Gå til innhold

Skal bytte til et norsk navn. Har dere forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror nok det er du selv som må vurdere alle navn og velge et navn som du liker best "som klirrer best i dine ører" Men kanskje du ikke bør velge et veldig norsk navn? Siden du har foreldre som kommer fra annet land. Jeg ville nok beholdt mitt etternavn. Kanskje du finner et som kan likne litt på det du har nå? Bruke første forbokstav kanskje.. 

Anonymkode: 7060d...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreslår at du tar dine favoritt navn og prøver hvordan det er å skrive navnene for hånd. For før eller siden skal du jo signere noen dokumenter og må skrive navnet ditt for hånd. Da er det best med navn som føles naturlig for deg å skrive.

Jeg har byttet hele navnet mitt selv, og dette var en av de avgjørende faktorene for mitt valg. Mitt fødenavn var slik at jeg aldri ble komfortabel med måten jeg skrev navnet mitt. En annen faktor var at det måtte være enkelt å stave uansett om jeg befant meg i Norge eller utland. Jeg har derfor et navn som passer like godt inn i Norge som i USA, Europa, Asia osv.

Anonymkode: b7e90...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker navnet Gunnar. 

Anonymkode: 19b89...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melodiana skrev (På 23.5.2024 den 15.07):

Hun har opplevd utfordringer ved kontroll av flybilletter i utlandet med Ø i navnet sitt

Aldri opplevd, har fløyet i over femti år også på de underligste steder. Har også jobbet med flybooking og det er regler for slikt. Fyller ut ESTA som sklir gjennom på sekunder, så litt ulik erfaring der.

Anonymkode: b64ee...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en familie med indisk herkomst der foreldrene flyttet til Norge rett før de fikk barn. De ville integreres, og når de fikk barn, kalte de dem opp etter norske konger. Jeg syns det er så kult! I mine øyne er det å "gå all in" i integrering og vise sitt nye hjemland respekt. De har integrert seg veldig godt. Hele familien fungerer godt. 

(Når det er sagt, kan man selvsagt integrere seg godt med navn fra sitt opprinnelsesland, altså :) Jeg mener absolutt ikke at det er nødvendig å bruke norskklingende navn, så det er sagt. Det må være eget ønske)

Anonymkode: d2660...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 21.21):

Nå kan det jo godt være TS ikke ønsker å ha noe som minner om hvor han kom fra, når han har vært i barnevernets omsorg i oppveksten.

Jeg ville spurt noen som kjenner deg, hva slags navn de ser deg som :) 

På en måte fint, om du lar folk rundt deg være med å gi deg ditt nye navn for ditt nye liv som voksen, norsk mann.

Ellers vil jeg foreslå - Helge, eller Bjørn.

Ikke noen spesiell grunn, det bare poppet inn i hodet mitt i løpet av tråden.

Til etternavn ville jeg valgt enten noe stedsnavn rundt deg lokalt (sjekk beskyttende etternavn på nettsiden til SSB), eller et ‘natur-etternavn’.

F.eks:

Lindberg/Lundberg, Enger, Aas/Ås, Fjeld, Bergh/Berg, Bakke, Haugen, Hammer/Hamre, Gran, Lund/Lunde, Mo/Moen, Fagerli, Foss, Nes/Ness/Nesse, Haga/Hagen, Holm/Holmen, Lia/Lian/Lie/Lien/Lier, osv osv.

Eller rett og slett - Norheim? :) 
kan være kort for at Nor(ge) er heimen din.

 

 

Anonymkode: d1353...9b3

Norheim - genialt! Så symbolsk fint. Lett å stave også, og klinger fint. 

Anonymkode: d2660...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martin eller Magnus Norheim, foreslår jeg. Jeg syns det er nydelige navn, høres ut som en snill gutt/mann (mine assosiasjoner, da :) ) og fungerer internasjonalt også. Lykke til med valget ditt!

Anonymkode: d2660...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje

Anonymkode: b4f2b...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 15.05):

-son isteden for -sen er også mulig

Anonymkode: d3542...7f7

-son endingen er den svenske varianten av -sen. Så siden TS ønsker et norskt navn, så bør han ikke velge -son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (4 timer siden):

-son endingen er den svenske varianten av -sen. Så siden TS ønsker et norskt navn, så bør han ikke velge -son.

-son brukes på norsk også.

 

https://snl.no/patronymikon

 

Sitat

I Norge slutter patronym og matronym som regel på -son, -søn, -sønn, -sen, -dotter eller datter.

 

 

 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men kanskje du ikke bør velge et veldig norsk navn? Siden du har foreldre som kommer fra annet land.

Xenofob

Anonymkode: d3542...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aldri opplevd, har fløyet i over femti år også på de underligste steder. Har også jobbet med flybooking og det er regler for slikt. Fyller ut ESTA som sklir gjennom på sekunder, så litt ulik erfaring der.

Anonymkode: b64ee...f69

Samme her. 

Har Ø og Å i fornavn og etternavn og aldri har jeg opplevd noe tull. Har fløyet verden rundt i 30 år og det har ikke vært ett eneste problem eller utfordring med å hete det jeg heter :) 

Anonymkode: 9135b...d24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt et solid, norsk navn med lange tradisjoner, gjerne et gammelt kongenavn f.eks. Håkon, Olav, Magnus, Harald, Eirik/Erik. Se oversikt over kongerekka: https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27626

Økonomen Olav Chen har to kinesiskfødte foreldre, men ble oppkalt etter kong Olav. Det synes jeg er flott.  https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/a7e3Q7/olav-den-heldige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Høst

Anonymkode: ea577...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville brukt forbokstavene i navnet du har, og kanskje noen av de andre bokstavene også (vokaler el.l.) og funnete norske navn som ligner litt. Både i for- og etternavn. Så har du bevart litt av opphavet ditt i det nye navnet?

F.eks (nå bruker jeg muslimske navn som eksempel her) - Mohammed kan bli til Morten? Magne?

Ahmed kan bli til Amund?

Anonymkode: 19c13...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2024 at 3:07 PM, AnonymBruker said:

Jeg liker Fredrik og Henrik. Tror ikke det er så veldig uvanlige navnevalg for menn på din alder. På lenken nedenfor her kan du se navnene som var mest populære i 1995. Hvis du velger noe som er litt i stil med disse så vil det kanskje virke mindre konstruert enn dersom du velger navn som er populære å gi barn i dag. Vet ikke om det er en prioritet for deg, men i tilfelle. https://www.altomnavn.com/topplister/navnetoppen/1995

Anonymkode: 7e3c8...de2

Jeg synes dette var et godt tips, å gå for et navn som var populær i Norge rundt omkring da du ble født.

Jeg synes personlig Thomas er et godt og fint navn.

Hvis du liker kongefamilien kan du velge noe typisk kongelig, som Håkon, Sverre eller Magnus.

Velg etternavn fra stedet du er fra som mange har nevnt, det er uansett derfra de fleste norske etternavn kommer (Bakke, Bekk(en), Vik(en) eller noe med "Sol" i). 

Eller velg et generisk "sen" navn med din far eller din farfars etternavn som også mange påpeker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...