Gå til innhold

Vond lukt av klesvask


Pulverpingvin

Anbefalte innlegg

Hola!

I begynnelsen av året begynte det å lukte surt av mine rene håndklær. Det lukter ikke surt når vasken er ferdig. Det er først nå de har tørket (tørketrommel eller -stativ, resultatet er det samme) og så blir våte igjen, at lukten kommer. 

Dette inntraff cirka ved de tider jeg byttet fra Omo til Europris-pulver og -skyllemiddel. Jeg trodde derfor det var årsaken. Jeg byttet derfor tilbake til Omo og "butikkskyllemiddel", men problemet vedvarer. 


Noen håndklær (alle bomull) lukter mye, andre mindre og noen knapt vondt i det hele tatt. Eldre håndklær synes å lukte mer (disse er typisk tynnere), men også ny(ere) håndklær kan lukte. 

Hvitevarene er ikke mer enn tre år gamle (Samsung), vaskemaskinen kjører jevnlig renseprogram, jeg har forsøkt med edikk og sjekket for gruff i vaskemaskinens hulrom. Det er ingen lukt, verken når maskinen er tørr, når den akkurat har vasket, ei heller av nyvasket/våt klesvask. 

Det er altså først når rene håndklær blir våte igjen, at surheten oppstår. 

Jeg synes dette rett og slett er mystisk. Jeg føler jeg har vært innom alle sjekkpunkter, uten å finne løsningen. 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange grader vasker du håndklær på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur vasker du håndklærne på?

Anonymkode: 2e7a8...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en 90 vask med eddik i kammeret..

Anonymkode: ec067...376

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 grader. Det har jeg alltid gjort, så ingen ting er nytt/forandret der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverpingvin skrev (2 minutter siden):

60 grader. Det har jeg alltid gjort, så ingen ting er nytt/forandret der. 

Håndkler bør vaskes på 90 grader. 60 grader er ikke nok og det er nok gamle bakterier som har grodd som du nå lukter.

Anonymkode: 2e7a8...901

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sett på en 90 vask med eddik i kammeret..

Anonymkode: ec067...376

Det har jeg prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket den lille luken der det er et filter? 

 

Anonymkode: e388f...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har håndklærne blitt liggende i maskinen etter vask? Vil tro det eneste som kan hjelpe er å kjøre håndklærne på en 90-graders og se om lukten forsvinner.

Anonymkode: 55062...7b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan prøve er å kutte ut skyllemiddel og tøymykner siden det er unødvendige produkter, rene klær skal ikke lukte noe. Prøv organisk eller naturlig vaskemiddel uten kjemikalier og parfyme, bruk mindre mengder vaskemiddel.

Når du vasker på 60° så er det ikke nødvendig med mye vaskemiddel, du kan prøve med 1/3 av anbefalt mengde. Unngå også øko-program.

Sjekk at både filter på inntak og skylling ikke er tett, ikke lukk døra på maskinen etter at den har vært i bruk men la den lufte ut.

 

 

Anonymkode: 9ef04...8ca

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sjekket den lille luken der det er et filter? 

 

Anonymkode: e388f...beb

Ja, jeg har sjekket filteret. Der var det verken smuss eller lukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har håndklærne blitt liggende i maskinen etter vask? Vil tro det eneste som kan hjelpe er å kjøre håndklærne på en 90-graders og se om lukten forsvinner.

Anonymkode: 55062...7b3

Det kan selvsagt ha skjedd et par ganger at den har ligget en halv eller hel time etter vask, men dette hører med til sjeldenhetene. Med mindre da én slik hendelse forringer klærne for evig fremtid, kan det ikke være årsaken til ondet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det første du kan prøve er å kutte ut skyllemiddel og tøymykner siden det er unødvendige produkter, rene klær skal ikke lukte noe. Prøv organisk eller naturlig vaskemiddel uten kjemikalier og parfyme, bruk mindre mengder vaskemiddel.

Når du vasker på 60° så er det ikke nødvendig med mye vaskemiddel, du kan prøve med 1/3 av anbefalt mengde. Unngå også øko-program.

Sjekk at både filter på inntak og skylling ikke er tett, ikke lukk døra på maskinen etter at den har vært i bruk men la den lufte ut.

 

 

Anonymkode: 9ef04...8ca

Jeg kan forsøke å redusere mengden vaskepulver. Innbiller meg at jeg kanskje bruker litt vel mye. 

Bruker aldri øko-program.

For øvrig står døra alltid på gløtt (bortsett fra når jeg vasker - da virker det logisk å lukke den).

Jeg har ikke sjekket filteret på inntaket. Det kan jeg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha eddik som skyllemiddel. Det fungerer alltid her. 

Anonymkode: 233af...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ha eddik som skyllemiddel. Det fungerer alltid her. 

Anonymkode: 233af...3b1

Det har jeg prøvd. Funket dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverpingvin skrev (2 timer siden):

60 grader. Det har jeg alltid gjort, så ingen ting er nytt/forandret der. 

Du bør vaske sengetøy og håndklær på 90grader. I hvertfall annenhver gang du vasker det. 

Anonymkode: cfacc...d8c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bør vaske sengetøy og håndklær på 90grader. I hvertfall annenhver gang du vasker det. 

Anonymkode: cfacc...d8c

Jepp. Tror en kokevask vil gjøre susen.

Anonymkode: 9f050...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp skyllemiddel! Vask på 90 grader med eddik som skyllemiddel. 

Kan også bløtlegge dem i eddik flest. 

Men skyllemiddel er nok problemet faktisk 

Anonymkode: 2f2e5...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør en maskinrens. 

Anonymkode: 791ef...eb4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er modellnummeret? Ikke merket, men for eksempel "WW95TA047AE". DuckDuckGo modellnummeret+"manual" og sjekk om det er noen lure luker du har glemt. Typisk nederst på fremsiden er det en luke som må tappes av og til. Her kan det havne knapper og mynter og hår noen ganger. Men det er også vann, sørg for å ha klar en isboks eller bøtte når du åpner luka. Tøm luka og hev røret til du har fått ut alt du klarer. Kjør nå en ny maskinvask @ 90 grader (uten klær ofc). Prøv igjen nå og se om problemet vedvarer. Hvis ikke dét hjelper er det på tide å sende mail til kundeservice.

Endret av HemmeligSpion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...