Gå til innhold

Foreldre anmelder etter sønnen begikk selvmord etter langvarig mobbing

Glufseguri

Anbefalte innlegg

Dere som sier at noen må straffes: mener dere rektor eller skoleeier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får helt vondt i magen av de videoene, stakkars gutt 😭

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (2 timer siden):

Dere som sier at noen må straffes: mener dere rektor eller skoleeier? 

Mobberne! Uhyrene som oppfordret til selvmord!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (3 timer siden):

Nå foregikk mye av mobbingen på skolen, det var der det startet. Når det kommer til nettmobbingen har foreldre (som jeg også nevnte som ansvarlige) et ansvar for å følge med på hva barna deres gjør på nett og å ta affære deretter. 

Men hva konkret kan lærerne gjøre tenker du? Les VG-saken om Peder Angel, selv politiet slet jo med å finne ut hvem som stod bak, hvordan kan man forvente at skolen skal klare det? Mobbing blant eldre barn skjer primært på nett/mobil, det er nærmest umulig for en lærer å være sikker på hvem som skriver hva. Og rektor kan ikke utvise noen basert på "jeg tror det er ham". Det er en utrolig fortvilende situasjon....

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unika skrev (9 minutter siden):

Men hva konkret kan lærerne gjøre tenker du? Les VG-saken om Peder Angel, selv politiet slet jo med å finne ut hvem som stod bak, hvordan kan man forvente at skolen skal klare det? Mobbing blant eldre barn skjer primært på nett/mobil, det er nærmest umulig for en lærer å være sikker på hvem som skriver hva. Og rektor kan ikke utvise noen basert på "jeg tror det er ham". Det er en utrolig fortvilende situasjon....

Jeg snakker ikke kun om kun lærer, la det være helt klart! Jeg snakker om skolen som institusjon, og ledelsen som deretter er pliktig til å ta tak! Lærere skal gjøre sitt, men det er hos ledelsen ansvaret ligger! Nå har jeg beskrevet for deg om hvor ansvaret ligger, hva er det du ikke forstår med det? Mobbeoffer og foreldrene til mobbeofferet er ikke ansvarlige, men alle andre som har et ansvar for mobberen, i tillegg til mobberen selv! Hva kverulerer du for? Et ungt menneske har tatt sitt eget liv pga svikt i systemet, et system som startet allerede på barneskolen og at foreldre ikke følger godt nok med på alt faenskapet barna deres gjør på nett.

Endret av K_mb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unika skrev (20 minutter siden):

selv politiet slet jo med å finne ut hvem som stod bak, hvordan kan man forvente at skolen skal klare det?

Til lege ga han jo selv uttrykk for hvem som sto bak, og frykt-kulturen de skapte. Utfordringen kan vel muligens ligge i at han kanskje ikke identifiserte konkret. Men i det store og hele så er det jo en samfunnssvikt hvor enheter forsøker å gjøre sitt, gjøre nok, men det blir for isolert på hver arena til å ha noen effekt når man ikke får angrepet det helhetlig fra flere vinkler. 

Jeg håper minst én av de som var nært nok på til å vite hva som foregikk står frem og forteller det som må til for å straffeforfølge de ansvarlig. Og da mener jeg både initiativtakere og pådrivere, og de som passivt så på og lot være å gjøre noe med det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lokalsamfunnet vet jo hvem som sendte de meldingene, og hvem som stod bak- så hvorfor ikke tiltale dem? Folk blir tiltalt for stygge ord, rasisme mot en tilfeldig person under en nettkrangel, men systematisk mobbing over år, oppfordring til å ta livet av seg, det blir ikke tiltale? Hvorfor? Det må jo være en grunn til at dette ikke får konsekvenser? 

Tusenvis av unge mobbes, noen mobbes til døde, og ingen står til ansvar? Fikk de som stod bak dette nedsatt oppførsel av skolen? Ble de utvist? ...sms hjem?  Eller lever de totalt uten noen konsekvenser? Media har sms med oppfordring til å drepe seg selv. Da har vel politiet den og...så hvor er tiltalen? 

Politikerne står frem og sutrer om at de blir trakassert, og anmelder. Men unge sårbare - de kan man trakassere til døde. Det er fullstendig uforståelig for meg at dette kan pågå. Masse styr hvis foreldre så mye som kjefter på barn, og rettigheter til alt- men INGEN rettigheter hvis andre barn og unge plager, slår, trakassere, truer det barnet. Da er det fritt frem for den verste psykiske og fysiske terroren. Kan noen fortelle meg logikken i dette? 

Endret av Mooza
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odhrán Ó Máille skrev (På 24.5.2024 den 21.00):

Foreldre neker som regel og tro at deres unger gjør noe galt, så de har nok ikke gjort noe som helst.

Og de som mobbet han føler nok ingen anger.

Tvilsomt at noen blir straffet.  

Er så tragisk at barn ikke lærer å ta ansvar for egne handlinger. Er liksom bare andre sin feil at de mobber. Er det mobbing er det de voksne som får beskjed om at de må fikse det enten om det er skolen eller foreldrene. Men det hjelper da ingenting når disse voksne ikke gjør noe for å ansvarliggjøre barna sine

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
Unika skrev (55 minutter siden):

Men hva konkret kan lærerne gjøre tenker du? Les VG-saken om Peder Angel, selv politiet slet jo med å finne ut hvem som stod bak, hvordan kan man forvente at skolen skal klare det? 

Slet? Så vidt jeg skjønner har de ikke funnet ut av det ennå? 

K_mb skrev (48 minutter siden):

Jeg snakker ikke kun om kun lærer, la det være helt klart! Jeg snakker om skolen som institusjon, og ledelsen som deretter er pliktig til å ta tak! Lærere skal gjøre sitt, men det er hos ledelsen ansvaret ligger! Nå har jeg beskrevet for deg om hvor ansvaret ligger, hva er det du ikke forstår med det? Mobbeoffer og foreldrene til mobbeofferet er ikke ansvarlige, men alle andre som har et ansvar for mobberen, i tillegg til mobberen selv! Hva kverulerer du for? Et ungt menneske har tatt sitt eget liv pga svikt i systemet, et system som startet allerede på barneskolen og at foreldre ikke følger godt nok med på alt faenskapet barna deres gjør på nett.

Ser du ikke at det du skriver her egentlig er ganske vagt svada? Du må gjerne si at X og Y må ta ansvar, men det er jo bare pjatt - hva konkret skal man gjøre når man ikke vet hvem som står bak? Nytter jo ikke å "ta ansvar", hva søren betyr egentlig det? 

Mooza skrev (1 minutt siden):

Lokalsamfunnet vet jo hvem som sendte de meldingene, og hvem som stod bak- så hvorfor ikke tiltale dem? Folk blir tiltalt for stygge ord, rasisme mot en tilfeldig person under en nettkrangel, men systematisk mobbing over år, oppfordring til å ta livet av seg, det blir ikke tiltale? Hvorfor? Det må jo være en grunn til at dette ikke får konsekvenser? 

Tusenvis av unge mobbes, noen mobbes til døde, og ingen står til ansvar? Fikk de som stod bak dette nedsatt oppførsel av skolen? Ble de utvist? ...sms hjem?  Eller lever de totalt uten noen konsekvenser? Media har sms med oppfordring til å drepe seg selv. Da har vel politiet den og...så hvor er tiltalen? 

Politikerne står frem og sutrer om at de blir trakassert, og anmelder. Men unge sårbare - de kan man trakassere til døde. Det er fullstendig uforståelig for meg at dette kan pågå. Masse styr hvis foreldre så mye som kjefter på barn, og rettigheter til alt- men INGEN rettigheter hvis en andre barn og unge plager, slår, trakassere, truer. Da er ungene fritt vilt. Kan noen fortelle meg logikken i dette? 

Det blir ikke tiltale fordi de ikke vet hvem som står bak de styggeste meldingene. Du påstår lokalsamfunnet vet, men det er ikke bevist, og da vet man ikke, det kan bare være tomme rykter (som er vel så farlig). 

Det er jo det som er så jævlig vanskelig med moderne mobbing - det er vanskelig å bevise. Nettet er fullt av verktøy for å bedrive anonym mobbing og trakassering. 

Ansvaret ligger først og fremst hos de som har gjort dette. Det er sannsynligvis voksne mennesker. De kan ta ansvar ved å stå frem så de kan bli tiltalt. Men det gjør de ikke. 

Vi får håpe at politiet som nå er pålagt å gjenoppta etterforskningen finner ut av dette. Samfunnet trenger at de som står bak blir stilt til ansvar. Men i mellomtiden må vi ikke lene oss på rykter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chantielle skrev (På 25.5.2024 den 15.32):

En utrolig tragisk sak, den har berørt meg dypt. Røros - Tynset, er små miljøer, jeg håper at etterforskningsansvaret blir flyttet. Tror det kan være bra for 'alle parter'. Mobbingen av Peder var grusom og varte i mange år.

Fra Nrk : "Bare dager før 19-åringen tok sitt eget liv skal han blitt spylt ned med vann under et russearrangement, og trakassert  av flere andre elever. Video av hendelsen ble spredd i sosiale medier.
NRK har sett flere meldinger som ble sendt til 19-åringen i tiden før han døde. De inneholder hets, sjikane og i flere av dem blir han oppfordret til å ta livet sitt."

https://www.nrk.no/trondelag/statsforvalteren-i-innlandet-varsler-tilsyn-etter-at-elev-tok-selvmord-1.16881423

Grusomhetene mot denne unge gutten er mange og nesten ufattelige. Og det er helt på sin plass at dette blir belyst...grundig. Selv om alt er for sent for Peder,så håper jeg foreldrene får svar og de ansvarlige må stå for sine handlinger.

Peder 💚

Og null konsekvenser? Mobberne her var jo voksne...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (20 minutter siden):

Slet? Så vidt jeg skjønner har de ikke funnet ut av det ennå? 

Ser du ikke at det du skriver her egentlig er ganske vagt svada? Du må gjerne si at X og Y må ta ansvar, men det er jo bare pjatt - hva konkret skal man gjøre når man ikke vet hvem som står bak? Nytter jo ikke å "ta ansvar", hva søren betyr egentlig det? 

Det blir ikke tiltale fordi de ikke vet hvem som står bak de styggeste meldingene. Du påstår lokalsamfunnet vet, men det er ikke bevist, og da vet man ikke, det kan bare være tomme rykter (som er vel så farlig). 

Det er jo det som er så jævlig vanskelig med moderne mobbing - det er vanskelig å bevise. Nettet er fullt av verktøy for å bedrive anonym mobbing og trakassering. 

Ansvaret ligger først og fremst hos de som har gjort dette. Det er sannsynligvis voksne mennesker. De kan ta ansvar ved å stå frem så de kan bli tiltalt. Men det gjør de ikke. 

Vi får håpe at politiet som nå er pålagt å gjenoppta etterforskningen finner ut av dette. Samfunnet trenger at de som står bak blir stilt til ansvar. Men i mellomtiden må vi ikke lene oss på rykter. 

Og nettopp pga dine holdninger blir det aldri gjort noe med faenskapet!!!!!! Se hva du selv skriver!!! Jeg følger med på mine barn og deres nettaktivitet, og det er vel det jeg skriver foreldre skal gjøre, følge med på barnas nettaktivitet! Hva er svada med det?? Hvorfor skal det liksom være umulig å finne gjerningsmenn når det er på nett, og offeret opplyser om det?? Ærlig talt! Nei, ikke alle har kunnskap om å gjemme bort alt de skriver, mye kan fanges opp svært lett! Og ungdommer kommuniserer gjerne på snapchat, whatsapp og andre tjenester. Dette starter tidligere enn du tror og det handler om å ta ansvar og følge med på barna. Du trenger ikke her å komme inn som en ekspert med null viten om at dette ikke kan forebygges med å være en tilstedeværende forelder!

Endret av K_mb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (3 minutter siden):

Og nettopp pga dine holdninger blir det aldri gjort noe med faenskapet!!!!!! Se hva du selv skriver!!! Jeg følger med på mine barn og deres nettaktivitet, og det er vel det jeg skriver foreldre skal gjøre, følge med på barnas nettaktivitet! Hva er svada med det?? Hvorfor skal det liksom være umulig å finne gjerningsmenn når det er på nett, og offeret opplyser om det?? Ærlig talt! Nei, ikke alle har kunnskap om å gjemme bort alt de skriver, mye kan fanges opp svært lett! Og ungdommer kommuniserer gjerne på snapchat, whatsapp og andre tjenester. Dette starter tidligere enn du tror og det handler om å ta ansvar og følge med på barna. Du trenger ikke her å komme inn som en ekspert med null viten om at dette ikke kan forebygges med å være en tilstedeværende forelder, men samtidig har du foreldrene som ikke følger med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på podcasten nå. Noen tanker:

Når man lager seg anonyme kontoer og falske profiler på SoMe for å trakassere et annet menneske, da har man virkelig gått inn for saken. Er det medelever eller noen mer utenforstående ?

Det er dypt tragisk at han på et vis «falt på målstreken». Han gikk jo siste året på videregående. Da starter et helt annet liv! Hilsen ex-mobbeoffer, eller hvertfall ei som ikke hadde det bra på skolen. 

Det siste jeg skal si er kanskje litt kontroversielt. Jeg har et autistisk barn. De må lære seg å trekke seg unna når de blir overbelasta. Tenker på den festen som fikk det til å bikke over, der han fikk et meltdown som ble kringkastet. 😓

Aller viktigst er det selvfølgelig at vi legger til rette for et samfunn og et skolemiljø der alle blir akseptert og det er greit å skille seg ut, men slik er det dessverre ikke alle steder 💚

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (1 time siden):

Du, les hva jeg skriver i en nøytral tone. Les så svaret ditt til meg. 
Ta deg så en liten selvrefleksjonsrunde og tenk etter om faktisk din måte å kommunisere på i en interessant debatt kan bidra til den mobbekulturen vi har i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
K_mb skrev (32 minutter siden):

Og nettopp pga dine holdninger blir det aldri gjort noe med faenskapet!!!!!! Se hva du selv skriver!!! Jeg følger med på mine barn og deres nettaktivitet, og det er vel det jeg skriver foreldre skal gjøre, følge med på barnas nettaktivitet! Hva er svada med det?? Hvorfor skal det liksom være umulig å finne gjerningsmenn når det er på nett, og offeret opplyser om det?? Ærlig talt! Nei, ikke alle har kunnskap om å gjemme bort alt de skriver, mye kan fanges opp svært lett! Og ungdommer kommuniserer gjerne på snapchat, whatsapp og andre tjenester. Dette starter tidligere enn du tror og det handler om å ta ansvar og følge med på barna. Du trenger ikke her å komme inn som en ekspert med null viten om at dette ikke kan forebygges med å være en tilstedeværende forelder!

Følge med på en 18 årings nettaktivitet? Hvordan da om jeg tør spørre? Hvordan vet du hva din 18 åring skriver på Jodel eller Kvinneguiden for den saks skyld, hvis denne vil holde det skjult? 

Og det er fortsatt bare vagt svada du kommer med. Nå mener du plutselig foreldrene til mobberne vi ikke en gang vet hvem er skal ta ansvar? Hva hvis de ikke har foreldre? Hva hvis foreldrene er mobbere selv? Hva hvis foreldrene ikke vet? Når politiet ikke vet så vet neppe foreldrene det heller. I innlegget jeg siterte mener du skolen skal ta ansvar, uten å forklare hvordan, og nå mener du plutselig at det er foreldrene som skal ta ansvar og at jeg er skyld i faenskapet?? 

Hva med dine holdninger? Du bidrar ikke til en døyt, du bare kommer med tomme ord. 

Endret av issoras
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (3 timer siden):

Mobberne! Uhyrene som oppfordret til selvmord!

Du mener barn under kriminell lavalder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
issoras skrev (17 minutter siden):

Følge med på en 18 årings nettaktivitet? Hvordan da om jeg tør spørre? Hvordan vet du hva din 18 åring skriver på Jodel eller Kvinneguiden for den saks skyld, hvis denne vil holde det skjult? 

Og det er fortsatt bare vagt svada du kommer med. Nå mener du plutselig foreldrene til mobberne vi ikke en gang vet hvem er skal ta ansvar? Hva hvis de ikke har foreldre? Hva hvis foreldrene er mobbere selv? Hva hvis foreldrene ikke vet? Når politiet ikke vet så vet neppe foreldrene det heller. 

Jeg har 3 barn i aldrene snart 8, 10 og 19 år. Så nei jeg følger ikke med på 19-åringen, men det har jeg gjort  før myndighetsalder. Han er ingen mobber, men om han hadde vært det eller blitt utsatt for det så hadde jeg fanget det opp. Han er lærling i et firma så han forholder seg til andre voksne på jobb. Nettmobbing foregår ikke kun på lukkede sider, men bygger seg opp gjennom flere år. PA ble utsatt for det gjennom flere år kun for å være annerledes! Det var ikke kun det som skjedde etter fylte 18 år som var utløsende, det var det han opplevde og gjennomgikk hele barndommen og  fra han var en liten gutt av. En annerledes gutt og et annerledes barn med diagnose som ikke "passet inn". Han var seg selv og det skulle han få være uavhengig av andre. Ingen av mine barn er mobbere eller mobbeoffer, men ingen av delene hadde jeg godtatt! For meg som mor er begge deler like ille!

Endret av K_mb
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Du mener barn under kriminell lavalder? 

Den kriminelle lavalder er 15 år., og de som mobbet gikk på VGS. Ergo over.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (Akkurat nå):

Den kriminelle lavalder er 15 år., og de som mobbet gikk på VGS. Ergo over.

Da spørs det om de fyller kriteriene til en forbrytelse. Mobbing er jo ikke en egen paragraf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grusomt hva som skjedde med denne gutten. I velferds Norge. Midt på lyse dagen.

Min mobbe-erfaring : Eneste som virkelig kan sette en stopper er å holde foreldre til mobber(e) ansvarlig.

Og da mener jeg ansvarlig ved lov. 

9A fungerer ikke!!!! Før flere barn dør og ødelegger andres liv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...