AnonymBruker Skrevet 16. juli #201 Del Skrevet 16. juli Dette viser jo bare at vi må få fastpsykologer eller annen psykiatri som alle blir innkalt til med jevne mellomrom. Da kan man finne de som sliter og hjelpe dem. For det er alltid håp! Ikke bare medisiner men livsstilendring som gir livet nye dimensjoner. Anonymkode: 9157f...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heftig Skrevet 16. juli #202 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette viser jo bare at vi må få fastpsykologer eller annen psykiatri som alle blir innkalt til med jevne mellomrom. Da kan man finne de som sliter og hjelpe dem. For det er alltid håp! Ikke bare medisiner men livsstilendring som gir livet nye dimensjoner. Anonymkode: 9157f...5a1 Det som er litt problematisk her er at det er ikke alle som skjønner at de trenger hjelp heller, eller som er såpass ustabile at når de først "kalles inn på teppet" så er der ikke noen problem likevel. Jeg har selv ordnet meg legetimer og greier for å be om hjelp, men siden jeg er borderline så ender det ofte opp med at problemene ikke er så ille når jeg møter til timen. Vanskelig å få kommunisert da. Er jeg heldig så er jeg helt på bunnen når legetimen skjer, da blir man litt mer hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #203 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 10.19): Det var da voldsomt. Jeg dømmer ingen, prøver å forstå derfor jeg spurte. Ta deg sammen og skjerp deg selv. Må være lov å spørre, fy faen. Anonymkode: 30c8e...8c0 Ikke den du svarte,men.. Lov å spørre sier du? Du er et voksent menneske. Er du som må skjerpe deg,flaut å lage et innlegg om dette. Hørt om alvorlig sykdom?? Trenger du virkelig spørre om det? Hvorfor tror du folk ender sitt liv?! Anonymkode: 0b9e2...607 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #204 Del Skrevet 16. juli Heftig skrev (6 minutter siden): Det som er litt problematisk her er at det er ikke alle som skjønner at de trenger hjelp heller, eller som er såpass ustabile at når de først "kalles inn på teppet" så er der ikke noen problem likevel. Jeg har selv ordnet meg legetimer og greier for å be om hjelp, men siden jeg er borderline så ender det ofte opp med at problemene ikke er så ille når jeg møter til timen. Vanskelig å få kommunisert da. Er jeg heldig så er jeg helt på bunnen når legetimen skjer, da blir man litt mer hørt. Håper du har ukentlig psykolog dps. Hjelper meg. Borderline selv. Anonymkode: 0b9e2...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novella Skrevet 16. juli #205 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 10.16): Nei det er ganske tydelig at du ikke forstår… Når smerten ved å leve er større enn kjærligheten til barna, da er det vondt å være menneske da. Og her sitter du og dømmer de som velger den veien? Fy faen, snakk om å legge sten til byrden. Skam deg! Anonymkode: a832a...81c Du burde skamme deg for at du dømmer noen så kraftig som ikke forstår. Ja, TS forstår ikke, åpenbart. Det er derfor spørsmålet stilles. I tillegg skjuler du deg bak AB-bruker. Du er grunnen til at mange kvier seg til å stille spørsmål. Redd for å bli klubbet ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #206 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 10.11): Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke. Anonymkode: 30c8e...8c0 En jeg kjente var verdens snilleste og mest omsorgsfulle person. Han sa en gang at det var utrolig egoistisk av folk som tok livet sitt. Litt over 1 år senere var han så psykisk syk at han valgte å ta livet sitt. Han var absolutt ikke egoistisk. Regner med han trodde folk hadde det bedre uten han, noe som selfølgelig ikke er sant. Men når noen er så syke, eller føler seg så presset uten å se lyset i tunnelen so føler de vel at er siste utvei. Legger med denne tilfelle noen har det vondt å trenger noen å snakke med: 115 123 døgnåpen hjelpetelefon. Vi har ingen å miste ❤️ Anonymkode: bbd25...7e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #207 Del Skrevet 16. juli At barn mister en av foreldrene i selvmord er en stor tragedie og en livs traume. Barn får det fryktelig vondt, også de andre etterlatte. Den som er syk klarer ikke forstå det, og er så syk at de tror verden får det bedre uten de. Det er ulike ting som fører til selvmord. Noe er planlagt, og noen kan gjøre det på impuls. flere menn tar selvmord grunnet økonomiske problemer. Det er vanskelig å forstå for folk som ikke har vært så langt nede i mørket selv. En tidligere klassevenn fra skoletiden tok sitt eget liv. han var en fantastisk far, kollega, hadde mange venner og en kjekk og vellykket mann. Utad var alt perfekt, men i talen fortalte de om det mørket som tok han. vi må akseptere hva andre står i selv oM vi ikke er i nærheten av å føle på lignende selv. de som står igjen er i bunnløs sorg, og det er vondt for de med holdinger om at de som velger dette er egoistiske og ikke tenker på barna sine. Dette er en sykdom det er umulig sette seg inn i ❤️ Tror åpenhet og bedre tilgang på hjelp, kan forebygge mye. Anonymkode: e7de1...50c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #208 Del Skrevet 16. juli On 5/24/2024 at 10:11 AM, AnonymBruker said: Jeg forstår det ikke. Anonymkode: 30c8e...8c0 Hva er det du ikke forstår? At psykisk sykdom er sykdom? Anonymkode: ff145...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #209 Del Skrevet 16. juli 3 hours ago, Heftig said: Det som er litt problematisk her er at det er ikke alle som skjønner at de trenger hjelp heller, eller som er såpass ustabile at når de først "kalles inn på teppet" så er der ikke noen problem likevel. Jeg har selv ordnet meg legetimer og greier for å be om hjelp, men siden jeg er borderline så ender det ofte opp med at problemene ikke er så ille når jeg møter til timen. Vanskelig å få kommunisert da. Er jeg heldig så er jeg helt på bunnen når legetimen skjer, da blir man litt mer hørt. Sant. I tillegg til at dette med selvmordstanker kan være noe man ikke ønsker å snakke om. Det er ikke gitt at man er ærlig med psykologen når man møter vedkommende. Om man skulle innkalt noen til psykologtimer så tror jeg også det er bedre å ta de man vet er i risikosonen. Man kunne f.eks hatt en regel om at om gjelden blir helt uhåndterbar så må inkassoselskapene sende melding til skyldneren om at de har rett til å prate med en psykolog. Det ville nok også slått to fluer i en smekk. Man hadde redusert sjansen for at vedkommende ender livet sitt, men det å snakke med en psykolog og gjeldsrådgiver ville nok også økt sjansene for at vedkommende gjør opp for seg. Anonymkode: b0d3e...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #210 Del Skrevet 16. juli Selvmord er ikke et valg, men et «valg». Man er rett og slett dødssyk, slik en kreftpasient eller annen pasient også kan være. Anonymkode: f28ca...cbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #211 Del Skrevet 16. juli Det som fascinerer meg med slike innlegg som dette er mangelen på innsikt og forståelse for andre enn seg selv. "Hvem forlater barna?" " Jeg kunne aldri",ja slike innlegg som ts her sitt. Det er da få mennesker håper jeg som vil forlate barna sine,men er MAN syk er man syk. Har du omgangssyke så er du sengeliggende fordi du må pga kroppen klarer ikke stå oppreis. Dårlig sammenligning,men samme prinsipp. Mennesker som ser kun mørke og forlater denne verden er nettopp det, så syke de makter ikke mer. Man kan gjerne si JA alle har et valg. Joda man kan velge leve,men de klarer det ikke mer. Betyr ikke at de ikke elsker seg selv mer enn sine barn. Har ingenting med det å gjøre. Anonymkode: 0b9e2...607 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #212 Del Skrevet 16. juli Jeg har ikke lest hele tråden, men håper du forstår mer nå. Selv om man egentlig burde ha nok sunn fornuft selv til å slippe å spørre, så er enig med de som synes du virker dømmende. Rett og slett fordi jeg mener man bør kunne klare å tenke seg til at det finnes mennesker som er svær syke. Anonymkode: 4e66f...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #213 Del Skrevet 17. juli Det er umulig for oss andre å sette oss inn i dette. Sett filmen søstre for evig. Norsk dok film. Søsteren hadde slitt og vært alvorlig syk i mange år. Hun hadde kanskje et min om dagen uten selvmordstanker. Jeg forstår på en måte at folk velger det, når livet blir en lidelse der ingenting av hjelp hjelper. Jeg kan forstå smerten. Samtidig synes jeg det er skremmende at det ikke finnes riktige medisiner og god nok hjelp til å få folk opp igjen. Det bør satses mye mer på psykisk helse, og utviklingen av gode medisiner. Jeg var mot før, men nå er jeg for mdma behandling og cannabis, altså i form av behandling hvis det kan hjelpe folk å få et bedre liv. Vi alle har opp og nedturer, og det som ser mørkt ut i dag er lysere i morgen. Jeg tenker også hele samfunnet har et medmenneske ansvar for hverandre. Et smil og et hei kan redde dagen til noen som er langt nede. En invitasjon, en snap, en god kollega, en god sjef. Det er så mange roller i ens liv som er avgjørende. Dagens samfunn har blitt mer og mer egoistisk. Folk ser ikke hverandre lengre, og det er høye krav til å passe inn og lykkes. høye renter, og vanskelig for mange. Folk som sloss mot systemet og mange syke får avslag på psykolog. Det er helt feil utvikling. psykisk helse inn i skolen er viktig, men det erstatter ikke den mellom menneskelige kontakten som er så viktig. vi alle kan gjøre vårt for å skape et bedre samfunn og være raus og snill med hverandre Anonymkode: e7de1...50c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 18. juli #214 Del Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 10.11): Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke. Anonymkode: 30c8e...8c0 De er veldig psykisk syk og føler at det er veldig smertefullt å leve. De føler seg som en stor belastning for familien og synes da at familien vil få det bedre uten dem. De føler seg også kvelt med verden og følelsene de lever med. De ser kun en desperat utvei - selvmord. Jeg hadde en nabo som tok selvmord. Hun hadde små barn. Hun hadde hengt seg. Utad så virket hun ganske oppegående. Det var ingenting som antydet at det var noe hun slet med. I mine øyne så har de som ser på selvmord som eneste utvei, vært sterk for lenge. De har prøvd å stå i mot sykdommen så mye de klarer. Og til slutt så sier det rett og slett stopp..... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 30. juli #215 Del Skrevet 30. juli Sikkert fordi livet ikke gir mening for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #216 Del Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 10.16): Nei det er ganske tydelig at du ikke forstår… Når smerten ved å leve er større enn kjærligheten til barna, da er det vondt å være menneske da. Og her sitter du og dømmer de som velger den veien? Fy faen, snakk om å legge sten til byrden. Skam deg! Anonymkode: a832a...81c Anonymkode: 4989e...299 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #217 Del Skrevet 30. juli De er rammet av sykdom, og er like lite rasjonelle som en person som får hjerteinfarkt og dør av det. Du kan ikke tenke deg til og rasjonalisere noe som ikke er rasjonelt, vær heller glad for at du ikke greier å forstå det. Anonymkode: d2c63...523 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli #218 Del Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Anonymkode: 4989e...299 Og akkurat det der har holdt meg i live i 10 år med psykisk sykdom. Jeg har i perioder hatt det så vondt innvendig, at jeg bare har ønsket å dø, for å slippe den indre smerten. Men tanken på at mine barn da ville få det så vondt innvendig, som det jeg hadde, fikk meg til å holde ut selv i de vondeste periodene. Jeg er fortsatt ikke frisk, men friskere, og glad jeg lever. Psykisk sykdom kan være helt grusomt, og umulig å forstå om man ikke har opplevd det selv. Anonymkode: 6a737...4d6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #219 Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 21.12): Dette viser jo bare at vi må få fastpsykologer eller annen psykiatri som alle blir innkalt til med jevne mellomrom. Anonymkode: 9157f...5a1 Nei huff. Kan ikke tenke meg noe fælere. Anonymkode: 0ebe5...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 7. august #220 Del Skrevet 7. august Hvordan klarer unge, pene mennesker å ta sitt eget liv? Personer med alt det gode foran dem? I går og i dag har jeg sett til sammen 3 personer i dødsannonsene i lokalavisen. De har alle tatt livet sitt, de var i 20-årene og 30-årene. To kvinner og en mann. Nysgjerrigheten tar alltid overhånd og jeg har en tendens til å sjekke opp på facebook hvem de var. Den ene jenta som var i midten av 20-årene var ufattelig vakker! Hadde tantebarn, flere søsken og et rikt sosialt liv utifra facebook å dømme. På papiret alle muligheter for et bra liv. Man kan aldri se hvem som sliter. Depresjon og angst kan ramme uansett alder, utseende og sosial status. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå