Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

norw skrev (3 timer siden):

Enig, det gir ikke mye mening, med mindre det er kraftige fysiske smerter som det ikke nytter å stoppe med smertestillende. Depresjon, håpløshet, mislykkethet etc blir for tynt.

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (6 timer siden):

Du dømmer jo når du skriver hvordan kan de gjøre det mot barna sine...

Nei hun spør hvordan de kan det

Anonymkode: 994f3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

et godt råd når du skal stille spørsmål om sensitive temaer, er å tenke veldig nøye over hvordan du formulerer deg. Som du ser var det veldig mange som fanget opp det dømmende i underteksten. Du fremsto ikke som spørrende.

Anonymkode: f0f49...5c5

Ellers så er man sånn so. Tolker i voksen sky og må ta ts. Jo hun fremsto som spørrende 

Anonymkode: 994f3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Greit jeg legger meg helt flat og ber oppriktig om unskyldning, det var aldri meningen å såre noen. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Ikke bry deg om de kranglete menneskene på kg, fint du vil lære tenker jeg

Anonymkode: 994f3...9e0

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (5 timer siden):

Er jo ganske spesielt å spørre om.. alle skjønner det pga de er syke. Sier seg selv.

Kunnskap er makt ! Hvordan skal man lære om det ikke kan stilles spm

Anonymkode: 994f3...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (5 timer siden):

Dette er da fullstendig unødvendig, jeg skjønner at du ikke har det godt med deg selv når du kaller folk dumme, uvitende og inkompetente. Kanskje på tide å gå i seg selv og se hva du faktisk skriver, som er 100 ganger mer på trynet enn hva ts noen gang har sagt.

Enig ! 

Anonymkode: 994f3...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ellers så er man sånn so. Tolker i voksen sky og må ta ts. Jo hun fremsto som spørrende 

Anonymkode: 994f3...9e0

du synes ikke at det gjør noen forskjell at TS stilte spørsmålet sitt på sørgeforumet, eller at mange av de som svarer i tråden har personlig erfaring, enten fra selvmordstanker selv, eller som pårørende? du velger å støtte den som tramper med elefantføtter på tærne til sørgende, pårørende og personer med selvmordstanker?

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I alle dager!  Hva feiler det folk!  Er du helt ute av balanse?  Hvordan kan du beskrive folk du ikke kjenner på den måten der?   TS prøver faktisk å forstå!  Og jeg må innrømme selv at det ikke er lett å forstå hva andre tenker eller hva psykisk sykdom gjør med folk.   Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar!

Anonymkode: 405e3...547

👏

Anonymkode: 994f3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du synes ikke at det gjør noen forskjell at TS stilte spørsmålet sitt på sørgeforumet, eller at mange av de som svarer i tråden har personlig erfaring, enten fra selvmordstanker selv, eller som pårørende? du velger å støtte den som tramper med elefantføtter på tærne til sørgende, pårørende og personer med selvmordstanker?

Anonymkode: f0f49...5c5

Å mange reagere ikke , du derimot dr skikkelig slem i innleggene dine 

Anonymkode: 994f3...9e0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei det er ganske tydelig at du ikke forstår… 

 

Når smerten ved å leve er større enn kjærligheten til barna, da er det vondt å være menneske da. Og her sitter du og dømmer de som velger den veien? Fy faen, snakk om å legge sten til byrden. Skam deg! 

Anonymkode: a832a...81c

Dømte personen noen? Det var et ærlig spørsmål. Skam deg selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg dømmer ingen. Det må da være lov å spørre .

Anonymkode: 30c8e...8c0

Jo, det kommer klart frem i måten du uttaler deg på at de dømmer dem fordi de gjør dette "mot" sine. De fleste mener jo at folk som begår selvmord gjør det mot seg selv..

Dersom du virkelig lurer, hvorfor spør du ikke noen som jobber innen psykisk helse?

Anonymkode: f7266...28c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (4 timer siden):

Enig, det gir ikke mye mening, med mindre det er kraftige fysiske smerter som det ikke nytter å stoppe med smertestillende. Depresjon, håpløshet, mislykkethet etc blir for tynt.

Du vet altså ikke hvs en depresjon er..

Man kan bli deppa av å brenne maten, men en depresjon kan få noen til å b gå de sykeste handlinger mot seg selv..

 

Anonymkode: f7266...28c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kunnskap er makt ! Hvordan skal man lære om det ikke kan stilles spm

Anonymkode: 994f3...9e0

Ved å IKKE stille spørsmålet i den delen av forumet som er for folk i aktiv sorg. 

Feks under helse, da det gjelder mental helse. Egt hvor som helst, bare ikke direkte til folk som sørger!!

Anonymkode: f7266...28c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som det er helt uaktuelt å tenke på sorgen man belaster de som er igjen med? Man skal BARE overforstå seg på den som tar livet av seg. Selvsagt finns det valg! Det er å velge livet, velge å prøve ting man ikke har prøvd før. Jeg vil aldri støtte det å ta sitt eget liv for det er de som er igjen som får problemene. 

Bare døm meg, men livet er ikke så svart hvitt at man må støtte selvmord uansett.

Anonymkode: 9157f...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å mange reagere ikke , du derimot dr skikkelig slem i innleggene dine 

Anonymkode: 994f3...9e0

jeg er ikke slem. Men jeg har et poeng som jeg prøver å nå gjennom med. Og det er fordi jeg er gift med et menneske som mistet en forelder i selvmord som barn.

Han har i alle år etter måttet tåle tankeløse spørsmål og utsagn av typen "hvordan kan person med barn ta livet sitt", eller "det er egoistisk å ta livet sitt når man har barn", eller den aller verste: "Tenk at ikke barna var nok å leve for".

Hvordan tror du det er for et barn`, som allerede er traumatisert,  å høre slike ting??

Hva tror du barnet hører, tenker, føler og tar med seg videre i livet når folk snakker om forelderen deres som om den avdøde ikke var glad nok i barna sine, eller som om barna ikke var viktige nok, eller at de ikke var elskelige nok til å holde seg i live for.

Jeg prøver bare  få frem at folk må tenke på hvordan de formulerer seg  før de snakker om, eller spør om, selvmord. Jeg sier ikke at det er galt å spørre, men det er ekstremt viktig å veie sine ord.

For jeg synes at det å spørre om selvmord, eller komme med uttalelser om foreldres selvmord,  på en måte som får et barn til å føle at det ikke var viktig nok for forelderen sin, det er slemt, det.

Og hvis du ikke skjønner det, så bør du gå et par ekstra runder med deg selv.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo, det kommer klart frem i måten du uttaler deg på at de dømmer dem fordi de gjør dette "mot" sine. De fleste mener jo at folk som begår selvmord gjør det mot seg selv..

Dersom du virkelig lurer, hvorfor spør du ikke noen som jobber innen psykisk helse?

Anonymkode: f7266...28c

Nei hun spør med tegn bak! 

Anonymkode: 994f3...9e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg er ikke slem. Men jeg har et poeng som jeg prøver å nå gjennom med. Og det er fordi jeg er gift med et menneske som mistet en forelder i selvmord som barn.

Han har i alle år etter måttet tåle tankeløse spørsmål og utsagn av typen "hvordan kan person med barn ta livet sitt", eller "det er egoistisk å ta livet sitt når man har barn", eller den aller verste: "Tenk at ikke barna var nok å leve for".

Hvordan tror du det er for et barn`, som allerede er traumatisert,  å høre slike ting??

Hva tror du barnet hører, tenker, føler og tar med seg videre i livet når folk snakker om forelderen deres som om den avdøde ikke var glad nok i barna sine, eller som om barna ikke var viktige nok, eller at de ikke var elskelige nok til å holde seg i live for.

Jeg prøver bare  få frem at folk må tenke på hvordan de formulerer seg  før de snakker om, eller spør om, selvmord. Jeg sier ikke at det er galt å spørre, men det er ekstremt viktig å veie sine ord.

For jeg synes at det å spørre om selvmord, eller komme med uttalelser om foreldres selvmord,  på en måte som får et barn til å føle at det ikke var viktig nok for forelderen sin, det er slemt, det.

Og hvis du ikke skjønner det, så bør du gå et par ekstra runder med deg selv.

Anonymkode: f0f49...5c5

Du bør gå veldig manfe runder med deg selv i hvordan du svarer andre for dette er ikke greit. Somlende mennesker som svarer bedritent er lite ok mennesker 

Anonymkode: 994f3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Akkurat som alle andre som tar sitt eget liv, hjernen deres er så innskrudd på alle problemer/smerter at de er helt overbevist om at det er best for alle rundt om de forlater denne verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De er nok veldig syke :( 

Dessverre kan man bli så syk at man helt oppriktig tror det er det beste for alle etterlatte at en selv blir borte. 

Har vært suicidal selv så kjenner til tankegangen. Skummelt hva sinnet kan gjøre.

Anonymkode: 1e6df...40e

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som tidligere suicidal og med to små barn var jeg overbevist om at de hadde det bedre uten meg i livene sine.

Dette er en sykdom som gjør at man ikke lenger tenker rasjonelt.

Nå i dag kan jeg ikke forstå hvor de tankene kom fra.

Anonymkode: 45228...08e

Jeg har aldri opplevd suicidale ønsker eller tanker som følge av psykisk sykdom.

Jeg tenker helt rasjonelt, og tror ikke noen vil få det bedre uten meg. 
 

Men, jeg er rammet av en sykdom som gir torturliknende symptomer og får ingen hjelp av helsevesen. Jeg har holdt ut i noen år av hensyn til barn og mann, men det vil ikke gå i lengden. 
 

Så ja, det er i så tilfelle en ekstremt egoistisk handling og jeg vet hva den innebærer fordi jeg har 4 tantebarn som er pårørende fra selvmord hos forelder.

Likevel er dette livet for grusomt å leve slik i lengden. 
 

Ingen psykolog i verden kan få gjort noe med den fysiske biten som er altoppslukende og kvelende. Jeg klarer ingenting. Er begrenset hva et menneske tåler. 
 

Forstår spørsmålet til TS, men det kommer av at man ikke har hatt det brutalt nok over lang nok tid. 
 

Dette er ikke psykisk for meg, det er et direkte resultat av manglende prioritering i helsevesen. 

Anonymkode: f56ea...4bb

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bør gå veldig manfe runder med deg selv i hvordan du svarer andre for dette er ikke greit. Somlende mennesker som svarer bedritent er lite ok mennesker 

Anonymkode: 994f3...9e0

Jeg er ikke enig med deg. Jeg forsvarer de sørgende, de pårørende og de som har selvmordstanker.

Hvis noen blir krenket av de ikke får krenke disse gruppene uten motstand, så er ikke det et hensyn jeg kan ta.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...