Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er begrenset hvor mye man skal gå rundt grøten og dulle med mennesker som stiller spørsmål som er så på jordet. Det er jo bedre å få en ekte reaksjon og at folk kaller en spade for en spade her inne.

Med det sagt, så håper jeg at slik uvitenhet ikke representerer dagens generasjon kommende unge voksne. Da er vi som samfunn i større trøbbel enn jeg trodde. Spesielt dersom fokus fortsatt er på seg selv og at man ble "angrepet" etter at man får reaksjoner på dømmende spørsmål og holdninger. 

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kunnskap er makt ! Hvordan skal man lære om det ikke kan stilles spm

Anonymkode: 994f3...9e0

Hva er vits i spørre om noe man egentlig vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Jeg har aldri opplevd suicidale ønsker eller tanker som følge av psykisk sykdom.

Jeg tenker helt rasjonelt, og tror ikke noen vil få det bedre uten meg. 
 

Men, jeg er rammet av en sykdom som gir torturliknende symptomer og får ingen hjelp av helsevesen. Jeg har holdt ut i noen år av hensyn til barn og mann, men det vil ikke gå i lengden. 
 

Så ja, det er i så tilfelle en ekstremt egoistisk handling og jeg vet hva den innebærer fordi jeg har 4 tantebarn som er pårørende fra selvmord hos forelder.

Likevel er dette livet for grusomt å leve slik i lengden. 
 

Ingen psykolog i verden kan få gjort noe med den fysiske biten som er altoppslukende og kvelende. Jeg klarer ingenting. Er begrenset hva et menneske tåler. 
 

Forstår spørsmålet til TS, men det kommer av at man ikke har hatt det brutalt nok over lang nok tid. 
 

Dette er ikke psykisk for meg, det er et direkte resultat av manglende prioritering i helsevesen. 

Anonymkode: f56ea...4bb

Ja, forøvrig er barnet mitt alt som betyr noe i hele verden og jeg elsker oppriktig ektefellen min.

Men jeg trakk et brutalt og jævlig helsekort. 
 

Så jeg lever nå for dem. Hvor lenge det går uten hjelp vet jeg jo ikke. 

Anonymkode: f56ea...4bb

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Jeg har aldri opplevd suicidale ønsker eller tanker som følge av psykisk sykdom.

Jeg tenker helt rasjonelt, og tror ikke noen vil få det bedre uten meg. 
 

Men, jeg er rammet av en sykdom som gir torturliknende symptomer og får ingen hjelp av helsevesen. Jeg har holdt ut i noen år av hensyn til barn og mann, men det vil ikke gå i lengden. 
 

Så ja, det er i så tilfelle en ekstremt egoistisk handling og jeg vet hva den innebærer fordi jeg har 4 tantebarn som er pårørende fra selvmord hos forelder.

Likevel er dette livet for grusomt å leve slik i lengden. 
 

Ingen psykolog i verden kan få gjort noe med den fysiske biten som er altoppslukende og kvelende. Jeg klarer ingenting. Er begrenset hva et menneske tåler. 
 

Forstår spørsmålet til TS, men det kommer av at man ikke har hatt det brutalt nok over lang nok tid. 
 

Dette er ikke psykisk for meg, det er et direkte resultat av manglende prioritering i helsevesen. 

Anonymkode: f56ea...4bb

har ikke ord. Håper du får hjelp.

Anonymkode: f0f49...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Å mange reagere ikke , du derimot dr skikkelig slem i innleggene dine 

Anonymkode: 994f3...9e0

Jo vi er mange som reagerer.

 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det virker som det er helt uaktuelt å tenke på sorgen man belaster de som er igjen med? Man skal BARE overforstå seg på den som tar livet av seg. Selvsagt finns det valg! Det er å velge livet, velge å prøve ting man ikke har prøvd før. Jeg vil aldri støtte det å ta sitt eget liv for det er de som er igjen som får problemene. 

Bare døm meg, men livet er ikke så svart hvitt at man må støtte selvmord uansett.

Anonymkode: 9157f...5a1

Det kan ikke være lett å fungere i samfunnet med såpass mangel på kunnskap og empati.

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er ikke enig med deg. Jeg forsvarer de sørgende, de pårørende og de som har selvmordstanker.

Hvis noen blir krenket av de ikke får krenke disse gruppene uten motstand, så er ikke det et hensyn jeg kan ta.

Anonymkode: f0f49...5c5

👏👏👏👏

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det virker som det er helt uaktuelt å tenke på sorgen man belaster de som er igjen med? Man skal BARE overforstå seg på den som tar livet av seg. Selvsagt finns det valg! Det er å velge livet, velge å prøve ting man ikke har prøvd før. Jeg vil aldri støtte det å ta sitt eget liv for det er de som er igjen som får problemene. 

Bare døm meg, men livet er ikke så svart hvitt at man må støtte selvmord uansett.

Anonymkode: 9157f...5a1

Det er vel ingen her som støttet selvmord…? Vi forklarer hvordan det kan skje. 
 

Det er ikke det samme. 

Anonymkode: a832a...81c

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig pskotisk overbevisning om at de etterlatte vil få det bedre uten dem tilstede Mao depressiv psykotiske. Da er de ikke tilregnelige

Anonymkode: 24930...adc

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å forstå det. Kjenner til en mor som gjorde det samme. Jeg skjønner selvfølgelig at det handler om alvorlig psykisk sykdom, men jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan de har det innerst inne, hva som driver dem til å gjøre noe så grusomt. Synes fryktelig synd på barna som det går utover :(  

Anonymkode: 081e0...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg sliter også med å forstå det. Kjenner til en mor som gjorde det samme. Jeg skjønner selvfølgelig at det handler om alvorlig psykisk sykdom, men jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan de har det innerst inne, hva som driver dem til å gjøre noe så grusomt. Synes fryktelig synd på barna som det går utover :(  

Anonymkode: 081e0...7a1

foreslår at du leser hele tråden, så vil du lære en god del

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der selv. Jeg trodde helt oppriktig at mine to barn ville ha det bedre uten meg. For jeg var en helt udugelig person og mamma.

I dag er det så ufattelig og skummelt at jeg tenkte sånn. Jeg forsto ikke hvor syk jeg var, tenkte egentlig ikke at jeg var syk i det hele tatt. Jeg ble heldigvis tatt alvorlig av helsevesenet. Jeg er sjeleglad for at jeg aldri fikk gjort noe. For mine barn hadde det vært helt krise, jeg ser det i dag.

Anonymkode: 65f3b...b2f

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad du ikke forstår ❤️ 

Vil virkelig anbefale podcast-episoden "Gudrun Dieserud om selvmord og Bærumsmodellen" (podcasten heter Snakk med Silje og er på Spotify). Dieserud er en utrolig dyktig psykolog med doktorgrad og har forsket masse på selvmord i flere tiår. 

Anonymkode: af9e2...d93

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo vi er mange som reagerer.

 

Det kan ikke være lett å fungere i samfunnet med såpass mangel på kunnskap og empati.

Anonymkode: 9a0d1...b3d

Jeg har mer empati og kunnskap enn du tror, men jeg velger å ha empati for de jeg føler for. Jeg har levd og opplevd så mye at jeg vet det er håp og jeg vil alltid kjempe for livet og ikke for døden. 

 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er vel ingen her som støttet selvmord…? Vi forklarer hvordan det kan skje. 
 

Det er ikke det samme. 

Anonymkode: a832a...81c

Man gjør det mer greit ved å forstå det ihjel og da kan folk som er på grensen bli dytta feil veg. Ved å forstå det i hjel rettferdiggjør og vanliggjør man selvmord. Den utviklingen liker jeg dårlig!

Anonymkode: 9157f...5a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Som tidligere suicidal og med to små barn var jeg overbevist om at de hadde det bedre uten meg i livene sine.

Dette er en sykdom som gjør at man ikke lenger tenker rasjonelt.

Nå i dag kan jeg ikke forstå hvor de tankene kom fra.

Anonymkode: 45228...08e

 

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært der selv. Jeg trodde helt oppriktig at mine to barn ville ha det bedre uten meg. For jeg var en helt udugelig person og mamma.

I dag er det så ufattelig og skummelt at jeg tenkte sånn. Jeg forsto ikke hvor syk jeg var, tenkte egentlig ikke at jeg var syk i det hele tatt. Jeg ble heldigvis tatt alvorlig av helsevesenet. Jeg er sjeleglad for at jeg aldri fikk gjort noe. For mine barn hadde det vært helt krise, jeg ser det i dag.

Anonymkode: 65f3b...b2f

Jeg var også en mamma som var så syk at jeg trodde det var til barnas beste om jeg ikke fantes mer. Jeg er friskere i dag, og ser nå klart og tydelig konsekvensene av det valget jeg var så tett på å ta.

Når man er suicidal er man ikke logisk. Man tror ofte at verden blir bedre om man ikke selv lever lenger. Det er et forferdelig vondt sted, og jeg er sjeleglad for at ting bli bedre for noen av oss.

Hvis du kjenner på tilsvarende tanker - ring hvemsomhelst, send sms, få hjelp. Hjernen din spiller ikke på lag med deg og dine akkurat nå ❤️‍🩹

Anonymkode: ae8c4...055

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vær glad du ikke forstår ❤️ 

Vil virkelig anbefale podcast-episoden "Gudrun Dieserud om selvmord og Bærumsmodellen" (podcasten heter Snakk med Silje og er på Spotify). Dieserud er en utrolig dyktig psykolog med doktorgrad og har forsket masse på selvmord i flere tiår. 

Anonymkode: af9e2...d93

Og hvis man ikke orker å høre hele, spol til 55:57! Utrolig lærerikt. 

Hun sier blant annet at "Du kan på en måte ikke kreve av en person som står på stupet, som skammer seg og har en kognitiv innsnevring der det ikke er noe igjen... Du kan ikke tillegge en person refleksjon som du har når vi to sitter her godt avslappet i en hyggelig samtale - det blir feil. Vi må forstå hvilken desperat situasjon en selvmordstruet person kan være i." ❤️ 

Anonymkode: af9e2...d93

  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man tror at man er en belastning for alle rundt seg. Man tror at alle, barna inkludert, har det bedre om en selv ikke er til stede. 

Anonymkode: b356f...d6b

  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man gjør det mer greit ved å forstå det ihjel og da kan folk som er på grensen bli dytta feil veg. Ved å forstå det i hjel rettferdiggjør og vanliggjør man selvmord. Den utviklingen liker jeg dårlig!

Anonymkode: 9157f...5a1

Å forklare hvorfor noen dør av kreft, får ikke flere til å dø av kreft.  
 

Jeg tror du har laget noen tankerekker her, som ikke nødvendigvis eksisterer i virkeligheten. Ja, det er en viss smitteeffekt i selvmord, men det er jo ikke dette det handler om. De som er suicidale tenker ikke "åkei så siden en gjeng på kg diskuterer hvorfor noen tar livet sitt så er det greit at jeg gjør det, tudelu!". Å tie ihjel selvmord er vi ferdig med. 

Anonymkode: a832a...81c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på Vi som sørger-rommets retningslinjer. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har barn syns jeg man har en plikt til å gjøre alt man makter for å bli frisk.

Og personer som er åpenbart syke bør heller ikke få barn i utgangspunktet. De arver bare et dårlig liv.

Noen kan bli syke etter man har fått barn, men da bør man som sagt prøve alt for å bli bra.

Har man ikke barn er saken en annen, mener jeg. Ingen kan forvente at en vil leve hvis det er for vondt og smertefullt. Og alt håp er ute.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (På 24.5.2024 den 12.56):

Er jo ganske spesielt å spørre om.. alle skjønner det pga de er syke. Sier seg selv.

Neida, jeg har møtt flere voksne som ikke skjønner det. De synes det er egoistisk å ta livet sitt.

Anonymkode: 1a9ec...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...