Gå til innhold

Hjelp meg å beregne mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi blir ca. 16 voksne som skal ha lunsj. Tenkte å lage provençalskgrønnsakssuppe,  se oppskrift fra tråden under.

I tillegg tenkte jeg å ha brød og smør til. 

Holder det å gange oppskriften med fem? Hvor mange brød trenger jeg? Holder en pakke smør? 

Etterpå blir det kaker. Tenkte å bestille en marsipankake og så kjøpe en gulrotkake og en sjokoladekake på Rema 1000 (har ikke mulighet for å bake der). Holder det? Har heller ikke mulighet for å ta med rester hjem, så vil helst beregne best mulig for å slippe matsvinn. Men for lite skal deg jo heller ikke være....

Anonymkode: 26efd...e8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppskriften er sannsynligvis 4 porsjoner, så hvis du ganger med 5 bør det være mer enn nok til 16 personer.

Jeg ville ha kjøpt en pakke meierismør og en pakke lettmargarin. Noen spiser ikke margarin, og andre spiser ikke smør.

Av brød ville jeg tatt en loff og et grovere brød. Og skjær brødene i skiver på forhånd (f.eks i skjæremaskinen i butikken), ikke la folk skjære selv.

Hvor lenge etter lunsjen skal kakene serveres? Hvis det er rett etterpå som dessert, så bestill den minste marsipankaka og kjøp enten sjokoladekake eller gulrotkake. Hvis kakene skal serveres noen timer seinere kan du gå opp en størrelse på marsipankaka og ha begge de to andre. Og ikke la deg lure av at det står 8 biter, 12 biter, 16 biter osv på kakebestillingen. Det gjelder når det er den eneste kaka som serveres. De fleste tar mindre stykker når det er flere forskjellige kaker.

Anonymkode: bc627...1e2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen! Er andre enige? Jeg er så redd for at det skal bli for lite...

Skrevet

Ha foccatia til i steden for brød. Har du muligheten til å bake foccatia er det veldig raskt enkelt og godt. Baker du 2 i langpanne har du nok, å du kan ha både smør og aioli til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan kjøkkenet er (leid lokale) og har ikke anledning til å bake/lage noe samme dag. Vi tenkte å lage suppe ettermiddagen før. Så usikker på om jeg får bakt noe, og fra dagen før er det kanskje ikke så godt? Pleier alltid å steke brød og focaccia samme dag når vi har besøk hjemme 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne suppa vil gi usle 600 kcal. Så dette er ikke fire porsjoner... 150 kcal er en forferdelig liten lunsj-porsjon... Jeg vil si at dette er max to porsjoner. Så du må gange suppe med minst 8. Jeg hadde ganget den med 10 hvis du skal lage den slik den er der.

Jeg hadde også lagt til noe næring, fordi denne her suppa var jo forferdelig næringsfattig. Jeg hadde lagt til noe kjøtt. Skal det være skikkelig provencalsk, så bør det være lam oppi.

Lag gjerne hvitløkssmør eller hvitløksbrød. 

Anonymkode: 1b8f0...bf8

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt er det vanskelig å lage så mye, så det må bli kjøpebrød. Lam er uaktuelt. Selv spiser vi denne som middag (to personer), men da uten kaker etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mitt hode er lunsj rundt 500 kcal, så suppe, brød og kaker kommer til å være mer enn det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du de andre godt? Noen spiser mer i godt selskap og med god mat. Selv spiser jeg ofte en gang om dagen, og jeg synes ville beregnet den oppskriften som 2 porsjoner og ganget med 9 da det ofte er noen som er mer storspiste, men såklart vil godt brød ved siden av også mette. Jeg synes det ser lite ut for middag til 2.

Her er en oppskrfit på byggrynsuppe som er beregnet til 4 porsjoner, og det er med 1000g lfårikålkjøtt og 250g byggryn. Jeg mener det tilsier at du bør legge litt ekstra til om du i utganspunktet tenker 2 porsjoner på oppskriften over. https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/lam--og-byggrynsuppe/

Anonymkode: aa772...8cd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Denne suppa vil gi usle 600 kcal. Så dette er ikke fire porsjoner... 150 kcal er en forferdelig liten lunsj-porsjon... Jeg vil si at dette er max to porsjoner. Så du må gange suppe med minst 8. Jeg hadde ganget den med 10 hvis du skal lage den slik den er der.

Jeg hadde også lagt til noe næring, fordi denne her suppa var jo forferdelig næringsfattig. Jeg hadde lagt til noe kjøtt. Skal det være skikkelig provencalsk, så bør det være lam oppi.

Lag gjerne hvitløkssmør eller hvitløksbrød. 

Suppen er vegansk, og inneholder linser og gryn som gir proteiner. Lam vil ødelegge hele suppen, dvs gjøre det til en helt annen rett. Du finner ikke grønnsakssupper med lam i Provence altså. 

TS: Her har du den opprinnelige oppskriften, av Patricia Wells: https://www.foodandwine.com/recipes/winter-three-grain-soup 

Jeg har kokeboken hennes der den står, og der brukes perlespelt i stedet for brun ris, vil absolutt anbefale førstnevnte.

Anonymkode: 720ef...b0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som sagt er det vanskelig å lage så mye, så det må bli kjøpebrød. Lam er uaktuelt. Selv spiser vi denne som middag (to personer), men da uten kaker etterpå. 

Da er dere forferdelig småspiste. Det er ikke normalt.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det et som sagt lunsj og ikke middag,  pluss kaker. Vi laget den med perlebygg sist, men perlespelt er også en mulighet,  alt etter hva den lokale helsekosten selger.

Jeg regner med at folk har spist en god frokost,  og måltidet blir rundt kl. 13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er dere forferdelig småspiste. Det er ikke normalt.

Vi lager også suppen til middag til to, meg selv og min mann på 1,90 som trener mye. Det går helt ypperlig, og vi er helt normale (ikke er vi veganere heller, men strålende med noen gode veganske retter i repetoaret).

Anonymkode: 720ef...b0a

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

I mitt hode er lunsj rundt 500 kcal, så suppe, brød og kaker kommer til å være mer enn det? 

Oj, men det må jo være på slankekur? Det var fryktelig lite mat. Eller kanskje du er en sånn som småspiser hele dagen? 

Anonymkode: 56428...a1c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oj, men det må jo være på slankekur? Det var fryktelig lite mat. Eller kanskje du er en sånn som småspiser hele dagen? 

Ehm nei? 2000 kcal per dag, fire måltider?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du veldig overvektig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det et som sagt lunsj og ikke middag,  pluss kaker. Vi laget den med perlebygg sist, men perlespelt er også en mulighet,  alt etter hva den lokale helsekosten selger.

Jeg regner med at folk har spist en god frokost,  og måltidet blir rundt kl. 13

Da håper jeg du opplyser dem om at du regner med det, mange spiser ikke frokost pga periodisk faste, mange spiser lite frokost pga dårlig matlyst så tidlig, og enda flere «sparer magen» før sosiale sammenkomster, så lurt å opplyse folk om at du baserer deg på at de ikke er særlig sultne når du inviterer dem på mat 😶

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

De vet tidspunktet og er opplyst om at det er kaffe og litt mat, ikke treretters middag 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ehm nei? 2000 kcal per dag, fire måltider?

Jeg spiser aldri så mye som 4 måltider, og heller ikke så lite som 2000 kcal per dag, da hadde jeg jo knapt kunnet trene!

Er du veldig overvektig?

162 cm og 52-53 kilo, så nei jeg vil ikke si jeg er veldig overvektig, men kan jo selvsagt hende du synes jeg burde slankes litt.

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De vet tidspunktet og er opplyst om at det er kaffe og litt mat, ikke treretters middag 

ok, hvis invitasjonen er «kaffe og litt mat» og ikke «lunch» så kan det jo hende de skjønner at de må spise før de kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...