Gå til innhold

Ungdomsgjenger på kveldene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et område i en mindre by hvor folk har veldig lav sosioøkonomisk status. Boligene er billige og står tett, og folkene som bor her har ofte lav/ingen utdannelse, de er nav-klienter, leietakere, innvandrere, det er her alenemødrene bor. Ingen fordømmelse i dette, kun fakta, jeg bor selv alene med barn og det var bare her jeg hadde råd til å kjøpe.

Nå har det også etablert seg ungdomsgjenger på kvelden. Rundt 6-7 stykker, unge menn, som går rundt og skriker, hoier, kjører stygt på moped eller sparkesykkel og har en generell oppførsel som virker provoserende og utrygg på andre som bor her. 

Jeg lar ikke ungene mine gå ut om kvelden lenger. Men kan noe annet gjøres? Kontakte politiet, kommunen? Er det noen tiltak som kan gjøres? 

Anonymkode: 45437...918

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring politiet hver gang de plager dere eller lager bråk. 

Anonymkode: acced...4df

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om de ikke har gjort noe veldig ulovlig? Bare sånn kjøre midt i veien med trimma moped med flere på sykkelen mens de skriker, feks? 

Ser at andre folk også holder seg inne på kvelden og ikke vil være ute lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg bor i et område i en mindre by hvor folk har veldig lav sosioøkonomisk status. Boligene er billige og står tett, og folkene som bor her har ofte lav/ingen utdannelse, de er nav-klienter, leietakere, innvandrere, det er her alenemødrene bor. Ingen fordømmelse i dette, kun fakta, jeg bor selv alene med barn og det var bare her jeg hadde råd til å kjøpe.

Nå har det også etablert seg ungdomsgjenger på kvelden. Rundt 6-7 stykker, unge menn, som går rundt og skriker, hoier, kjører stygt på moped eller sparkesykkel og har en generell oppførsel som virker provoserende og utrygg på andre som bor her. 

Jeg lar ikke ungene mine gå ut om kvelden lenger. Men kan noe annet gjøres? Kontakte politiet, kommunen? Er det noen tiltak som kan gjøres? 

Om de kjører moped og sparkesykkel, er det ikke «unge menn». Det er ungdommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selv om de ikke har gjort noe veldig ulovlig? Bare sånn kjøre midt i veien med trimma moped med flere på sykkelen mens de skriker, feks? 

Når lokale ungdommer råner mopeder og holder leven på den lokale bensinstasjonen her på kveldstid så ringer naboer politiet ja, og de kommer og bryter det opp. Skjer noen ganger på sommeren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (12 minutter siden):

Og? Da skal det ikke tas tak i? La det utvikle seg til utenfor kontroll fordi de er barn/ungdommer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det at flere voksne som bryr seg uten å være truende er faktisk veldig preventivt. Da kan man snakke med barna om hvordan de kan engasjere seg på sunne måter, er de med på organisert aktivitet som fotball, håndball, basket, svømming, har de fått sommerjobber, er fritidshuset til ungdommen åpen og hva slags aktiviteter har de der? Har de vært å bada enda? Osv. Lær gjerne navnet på ungdommen om det er de samme som er der. Er man på vennskapelig hils og har en god tone med ungdommen så er det også lettere for at de oppfører seg. Å kjøre rundt på en stygg måte med sykler og moped med barna rundt er ikke ok adferd, sånt er ok å si fra om. 

Ellers så ville jeg gått sammen med flere foreldre i gata der du bor for å ta tilbake gata for barna deres sin skyld. Fokusere på at dere burde sitte ute med barna deres mens de er ute å sykler, leker og tegner med kritt på asvalten i gata osv. Lag til en koselig sittebenk med bord et sted med god oversikt over hva som skjer og som også folka rundt lett kan se fra vinduene sine. 

Man kan også ringe forebyggende enhet i politiet for å høre hva de kan gjøre med disse ungdommene om de gjør noe som ikke lov. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om de kjører rundt på trimmet moped så vil jeg absolutt tro politiet bryr seg.

Finnes det møteplasser som ungdomsklubb i området? Kan det finnes nok foreldre som er villig til å stille opp på dugnad til å drive noe slikt? 

Ungdom søker aktivitet og sosial arena, om de ikke finner en positiv en å delta i så blir det gjerne slike gjenger som gjerne pusher hverandres grenser for hva en kan gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (28 minutter siden):

De er unge menn. Vil tippe at alderen deres er mellom 16 og 25 år. Uansett virker det som du kom inn i tråden utelukkende for å kverulere på ordbruk om noe du umulig kan vite noe om. 

Fighter83 skrev (13 minutter siden):

Det at flere voksne som bryr seg uten å være truende er faktisk veldig preventivt. 

Ja, ser den. Men de er unge menn med ganske voldsom og høylytt atferd, jeg er en middelaldrende dame. Jeg aner ingenting om dem bortsett fra at jeg observerer og hører at de fleste har utenlandsk bakgrunn. 

Det er vel litt derfor jeg spør om det er noen jeg kan kontakte, jeg har ingen naturlig måte å kontakte dem på og synes de virker truende og skremmende. Jeg vet at det tidligere var mye gjengkriminalitet i området her, og narkotikabruken er høy. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (1 minutt siden):

Om de kjører rundt på trimmet moped så vil jeg absolutt tro politiet bryr seg.

Finnes det møteplasser som ungdomsklubb i området? Kan det finnes nok foreldre som er villig til å stille opp på dugnad til å drive noe slikt? 

Ungdom søker aktivitet og sosial arena, om de ikke finner en positiv en å delta i så blir det gjerne slike gjenger som gjerne pusher hverandres grenser for hva en kan gjøre. 

Ja, det er ungdomsklubb og fritidsklubb, begge har massevis av gratis tilbud og det er bare 20 minutter å gå herfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med de andre voksne. I stedet for å holde dere inne burde dere ta dere en tur ut på kveldstid, gjerne flere sammen. Det er viktig å vise disse urokråkene at dere ikke er trua av oppførselen deres og at det tross alt er dere voksne som har mest pondus, livserfaring og dermed "eier gatene". Viktig å ikke la disse unge guttene få det mentale overtaket på dere voksne. De trenger ledelse og tydelige voksne. De trenger å lære at de må innordne seg etter vanlige regler og også må ta hensyn til andre. Det blir litt lettere for dem dersom de ser at andre faktisk også bruker gatene.

Men dersom ungguttene gjør noe som faktisk er ulovlig, tenker jeg politiet er riktig vei å gå. 

Kjipt, ja - men det kan også være det som forebygger en uheldig utvikling.

Anonymkode: bb56b...cda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og? Da skal det ikke tas tak i? La det utvikle seg til utenfor kontroll fordi de er barn/ungdommer? 

Nei, men det er stor forskjell på ungdommer og unge menn.

De er unge menn. Vil tippe at alderen deres er mellom 16 og 25 år. Uansett virker det som du kom inn i tråden utelukkende for å kverulere på ordbruk om noe du umulig kan vite noe om. 

Nei, når de kjører rundt på moped og sparkesykkel, så er det aldri unge menn. Unge menn kjører biler. Dette er ungdommer under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (13 minutter siden):

Nei, men det er stor forskjell på ungdommer og unge menn.

Nei, når de kjører rundt på moped og sparkesykkel, så er det aldri unge menn. Unge menn kjører biler. Dette er ungdommer under 18 år.

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir litt lettere for dem dersom de ser at andre faktisk også bruker gatene.

Det er få ute til vanlig. Selv kjenner jeg ingen her, nettopp flytta hit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei. 

Jo, det er det. Ingen 19-25-åringer som flyr rundt på sparkesykkel og moped. Du ser bare ikke forskjell på alderen.

Anonymkode: 0e7d2...efa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk med de andre som du mener holder seg inne pga dette. Det blir mer tyngde da i en evt henvendelse til politiet. Dere kan jo også vurdere å si i fra til ungdommene direkte om det ikke fører til at situasjonen eskalerer. Om dere henvender dere på en hyggelig måte så kanskje de hører etter. 

Anonymkode: d302e...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 6.49):

Anmeld også, da?

Anonymkode: 9fc90...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 6.58):

Det er jo ulovlig å kjøre med trimmet moped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 7.37):

Ja, ser den. Men de er unge menn med ganske voldsom og høylytt atferd, jeg er en middelaldrende dame. Jeg aner ingenting om dem bortsett fra at jeg observerer og hører at de fleste har utenlandsk bakgrunn. 

Det er vel litt derfor jeg spør om det er noen jeg kan kontakte, jeg har ingen naturlig måte å kontakte dem på og synes de virker truende og skremmende. Jeg vet at det tidligere var mye gjengkriminalitet i området her, og narkotikabruken er høy. 

Hvis du er en "middelaldrende dame", vet du veldig godt hva du gjør i slik situasjoner, med mindre du har vært på isolat uten tilgang til kontakt med omverdenen helt til nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvor dette er. Høres ut som byen jeg bor i nå, Arendal.

Anonymkode: 81d54...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...