Gå til innhold

Vond lukt av klesvask

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjør en maskinrens. 

Anonymkode: 791ef...eb4

Les før du svarer. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Pulverpingvin skrev (6 timer siden):

Hola!

I begynnelsen av året begynte det å lukte surt av mine rene håndklær. Det lukter ikke surt når vasken er ferdig. Det er først nå de har tørket (tørketrommel eller -stativ, resultatet er det samme) og så blir våte igjen, at lukten kommer. 

Dette inntraff cirka ved de tider jeg byttet fra Omo til Europris-pulver og -skyllemiddel. Jeg trodde derfor det var årsaken. Jeg byttet derfor tilbake til Omo og "butikkskyllemiddel", men problemet vedvarer. 

Noen håndklær (alle bomull) lukter mye, andre mindre og noen knapt vondt i det hele tatt. Eldre håndklær synes å lukte mer (disse er typisk tynnere), men også ny(ere) håndklær kan lukte. 

Hvitevarene er ikke mer enn tre år gamle (Samsung), vaskemaskinen kjører jevnlig renseprogram, jeg har forsøkt med edikk og sjekket for gruff i vaskemaskinens hulrom. Det er ingen lukt, verken når maskinen er tørr, når den akkurat har vasket, ei heller av nyvasket/våt klesvask. 

Det er altså først når rene håndklær blir våte igjen, at surheten oppstår. 

Jeg synes dette rett og slett er mystisk. Jeg føler jeg har vært innom alle sjekkpunkter, uten å finne løsningen. 

Noen innspill?

Hmm. Min første tanke var eddik. Kanskje prøve større mengde eddik? Eks. 1 dl til en større vask. Jeg bytta til Blenda Sensitiv Farget Tøyvask, og bruker av og til eddik, ingen lukt lengre.

Endret av Mayer
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dropp skyllemiddel! Vask på 90 grader med eddik som skyllemiddel. 

Kan også bløtlegge dem i eddik flest. 

Men skyllemiddel er nok problemet faktisk 

Anonymkode: 2f2e5...d68

Nei, skyllemiddel er ikke problemet.

TS bør, som mange nevner, kjøre 90 grader av og til. Hun skriver selv at hun nok kan redusere vaskemiddel noe.

Anonymkode: b842a...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget at jeg tørket klærne for tett på tørkestativet. Jeg har sånn stativ med vinger. Og hang ett plagg på en snor. Det ble veldig tett med plagg. Og klærne luktet surt. Klærne tørket altfor sakte. Nå henger jeg klærne over to-tre snorer. Har ikke hatt surluktproblem siden.

Anonymkode: 0bbbf...221

• Liker 1
Skrevet

Dropp skyllemiddel. Vask på 90 grader og bruk eddik som skyllemiddel. Heng opp klærne til tørk ute i sola.

Gjenta.

Eller: kast de gamle sure håndklærne og kjøp nye.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre foreslår her: gå ned på såpemengden(!), og øk evt temperaturen.

Hos oss skjer dette fra tid til annen, men pussig nok KUN med mørke plagg. Det pussige er dessuten at ikke alt tøyet i vaskemaskinen stinker. 

Lukten blir borte eller i det minste mer moderat når tøyet har fått tørket, men når en så tar det på seg så er det som om kroppsvarmen "aktiverer" den sure lukten fra bakteriene igjen.

Løsningen på utfordringen har alltid vært eddik. Legg tøyet som lukter i ei bøtte med eddik og vann i noen timer, og kjør det gjennom ny runde i vaskemaskinen, evt kun skylleprogram.

Eddik og vann i en bøtte fungerer forresten helt utmerket for å freshe opp sure treningssko.

En halvliter 7-8% eddik i ei bøtte og resten lunka vann gjør susen både for sko og tøy.

Anbefaler eddik på Europris: 3 flasker 32% til 100 kr. Vi kjøper det og blander det ut i forholdet 1-2 eller 1-3 alt etter som.

Anonymkode: 83f41...40e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...