Gå til innhold

Er jeg rasist som blir nervøs av muslimske menn som går bak meg men ikke av norske menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 23.20):

Du glemte u foran begge. Siden de fleste voldtekter i norge skjer av etnisk norske. Og at man ikke kan se eller sammenligne etnisitet og religion

Anonymkode: 5122e...ce6

Jobber du for myndighetene?

Anonymkode: af5c4...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en rasistisk fordom og bygget på fremmedfrykt. Det er forskjell på å være gjennomsyre rasist og ha rasistiske fordommer. Det siste har de fleste av oss, dessverre, men det er mange som benekter det.

Anonymkode: 7bba0...6c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil jeg ikke påstå. Jeg føler det samme, nemlig. Det kan være fremmedfrykt og pga hvordan media har framstilt muslimer. Og som en annen påpeker - så er jo muslimske menn overrepresentert i så og si alle former for forbrytelser. Jeg er ikke rasist og dømmer ikke andre pga hudfarge/etnisitet. Så selv om jeg føler meg utrygg hvis det er muslimske menn bak meg, prater seg i mellom mens de ser på meg og oppfører seg rart, så er ikke det ensbetydende med at jeg er rasist. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommene dine er rota i rasisme. Uten at det er det samme som at du er lynsjemobb-rasist.

Folk er litt for redde for å akseptere ehen rasisme, egne fordommer og mikroaggresjoner.

De fleste er litt rasist, det har helt naturlige årsaker og er iboende i alle. Ikke mot hudfarge alene, det er del av det men mot anneledeshet. Alle som ser anneledes ut eller er anneledes enn deg og dine nærmeste kan være farlige. Det er et urinstinkt, man ser det samme i mange ulike dyrearter.

Med en gang man tørr akseptere at enner litt fordomsfull og har fordommer med rot i rasisme så kan en ta grep og jobbe med saken.

Anonymkode: 68470...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er antastet tre ganger på åpen gate. På lyse dagen av muslimer.

Så selv om jeg ikke anser meg selv som rasist, så slår nervesystemet mitt inn om jeg får «gjeng» muslimer bak meg ja.

Anonymkode: 1d2ce...650

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 8.07):

Det er jo en rasistisk fordom og bygget på fremmedfrykt. Det er forskjell på å være gjennomsyre rasist og ha rasistiske fordommer. Det siste har de fleste av oss, dessverre, men det er mange som benekter det.

Anonymkode: 7bba0...6c9

Det har ingenting med fremmedfrykt å gjøre. Det har med faktumet at muslimer er EKSTREMT overrepresentert i kriminelle handlinger. Mesteparten av Afrikanere og Arabere i Norge er muslimske.

Folk er ikke livredde asiatere og jøder selv om de har annet utseende og kultur, det har ingenting med at de er "fremmed" å gjøre.

Anonymkode: 13d06...fb7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det har ingenting med fremmedfrykt å gjøre. Det har med faktumet at muslimer er EKSTREMT overrepresentert i kriminelle handlinger. Mesteparten av Afrikanere og Arabere i Norge er muslimske.

Folk er ikke livredde asiatere og jøder selv om de har annet utseende og kultur, det har ingenting med at de er "fremmed" å gjøre.

Anonymkode: 13d06...fb7

Ingen er redd mennesker fra Kina, Korea eller India, selv om de kan være nokså fremmede for oss de også. De har en anstendig sivilisert kultur. Det er Afrikanere og Arabere som er usikre. Du får det ryktet du fortjener. Å skjære hodet av turister, slik det ble gjort i Marokko, er ingen god reklame for et folk og en kultur. Og nei, det kunne ikke like gjerne skjedd på Galdhøpiggen utført av nordmenn. Kanskje for 1000 år siden, ikke i dag. Sånn er det bare. Det er realisme. Å kalle det fremmedfrykt er ren dumskap.

Anonymkode: af5c4...f43

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...