Gå til innhold

Hvorfor er det ikke en kjeft som bryr seg om klimakrisa?

Petunia2

Anbefalte innlegg

Petunia2 skrev (51 minutter siden):

Og det er jo det optimale! Gjøre det man kan, men ikke la seg trykke ned! Jeg håper jeg kommer over sorgen, men jeg er en følsom type, så det ligger litt til meg.

Ingen gjør alt de kan? Å ta livet sitt for å få ned verdens befolkning og ha et klimaavtrykk lik null? 

Det vil uansett ikke hjelpe i det store bildet. 

Dette med å tenke globalt og handle lokalt, er en gedigen livsløgn. 

En trenger bare gjøre nok til at man føler seg flink. 
For noen er det å skru ned innetemperaturen en grad om vinteren. For andre er det å droppe en flyreise i året. Noen trenger mer for å føle seg ok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Petunia2 skrev (5 timer siden):

Ja, det er en stor sorg. Og med det følger stor frustrasjon over at vi ikke greier å stoppe det. Nettopp fordi aaaalt for få bryr seg. Jeg greier ikke å la frustrasjonen ligge. Fordi jeg syns det er så leit at ungene ikke får oppleve en rein og frisk klode, med alle arter og all natur som vi hadde da vi var små. Søkket i magen er så gjenkjennelig.

Politikerne vil aldri tørre å ta de nødvendige grepa, fordi regler som demper vårt forbruk og vår kos vil gjøre at de aldri blir gjenvalgt. Derfor holder jeg mannen i gata like mye ansvarlig som de politiske systema.

Hva gjør du selv, da? Hva av kosen og forbruket har DU kuttet ut?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

og de penga har vi pga oljen, som mange av dere vil vi skal slutte med. En ting er  være klimaforkjemper, men det burde ikke være synonymt med å være dum.

Anonymkode: 9e590...1fc

Nettopp. Før oljen var Norge en fattig nasjon. Returnerer vi dit, så kommer vi ikke til å ha penger til å "vise vei". Forresten. Hvorfor må alt koste penger hele tiden? Det er mange miljøtiltak man kan gjøre gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petunia2 skrev (5 timer siden):

Vi må fase ut olja, ellers går det til Blokksberg. I utfasingsperioden må vi utvikle grønn energi. OG vi må innfinne oss med en lavere levestandard (som feks betyr mindre fra Temu, holde seg til å kjøpe 5 kvalitetsplagg i året og å slutte å bytte ut interiøret hvert halvår), noe vi fint tåler.

Jeg kjenner ingen som bytter ut interiør hvert halvår. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 timer siden):

Det er vel ikke nødvendigvis de som forholder seg til virkeligheten som er de sykeste.... Jeg synes det er mer rasjonelt å føle sorg over at verden er ødelagt en å fortrenge det. Selv orker jeg ikke helt å ta det in over meg i det daglige, men jeg går ikke rundt å tror det er mitt mest oppegående trek heller.

Hva hjelper det å gå rundt og føle sorg, sinne og skyldfølelse hele dagen? Blir miljøet renere av at du føler deg sånn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (9 timer siden):

Jeg forstår deg ts. Jeg kjenner også på en sorg. En sorg over at sønnen min ikke kommer til å få oppleve den verden jeg er vokst opp i. En sorg over massedøden og utryddelsen av arter. Bare det å se en humle gir meg et søkk i hjertet - fordi jeg ser så lite av de! Skjærer, måker, kråker og spurv har blitt kjærkomne innslag i hverdagen - dem er det heldigvis litt å se av! Men fortsetter vi forsvinner de også.

Vi er blitt veganere, bruker kollektivt, forsøker å senke forbruket og lever generelt mye mer klimavennlig enn for bare få år siden. Jeg klarer ikke tanken på å fortsette denne konsumfesten med den prislappen den har.

Jeg bare håper flere ser opp fra mobilen og får med seg det som skjer rundt oss. 27 grader i mai? 10 grader over normalen sa meterologen i går. Ja, det er digg, men hallo, våkn opp folkens!!

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg har sett veldig mange humler her på stedet hvor jeg bor. Det har alltid vært mye insekter her. Men de trives nok enda bedre etter at jeg for noen år siden kjøpte blomster som humlene liker. Har blant annet et kirsebærtre, solsikker, tagetes og mye lavendel og lyng. Fjerner ikke alt av ugress, lar løvetannen stå. Vil oppfordre alle som har hager og/eller blomsterkasser og blomsterpotter til å kjøpe humle og bievevennlige blomster. Skjønner at ikke alle kan gjøre det, men det er et av de beste tiltakene for å hjelpe dem. 

Det er mange som har blitt mer opptatt av klima og miljø, og jeg tror mange bryr seg. Men det virker som at mange føler at de ikke får gjort stort med problemet. Man får bare styrt seg selv. Det er også frustrerende at mange av miljøverstingene i verden ikke gjør stort med utslippene sine. 

Anonymkode: 32443...90b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Petunia2 skrev (10 timer siden):

Jeg sliter med folk.
Jeg sliter med at ingen tenker på at vi har ødelagt kloden for våre barn og barnebarn med plast, kjemikalier og dritt.

Skjønner ikke åssen folk tenker. Eller tenker folk i det hele tatt? 

Veit ikke folk nok om hvor dårlig det står til? Er det det? Følger ikke nok med på nyheter?

Blir så utrulig oppgitt. Ingen er interessert. Og nettopp derfor går det til h.....

Jeg har ikke klima-angst, jeg har klima-sorg. Det er for seint og ikke en kjeft bryr seg. 
Blir så skuffa over folk. Oppegående folk.

Jeg kommer til å holde meg sjøl og alle jeg kjenner ansvarlig for dette til jeg dør.

Landet våre besteforeldre bygde for at etterkommerne skulle få et godt liv. Og nå koser vi oss bokstavelig talt ihjel. Jeg skjems.

Det er vel våre besteforeldre som startet å ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 timer siden):

Nettopp. Før oljen var Norge en fattig nasjon. Returnerer vi dit, så kommer vi ikke til å ha penger til å "vise vei". Forresten. Hvorfor må alt koste penger hele tiden? Det er mange miljøtiltak man kan gjøre gratis.

Hvilken miljøtiltak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke tiltak hjelper faktisk? 

Anonymkode: 0ac65...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Petunia2 skrev (10 timer siden):

Jeg sliter med folk.
Jeg sliter med at ingen tenker på at vi har ødelagt kloden for våre barn og barnebarn med plast, kjemikalier og dritt.

Veit ikke folk nok om hvor dårlig det står til? Er det det? Følger ikke nok med på nyheter?

Blir så utrulig oppgitt. Ingen er interessert. Og nettopp derfor går det til h.....

Jeg har ikke klima-angst, jeg har klima-sorg. Det er for seint og ikke en kjeft bryr seg. 

Jeg kommer til å holde meg sjøl og alle jeg kjenner ansvarlig for dette til jeg dør.

Landet våre besteforeldre bygde for at etterkommerne skulle få et godt liv. Og nå koser vi oss bokstavelig talt ihjel. Jeg skjems.

Barna - det vil den oppvoksende generasjon med ungdommer og unge voksne forsøpler som bare det. De skal «Arve» jorden, når ikke de bryr seg, hvorfor skal jeg som ikke eksisterer om 40-50 år.

Anonymkode: c47b9...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg har sett veldig mange humler her på stedet hvor jeg bor. Det har alltid vært mye insekter her. Men de trives nok enda bedre etter at jeg for noen år siden kjøpte blomster som humlene liker. Har blant annet et kirsebærtre, solsikker, tagetes og mye lavendel og lyng. Fjerner ikke alt av ugress, lar løvetannen stå. Vil oppfordre alle som har hager og/eller blomsterkasser og blomsterpotter til å kjøpe humle og bievevennlige blomster. Skjønner at ikke alle kan gjøre det, men det er et av de beste tiltakene for å hjelpe dem. 

Det er mange som har blitt mer opptatt av klima og miljø, og jeg tror mange bryr seg. Men det virker som at mange føler at de ikke får gjort stort med problemet. Man får bare styrt seg selv. Det er også frustrerende at mange av miljøverstingene i verden ikke gjør stort med utslippene sine. 

Anonymkode: 32443...90b

Helt enig i at det er viktig å stelle uteområdet sitt på en gunstig måte for pollinatorene 🥰🐝

Dessverre ser jeg likevel stor forskjell på trafikken her i år f.eks kontra noen år tilbake, selv om uteområdene her er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Petunia2 skrev (På 23.5.2024 den 9.45):

Hvorfor fortsetter du å skrive? Jeg vet at det ikke er mange som føler som meg. Jeg vil høre fra dem som gjør det.

Dette er et diskusjonsforum,  ikke noe poeng i at alle skal være enige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petunia2 skrev (På 23.5.2024 den 9.25):

Jeg sliter med folk.

:snapoutofit:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 9.58):

Det må du si til dem som får 10-15 barn. Ikke til normale norske par som får 1-2 barn.

Anonymkode: 50f98...ed7

Med den innstillingen er det ikke nødvendig for oss i norge å kildesortere heller. Si det til de som faktisk forurenser mest.

Anonymkode: 5e53a...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen fare. Det finnes ingen klimakrise, og om det gjør det kan vi ikke gjøre noe med det uansett.

Anonymkode: bf5d1...c95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye jævlig som skjer rundt om at det prøver jeg å tenke minst mulig på for å kunne ivareta egen psyke..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er mer bekymret for all ondskap, krig, drap, vold, overgrep, svindel osv, osv.. som vi ser rundt i verden. Reelle bekymringer.

Anonymkode: ef62e...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest bekymret for er hvis strømmen forsvinner.

Etter ekstremværet Hans ifjor så viser det at det er stor fare for det. Mange av vannmagasinene i Norge er ikke dimensjonert for å ta unna så mye vann og kan kollapse. Uvær kutter kraftledninger og ras ødelegger infrastrukturen. Tenk hvor fucked vi er om vi ikke får ladet el-bilene våre, tog- og busstrafikk stopper opp. Ingen har kontanter liggende og får ikke betalt for noe.

Avlingene svikter og vi ser allerede at det blir vanskelig å få tak i dyrefôr når beitemark blir liggende under vann. Snart må vi dyrke alt inne i drivhus for at styrtregnet ikke skal ødelegge avlingene. 

Jeg anlegger grønnsakshage for at familien min skal ha mat i fremtiden. Og lager tak over det meste for at det ikke skal bli ødelagt av styrtregn. Jeg har gravd grøfter for at vannet skal ledes bort fra huset og ikke forsvinne ned til rør som ikke er dimensjonert for å ta unna så masse vann.

Ser nå (heldigvis) at mange kommuner har begynt med klimatilpasninger der de bor, bytter ut små dreneringsrør med mye større. Selvfølgelig ikke i vår kommune🙄

Tror det er de færreste som er forberedt på denne krisen, de tenker ikke over hvor store konsekvenser dette kommer til å få allerede i de nærmeste årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan si med rimelig sikkerhet er at barna som fødes i dag vil antagelig leve i et HELVETE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Petunia2 skrev (På 23.5.2024 den 9.25):

Jeg sliter med folk.

Det var våre besteforeldre som satte standarden. De dreit i miljø og forurensing til fordel for økonomisk vekst. Helt siden jeg var barn har det vært fokus på å snu dette. Det er ikke vi som norske privatpersoner som bærer ansvaret. 

Anonymkode: 3adcc...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...