Gå til innhold

A- og B-menneske som dater..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har truffet en fyr i 4-5 mnd. Jeg er A og han er B. Jeg blir trøtt 22.30, ukedag eller helg. Han synes det er kjedelig og vil gjerne at vi skal være lenge oppe i helgene. Og det er ikke det at jeg ikke vil, men jeg våkner jo uansett seinest 7-7.30 uten da å være utsovet. 

Vi sover så og si alltid hos han de nettene vi er sammen av ulike grunner. Så helgene jeg er oppe 7.30 så sitter jeg og scroller på tlf til 9-9.30 før jeg vekker han🙈 Blir forferdelig rastløs. 

Hvordan løser dere andre dette med ulike søvnbehov?

Anonymkode: a7373...99a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare ikke få barn med han.

Jeg må ta ALLE tidlige morgener med barnet fordi han er farlig dysfunksjonell om morgenen. Er også maks irriterende at han flyr oppe om natten å surrer, mens jeg må være stille på morgenen med barnet for da sover han 😑

Anonymkode: 88981...305

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare ikke få barn med han.

Jeg må ta ALLE tidlige morgener med barnet fordi han er farlig dysfunksjonell om morgenen. Er også maks irriterende at han flyr oppe om natten å surrer, mens jeg må være stille på morgenen med barnet for da sover han 😑

Anonymkode: 88981...305

Vi har barn på hver vår kant og å få barn sammen er ikke aktuelt😊

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker tidlige morgener som egentid. Så da får han sove og jeg gjør akkurat det jeg har lyst til og det er ganske deilig! Klart han synes det er kjedelig at jeg blir tidlig trøtt, men da får han sin egentid på kvelden. 

Anonymkode: e4829...21b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løser det ikke på noen annen måte enn at den som er trøtt legger seg, den som er våken sitter oppe 🤷🏼‍♀️😅 selv da vi datet gjorde vi dette, han brydde seg ikke om at jeg «bråkte» litt på morgningen ved å lage meg mat, så på film osv. Jeg brydde meg heller ikke om at han holdt på sent på kveld. Var aldri en problemstilling som måtte løses for vår del. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker tidlige morgener som egentid. Så da får han sove og jeg gjør akkurat det jeg har lyst til og det er ganske deilig! Klart han synes det er kjedelig at jeg blir tidlig trøtt, men da får han sin egentid på kvelden. 

Anonymkode: e4829...21b

Skjønner. «Problemet» nå er at vi sover i hans hus, og da er det ikke så mye jeg kan gjøre de timene. Får vel kanskje bare gå hjem imens. Forholdet er såpass nytt at vi legger oss på samme tid, er litt annerledes når en bor sammen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner. «Problemet» nå er at vi sover i hans hus, og da er det ikke så mye jeg kan gjøre de timene. Får vel kanskje bare gå hjem imens. Forholdet er såpass nytt at vi legger oss på samme tid, er litt annerledes når en bor sammen.

ts

Du klarer vel å underholde deg selv i noen timer?

Anonymkode: 4c12f...061

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja si det. Det bare fungerer. Jeg krever mye mere søvn enn han. Liker å legge meg tidlig. Og liker å sove lenge. Han står opp om morgen. No når barna er så stor så trener han om morgen før jeg står opp. Så når jeg spiser frokost så spiser han lunsj som han sier. Det har no fungert i over 20 år så vi ser ikke problem med det at vi er så forskjellig der. 

Anonymkode: b1b7f...c53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ts

Du kan heller se løsningene enn problemene? Les ei bok eller se på en film? Har du hobby så kan du gjøre det når han sover. Strikking kan lett ta med seg over alt. F.eks. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Jeg brukte ofte å gå tur om morgenen da jeg datet mannen, som er B-menneske. Hvis ikke været var elendig da. Men fasn hvor en kjenner hverandre så lite St en ikke kan få gjort noe som helst om en er i den andres hus, varer ikke så lenge. Jeg tok meg i hvert fall til rette og både laget meg kaffe og bakte rundstykker, eller jeg stod opp og dro på jobb, selv om jeg overnattet hos ham.

Nå er vi gift, og litt upraktisk er det å være så i utakt på døgnrytme, men sånn er det jo bare. Vi kommer hverandre litt i møte. Og ellers så finner en løsninger hvis man er forståelsesfulle overfor hverandre, både i datingfase, samliv og foreldreansvar. Vi har to barn, det ene våkner tidlig, det andre sovner sent. Jeg står alltid opp med hun som er oppe før hanen galer, og liker det. Han legger som oftest barna mens jeg går tur med hunden (min hund, jeg elsker å gå tur i skogen).

Anonymkode: 48b35...afb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Vi legger oss somregel samtidig, men en av oss våkner alltid først - somregel meg. Vi har alltid vært i hans leilighet, fra datingperioden (da allergier gjorde at vi ikke kunne være hos meg). Jeg står opp når jeg våkner, ordner meg kaffe og frokost, ser tv eller sitter på nett til han våkner. Det har jeg gjort siden første overnatting. Hvorfor kan du ikke gjøre noe i hans hus til han våkner?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi løser det ved å legge oss etter hver sin egen rytme - som betyr at jeg har alenetid om morgenen og han om kvelden og så bruker vi tiden som er felles på begge.. 

Anonymkode: 2f7be...e05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg hadde blitt skikkelig sur hvis kjæresten min vekket meg kl ni i helgene. Jeg er et utpreget B-menneske, og hun er en morgenfugl uten like. Null problem, da hun klarer å underholde seg selv den tiden hun er alene på morgenen:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg slet med dette i forrige forhold faktisk, jeg syns det var slitsomt når det er mer enn en halv arbeidsdag forskjell. Jeg står ikke opp veldig tidlig heller, ca kl 8 i helgene. 

Anonymkode: d7536...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sover sjeldent sammen. Gjør vi det så drar han til seg selv kl 06 og jeg sover videre og så kommer han tilbake når jeg har stått opp. 

Anonymkode: 93b61...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 12.05):

Har truffet en fyr i 4-5 mnd. Jeg er A og han er B. Jeg blir trøtt 22.30, ukedag eller helg. Han synes det er kjedelig og vil gjerne at vi skal være lenge oppe i helgene. Og det er ikke det at jeg ikke vil, men jeg våkner jo uansett seinest 7-7.30 uten da å være utsovet. 

Vi sover så og si alltid hos han de nettene vi er sammen av ulike grunner. Så helgene jeg er oppe 7.30 så sitter jeg og scroller på tlf til 9-9.30 før jeg vekker han🙈 Blir forferdelig rastløs. 

Hvordan løser dere andre dette med ulike søvnbehov?

Dette med A og B mennesketyper er til en viss grad biologisk styrt, selv om vi absolutt kan påvirke det med rutiner. Men det kan være vanskelig å forandre. Dere må nok bare akseptere at dere er forskjellige og gjøre det beste ut av det. Samfunnet er jo i hovedsak tilpasset A-menneskene (de ordna det vel før B menneskene sto opp). Så hvis én av dere skal tilpasse seg så er det kanskje mest praktisk at det er han som endrer litt på rytmen (hvis han kan). Hvis han etter hvert skal jobbe full dagjobb vil dette gå av seg selv, da må han sikkert opp 07 eller før uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 12.25):

Tja si det. Det bare fungerer. Jeg krever mye mere søvn enn han. Liker å legge meg tidlig. Og liker å sove lenge. Han står opp om morgen. No når barna er så stor så trener han om morgen før jeg står opp. Så når jeg spiser frokost så spiser han lunsj som han sier. Det har no fungert i over 20 år så vi ser ikke problem med det at vi er så forskjellig der. 

Samme her. Jeg trenger mye søvn og han trenger lite. Jeg legger meg 22 og han legger seg 24. Han står opp med barna. Veldig glad for det!

Anonymkode: 8f12b...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 12.18):

ts

Har du ikke hobbyer du kan ta med deg? Har du ikke lov å se på TV-en hans? Er jo masse gøy man kan gjøre om morgenen før andre våkner. Les, se TV, gå en tur, ta en dusj, spis frokost (hvis du ikke er en av de som MÅ spise alle måltider sammen bestandig), dra på butikken, ring noen du kjenner og prat, bruk tid på andre hobbyer til han våkner.

Han er oppe sent, du våkner tidlig. Vær mer løsningsorientert, ikke bare se problemer. Dere har fremdeles våkentid sammen senere på dagen. Enten samarbeid eller finn deg en som har samme døgnrytme som deg selv.

Liker han at du vekker ham?

Anonymkode: 7939d...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...