidsgiver får i støtte for å ha meg på jobb. Ikke får jeg hjelp heller av Nav til å komme i en annen jobb fordi de påstår at jeg er ferdig avklart. Noe jeg er kjempe lei meg for. Jeg har armer og bein som jeg vil bruke, allikevel må jeg søke om uføretrygd fordi at folk påstår at de har gjort alt noe de absolutt ikke har gjort.. blir så frustrert at du aner ikke. Anonymkode: 082ed...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 4. oktober #6 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 21.37): Hei! Jeg har nettopp fått en 20% VTAO jobb og er 100% ufør i tillegg. Jeg har da altså varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift, jobben er i kommunen. Så vidt jeg har forstått så får arbeidsgiver tilskudd fra NAV for å ha meg der og det er helt valgfritt for jobben om de ønsker å gi meg lønn eller ikke? I alle fall får de 6000 kr av NAV i måneden og har valgt å gi meg 3000 kr av disse, noe jeg jo setter veldig pris på. Jeg er altså psykisk syk og mitt største problem ift jobb er at jeg ikke jobber like fort som det man ser på som normalt å skulle klare dersom en er ordinært ansatt og har ett vanlig arbeidsforhold. Jeg kan også bli så syk i perioder på ofte flere uker på det verste. Også opptil måneder. Så det vil si at jeg enten ikke kommer på jobb i det hele tatt eller at jeg ikke blir helt ferdig med alle mine arbeidsoppgaver i løpet av den tiden jeg er på jobb som gjør at en kollega av meg må gjøre ferdig mine oppgaver etter at jeg går for dagen. Nå har jeg vært stabil og frisk lenge (ca. 1 år) så jeg har møtt på jobb hver dag og gjør alltid ferdig det som er mine arbeidsoppgaver. Jeg trenger lite hjelp når jeg er på jobb, så det er bare det at noen må ta over for meg hvis det blir for mange oppgaver på meg den dagen når jeg er ferdig med mine 4 timer på jobb hvis jeg ikke har overskudd til å jobbe lenger. Arbeidsoppgavene mine kan variere i mengde så vi har en avtale på at jeg kan gå tidligere og jobbe lenger alt etter hvor mye jeg har å gjøre, men i utgangspunktet jobber jeg 2 dager i uka og 4 timer per dag. Hvis jeg blir sykere og ikke klarer å jobbe på f.eks 3 måneder vil jeg da fortsatt få lov å beholde lønnen min eller kan arbeidsgiver bestemme å trekke den tilbake og ikke gi meg noe lønn siden jeg da ikke jobber pga jeg er for syk til det og de kanskje heller da må bruke de pengene til å lønne noen andre for å gjøre min jobb eller hvordan fungerer det? Jeg har i alle fall fått beskjed fra NAV at jeg ikke trenger levere sykemelding men bare gir beskjed om ca hvor lenge jeg blir vekke? Anonymkode: 1ef0b...69e Regner med du mener varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift? Du må har da egentlig i grunnen to arbeidsgivere nav og den bedriften du jobber i. Du må da få kopi av sykmld som du leverer til nav eller bedriften du jobber i. Vi løser det med at vtoperson tar ut en skriftlig sykmld og gir oss. Og nav får den digitale. Men vi betaler timelønn etter vta sats. (Og vi forskuddsbetaler sykepenger) Da får vi som bedrift dekket sykepenger fra nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #7 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 19.37): Man har et samarbeidsmøte med Nav og arbeidsgiver om arbeidsdager og arbeidstider, der man da kommer frem til en løsning. Jeg personlig har søkt om 70% uføretrygd med tvang (selv om nav påstår at d ikke er tvang, siden jeg søkte selv) og er i VTAO selv, men jeg må jobbe 80% eller være tilstede på jobb 80% for å utføre en 30% stilling, så stillingsprosenten på VTAO varierer veldig.. Jeg har 50% VTAO, 30% lønn. Men jeg er ikke motivert, fordi at den lønna jeg får er akkurat det som arbeidsgiver får i støtte for å ha meg på jobb. Ikke får jeg hjelp heller av Nav til å komme i en annen jobb fordi de påstår at jeg er ferdig avklart. Noe jeg er kjempe lei meg for. Jeg har armer og bein som jeg vil bruke, allikevel må jeg søke om uføretrygd fordi at folk påstår at de har gjort alt noe de absolutt ikke har gjort.. blir så frustrert at du aner ikke. Anonymkode: 082ed...b1d Men du kan jo bidra i egen sak. Om du sitter apatisk og venter på at Nav ordner alt for deg og din helse, så er du helt på bærtur. Du står fritt til å sjekke ut behandlinger, arbeidsrettede tiltak og til å se deg om etter jobb på egenhånd. Og best av alt, du kan jobbe så mye du vil og greier. Anonymkode: bd957...eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:05 #8 Del Skrevet mandag kl 21:05 endo skrev (På 4.10.2024 den 23.15): Regner med du mener varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift? Du må har da egentlig i grunnen to arbeidsgivere nav og den bedriften du jobber i. Du må da få kopi av sykmld som du leverer til nav eller bedriften du jobber i. Vi løser det med at vtoperson tar ut en skriftlig sykmld og gir oss. Og nav får den digitale. Men vi betaler timelønn etter vta sats. (Og vi forskuddsbetaler sykepenger) Da får vi som bedrift dekket sykepenger fra nav. Hva er timelønn etter vta-sats? Er det ikke lønn etter utdanning, stilling, yrke etc? Anonymkode: b468c...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet mandag kl 21:10 #9 Del Skrevet mandag kl 21:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er timelønn etter vta-sats? Er det ikke lønn etter utdanning, stilling, yrke etc? Anonymkode: b468c...dde Nei, du går jo uføretrygd i bunnen. Så lønna kan være 0 til ja... (i underkant av 1g i året) (husker ikke hva 1g er nå) vanlig er rundt 30-35kr i timen. Noen gir også transport godtgjørelse på en 20-30kr dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:19 #10 Del Skrevet tirsdag kl 09:19 På min VTAO fikk arbeidsgiver 5000,- for å ha meg i arbeid. Av det fikk jeg utbetalt ca 3600,- med forventning om at jeg skulle jobbe 50%. Det gir en timelønn på 48,- netto (66,- brutto). Samtidig gjorde denne økningen av 60 000,- i året at jeg gikk opp fra tabell til 26% skatt, noe som tilsvarte 900,- i måneden på uføretrygden. Reell økning i utbetaling, det jeg ble sittende igjen med, ble da 2700,- i måneden (ufør + lønn, økning i netto). Motivasjonen for å jobbe var dermed ikke lønninga, men det å ha noe å gå til i hverdagen. Dessverre var arbeidsplassen slik at det etter hvert ikke ble verdt det. Jeg brukte for mye penger på å komme meg til og fra jobb, og var helt utslitt etter jobb slik at jeg ikke greide å fungere hjemme. Anonymkode: 03996...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:56 #11 Del Skrevet tirsdag kl 11:56 Samtidig gjorde denne økningen av 60 000,- i året at jeg gikk opp fra tabell til 26% skatt, noe som tilsvarte 900,- i måneden på uføretrygden. Reell økning i utbetaling, det jeg ble sittende igjen med, ble da 2700,- i måneden (ufør + lønn, økning i netto). Takk for svar! Altså du fikk utbetalt 2700 kr for å jobbe 50 prosent? Da kan man jo like gjerne jobbe frivillig. Det er jo også rart at det forventes at man skal kunne jobbe 50 prosent når man i utgangspunktet er ufør! Hva jobbet du med, kan jeg spørre om det? TS Anonymkode: b468c...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:03 #12 Del Skrevet tirsdag kl 15:03 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samtidig gjorde denne økningen av 60 000,- i året at jeg gikk opp fra tabell til 26% skatt, noe som tilsvarte 900,- i måneden på uføretrygden. Reell økning i utbetaling, det jeg ble sittende igjen med, ble da 2700,- i måneden (ufør + lønn, økning i netto). Takk for svar! Altså du fikk utbetalt 2700 kr for å jobbe 50 prosent? Da kan man jo like gjerne jobbe frivillig. Det er jo også rart at det forventes at man skal kunne jobbe 50 prosent når man i utgangspunktet er ufør! Hva jobbet du med, kan jeg spørre om det? TS Anonymkode: b468c...dde Det er jo ikke sikkert at arbeidsoppgavene man utforer tilsvarer 50%. Kunne man hatt en vanlig 50% jobb, hadde man jo vært 50% ufør. Anonymkode: e0ea8...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:40 #13 Del Skrevet i går, 10:40 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Samtidig gjorde denne økningen av 60 000,- i året at jeg gikk opp fra tabell til 26% skatt, noe som tilsvarte 900,- i måneden på uføretrygden. Reell økning i utbetaling, det jeg ble sittende igjen med, ble da 2700,- i måneden (ufør + lønn, økning i netto). Takk for svar! Altså du fikk utbetalt 2700 kr for å jobbe 50 prosent? Da kan man jo like gjerne jobbe frivillig. Det er jo også rart at det forventes at man skal kunne jobbe 50 prosent når man i utgangspunktet er ufør! Hva jobbet du med, kan jeg spørre om det? TS Anonymkode: b468c...dde Ja, NAV mener nå at en skulle møte opp minst 18 timer i uka....men det går altså ikke for meg. Var på VTAO-jobb mellom 20 og 30 %, noe som fungerte såpass at jeg etter hvert fikk meg ordinær jobb i 25% stilling, vanlig lønnet. Jobbet som sekretær både på VTAO og ordinær jobb. Greide å stå i den jobben i to år før jeg måtte slenge inn håndkleet. Små stillinger har ofte større arbeidsmengde enn prosenten tilsier, og det ble alt for mye overtid og stress. Ble sykmeldt ei stund, men valgte å si opp stillingen da jeg kjente at jeg ikke ville greie å komme tilbake i ordinær jobb. Hadde fått "lovnad" om å kunne gå tilbake til VTAO når jeg kom meg på føttene igjen, så det var det jeg satset på. Fikk så møte og oppfølging av NAV, men saksbehandleren min var så avvisende og bastant på de 50% at jeg ikke gikk videre med å søke om VTAO. Ble skikkelig satt ut, for der satt jeg og sa at jeg ikke greide mer enn 20-30%, men ville jobbe! Så nå er jeg uten både jobb og VTAO, og skikkelig nedfor fordi jeg ikke har noe å gå til. Ja, lønnen på VTAO var ikke noe å skryte av, i hvert fall ikke med tanke på de ekstra kostnadene en har med å være i arbeid kontra hjemme. Jeg trengte både arbeidsklær, sko for harde gulv og busskort. Var på jobb to dager i uka for å få fordelt timene og belastningen, og det ble ofte også en tredje dag når det var travelt. Gjorde det allikevel, for det var så godt å kunne svare at jeg var sekretær kontra ufør, når folk spurte hva jeg jobbet med. Jeg hadde også noen fantastiske kollegaer på jobben. Det var mye på grunn av de at jeg sa opp jobben, for jeg ville ikke at de skulle få noe ekstraarbeid med meg. Da jeg gikk på VTAO så gikk jeg oppå den andre stillingen som sekretær, hun jobbet 25% og jeg 20-30% sammen med henne. (Det var mer enn nok arbeidsoppgaver til oss begge, da vi kunne gjøre ekstra servicearbeid når vi hadde tid.) Hun måtte bytte jobb, og jeg søkte da på den 25% stillingen. Da jeg senere ble syk og sykmeldt så ble den stillingen jeg hadde i prinsippet ubemannet, da de ikke satte inn vikar for meg. Egentlig ikke mitt problem, men jeg skjønte jo at det ble vanskelig for arbeidsgiveren min å sette inn vikar nå og da. Det er mye derfor VTAO eksisterer, for å kunne jobbe "oppå" noen, og uten at det skal bli vanskelig for arbeidsgiveren hvis vedkommende har dårlige perioder. Jeg er veldig glad for at VTAO eksisterer, når det fungerer, men jeg er redd for at de nå har strammet inn reglene såpass mye at det blir uoppnåelig for de aller fleste uføre. Ja, hvem greier 50% jobb når en er 100% ufør?!? Jeg skulle aldri ha søkt ordinær jobb og sagt opp min VTAO. Anonymkode: 03996...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #14 Del Skrevet i går, 12:56 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er veldig glad for at VTAO eksisterer, når det fungerer, men jeg er redd for at de nå har strammet inn reglene såpass mye at det blir uoppnåelig for de aller fleste uføre. Ja, hvem greier 50% jobb når en er 100% ufør?!? Er det en ny regel at man må jobbe 50% hvis man har VTAO? Hva skjer med oss som jobber mindre da? Jeg jobber 20% nå og skal snart forlenge vedtaket, betyr det at jeg mister jobben? Anonymkode: 1ef0b...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:10 #15 Del Skrevet i går, 13:10 Mener det er slik at arbeidsgiver kan velge å gi deg bonuslønn. Arbeidsgiver er ikke forpliktet til dette. Det virker rart på meg at arbeidsgiver skal utbetale bonuslønn til en fraværende/Syk medarbeider, som er på et tiltak og får 100 % uføretrygd. Det er ikke mange arbeidsgivere som har råd til dette, og er det i det hele tatt riktig? Å ha en person på tiltak er ikke bare lønna, det er sosiale kostnader, PC/annet nødvendig utstyr og kanskje må arbeidsgiver bruke tid på å tilrettelegge eller omfordele arbeidet ved fravær. Jeg er sterk tilhenger av arbeidslinjen i norsk arbeidsliv. Arbeid er helsefremmede for veldig mange. Folk i ts´ situasjon bidrar med mye i samfunnet. Samtidig er det klart at bedrifter som stiller opp i slike tilfeller (og flere burde gjøre det!), bruker ressurser på dette. Varierende og ofte langvarig sykdom, har en kostnad for virksomheten som i de aller fleste tilfeller (vi har fire på tiltak her jeg jobber), overstiger tilskuddet med god margin. Det er viktig å tenke på dette også. Det er ukjent for meg at man må jobbe 50, kan det stemme? Vi har flere som er på 25. Anonymkode: cd5a5...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det en ny regel at man må jobbe 50% hvis man har VTAO? Hva skjer med oss som jobber mindre da? Jeg jobber 20% nå og skal snart forlenge vedtaket, betyr det at jeg mister jobben? Anonymkode: 1ef0b...69e Jeg vet ikke, for jeg finner ikke noe om et "krav" til 50% noen steder, men det var det min veileder sa flere ganger under siste samtale. Ble så satt ut av å bli avvist at jeg ikke greide å spørre og grave mer. Det er ikke lett å få en annen veileder her, og arbeidsplassen jeg kunne og ville ha VTAO hos, er ikke lengre på banen. De spurte om det ble VTAO igjen, men jeg måtte si at NAV ikke var med på det. Har ikke overskudd til å ta opp "kampen" nå, men jeg vil forhøre meg med de i det kommunale tilbudet for samtaler, om de har hørt noe om dette. De samarbeider både med NAV og helse, så noe innsikt må de da ha. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mener det er slik at arbeidsgiver kan velge å gi deg bonuslønn. Arbeidsgiver er ikke forpliktet til dette. Det virker rart på meg at arbeidsgiver skal utbetale bonuslønn til en fraværende/Syk medarbeider, som er på et tiltak og får 100 % uføretrygd. Ja, jeg tror de kan gi bonuslønn, men jeg tror ikke det er vanlig. Arbeidsgiveren må også betale arbeidsgiveravgift, så de har dessverre litt utgifter med å ha folk på tiltak. Mulig de trekker det fra tilskuddet de får fra NAV? Annet utstyr de må ha for å ha folk i jobb vil de vel uansett ha kjøpt inn, om det har vært en ordinær arbeider eller noen på tiltak. 🤔 En kan tenke at 100% uføretrygd i teorien tilsvarer 66% lønn, så en ufør arbeider seg økonomisk opp fra den 66%. Hadde en ordinær arbeider hatt en 66% stilling og fått seg en 20% stilling til, ville de ikke vært fornøyd med å få 45,- i timen for den jobben. De som har full uføretrygd har mistet all sin restarbeidsevne/evne til å stå i ordinær jobb, men vil kanskje ha litt "kapasitet" til å være i en tilrettelagt stilling. Denne "kapasiteten" de har igjen, og som de bruker på jobben, vil ofte være alt de har, så de vil være like slitne etter 20% som en frisk vil være etter 100%. Jeg hadde ikke noe overskudd til å gjøre ting i min fritid de dagene jeg hadde vært på jobb, og måtte ofte ha en hviledag dagen derpå også. Anonymkode: 03996...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vet ikke, for jeg finner ikke noe om et "krav" til 50% noen steder, men det var det min veileder sa flere ganger under siste samtale. Ble så satt ut av å bli avvist at jeg ikke greide å spørre og grave mer. Det er ikke lett å få en annen veileder her, og arbeidsplassen jeg kunne og ville ha VTAO hos, er ikke lengre på banen. De spurte om det ble VTAO igjen, men jeg måtte si at NAV ikke var med på det. Har ikke overskudd til å ta opp "kampen" nå, men jeg vil forhøre meg med de i det kommunale tilbudet for samtaler, om de har hørt noe om dette. De samarbeider både med NAV og helse, så noe innsikt må de da ha. Jeg håper din veileder tar feil, hvis ikke ser jeg for meg at det er mange med VTAO som muligens mister jobben. Det høres i alle fall veldig rart ut om NAV skulle kreve av en som er 100% uføretrygdet å jobbe så mye som 50% prosent, selv om jobben er tilrettelagt. Det høres lurt ut å spørre det kommunale tilbudet, vil tro de vet. Anonymkode: 1ef0b...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå